Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Ting och tävlingar 2008

#1 2008-01-14 10:09:15

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Ting och tävlingar 2008

Det är nu mindre än en vecka kvar till tinget smile . De klubbar som vill arrangera en tävling under 2008, men som inte har för avsikt att besöka tinget, bör höra av sig med önskemål om vilken helg de vill arrangera. Det går bra att höra av sig till mig eller Anders J
Jag går att nå på mail webmaster@remove-this.f3a.se.

Vi ses!

/David

Offline

 

#2 2008-01-16 11:07:09

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej på er!
De som är anmälda till tinget är:

David Lundström
Anders  Johansson
Sven Löfqvist
Tomas Johansson
Anders Forsberg
Roger Larsson

De två klubbar som är representerade är alltå LEN och Bunten.
Inga andra klubbar har inkommit med önskemål om tävlingar. Vill någon mer klubb arrangera tävling bör önskemål om datum framföras till mig!

Mvh Anders Johansson

Offline

 

#3 2008-01-16 21:03:01

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Update!

Efter tinget passar vi på att flyga lite F3P eller allmänt inomhusflyg. Hall är bokad mellan 17-19!

Om ingen annan långväga än Roger anmäler sitt intresse så kommer vi att starta mötet tidigare än planerat. Har du planer på att närvara, men fortfarande inte hört av dig, så var vänlig och meddela dig snarast. Tidigarelagd start innebär 11 eller 12:00.

Mvh
/David

Offline

 

#4 2008-01-17 23:09:08

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej på er!

Först måste jag säga att jag tycker att det är tråkigt att det inte kommer så många på tinget! Linköping försöker till och med flygning!

Tycker att det är fel att man håller ett ting (är i och för sig inte beslutande, men...) med deltagare från i princip endast en klubb (bra Roger att du åker dit!).
Handlar det om att bestämma datum för tävlingar så kan ju AU göra detta själv (efter kontakt med de olika klubbarna).
Regler borde man inte kunna bestämma med så få deltagare (har tyvärr missat att ta med detta i våra regler då detta är första gången den händer)! Men det kanske inte kommit in några förslag.
Nu finns det ett " Man måste vara minst 7 deltagare från 4 olika klubbar"l

Tycker personligen att Alf's förslag på telefonkonferens hade varit riktigt bra (i förhållande).

Kan man kanske göra så att Linköping har ett möte och lägger sina förslag på detta forum som alla kan kommentera (för att till slut rösta på de frågor som det finns olika önskemål om)!?
Kanske skall tinget köras på detta sätt i framtiden, då kan alla vara med och få sin röst hörd (om man vill)!?
Eller skall vi arrangera en inomhustävling i F3P och isamband med den ha tinget?

Mvh!
Bernt

PS Tycker det bästa är att vi träffas, men.... DS.

Offline

 

#5 2008-01-18 00:53:08

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Det finns en enkel lösning på problemet. Jag känner ett gäng trevliga F3A flygare från göteborgsregionen. Dessa borde enkelt kunna fylla en bil och köra det knappa stenkastet till Lkpg wink. Det börjar kännas som om vi får allt mer att diskutera om. Absolut inte mindre än något annat år.

Vad beror egentligen det bristande intresset på? Det strulade ju till sig med första datumet (av förklarliga skäl), men nu har slutgiltigt datum varit spikat i god tid. Är jag ensam som anser att tinget har en viktig funktion?

Måste säga att jag gillar Bernts förslag på att kombinera en F3P tävling med F3A-ting (om tinget skall ligga på vintern), men samtidigt kanske inte alla F3A flygare attraheras av F3P(?). Annars så tycker jag (som jag skrivit tidigare) att ett utmärkt förslag är att lägga tinget i samband med sommarens sista tävling. Bättre uppslutning än så borde man aldrig kunna få.

Nu blev det nattsuddande igen. Kul att lite debatt åter väcker till liv. Jag har varit förvånad över den totala tystnaden hittils.

/David

Offline

 

#6 2008-01-18 10:04:15

Robert
Gäst

Re: Ting och tävlingar 2008

Apopå apropå, utan att beröra närvarofrekvensen vid årets ting.

Är det någon själ som är bekant med var förra årets protokoll finns nånstans? Det finns i varje fall inte under "Dokument" på denna (i övrigt) eminenta webbsida.

