Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#1 2007-08-31 10:31:58
- Acke
- Medlem
- Registrerad: 2006-06-16
- Inlägg: 37
Puckfäste
Nu klurar jag vidare på nya dumheter:
Skulle det gå att använda ett puckfäste till en runt 50 cc bensinmotor på, säg 1.5-1.7 kg?
Isf, hur stor diameter behöver det ha?
Offline
#2 2007-08-31 13:29:48
- edvard
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 329
Re: Puckfäste
Ja det borde gå. Hur stor diameter får du plats med? Mina puckar är 88 mm och jag använder två lager slang från en HD fat boy till mina puckar (25cc motor). Hitta en slang med grövre diameter låt oss säga 120 mm och börja med fyra lager slang. Sen kanske du får minska antal lager. Du får helt enkelt pröva dig fram. En gummislang är mycket draghållfast och problemet gäller i princip hur hård dämpning du vill ha. Dämpningen ändras med tre variabler, dels antal lager slang, dels hur lång puck du bygger och slutligen puckens diameter.
Edvard
Offline
#3 2007-08-31 17:31:09
- Gunnar
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-20
- Inlägg: 99
Re: Puckfäste
Acke kluriga funderingar för sporten framåt, å dit vill vi väl alla! Framåt i utvecklingen!?
Offline
#4 2007-08-31 17:53:24
- AHd
- Medlem
- Registrerad: 2007-06-27
- Inlägg: 12
Re: Puckfäste
Länk till en diskussion på RCUniverses patternsektion. Gäller ZDZ 40 RE F3A. Han verkar använda en innerslang till en gräsklippare.
http://www.rcuniverse.com/forum/m_6285026/tm.htm
Offline
#5 2007-08-31 22:07:20
- Johan Brorsson
- Medlem
- Registrerad: 2006-12-26
- Inlägg: 208
Re: Puckfäste
Hej Jag håller på att skruva ihop en gammal Passion F3A modell med en jonsered 45cc bensinare i nosen. Enligt min uppfattning behöver inte bensinmotorer gummiupphängas i samma omfattning efftersom de har lägre kommp och ett tändsystem. Har hafft en arestimodell med 3W50 motor och den vibrerade enligt min uppfattning betydligt mindre än motsvarande metanolmotor. Kul med expriment. Tråkigt om jag har fel och måste bygga om en hel massa.
Offline