Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » 2 motroterande propellrar

#1 2007-10-10 18:20:09

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

2 motroterande propellrar

Jag hittade en Oxalys med två motroterande propellrar på ZN Lines hemsida.

Om jag mins rätt så fans det en rysk bombare som använde sig utav den här tekniken. Den förde tydligen ett oerhört oväsen och kunde höras på mycket långt håll.

Vad skulle vi F3A-flygare vinna på att ha två motroterande propellrar?


Bifogade bilder


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2007-10-10 20:21:18

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: 2 motroterande propellrar

Med risk för att låta märkvärdig (de flesta känner nog till nackdelarna med en propeller). Den huvudsakliga förbättringen är nog att du eliminerar den roterande slipströmmen från propellern, och därmed slipper ha någon sidriktning på motorn. Vridmomentet från motorn upphävs också samt att de gyroskopiska krafterna från de två propellrarna tar ut varandra. Allt borde bidra till en modell som är mer neutral och därmed lättflugen.

Man kan säga vad man vill men hur mycket man än trimmar en modell med sidriktning, vinklar, elektroniska mixar mm så blir det aldrig helt perfekt. Det finns alltid något läge där modellen girar eller skruvar sig på ett oönskat sätt. Kanske är kontraroterande propellrar lösningen. Modellen borde då teoretiskt kunna bli helt neutral. Eller kanske det vore mer korrekt att skriva helt ”symetrisk” i sina egenskaper då strömmningen blir lika på båda sidor om kroppen. Tex så beter sig de flesta modeller något olika i vänster och höger knivegg (drar olika mycket). Det är typiskt orsakat av propellerns slipström och borde vara eliminerat med en kontrarototerande propp.

Man kan även spekulera lite angående effektivitet. Två motroterande propellrar kan bli effektivare, men lika väl sämre. I det här fallet, om man ser till förluster i mekanismen mm, så är jag övertygad om att det hela har lägre effektivitet än en vanlig tvåbladig propeller.

Som du säger så blir nog även ljudet högre. Vanliga kontraroterande proppar jag hört har ett vasst och skärande läte. Jag tror att orsaken att propellrarna på denna är monterade med ett rätt stort avstånd är ett försök att minimera detta problem.

Jag hoppas jag får se detta system så småningom. Helt klart intressant och kul innovation, men jag skulle gissa att förbättringen den medför inte uppväger nackdelarna med komplexitet mm. Vanlig propp fungerar ju bevisligen rätt ok smile

/David

Offline

 

#3 2007-10-11 09:14:59

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: 2 motroterande propellrar

Det ryska bomplan som Kristian refererar kallas Tu-95 och är ett sovjetiskt bombflygplan (NATO-beteckning "Bear"), och det mest lyckade strategiska bombplanet och missilplattformen från forna Sovjettiden. Flygplanet togs i tjänst 1956 och används än i dag. Flygplanet drivs av fyra turboprop-motorer från Kuznetsov. Varje motor driver två uppsättningar propellrar som roterar åt olika håll. Tu-95 är det hittills enda bombplanet med turboprop-framdrivning som tagits i tjänst, och är ett av de snabbaste propellerdrivna flygplan som någonsin byggts ca 925 kmh.

Som ren kuriosa kan jag även upplysa om att motroterande propellrar inte bara låter utan även skapar fina kraftfulla radarekon.

Längd 49,50 m
Spännvidd 51,10 m
Höjd 12,12 m
Vingyta 310 m2
Tomvikt 90 000 kg
Lastförmåga 
Maximal startvikt 188 000 kg
Motor 4 × Kuznetsov NK-12MV
Motorstyrka 4 x kN


Jag tror ryssarna har ett 70-tal i tjänst forfarande i tjänst av ca 500 + byggda. På senare tid har ryssarna skickat upp ett par på långflygningar för att "rassla lite med kedjerna" vilket är rätt patetiskt, enligt min uppfattning. Men Putin vill väll skapa lite "nationell stolthet". Sen utnyttjade Brittiska flygvapnet möjligheten att visa upp sin nya stolthet, Eurofigheter Typhone. Vilket innebär att 50-tals teknologi möter 2000 talets teknologi. Vem vinner??? och vad är mest bortslängda pengar att skicka iväg gammalt skrot på långflygning eller bygga Eurofightern för att möta hotet när de lika gärna kunnat köpa JAS?

Edvard

Offline

 

#4 2007-10-11 09:59:10

Ola Fremming
Gäst

Re: 2 motroterande propellrar

Hei
Det er F3A-elektro-pioneren Michael Ramel som har dette (http://www.f3a-e-factor.de/).  Han har årelang erfaring med elektrofremdrift for F3A, helt tilbake til tiden hvor det var snakk om NiCd batterier.  Når jeg var på F3A-stevnet i Liechtenstein i 2006 deltok han med en 'Cocain' og dette systemet.  Han var da relativt tidlig i utviklingen, og jobbet med ulike propell-utforminger.  Lyden var anderledes, men ikke sjenerende høy.  Som man kan se av bildene er det relativt stor avstand mellom de to propellene, kommer de nærmere blir det mere lyd.  Selve gir-boksen var smart laget, da de to propellene ikke nødvendigvis går ved samme turtall, men samme dreiemoment.  Dette er løst ved at girboksen har lignende oppbygning som differensialen i en bil.  Likt turtall krever forskjellige propeller, tror han benyttet mere vridning på den bakerste.  Kan ikke si at jeg la merke til at hans modell hadde dramatisk dårligere ytelse enn de andre som deltok.  Vil tro at det er mye å hente på optimalisering av propellene.
Uansett så syntes jeg at det er bra at noen tør å teste ut nye ting, om alle kjørte 'safe' løsninger ville vi aldri få noen utvikling.
Ola

 

#5 2007-10-12 19:50:14

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Re: 2 motroterande propellrar

Jag som är en sådan insnöad flyghistorietok, kan också tillägga att en sen version av Spitfire (kan det månne ha varit någon Seafire...?) hade motroterande snurror. Givetvis för att minimera vridmomentet  från de vassa griffonmotorer som drog runt dessa skapelser. Sedan har vi ju givetvis den ultimata Renoracemustangen "Miss Ashley 2" som tyvärr fick höjdroderfladder ´99 och kraschade...


Bifogade bilder

Senast redigerat av Acke (2007-10-12 19:50:53)

Offline

 

#6 2007-10-12 20:23:45

Ola
Gäst

Re: 2 motroterande propellrar

Hei igjen
I denne sammenhengen må man ikke overse Martin Baker MB5, et fly med fine proposjoner.
http://www.jaapteeuwen.com/ww2aircraft/ … %20MB5.htm

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » 2 motroterande propellrar

Sidfot