Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-05-03 16:59:41

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Patriot

Jag premiärflög min Patriot förra veckan. Det är ingen ny kärra utan det är Edvard Käll som har byggt den.

Jag har nu hunnit drygt 40 starter, så man börjar lära känna den. Jag får säga att detta plan flyger mycket bra. Den är mer exakt i roll leden än min Rubin och betydligt bättre än min Giles F3A som jag flög med förra säsongen. I 2-4 m/s sidvind så vrider den upp sig något mot vinden så den vill dra sig något mot vindriktningen. Min Rubin är likadan och Giles vred sig betydligt mer upp mot vinden och var betydligt krångligare. När det blåser 6 till 11 m/s så klarar Partrioten inte av att självkompenserar för sidvind. Man är då tvungen att kompensera för att modellen inte skall driva med vinden. Jag har flugit när det har blåst upp till 11 m/s på backen och då är det ju lite mer vind uppe i luften. Jag kan konstatera att Patriot hanterar vind mycket bra.

Patrioten har lättare att flyga på kniv än vad jag trodde. Det var en glad överraskning.

Patrioten är det planet som gillar bäst, så det är det jag kommer att ta med till Trollhättan.

http://www.rcflygskola.se/BildF3Apatriot1.jpg

http://www.rcflygskola.se/BildF3Apatriot2.jpg


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2007-05-08 23:10:06

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Patriot

Grattis Kristian!
Även jag kommer att flyga Patriot i år. Den kommer visserligen att vara utrustad med takvinge, eller parabol som Sven kallar den.
I F3a-programmet lider man nog lite av att konstruktionen inte är optimerad för de nya manövrarna. I Nordic däremot tror jag att Patrioten är mer lättflugen än de moderna modellerna. Det finns inget behov av de gigantiskt stora kroppsvolymerna i Nordic-prog. Då finns det ingen anledning att leva med de nackdelar sådana konstruktioner ger.
Träna på!
Anders Johansson
Linköping (LEN)

Offline

 

#3 2007-05-09 14:35:30

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Patriot

Takvinge, parabol eller psykvinge, snart har alla skaffat en sådan och ingen vet varför. Kristinan, du behöver ingen psykvinge, Patrioten dvs Anders grundkonstruktion är perfekt och den är byggd av undertecknad vilket innebär att bygget är .. perfekt. FAI P-07 programmet har egentligen bara en manöver där patrioten kan behöva en psykvinge (tycker jag) och det är manöver 20 horisontell 8 med integrerade rollar. Rent generellt tror jag att Patrioten är bättre än Twistern när det blåser mycket, särskillt sidvind.

Träna på till Trollhättan så att Patrioten kan vinna både FAI (Anders) och Nordic (Kristian)!

Edvard

Offline

 

#4 2007-05-09 15:14:11

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: Patriot

Hej alla!

Jag måste säga att jag håller med om att Patrioten är en konstruktion som är mycket väl lämpad till Nordic. Den jag hade var byggd av Anders ( Patriot III om jag förstått det rätt) och den flög mycket exakt. I alla fall var det jag som satte begränsningarna på vilka poäng jag fick - inte maskinen. generad

När det gäller takvingen har den nog sin effekt. Enligt Ola F märks det särskilt på delrollar i 45-graderslutningar och i manövrar som behöver bra sidroderverkan, om jag minns rätt från vårt samtal. Själv var/är jag lite sugen på att testa montera en TS Composites-vinge på min (Ola-byggda) Synergy, men jag är lite kluven där. Med tanke på att jag ungefär 68,5% av alla gånger drar sidrodret på fel håll visslar är jag inte så säker på att jag är betjänt av större sidroderverkan... big_smile Faktum är att funderar på att antingen minska utslagen, reversera servot eller helt enkelt limma det stumt i mitten... tongue

Till och med QQ har med börjat använda genomskinliga CFG's på sina Yakar nu - så nån jäkla verkan måste han ju tycka att de har... När det gäller stora kroppar (min egen undantagen roll ) har det också någon slags funktion. Det var ju länge sedan vi såg en Rubin i en stor världsfinal...

Med vänliga hälsningar
/ Johan, Norsjö

Senast redigerat av Johan Broström (2007-05-09 15:20:30)

Offline

 

#5 2007-05-09 21:00:58

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Patriot

Hallå!

Jag är övertygad om att alla som monterar takvinge vet varför det gör det. Däremot tror jag att väldigt få, om ens någon, vet varför de fungerar just som de gör.

Johans tvekan att montera takvinge är befogad. Ger man fel roder eller bara lite för mycket skär kärran iväg direkt. Det är det som är skälet till att montera takvingen i första hand. Nämligen att få större kontrollauktoritet i girplanet. Man får en modell med större potential men som också kräver mer av piloten.

Nu ska jag gå och laga kompressorn så jag kan få lite färg på parabolen.

