Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » motorspant/brandvägg

#1 2007-01-14 18:01:02

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

motorspant/brandvägg

Jag skall börja på en ny F3A kärra. Det följde inte med något motorspant/brandvägg i byggsatsen.

Vad använder ni för material till motorspantet och hur tjockt har ni?


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2007-01-14 20:33:24

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: motorspant/brandvägg

Till en 140 motor använder jag 3 mm plywood.

Offline

 

#3 2007-01-15 10:18:36

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: motorspant/brandvägg

Beror väll även på hur stort motorspantet skall vara? Har du liten area kan det vara tunnare än om du har stor area.

edvard hur många lager har du på plywooden, 3mm plywood finns ju mellan 3-7 lager eller nått liknande.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#4 2007-01-15 10:52:10

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: motorspant/brandvägg

Det är rätt många lager, vet inte exakt men mer än 3 lager är det. Jag bygger lite överstarkt motorspant i mina Parioter. Vill inte ta risken att få motorn i magen. Om  bränsleskyddet falerar så kan det vara bra att ha lite marginal.

Offline

 

#5 2007-01-15 17:29:12

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: motorspant/brandvägg

OK, jag har en skiva plywood från Hobbyträ som är 3 mm tjock och har 6 lager. Det borde funka fint med andra ord. Jag ser att CA Modells förstärker sina brandväggar med glasfiber. Gör du det också Edvard när du använder 3 mm plywood?


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#6 2007-01-15 21:06:33

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: motorspant/brandvägg

Du kan ju även göra så att du limmar 2st (typ 5*10mm) stående furu lister som ett X på baksidan av brandväggen. Detta förstärker ju massor och väger bara nått gram.


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#7 2007-01-15 23:15:12

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: motorspant/brandvägg

Hi all...

Jag är ju, som ni säkert är mycket väl medveten om, inte någon mästerbyggare, men varför inte limma kolfiberväv, 5mm balsa, kolfiberväv i laminat? Måste ju bli ruggigt lätt, och otroligt starkt - eller?

/ Johan Broström, Norsjö

Offline

 

#8 2007-01-15 23:29:04

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Re: motorspant/brandvägg

visslar Borde nog läst det här INNAN jag började laga min kärra...
Har biffat till det med 2 skiktade 3mm ply, tror inte man drar muttrarna rätt igenom iaf...Men va F, den var ju baktung innan så...

Offline

 

#9 2007-01-16 07:56:25

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: motorspant/brandvägg

Hej på er!
Eftersom jag numer bor på landet kunde jag inte svara i tid på den här tråden. 1,5 dygn strömlöst var inge kul...
På Patrioten kör jag med 5mm balsa med 0.4mm plywod på var sida. Vid skruvhålen lägger jag rör lindade av 0.4mm plywood. I en kompositmodell blir säkert Johans variant med kolfiber istället för plywod snyggare. Jag har alltid använt den här konstruktionsmetoden och alldrig fått någon motor i magen. Trots att jag har mycket bättre drag i motorerna än Edward!

Mvh Anders J

Offline

 

#10 2007-01-16 08:39:44

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: motorspant/brandvägg

Jag kör med enbart 3 mm ply, 6-lagers. Inget extra, numera. Anders konstruktionsmetod fungerar utmärkt för honom. Men den kräver att man är ytterst noggrann.

Offline

 

#11 2007-01-16 13:48:26

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: motorspant/brandvägg

Hej igen!
Jag ber om ursäkt för att tråden utvecklar sig till en interpellation mellan Edvard och mig. Jag tycker dock att det finns ett visst allmänintresse, speciellt med tanke på tråden om ev ökad viktgräns i Nordic.
Jag förstår inte varför det krävs störe nogrannhet om spantet är laminerat av balsa och plywood än om det är laminerat av enbart plywood. Oavsett material så måste spantet passa i kroppen och sitta fast. Det är betydligt lättare att slipa spantet till bra passform om det till större delen består av balsa än om det är ren plywood. Dessutom ger balsalaminatet större limytor och därmed större marginaler för hållfastheten i limfogen. Ett tunnare spant blir också vekare, det "fjädrar" mer och utsätter därmed limfogen för större påfrestningar.
De här resonemangen är giltiga för alla i modellen ingående delar. Att spara vikt måste vara med hela byggprocessen. Om man i varje delmoment sparar ett par gram pratar vi hundratals gram i slutändan. I regel blir också de genomtänkta konstruktionslösningarna starkare än de med mycket matrial och lim.
En allmän slutsats om modellbygge får bli att tyngre är inte alltid starkare!

Mvh Anders J

Offline

 

#12 2007-01-16 22:44:36

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: motorspant/brandvägg

Jag läser och begrundar era inlägg. Att spara vikt är högintressant på min modell eftersom jag har hört att den ofta blir framtung.