 

#7 2008-01-18 10:41:38

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Ting och tävlingar 2008

Bara för informations skull så vill jag meddela att vi på AKMG nu har anmält vårat intresse av att anordna en tävling i F3A även nästa år.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#8 2008-01-18 11:25:03

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej alla ute i landet

Kan bara hålla med David att det är synd att så få verkar komma
till tinget. Intesset är kanske inte på topp under vintern men samtidigt
borde fler ha möjlighet att åka.
Vår,sommar och höst är de flesta rätt upptagna men en ändring av
tidpunkt för tinget till tex sista tävlingen för säsongen bör kanske diskuteras.
Nackdelen med detta är att sista tävlingen vanligtvis är i Linköping och
jag tror det är bra att tinget hålls på lite olika platser.
De flesta är även rätt trötta efter en heldag på fältet vid en tävling.

Hälsningar Anders F

Offline

 

#9 2008-01-18 11:53:21

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Foppa skrev:

Nackdelen med detta är att sista tävlingen vanligtvis är i Linköping och
jag tror det är bra att tinget hålls på lite olika platser.

Jo precis. Hellre ser jag det som en möjlighet att flytta på Linköpingstävlingen så att den inte alltid ligger sist.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Självklart är det bästa om vi kunde fortsätta med den gamla tingmodellen, men bortsett från Roger så verkar de flesta vara för förnäma för att åka några mil enbart för att vara på ett Ting.

Robert. Tinget havererade redan 2006 med att protokollet inte blev justerat. Mötessekreteraren sammanställde ett utförligt protokoll kort efter mötet vilket skickades ut för justering. Därefter har precis inget hänt.
Jag kommer att ha med detta protokoll på tinget för sedvanlig "genomgång av föregående års protokoll". Jag kommer också att lägga upp det på hemsidan (ojusterat). Med handen på hjärtat borde jag ha lagt upp det på hemsidan för länge sedan trots att det inte formellt godkänts.

Roger är snart i LKPG. Hur går det för er göteborgare? Packat bilen ännu?

/David

Offline

 

#10 2008-01-18 12:43:27

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Ting och tävlingar 2008

Vilken tur (gott omdöme?) att jag lade ut vilka som tänkt sig att kommapå tinget i den här tråden. Det blev äntligen lite fart runt vårt demokratiforum. Naturligtvis har Bern rätt om beslutsrätten. Samtidigt måste visat intresse vara värt något. Går man inte och röstar kan man heller inte gnälla i efterhand!

Anders Johansson
LEN

Offline

 

#11 2008-01-18 13:33:42

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej. Tinget är viktigt. Vi behöv ju inte bara tävlingar utan tindngsarticklar i smff. dommarkurs mm.
Själv tycker jag att Alfs förslag är en bra kompromiss.

Senast redigerat av Johan Brorsson (2008-01-18 13:34:35)

Offline

 

#12 2008-01-18 17:18:24

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej

Jag föreslår att AKMG ska få frågan om de inte vill arrangera SM i år. Killarna i klubben har under de senaste åren arbetat mycket för att utveckla F3A-flygandet i Väst, och de är erkänt duktiga arrangörer. SM bör inte ligga alltför tidigt, i och med att vi flyger nya program i år. Varför inte ha SM som säsongsavslutning i början av september?

Jag fick ett mail från Gunnar att Aero Cup planeras till 17-18 maj, så vi har en vårtävling att se fram emot.

Jag kommer inte till tinget, jag opererade mitt vänstra knä igår och vill inte tillbringa så lång tid i bil utan att kunna röra benet.

mvh Alf

Offline

 

#13 2008-01-21 11:54:35

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Ting och tävlingar 2008

Angående protokoll ting 2006,

Jag har vid flera tillfällen efterfrågat protkollet. Ett protokoll som inte är justerat men kanske samtidigt innehåller viktiga beslutsformuleringar - vilken status har då besluten? En förutsättning för att besluten på tinget skall ha någon värde är att det finns justerade protokoll.

Edvard

Offline

 

#14 2008-01-21 15:34:24

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Ursäkta Edvard, men jag förstår inte riktigt. Invänder du dig mot att protokollet aldrig blivit justerat, eller misstycker du att jag lägger upp det ojusterade protokollet?

