Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-08-22 11:14:55

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

2 funderingar...

Jo nu sitter man och läser en massa grejor på utländska forum igen. Där har jag ibland träffat på ett uttryck som beskriver flygegenskaperna på en modell, men som jag inte begriper mig på. Därför undrar jag om någon kan förklara vad short-coupled betyder. Själv misstänker jag att det är samma sak som kort momentarm, men är ej helt säker.
Sedan har jag klurat på en annan grej: Jag har ju ställt in små och fina roderutslag på min Tojje, samt 55% expo på allt utom sidan, där jag har 45%. Verkar funka för mina vingliga Nordicfärder...För att få till spinningångar riktigt (något som den verkar ha svårt för...) har jag grejat rejält med höjdroder på hi rate, ung 30 grader. Nu går den fint att stalla ut. När ni flyger FAI skall det ju snaprollas integrerat i vissa manövrar och hur gör ni med utslagen då? Ställer man in dem så att kärran orkar snaprolla på lowrate, och har en massa expo eller brukar man slå om till hi rate medan man är inne i manövern?

Offline

 

#2 2007-08-23 09:37:26

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: 2 funderingar...

Jag avänder aldrig snapprollknapp och alltid samma utslag. Vissa använder "hi rate" för spin och snapprollar. Jag saknar simultanförmågan att hålla på med sånna där saker samtidigt som jag skall koncentrera mig på att hålla reda på åt vilket håll jag skall rolla. Om du har en MC-24 kan du använda dig av flightmode istället för utslagsbegrensningar.

Edvard

Offline

 

#3 2007-08-23 18:57:30

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Re: 2 funderingar...

Jag har ingen MC 24, men väl flight mode spak smile Jag hittade förresten igen en gammal MFN, där din byggartikel om Patrioten fanns med. Där har du skrivit vilka roderutslag du kör med. Hade min kärra funkat med så små hade jag varit glad...Mitt bekymmer på Tojjen är att den inte vill snappa eller spinna på lowrate, och ställer jag upp dem så får jag ha så himla mycket expo. Jag tycker det verkar som man blir tvungen att skaffa digitalservon för att få någon vettig upplösning med 65-70%. Anledningen att jag frågar, är för att jag i all lönndom börjat testa lite FAI visslar Det går väl inte såå himla bra än, men får jag ställt in maskinen rätt kanske det går lite lättare. Om inte, är ju switchfritt Nordicåkande rätt så schysst det också// Acke

Senast redigerat av Acke (2007-08-23 18:58:00)

Offline

 

#4 2007-08-23 19:56:38

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: 2 funderingar...

En liten fundering är om din TP är tillräckligt långt bak?
Effekten av roderutslaget ökar nämligen med mer ""baktunga"" modeller..

Smaragden kunde ju nästan komma in i flatspinn, med för stora utslag. Då tojjen är liknande, kan ju trögheten bero på framtung modell..

//Gunnar

Offline

 

#5 2007-08-23 20:19:20

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Re: 2 funderingar...

Ja det där med tp:en är ganska intressant. Enl inlägg på RCUniverse säger några jänkar att tp i manualen är "way,way off" Jag har själv flyttat den bakåt rätt mycket och upplever nu inte att modellen känns framtung. Höjdtrimmen är tex centrerad och inverterat behöver inte mycket dyk alls. Kristian säger att  hans Tojje flatspinner med det bautahöjdroder han fått ställa in, min gör inte det varför det skall bli mkt intressant att jämföra våra plan till helgen. Jag är ju trots allt nybörjare på sådant här finlir, och tänker därför försöka höra om man kan få någon av experterna att ta en sväng med kärran för ett utlåtande...

Offline

 

Sidfot