Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#1 2007-08-27 11:41:50
- edvard
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
Någon som flyger F3A med 2,4 GHZ
När jag träffar mina modellflygande kollegor på MFK Micros så sjunger de 2,4 Ghz lov. De flyger allt från små till stora modell på 2,4 Ghz från bland annat Spectra och Futaba. Antennerna är korta och enligt uppgift behövs inga feritkärnor osv för att hindra glitchar etc. En mycket duktig och "välrenomerad" flygare kör bara 2,4 Ghz och har sålt allt annat. Risken att man blir "nerstörd" skall enligt uppgift vara så nära noll man kan komma.
Enligt andrahandsuppgifter som jag fått så räknar Futaba med att inom bara några år enbart sälja 2,4 Ghz.
Nu fungerar min MC 24 tillsammans med SPCM mottagare bra men jag är lite nyfiken om det är någon som testat? Är det bara fördelar med 2,4 Ghz?
Edvard
#2 2007-08-28 11:56:54
- Krille
- Medlem
- Från: Grästorp
- Registrerad: 2006-11-20
Re: Någon som flyger F3A med 2,4 GHZ
vad jag vet så finns det väll bara fördelar med 2,4. lr ja enda nackdelen är väll att jag måste köpa mottagare för massa tusen till alla flygetyg
Men en sak är jag skeptisk till. Kolfiberkroppar och 2,4. Kolfiber har ju en stark tendens att reflektera radiosignaler. Är ju därför alla radars i flygplan sitter bakom glasfiber kåpor.
Dom säger att det skall funka med CF kropp men det tror jag nog personligen inte på fören jag sett det
Kristoffer gustafsson
Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e
#3 2007-08-28 18:02:20
- Kristian
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-22
Jag personligen är konservativ och väntar tills att andra har provat ut det i Europa. Med en uteffekt som de har i USA så får man ju längre räckvidd än vad vi har idag med 35 MHz. Om vi hade haft samma regler i EU, då hade det varit klart intressant.
Jag personligen tycker att Spectrum har hanterat EU:s regler på ett ej förtroendeingivande sätt. Sverige är bara en i mängden inom EU som har haft en stor diskussion angående deras uteffekt. Annars så har vi några i kubben som är mycket nöjda med deras produkter.
Futaba vet vi att de följer EU:s regler. Men här har jag inte hittat testvärden på hur lång räckvidd de har. De har dessutom bara en mottagare. 2,4 GHz vågor är bara 25 cm breda och hamnar lätt i radioskugga. Där av så har man två mottagare på Spectrum och med möjlighet att addera en tredje för att risken för radioskugga skall minimeras.
Oj nu lät man som en expert utan att vara det. Infon kommer från vad jag har läst och hört.
När jag byter radio nästa gång så tänkte jag satsa på en riktig tävlingsradio, som jag skall kunna använda i många år. Så jag avvaktar till alla frågetecken har räts ut angående 2,4 GHz.
Senast redigerat av Kristian (2007-08-28 18:34:43)
Med vänliga hälsningar
Kristian
#4 2007-08-28 21:23:21
Hej
Visst är 2,4 bra men vad händer om man ska byta från ex Futaba till Något annat märke??
Problemet med 2,4 är att alla fabrikanter har sitt eget system. Skaffa 3 kanske 4 mottagare till dina plan och inget funkar efter det du bytt sändare......Dyrt....
Ex. Futabas 2,4 sändare funkar bara till deras egna 2,4 mottagare och inte till några andra.....
Med andra ord. Det tål att tänkas på innan man bestämmer sig för att köpa 2,4.
Senast redigerat av Roland (2007-11-05 20:12:42)
MFK Bunten