Mvh
David

Offline

 

#15 2008-01-21 18:29:20

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej
Vi som inte var på tinget (och sitter och skäms för det) är ändå intresserade av vad ni kom fram till. En kort resumé på forumet vore trevligt.
Alf

Offline

 

#16 2008-01-22 08:48:51

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Ting och tävlingar 2008

David
Jag tycker det är synd att protokollet inte är justerat och undrar då givetvis vilken status vi ger eventuella beslut från det tinget. Du får gärna lägga ut protokollet men då bör du tydligt ange att det inte är justerat etc. Jag har tyvärr inte sett protokollet men hur hanterar vi besluten?

MVH
Edvard

Offline

 

#17 2008-01-22 10:33:50

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Jo jag skriver att det är ojusterat. Protokollet finns upplagt nu under dokument.

Rörande Tinget från helgen... I slutändan trillade det in några extra och vi hade ett ganska nyttigt ting med efterföljande inomhusflyg. Komplett protokoll är skrivet och bör inom kort kunna läggas upp på hemsidan. I väntan så här är evenemangskalendern. Några datum är preliminära och måste bekräftas/avböjas från arrangerande klubb.

26-27 April.     Domarkurs Linköping
10-11 Maj     Domarkurs västkusten (obekräftat datum och ansvarig klubb)
17-18 Maj     TAC (önskemål om att flytta till 31maj-1 juni)
05-06 Juli     AKMG
17-18 Juli     Domarkurs MFK Bunten
19-20 Juli    Buntenduellen, Norsjö
02-03 Augusti    Trollhättan (obekräftad. ev SM)
23-30 Augusti,   EM
13-14 Sept.       Hösttävlingen i Linköping. SM om trollhättan avböjer

Alf. Alla har varit rörande överens om att AKMG skall få SM, men de hade redan på förhand avböjt då de har svårt att klämma in finalflygningar i den tidslucka då solen inte är i sektorn. På tur att arrangera SM står då Linköping, men Trollhättan har meddelat att de kan tänka sig arrangera två tävlingar 2008 om de får SM. Förslaget är därför SM den 2-3 Augusti i Trollhättan (med motiveringen att vi då får 5 tävlingar). Om inte detta fungerar så blir SM i Linköping och hösttävlingen. Det är nu viktigt att vi snarast kan spika de datum som är obekräftade, samt att arrangerade klubbar skickar in sina tävlingsansökningar till SMFF.

David

Senast redigerat av David (2008-01-22 16:14:31)

Offline

 

#18 2008-01-22 13:06:05

Stefan-Aresti
Medlem
Registrerad: 2006-03-17
Inlägg: 47

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej på er!
Undrar varför diskussionen om förra årets protokoll inte är justerat kommer ifrån.
Jag själv och Gunnar K har i alla fall justerat detta protokoll.
Detta protokoll lämnade jag underskrivet av båda till Bernt och Johan Brorsson för leverans till AO-F3A i samband med NM i Norsjö.
Vad har hänt?
Har det kommit på villovägar?

Tacksam för svar.
Stefan Olsson

Offline

 

#19 2008-01-22 15:20:24

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Stefan kan du kolla om dokumentet som jag lagt upp är samma som ni justerat, eller har det införts några ändringar? Om dokumentet stämmer så tar jag bara bort texten ”ej justerat”, utan att vi behöver hänga ut någon skyldig här på forumet.

/David

Offline

 

#20 2008-01-22 16:29:58

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Ting och tävlingar 2008

Tack!

Alla ni som utsåg undertecknad till 2006 års F3A kompis!   

Edvard

Offline

 

#21 2008-01-22 16:59:00

Stefan-Aresti
Medlem
Registrerad: 2006-03-17
Inlägg: 47

Re: Ting och tävlingar 2008

Grattis Edvard till 2006 års F3A kompis!
Undrar vem som blev vald som 2007 års!??

Har nu kollat det införda protokollet (2006-års) på denna hemsida.
Det verkar överensstämma med det vi (Gunnar och jag) justerade ifjol.
Så David du kan ta bort texten "ej justerat".

Ser fram mot en ny kul tävlingssäsong tillsammans med er alla i F3A-gänget.
/Stefan Olsson

Offline

 

#22 2008-01-26 19:02:54

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Ting och tävlingar 2008

Hejsan alla sovande stjärnor! Dags att fylla på med nitro, inför årets bataljer..