Anders, laminerar du balsan i flera lager för att få olika riktning på fibrerna eller väljer du ett lager som är 5 mm tjockt?

Senast redigerat av Kristian (2007-01-16 22:45:09)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#13 2007-01-17 06:58:55

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: motorspant/brandvägg

Hej igen!
Jag använder ett vanligt 5mm balsaflak (vikt 45-50g) och skarvar ihop nödvändig bredd. Jag lägger fibrerna tvärs kroppen. Plywooden limmar jag med Deluxe Materials aliphatic resin, ett trälim för modellbygge (som faktiskt är slipbart). Fler lager av balsa kräver fler limmfogar och därmed högre vikt. Styvheten räcker gott och väl ändå, för ett normalstort motorspant.
En allmän regel när det gäller att välja balsa är 10g/mm tjocklek för 1000,mm*100mm flak. Tjockare flak (mer än 5mm) bör väljas ännu lättare, om möjligt.
Finns intresse för byggtekniska artiklar, träbygge naturligtvis, i modellflygnytt? Dessa skulle i sådana fall innehålla liknande tips som jag gett här.

Mvh Anders J

Offline

 

#14 2007-01-17 09:34:25

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: motorspant/brandvägg

Hej Anders.
Självklart (!) finns det intresse för sådana artiklar i MFN! Jag är väldigt lite insatt i byggteknik och materialval med mera och skulle verkligen tycka att det var intressant att läsa mer om sådant.

Jag är av den åsikten att det är av godo att kunna lära sig av andras misstag. smile

/ Johan Broström

Offline

 

#15 2007-01-17 11:00:53

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: motorspant/brandvägg

Tack för utförlig beskrivning.

Det är riktigt roligt att läsa hur erfarna byggare gör både här och i MFN. Det borde finnas ett stort intresse för byggartiklar i MFN eftersom det är mer allmänt intresse och inte bara F3A piloter som har nytta av byggartiklar. Det roliga när en erfaren F3A pilot delar med sig av sina erfarenheter är att F3A plan är en utav de mest optimerade planen. Byggtekniken skiljer sig därmed åt till viss del från vanliga plan.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#16 2007-01-17 17:53:25

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: motorspant/brandvägg

Anders!
Du har genom åren, vid ett flertal tillfällen sagt att du funderar på att skriva något i MFN.

Det tycker jag absolut du ska göra. smile smile
Finns nog ingen annan "trä-byggare" i Sverige som har den "finishen" som du har.

Ser verkligen fram emot att läsa dina artilkar. tongue

/Bosse

Senast redigerat av Bosse H (2007-01-17 17:55:18)

Offline

 

#17 2007-01-18 09:53:24

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: motorspant/brandvägg

Anders!

När jag menar nogrannhet så menar jag inte bara passform utan även att bränsleskydda och hålla rent. En trä F3A modell skall hålla många flygpass under flera år. Skruvinfästena för motorupphängningen får inte bli svampiga med åren. Dessutom gäller det att man kan limma ihop laminatet på ett korrekt sätt osv osv. Det i sin tur gör att jag i någon mån personligen inte fullt ut använder dina konstruktionslösningar. När det gäller nogranna träbyggen så ligger du Anders ljusår före oss flesta. Samtidigt sköter du dina modeller på ett föredömligt sätt. Jag ser fram emot dina artiklar i MFN. 

/Edvard

Offline

 

#18 2007-01-18 10:50:26

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: motorspant/brandvägg

Hej igen!
Jag förstår fortfarande inte problemet. Det finns inte någon träkonstruktion som håller om den inte bränslesäkras. Det betyder att motorutrymmet måste bränslesäkras i alla lägen. Penslar eller sprutar man på en bränsletålig (eg 2-komp) lack så gör man. Det måste täcka över allt, annars kryper oljan in.
Tvättar modellen i motorutrymmet gör jag inför vinterförvaringen. Inte oftare! Det tar heller inte längre tid att göra något nogrannt än att slarva. Att limma ihop tunna plana plywoodbitar med en lika plan balsabit är nog det enklaste byggmomentet man kan tänka sig när det gäller att få ihop en F3A-modell.

Mvh Anders J.

Offline

 

#19 2007-01-18 11:33:34

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: motorspant/brandvägg

Tyvärr så löser nittro upp även 2-kompfärg tillslut. Lägg en plywoddbit och en lika dan balsabit i modellbränsle samtidigt. Titta efter några dagar vem som löst upp sig mest dvs är svampigast. Men alla skall bli saliga på sitt sätt och det finns flera väger till Rom.

Mvh Edvard

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » motorspant/brandvägg

Sidfot