Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Spinner kvalitetsproblem!

#1 2007-01-09 20:24:58

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Spinner kvalitetsproblem!

Hej alla glada modellflygare, har fått erfara att spinnrar är ett problem.
Har haft problem med att få tag i bra spinnrar då ofta friktionsytan mot medbringaren eller propellern är för liten. Har försökt att bättra på friktionen mellan medbringare och spinner med smärgelduk. Misstänker att problemet kommer öka ytterligare nu när man skall köra YS. Har hört att Tru Turn spinnrar är bra. Finns det någon som säljer dom i sverige? Eller är det någon som vet någon annan sorts spinner som fungerar bra och går att få tag på ett enkelt sätt?


hmm En fundering från en glad modellflygare som väntar på våren.

Senast redigerat av Johan Brorsson (2007-01-09 20:26:24)

Offline

 

#2 2007-01-09 20:42:33

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Jag tror det enda rätta är att beställa en trueturn från centralhobbies. Jag vet ingen som säljer dessa i sverige och om det finns någon så lär priserna inte vara rimliga. För övrigt kvarstår friktionsproblemen med trueturn. Det kan lätt börja slira mellan bakplattan och medbringaren.

Ett alternativ kan vara någon av de "kina-aluspinners" som finns på svenska marknaden. De gick förut under märket ASP men heter nog något annat idag. De finns i många storlekar till vettiga priser, men de väger betydligt mer än motsvarande trueturn. Ca dubbla vikten vill jag minnas.

/David

Offline

 

#3 2007-01-09 21:32:52

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Tack för detta svar David. Menar du att även en högkvalitetsspinner lossar mycket lätt om en YS t ex går lite för rikt. Jag vet att när man kör starter på en sur motor är det mycket lätt att ha sönder spinnern. Men när motorn väl är i gång borde väl spinnern sitta fast även om motorn är så felinställd att den stannar i luften?
Jag vet att en bit läder eller smärgelduk är bra mellan spinner och medbringare.
Även att använda en glödström som kopplas på när motorn dras runt verkar bra.
Det finns ju en lösning på problemet och det är ju att stifta fast propeller och spinner i medbringaren. Detta system hade OS på sina 4taktare en gång i tiden. Detta fungerade perfekt på dessa motorer. Men då var ju medbringarn gjord för detta. alltså inget för en YS. Jag kanske överdriver problemet en aning men spinnrar är ett problem och flera har jag blivit av med i luften då de har slirat mot medbringaren så att sentruskruven har gått av.

Offline

 

#4 2007-01-09 22:16:06

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Kort och gott JA

Jag vet inte om jag skulle säga att de lossnar mycket lätt, men nog händer det ibland.
Trueturns bakplatta är helt slät på medbringarsidan så den greppar inte så bra. Det som kan hända är att om motorn går hårt, baktänder i starten eller liknande, så kan propp och spinner  komma loss eller i värsta fall bara glida efter lite. Dock inte så att man märker något, men lagom för att propellermuttern skall lätta lite på trycket. När man sedan startar motorn igen så slirar det mellan plattan och medbringare, ända tills det svetsar ihop med ful medbringare som följd.

Det är dock inte något stort problem. Lösningen är att dra åt propellermuttern tills man får färgskiftningar i ögonen samt att dubbelkolla propp muttern om motorn varit sur och besvärlig i starten.

Jag har aldrig haft sönder någon centrumskruv och inte heller fysiskt haft sönder någon spinner. Det värsta som hänt är att ja tappat en hel trueturn på 300m höjd. Den landade fint i havreåkern och hittades prydligt sönderharvad våren efter.

…Angående våren. Det är väl svårdefinierad i år, men med tanke på att det ikväll är 10 grader varmt och f3a flygarna redan flyger i sydsverige så får man väl säga att den per definition redan är här.  Inget mer att vänta på med andra ord wink . Förutom sommaren då big_smile

Vilken modell blir det till sommaren? För det är väl inte onyxen du skall stoppa en YS i?

