Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#1 2007-07-20 14:56:08
- frasrobert
- Medlem
- Från: Ronneby
- Registrerad: 2007-07-10
- Webbsida
Hur är utvecklinegn inom F3A?
Hejsan alla F3A flygare.
Tänkte passa på att sticka ut hakan lite. Satte in en annons för ett tag sedan där jag önskade köpa en begagnad F3A maskin. Nästa 70 personer har läst den men jag har inte fått ett enda svar, inte heller en rekommendation om vart jag eventuellt kan hitta en bra F3A maskin till ett vettigt pris.
Med tanke på lite annan läsning som jag gjort här i Forumet där man ser en drastisk minskning av antalet utövare inom F3A och är orolig för denna utveckling så verkar det lite kontraproduktivt att inte direkt ta tillfället i akt och försöka fånga en kille som ser ut att vilja börja med denna flyggren. Lite pro-aktiv marknadsföring är ju aldrig fel.
Kollade lite statistiken på forumet också och fick fram följande:
Antal registrerade personer: 95st
Personer med 0 inlägg: 41st (nyfikna)
Personer med 1-5 inlägg: 31st (söndagsflygare)
Personer med mer än 5 inlägg: 23st (seriösa)
Klassningen inom parentes bara en kul uppskattning av typen av flygare som jag tror att det är.
Hur ser det ut inom F3A'n Är det som ovan, ca 20-25 personer som tävlar i denna klass och åt vilket håll pekar trenden?
Har själv tänkt att börja tävla i IMAC i höst med premiär då vi håller en tävling i Karlskrona. Är samtidigt sugen på detta med F3A men är lite orolig för utvecklingen.
Har nu i alla fall hittat en Onyx hos PJ's modellhobby som jag tänkt börja med. Vi får väl se vad det slutar.
Ha en trevlig sommar och flyg lågt och inverterat.
mvh
Fräs Robert
#2 2007-07-20 18:51:55
- Robert Sundström
- Gäst
Re: Hur är utvecklinegn inom F3A?
Det framgår inte riktigt vad du jämför med...och exakt vad du har mätt.
Utan att kunna basera mig på faktisk statistik så vill jag hävda att aktivitetsvolymen i F3A (plus underkategorier vad nu heter genom åren) varit ungefär konstant de senaste 20 åren, med vissa toppar och dalar.
Menar du att du har kunnat utläsa ur forumstatistiken att det finns en nedåtgående tendens, eller har du förväntningar som inte återspeglas i aktiviteten i forumet? Med tanke på att du har en Curare så kanske du jämför dig med sent 70-tal, och då förstår jag en viss besvikelse.
Det är ingen tvekan om att saker och ting är annorlunda idag jämfört guldåren runt 1980. Inte minst blev F3A en hel del svårare från 1984 när turnaround-konceptet infördes (innan dess flög man en manöver i centrum med valfria obedömda vändmanövrar). Mellan åren 1984-88 sjönk deltagarantalet på FAI F3A SM från cirka 20 till fyra som lägst (1988). Efter det har väl en 5-10 deltagare varit normalt på en FAI-tävling. Nordic har varierat mer.
Ändock, trots att konkurrensen om själarna är större idag (det finns fler tävlingsformer och klasser inom modellflyget) så tycker i varje fall jag att 2000-talet hittills i stort uppvisat en klar men långt från logaritmisk uppåtgående tendens.
#3 2007-07-21 01:10:14
- Kristian
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-22
Jag har sett annonsen på PJS Modellhobby. Det kommer att bli en utmärkt instegsmodell. Jag har sett en Onyx flyga med OS 140 RX, motor och plan verkar trivas ihop.
Begagnade F3A-plan brukar dyka upp till hösten. Just nu så håller många F3A-flygare i sina reservkärror ifall olyckan skulle vara framme.
När det gäller antal F3A-flygare så är vi cirka 25 personer som är med på tävlingarna. Jag själv är ganska ny (började tävla förra säsongen) och det har tillkommit flera efter mig. Så jag upplever att det snarare blir fler än färre just nu.
Jag hoppas att du kommer att trivas med din modell och med F3A. Men oavsett om du börjar med F3A eller IMAC, så har jag upplevt att jag har fått mycket stöd och råd från erfarna flygare, som man skulle ha gått miste om ifall man inte hade varit med på tävlingarna. Detta gör att man utvecklas fortare som flygare.
Med vänliga hälsningar
Kristian
#4 2007-07-24 23:05:34
- frasrobert
- Medlem
- Från: Ronneby
- Registrerad: 2007-07-10
- Webbsida
Hejsan och tack för era svar.
Kanske krånglade till min fråga lite. Andemeningen var nog bara att höra om F3A var på en nedåtgående/uppåtgående trend. Ursäktar för detta.
Skall upp till Orsa V32 och hämta Onyxen och ser fram emot att får känna på en kärra i 2x2m klassen. Jag hade till en början tänkt använda en Saito150 i maskinen. Får se om den har tillräckligt med prestanda för att utföra manövrarna i F3A-sport eller om man blir tvungen att "uppgradera" motorvalet lite.
Kommer med stor sannolikhet att komma med en massa frågor av varierande karaktär i framtiden.
mvh
Fräs Robert