Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-04-10 15:54:54

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Tafslina

Hej alla,

Kan någon rekommendera vilken tafslina man skall ha för att dra både höjd och sidroder med? jag har inte kört med sådan lina förut och det finns många varianter att välja på när man frågar i en fiskeaffär. Jag vet så mycket att den ska vara på ca 30 Ibs. Det finns vajer, pianotråd, mjuk flätlina gjord av flätad spectrafiber. Det finns säkert andra varianter också men som sagt, Vad är det som är vanligast.
Jag antar att den skall vara helt stum också?

//Bernt A

Offline

 

#2 2006-04-10 18:50:52

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

Re: Tafslina

Hej!
Den som jag har blivit rekommenderad och använder är en
"nylon coated wire" på 30 lbs.
Funkar bra.smile
/Bosse

Offline

 

#3 2006-04-11 12:54:13

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: Tafslina

Hej Bosse,

Jag hittade just en sån, tack för tipset smile

//Bernt A

Offline

 

#4 2006-04-11 22:00:17

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Tafslina

Jag använder som Bosse en nylonklädd wire, men föredrar en grövre dimension än 30lbs. Jag provade med 30lbs för några år sedan på min Fashion, men tyckte att det var för svampigt. Det var helt klart starkt nog, men det blev mer stumt med en grövre dimension. Nästa dimension i fiskeaffären var 75lbs så detta är vad jag använder nu. Jag har precis plockat fram min wire för att dra sidoroderlinkage i min nästa modell.

Ett annat alternativ är att använda bågskyttesträng i kevlar. Blir nog både stummare och lättare


Bifogade bilder

Offline

 

#5 2006-04-14 22:41:50

Bernt A
Medlem
Registrerad: 2006-04-02
Inlägg: 23

Re: Tafslina

Opps då, jag har precis installerat den till höjdrodret:)
Och just i en Fashion....
Jag har installerat en säkerhetslina också enligt rekommendation.
Kanske kan den häva eventuell svampighet??
Det var faktiskt en tanke jag hade innan jag drog i den men den kändes faktiskt stum. Men det kanske är annat i verkligheten. Det är ju ganska enkelt att göra om det men jag tror att jag tester det här.
Apropå säkerhetslina, oavsett hus stark linan är vet man ju inte om den är på väg att gå av, Och har man en så är det ju rätt "rökt" om man drar höjdroder.

Tack för tipset! jag kanske ändrar mig:)

Bågskyttesträng i kevlar verkar intressant, det får det bli nästa gång då:)
Jag hittade tafslina i kolfiber i fiskeaffären, kan det också vara nåt?
 
Bernt A

Offline

 

Sidfot