/David

Offline

 

#5 2007-01-11 17:22:45

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Onyxen har varit med i tre år nu och den bekantskapen känns fullt tillräcklig med alla mixar och tyngdproblem som finns, (Men det är en rätt bra modell för att prova om f3a är kul)(Det är jättekul!)
Håller på att renovera en Smaragd. Har lagat lite och slipat bort all gammal färg ett jättetråkigt jobb! Men det värsta är gjort nu, räknar med att ha ny färg på modelln åtminstone i slutet av januari. Jag kommer att köra YS160 i Smaragden.
Har förutom Smaragden köpt en Genisis byggsats men insett att det blir byggmäsigt  tufft att få den i luften före 2008. Man vill ju inte bygga när man kan vara ute och flyga och det kan man ju nästan året om. Desutom känns det som att man skall provköra sin första YS före man köper en till. Det finns ju dom som hellst vill ha en OS140RX.
Förutom detta argument undrar jag när YS170 kommer i handeln? 

Det skall bli jättekul att prova en annan modell till våren smilesmilesmile

Senast redigerat av Johan Brorsson (2007-01-11 17:24:40)

Offline

 

#6 2007-01-11 20:54:37

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Hej!

Vill först bara varna för de "Kinesiska" aluminium spinnarna, de är i mitt tycke helt livsfarliga sad!
De kan explodera om motorn skulle baktända eller om propellern skulle glida lite så att den ligger och nöter mot spinnern (omöjligt att upptäcka om motorn går)!
Det är värt att lägga pengar på en riktig spinner typ Tru-Turn eller ZN Line etc. (jag har dessa på lager för 82mm smile).

Köper du en Kinesiks spinner kommer jag aldrig att stå framför din modell!

Vad gäller YS170DZ så har jag svårt att tänka mig att den släpps förrän tidigast till sommaren (tror själv till hösten).

/Bernt

Offline

 

#7 2007-01-12 10:03:33

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Hej Bernt
Låter bra att du har 82mm spinner på lager, jag har letat men ej funnit dessa
i din Web Shop.
Hälsningar Anders F

Offline

 

#8 2007-01-12 14:24:51

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Spinner kvalitetsproblem!

F3ABerra skrev:

Hej!

Vill först bara varna för de "Kinesiska" aluminium spinnarna, de är i mitt tycke helt livsfarliga sad!
De kan explodera om motorn skulle baktända eller om propellern skulle glida lite så att den ligger och nöter mot spinnern (omöjligt att upptäcka om motorn går)!
/Bernt

Intressant. Jag hade aldrig hört om detta. har du någon mer info? Finns det något teori bakom varför de ”exploderar”? Jag menar konstruktionen är ju i princip samma som trueturn. Eftersom de låses med centrumskruv framifrån borde de vid en baktändning lossna med propellern på samma sätt som trueturn.

Ett annat argument att inte använda kinaspinner på en smaragd är att den skulle bli för lång (>2M).

Någon som testat Dave brown spinners från centralhobbies? De verkar ju vara i det närmaste kopior på trueturn (finns även i kort FAI variant), men till bättre pris.

Absolut bäst kvalite har ZN line spinners. Dyr, men lättare än trueturn och oxiderar inte heller som den senare.

Offline

 

#9 2007-01-12 17:37:52

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Hej. Har varit inne på Central Hobbies hemmsida och hittat en intresangt produckt. Om man går in under spinners och sedan väljer "Spinners Products page" kan man längst ned på denna sida hitta en produckt som heter "Big Grip"
Denna produckt ihop med en truetuern spinner är troligen den bässta lösningen på mitt problem. Tyvär är jag en bekväm bakotsträvare som hellst köper saker kontant här i sverige. Men jag måste medge att Central Hobbies har mycke kul produckter som kan vara lite luriga att få tag på här hemma.
Tack för alla svar. Jag är nu närmare en lösning på mitt problem nu än någonsin!smile

Offline

 

#10 2007-01-12 17:56:38

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Ja central har en gott sortiment big_smile

En tanke bara. Big grip medbringaren är ju bra, men den blir svår att använda om du kör motorfäste med nosring.