Jag har kollat lite runt på de olika datumen. Den föreslagna SM helgen är för TMFK  "omöjlig" att genomföra. Det finns ett stort intresse att besöka Arvika träffen i våra trakter, kollade runt lite på alternativhelg, den första jag kunde tänka mig var helgen W32 9-10 Augusti, två helger senare börjar EM. W30 är nog aldeles för nära buntenträffen? Men kort och gott 2-3 Augusti arrangerar inte TMFK SM F3A. Dock 9-10 Augusti?.. We have a ball spinning..

Den 14-15 Juni kör TMFK UT F3C, därav lämpligheten med distans 17-18 Maj. För Aero Cup 2008.
Preliminära väderprognoser Aero Cup 2008. Vind 18-25m/s, Hagelskurar, snöbyar och framförallt ett vattenfyllt fält. Men klubben värmer redan upp kaffekitteln, med gott humör..
Så nu på vårkanten är det ju lämpligt att såga av vingar, bygga pontoner mm så ni är rustade för tävlingen..

//Gunnar

Offline

 

#23 2008-01-26 21:05:46

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej!

Det fungerar utmärkt att ha en tävling i Trollhättan den 9-10 Augusti.
En utmärkt genomkörare för oss som skall till EM!


Sedan vill jag påpeka att de regeländringar vi kommer fram till under Tinget är inte gällande (justerat eller ej).
De förslag som röstas igenom under Tinget skall skickas som förslag till SMFF's årsmöte.
På detta möte bestäms det sedan om de går igenom eller ej.

Under den tid då jag var AU, så har alla dessa förslag vi haft på tinget skrivits som förslag till SMFF's årsmöte.
De förslag som gått igenom har sedan förts in till de "avsteg från sportingcode" som jag fört in som ett samlat verk för våra "svenska regler".

Om de förslag som tagits på tinget under de senare åren kommit till SMFF's årsmöten för beslutande samt om de gått igenom vet jag inte.
Detta är något som bör kontrolleras av någon ansvarig!

Det kan låta krångligt att alla våra förslag måste godkännas vid SMFF's årsmöte, men utan denna väg kan inte våran tävlingsklass fungera (reglerna måste skapas av vårt förbund)!

MVh!
Bernt

Offline

 

#24 2008-01-27 23:37:46

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej alla!

Följande sades på tinget

När det gäller TAC. Föreslaget datum från TMFK var 17-18 Maj. Vid diskussion så framstod önskemålet att flytta fram tävlingen till månadsskiftet maj/juni. Orsakerna var dels att vi för året har nya progam i både nordic och f3a, vilket kräver mer träning än vanligt, samt att vi inte har någon tävling alls i juni vilket gör att det blir drygt 1,5 månad mellan TAC och AKMG som går den 5-6 Aug. Önskemålet om att hinna med lite träning kommer inte minst från norrlänningarna som har dåligt med möjligheter prova programmen före den 17-18 maj.
Gunnar det är givetvis du och TMFK som bestämmer här hur ni vill göra och vad som passar er, men önskemålet finns som sagt.


När det gäller SM så var beslutet att trollhättan arrangerar SM om den föreslagna helgen (2-3 Aug) passar. Det resonerades även kring ev. flytt av datumet +- en vecka, men fastställandet var att om inte föreslagen helg passar så skulle SM gå till Linköping och LEN (som egentligen ligger på tur för att få SM). Resonemanget var att en vecka tidigare skulle bli för nära buntenduellen och en vecka senare ansågs ligga för nära EM. Man får betänka att även om EM börjar 2 helger efter den 9-10 så krävs den ett par dagars biltur samt att man vill vara framme ett antal dagar innan tävling. Avresa till Italien skulle därmed bli runt helgen efter SM vilket ansågs som för lite.

Detta är alltså vad som beslutats. Sedan kan det kanske diskuteras om många är av annan åsikt, men jag vill i alla fall informera om vad som sagts.

Mvh
David

Offline

 

#25 2008-02-08 11:01:25

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej.

Har snott Johans inloggning.

Hade tänkt att Johan ska vara hemma med pojken lite i sommar så för att han ska hinna flyga mer än er andra så måste vi planera lite så...

Jag funderar på planeringen i sommar med tävlingar och domarkurser, det hade varit mycket bra att snart få ett defenitivt besked då nuvarande bara är preliminära.

Tack på förhand
Viktoria Brorsson

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Ting och tävlingar 2008

Sidfot