Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Max 6,3 V på många utav Graupner servon

#1 2007-03-21 19:33:32

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Max 6,3 V på många utav Graupner servon

Jag har pratat med en tekniker på Graupner i Tyskland. Anledningen är att jag tidigare bara har använt 4,8 V i mina plan. Nu har jag införskaffat en regulator för LiPo batterier som ger 5,9 V. Jag brukar ha DS5391 på skevroder. När jag läste på specifikationen på Graupner servon så står det såhär på många utav dem:

etriebsspannung 4,8 ... 6 V*
* 4,8 V = 4 NC-Zellen 1,2 V, 6 V = 4 Trockenbatterien 1,5V

När jag ringde Graupner och frågade vad detta innebär så svarade de att: DS5391 får aldrig få mer än 6,3 V. En regulator som ger 5,9 +- 0,1 V är helt okey. Jag frågade aldrig ifall 5 celler NiMH eller NiCA var OK, men han var väldigt tydlig med att max är 6,3 Volt. 5 celler NiMH eller NiCA håller mer än så när det är nyladdat. Hur stor roll det spelar om man har en halv volt mer än max går nog att diskutera. Men det kan vara värt att notera att när Graupner har skrivit den texten på specifikationen på ett servo, så menar de inte att det är OK med mottagarbatteri på 5 celler.

Senast redigerat av Kristian (2007-03-21 19:35:24)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2007-03-22 07:29:23

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Max 6,3 V på många utav Graupner servon

Hej på er!

När jag bytte från Futaba till Graupner var Olle på Hobbyborgen väldigt tydlig med att jag inte fick använda 5 celler i mottagaracken. Detta pga den för höga spänningen vid nyladdad ack. Spänningstoppen kunde slå ut mottagaren! Digitalservon har tydligen samma känslighet för överspänning.

Anders Johansson
Linköping

Offline

 

#3 2007-03-22 18:21:15

still
Medlem
Registrerad: 2006-11-12
Inlägg: 3

Re: Max 6,3 V på många utav Graupner servon

Kristian.
Du frågade inte om hur det var med mottagaren? Det verkar ju vara helt klart att det är okej med 6V för servon om man nu använder regulator eller ser till att ackar inte ger mer än 6.3V. Vore klart intressant och veta om mottagaren har samma gräns.
Jag hade ju tänkt att köra elektriskt och då använda en BEC och där med använda 6V ut => Snabbare servon etc...
Du kan inte ringa igen?
/Håkan

Offline

 

#4 2007-03-22 22:49:01

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Max 6,3 V på många utav Graupner servon

still skrev:

Kristian.
Du frågade inte om hur det var med mottagaren? Det verkar ju vara helt klart att det är okej med 6V för servon om man nu använder regulator eller ser till att ackar inte ger mer än 6.3V. Vore klart intressant och veta om mottagaren har samma gräns.
Jag hade ju tänkt att köra elektriskt och då använda en BEC och där med använda 6V ut => Snabbare servon etc...
Du kan inte ringa igen?
/Håkan

Samma text stå på de flesta mottagare som det står på servona.

Betriebsspannung 4,8 ... 6 V**
** 4 NC-Zellen oder 4 Trockenbatterien

Jag antar att de har en standard för sin utrustning, med andra ord samma krav på mottagare som servon. Ifall det hade skilt sig åt och 5.9 V inte hade varit OK för deras mottagare så hade de helt säkert nämnt det när jag ringde första gången. Jag vet att många har använt sig utav spänningsregulator och Graupner mottagare och det har fungerat bra. Jag personligen har en regulator som ger 6V till mottagaren på en helikopter och det fungerar utmärkt.

Som en parantes så mätte jag en mottagaracke som är på 4 celler NiMh när den var nyladdad (cellerna var fortfarande varma). Den höll en spänning på 5,8 V obelastad och 5,5 V belastad med 1 A. Acken är en säsong gammal och vanliga AA celler. Ett nyare batteri och kraftigare celler håller högre spänning än såhär. Så en regulator på 5,9 V kan man säga håller samma spänning som en nyladdad acke, fast spänningen sjunker inte allt efter som man tömmer batteriet på energi.

Senast redigerat av Kristian (2007-03-22 23:08:55)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#5 2007-03-26 08:53:12

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Max 6,3 V på många utav Graupner servon

Hej!

Kör med 5 celler och upp till 7 volt i mina Graupner DSpcm  mottagare utan problem hittils.

Edvard

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Max 6,3 V på många utav Graupner servon

Sidfot