Annars så fungerar det rätt ok med normal medbringare och väl åtdragen proppmutter. Det finns ju faktiskt en finess med att propellern kommer lös om motorn skulle baktända. Det minskar risken för att motorn tar skada.

Offline

 

#11 2007-01-12 19:22:01

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Ditt argument att spinnrn skall kunna lossna för att undvika motorskador är ju gott.
Tycker dock säkerhtsmässigt att denna finess är lite lurig om främre delen av spinnern
åker all värdens väg.
Jag ser inget problem i att ha nosring och big grip medbringare. Spinnern på en OS140RX ser ju ut som en sådan. Enda skillnaden är ju att skall man demontera nosringen måste ju även medbringarne demonteras. Antagligen har du rätt i att YS orginalmedbringaren fungerar okej då de flästa kör med en sådan. Men man blir lite misstänksa. Varför finns big grip medbringaren? Och varför har jag sett spinerproblem så många gånnger? Jag vill inte påstå att detta problem bara gäller YS. Utan att detta är ett fyrtacktsproblem. Jag tror också att problemtt ökar om man har för lite nitro eller är nybörjare på den här motortypen. Det tar alltid ett tag att lära sig en ny motor. Man har ju alltid hört att motorer skall inte gå för snålt. Kör man däremot för rikt får man andra problem. Baktändning och så. Det är inte lätt! Som tur är tror jag att Berra kommer att hjälpa till om problem skulle uppstå med justeringen.

Senast redigerat av Johan Brorsson (2007-01-12 19:43:59)

Offline

 

#12 2007-01-12 20:25:16

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Hej på er!

Först till Anders ”Foppa” Forsberg:
Jag har en hel del grejer i lager som inte finns på RC Sweden’s Webshop.
Har inte haft tid/ork att få in alla produkter ännu.

David:
Tur att vi alla lär oss något nytt ;o).
Vet inte vilken spinner du hänvisar till, men de kinesiska spinnrar jag sett är gjutna och inte svarvade som de dyrare (typ Tru-Turn, ZN-Line etc.).
Det handlar inte om hur de låses fast utan att på den svarvade spinnern böjer sig aluminiumen, medan de gjutna spricker, vilket kan göra att den explodera vid gas om till exempel propellern slår i!
Jag har ingen mer teori förutom det jag skrev att:
” De kan explodera om motorn skulle bak tända eller om propellern skulle glida lite så att den ligger och nöter mot spinnern (omöjligt att upptäcka om motorn går)!”.

Håller med dig om att de bästa spinnrarna är de från ZN-Line, men de finns inte i typ FAI utan endast som den längre typen.

Johan Brorsson:
Tror att den större medbringaren mest är till för att få en större anläggningsyta mot de större propellrarna när du inte använder en spinner.

Jag limmar ihop två smärgeldukar (eller sandpapper) med slip delen utåt på båda sidor, Klipper till dessa som en bricka och placerar den mellan medbringaren och spinnern.
Drar fast propellern med ca 20NM och det har fungerat fint för mig!
Tror inte du behöver oroa dig så mycket för detta på din YS160DZ (bak tänder inte om inget riktigt går sönder).

/Bernt

Offline

 

#13 2007-01-12 22:38:51

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: Spinner kvalitetsproblem!

20 NM acklad  ta i så det smakar "blod" wink
Har du en slant över så köper du givetvis ZN-Lines "titan- spinner mutter"
Kilopriset är grymt,  men du har därefter inga problem med losslagna spinnrar  big_smile

Lätt och fungerar bra cool


Bosse  H.

