Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-12-26 00:15:38

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

HJÄLP!

Hej alla.
Jag hoppas att Tomten varit snäll med er. I alla fall med er som förtjänat det... tongue

Med mig har han (hon?) varit synnerligen snäll. Under granen fanns igår ett paket innehållandes en Mystic. (Weheey!)  Idag har jag så smått börjat lyfta på locket och se vad som fanns där under. Bland alla saker fanns där en bygganvisning på franska.

Nu är det så här att min skolfranska inte är vad den borde vara. En stor del av anledningen kan vara att jag faktiskt bara lärde mig tyska som C-språk. roll Den franska jag snappat upp tillsammans med mer eller mindre bekanta franskspråkiga personer (uteslutande kvinnor) lämpar sig varken för tryck här, eller som byggbeskrivning till en Mystic, är jag rädd, och därför vänder jag mig nu till er alla erfarna Mystic-byggare.

Är det några särskilda fällor man ska se upp med? Finns det fördelar med att bygga på något annat sätt en efter de bilder (med helt obegriplig) text som finns i häftet? Någon genväg man ska ta - eller definitivt inte ta? En sådan enkel sak som limmet? Vad jag förstår (och det är inte mycket - det har vi redan fastställt) ska man använda "luktfritt" CA-lim, är det rätt? Går det använda det UHU-Por som använts till andra byggen?

Som ni förstår behöver jag er nu - massor! Maila mig gärna bilder på era speciallösningar, om ni har tid, möjlighet och lust.... Min mailadress är Johan "at" mfkbunten.se

Med vänliga hälsningar, och önskan om ett Gott Slut

/ Johan Broström, Norsjö

Offline

 

#2 2006-12-26 10:45:36

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: HJÄLP!

Ingen dum tomte du har inte shocked
... Men så är du ju en osedvanligt snäll människa  lol


Jag tycker Mysticken var rätt enkel att bygga. Man ser direkt hur bitarna skall passa ihop. Jag använde uhupor nästan genom hela bygget och odourless CA med accelerator på ett fåtal ställen. Jag använde inga "trix" i detta bygge. Det behövdes inte.
Det enda som var lite lurigt tycker jag var riggningen av vingarna. Manualen var inte så hjälpsam där riktigt. Jag "babelfiskade" dock texten vilket underlättade. Det hela var dock enkelt visade det sig. Man trär bara två "loopar" enligt manualens beskrivning (1-2-3.., A-B-C..). En för övre vingen och en för nedre vingen. När en loop är dragen spänner man enkelt hela riggningen genom dra i trådänden. En droppe CA säkrar sedan riggningen.

/David

Offline

 

Sidfot