Flyg väl Anders Johansson
Linköping (LEN)

Offline

 

#6 2007-05-09 21:51:35

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Patriot

Jag har nu hunnit flyga lite mer med Patrioten. Jag blir bara mer och mer nöjd med planet. Det känns som att höjden på kroppen på Patrioten är en bra kompromiss för Nordic programmet mellan vindkänslighet och kniveggs egenskaper. Tittar man på F3A så är det först i finalprogrammet med rollande cirkel som det är fördel med riktigt stor kropp. Det tar många år innan jag kommer att klara av att flyga finalprogrammet. Så Patriot passar mig perfekt.

Låter intressant med takvinge. Får spana in den i Trollhättan.

Jag kan nämna att jag har en OS 140 RX i den. I början tyckte jag att den var lite för slö efter att ha flugit min Rubin med YS 140-L det senaste halvåret. Jag fräste upp manifoldern så att den blev lika stor som utblåset i motorn. Sedan bytte jag toppen till en Bell Wood med dubbla glödstift och höjde nitrohalten till 15 %. Nu är jag nöjd med kraften, men framförallt så har jag bättre trottel egenskaper på motorn jämfört när jag hade original toppen. Nackdelen är att den drar cirka 20 till 30 % mer bränsle. Med den trubbiga nålen så är man tvungen att öppna den cirka ett halvt varv.

Bell Wood toppen är den gröna.

http://www.rcflygskola.se/BildOStopp.jpg

Den lila är en Mintor topp som också ger OS 140 RX bra egenskaper. Den är dock av dålig kvallitet. Det är vanligt att den spricker, vilket min gjorde. Bell Wood skall ha högre kvallitet. Ifall det är så får sommaren utvisa.

Senast redigerat av Kristian (2007-05-09 22:07:39)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#7 2007-05-10 22:40:51

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Patriot

Kul att Patrioten går bra. Edvard bygger väl något halvkilo tyngre än jag så lite motoreffekt går det väl åt!
Själv kör jag med 20% nitro och 20% Aerosynth 3. Även jag har fräst ur manifoldern. Detta ger sammanlagt 7800 rpm med APC 17*13. Förmodligen är pipan lite för lång för absoluta max som borde ligga runt 8000. 20% olja ger en lugnare och svalare motorgång än med 15%.
Trottlingsegenskaperna har jag löst på ett "enkelt" sätt. Efter att ha kastat ut FI-systemet och monterat vanlig pump och förgasare var jag inte nöjd med mellanregistret. Något var tvunget att göras. Jag skar loss nålen från pumpen och monterade den fast i kroppen. Efter lite letande i gömmorna hittade jag en gammal RC-nål till OS. Förr i tiden hade man alltid en nål som gick att justera via radion. Denna RC-nål monterades på nålfästet från 140-an. Sedan var det bara att koppla in ett litet servo förbereda en kurvmixer i sändaren. Nu kan jag alltså ställa in bränsleblandningen på sju olika punkter mellan tomgång och fullgas. Jag använder 3 av dessa i nuläget. Jag har fått snåla på halvgas och rika runt 3/4-gas. Motorn går nu klockrent på alla spaklägen och svarar fint på pådrag. Det går dessutom att ställa den tillräckligt rikt på tomgång för att få bra broms i utförsbackarna! Jag gör numera av med mindre soppa på en flygning än tidigare. Min soppakostnad blir nog lägre så här än med 15% nitro och tvåstiftstopp.

Vi syns i Trollhättan
Anders Johansson
Linköping (LEN)

Offline

 

#8 2007-05-11 08:42:58

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Patriot

Tyvärr har Anders rätt, mina byggen bruker bli ca 500 g tygre än hans... tyvärr. Sen kan man ju använda en Webra 160 istället för en OS 140. De innebär en ca 14% större motor vilket logiskt ger mer klös. Intressant lösning som Anders använder för att få motorn att gå bra på mellanregister. Jag mixade något liknande när jag körde OS 60 hanospecial en gång i tiden. Då använde man i princip alltid radionål till tvåtaktarna. Numera är det sällan man behöver röra nålen på varken OS 140 eller Webra 145/160. Men just för att fixa mellanregistret kan det vara intressant.

MVH
Edvard

Offline

 

#9 2007-05-26 12:38:04

Åsman
Medlem
Från: Årjäng
Registrerad: 2006-04-13
Inlägg: 6

Re: Patriot

Härligt att se att den funkar bra i luften.
Synd att jag aldrig kom så långt, familjen måste gå först ibland.

Peter Åsman
Årjäng

Offline

 

#10 2008-07-16 15:20:31

Jonas Fjällström
Medlem
Från: Piteå MFK
Registrerad: 2008-07-13
Inlägg: 16
Webbsida

Re: Patriot

Hej!

Var kan man finna ritning till denna modell?


CA Models Epsilon 90

Offline

 

Sidfot