Senast redigerat av Bosse H (2007-01-13 17:15:51)

Offline

 

#14 2007-01-13 01:07:57

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Vilket hett ämne det här med spinners blev shocked  Klart kul. Här måste grävas djupare roll

Bernt. Med teori menade jag något i stil med ”gjutet i stället för svarvat”. Det förklarar ju bra varför de skulle spricka. Det måste dock finnas flera typer av kinaspinners. De gamla som jag körde med förr i tiden var svarvade. Enligt mig helt ok kvalité i förhållande till priset men väldigt tjockväggiga och därmed tunga. Skrot i jämförelse med zn line men high tech i förhållande till plastspinners.

NZ line borde även ha spinners i 83mm med FAI stuk. De har i alla fall haft sådana tidigare. Jag har en sådan själv. Det kan vara att de slutat tillv dessa då de huvudsakligen var gjorda för fashion, caprise/majestic. Här är för övrigt lite viktmemos från mina anteckningar

ASP (“Kina”)3,25"    113g
TrueTurn 3,25" FAI std    84g
TrueTurn 3,25" FAI Lbp    58g
ZN line 83mm (3,25")    48g
CA models Kolf. 3,25”      34g

Johan. Medbringaren på YS går inte plocka av som på en OS. På OS 140 sitter medbringaren med krysskil. På YS sitter den med ”klämkona” (vad heter det egentligen) och kräver en avdragare för att demonteras.

ZN lines titan mutter är fin. Bosser har rätt. Kilopriset är Mäktigt. Räknar man på ”viktebesparingspriset” så är det ännu brutalare. Titan har ju ca halva densiteten mot stål, men ändå väger ZN titanmutter ca 18g jämfört med trueturns som ligger på 23g. Som tur är uppvägs detta viktfjasko med att muttern har en väldigt fin blå färg. Det ser ju lite avancerat ut då när man tar bort spinnerkonan för ett propp byte cheers (obs ironi)

/David

Offline

 

#15 2007-01-18 18:13:36

mola
Medlem
Från: Henne, Danmark
Registrerad: 2006-11-25
Inlägg: 10
Webbsida

Re: Spinner kvalitetsproblem!

Hej,

Hermed et lille alternativt input. Som I måske har lagt mærke til kører Japanerne som oftest med plastik spinnere med aluminiumsbagplader. Disse kan nu fås i Europa til meget rimelige priser igennem Protech eller Great Planes... Se vedhæftede billeder til info. Der skal en 75mm på min Zeque... big_smile

http://shop.lindinger.at/product_info.p … s_id=50134
http://shop.lindinger.at/product_info.p … s_id=50142

Disse spinnere har i øvrigt en kraftigt rillet bagplade, der skulle reducere problemet med "slip" imellem spinner og medbringer.

MVH,
Morten Laugesen (Danmark)


Bifogade bilder

Senast redigerat av mola (2007-01-18 18:16:29)


MVH,
Morten Laugesen

Offline

 

#16 2007-02-11 19:19:50

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Spinner kvalitetsproblem!

David skrev:

Någon som testat Dave brown spinners från centralhobbies? De verkar ju vara i det närmaste kopior på trueturn (finns även i kort FAI variant), men till bättre pris.

Nu kan jag svara på min egen fråga från tidigare…
Jag behövde en spinner till en ”rekreationsmodell” och passade på att köpa en billig dave brown spinner bara för att testa. Se bilderna nedan.

Spinnern är gjord från trycksvarvad aluminium vilket sedan rensvarvats på både utsidan och insidan för en hög finish. Den visuella kvaliten är i princip i nivå med true-turn, men godset är betydligt tjockare vilket ger en högre slutvikt. Det stora minuset är att bakplattan har väldigt klena räfflor på propellersidan (för friktion mot proppen). På medbringarsidan är den, precis som true-turn, helt slät vilket också är lite tråkigt. Min slutsats är att det är en billig, välgjord, men lite tung spinner som borde fungera fint på tvåtaktare, men inte är att rekommendera för de större fyrtaktarna.

/David


Bifogade bilder

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Spinner kvalitetsproblem!

Sidfot