Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2008-04-25 15:06:02

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

ny på f3a

Hej

Jag funderar på att börja med f3a. några förslag på bra modeller?
Har kollar på Above alls burning spears är den bra någon som provat?
Motorn jag funderar på är saito 180. Har läst att dom flästa kör YS jag har dock inte råd med de:( .

tacksam för svar.

Offline

 

#2 2008-04-25 17:24:38

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: ny på f3a

Tjena Kisen!?

Jag sprang på Rolf Björklund, en gammal F3A flygare sen multi tiden. Han hade köpt sig en burning spear som han var mycket nöjd med. Men för att börja träna programm behövs inte alltid de värtsa sakerna. Lägg hellre mer tid på själva flygningen, intrimning av det du redan flyger med. Träna inför en tävling, och ställ upp i den. Många hjälpande händer finns som oxå kommer med bra tips, bland annat om vad det är som bedöms som riktigt i F3A, hur man flyger i boxen etc..

Eller tag direktkontakt med en F3A flygare i din närhet.

smile // Gunnar

Offline

 

#3 2008-04-25 20:14:43

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Inlägg: 91
Webbsida

Re: ny på f3a

Hej
Det finns en tråd med bra billiga "f3a" flygplan.
Hoppas det kan vara till hjälp.

http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=238


MFK Bunten

Offline

 

#4 2008-04-25 20:43:28

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: ny på f3a

Mitt tipps är att köpa en väl fungerande begangnad modell istället för något riktigt billigt. tex Sverre Johannessen Diamant villken jag sett att flyger helt okej.

Offline

 

#5 2008-04-25 22:16:04

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej igen

vad är en bra första f3a kärra??
läste att f3a mest var en matrial sport ok jag har inte allt för stor tillgång till pengar så är de lika bra att läga av då eller??
är de nån minimum längd/spännvid för planen?

Offline

 

#6 2008-04-26 00:31:26

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 76
Webbsida

Re: ny på f3a

Hejsan!
Välkommen till F3A-gänget!


Jag håller med vad Gunnar Karlsson säger! Lägg ner tid på att träna istället för att lägga ner pengar på att skaffa de värsta sakerna! Begagnat är ett mycket bra alternativ! Fördelen med att köpa begagnat är att det oftast är väl fungerande och väl intrimmade modeller. Att någon kunnig har lagt ner tid och energi på att trimma in en modell är mycket värt.

Till viss del är F3A en materialsport. Du behöver följande material:
1) Flygplan där trottel, sida, höjd och skev kan justeras.
2) Radio som kan kontrollera ovanstående plan (rätt frekvenser och sånt)
3) Lämpligt modellflygbränsle (eller i vissa fall *shiver* el) för att flyga 8 minuter
4) Utskrift av flygprogram i lämplig svårighetsgrad

Hm.... Förutom det är det nog bara tid avsatt till träning som behövs... =O)

Skämt åsido. Så länge du har tänkt flyga i antingen sport eller Nordic kommer du att klara dig med relativt enkla saker. Ska du fightas i världseliten bör du nog kanske satsa på lite senare/modernare/hypade saker - men det är väl nåt år innan du är där, skulle jag tro...

Mitt bästa tips är nog att ta kontakt med någon F3A-flygare i närheten av där du bor. Ta med din kärra och träna med den piloten någon gång. Jag lovar dig att du kommer att få tips och idéer på både bra träningar och intrimning av din modell. När du gjort det kan jag rekomendera att åka på en tävling, antingen för att tävla eller bara för att titta på och prata med folk. Det är fin stämning mellan piloterna och nya piloter är alltid hjärtligt välkomna!

Har du svårt att få tag på någon kan du alltid höra av dig till mig! På något vis ska jag nog kunna hjälpa dig - om inte annat med att få tag på någon pilot som bor i din närhet... =O)

/ Johan Broström, Norsjö, UO F3A

Offline

 

#7 2008-04-26 07:18:28

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

ok jag bor i stockholm så om nån som är intresserad av och hjälpa till är ni välkomna.
de enda jag flyger just nu är greatplanes viper500. den går de inte att göra något konstflyg med sad

Offline

 

#8 2008-04-26 10:35:55

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: ny på f3a

F3A plan finns i alla storlekar. Allt från 1 meter upp till 2 meter i vingspann. Bara för att man flyger ett F3A plan så behöver man inte tävla. Jag köpte mitt första F3A plan som var en Great Plan Venus bara för att den hade fått så bra omdöme av alla. Den är i 40 storlek och funkar fint att lära sig diverse manövrar med ifall man inte har tävlingsplaner. Den är dessutom tillräckligt bra för att ställa upp i Sporten.

http://www.rcflygskola.se/venus-filer/Venusmarken.jpg

Fördelen att flyga ett F3A-plan i stället för en CAP eller någon annan skala plan är att F3A plan är enbart byggda för att flyga bra. Det gör att de flyger mycket bra med tanke på sin storlek.

Efter att flugit mitt F3A-plan i 40 storlek en sommar så fick jag blodad tand och ville ställa upp i en tävling. Då köpte jag en bättre begagnad 2x2 F3A plan som jag kom över för 5 500 Kr. Den hade en ganska sliten motor som jag ganska snabbt bytte ut. Men det var mycket valuta för pengarna jämfört med att köpa nytt.

http://www.rcflygskola.se/BildF3Avast901.jpg

F3A-plan som är 10 år gammal fungerar utmärkt i Sporten och i Nordic. Många gånger så är äldre plan med smala kroppar mer lämpliga i Sporten och Nordic eftersom de inte är lika vidkänsliga. Så för relativt lite pengar så får man ett konkurrenskraftigt plan för Nordic klassen.

http://www.rcflygskola.se/BildRubin3.jpg

Vi har en kontaktlista bland F3A-flygare där det är meningen att man skall kunna ringa och få råd som nybörjare. Den hittar du här: http://www.f3a.se/index.php?page=Kontaktpersoner

Senast redigerat av Kristian (2008-04-26 10:57:47)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#9 2008-04-26 17:00:40

Robert
Gäst

Re: ny på f3a

kisen skrev:

hej

ok jag bor i stockholm så om nån som är intresserad av och hjälpa till är ni välkomna.
sad

Stockholm...det är ganska stort. Somliga som bor i Södertälje betraktar sig som stockholmare. Inget fel med det, men Södertälje är ändå 10 mil från Norrtälje.

Vilket fält/vilken klubb brukar du flyga hos?

 

#10 2008-04-26 17:31:49

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

bor i täby

flyger på vallentuna mfk.

Offline

 

#11 2008-04-26 20:16:41

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Inlägg: 91
Webbsida

Re: ny på f3a

Hej igen

Här har du några plan till salu.

http://www.rcmarked.no/search.php?searc … Kategorier


MFK Bunten

Offline

 

#12 2008-04-27 20:06:12

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

har idag beställt burning spers får se om jag börjar flyga f3a annars får jag väll ett kul konstflygningsplan.

Offline

 

#13 2008-04-28 20:40:41

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: ny på f3a

Kör hårt Kisen! Det blir nog en bra modell.

Håll oss gärna uppdaterade med bygget. Vi är nog många som är nyfikna på hur denna modell står sig mot övriga modeller i samma klass.

David

Offline

 

#14 2008-04-28 21:20:22

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

visst ska jag göra de har inte pengar nu så de dröjer innan jag börjar med radiomontering men själva bygget och kvaliten osv ska skriva om. hoppas paketet kommer imorrn.

Offline

 

#15 2008-05-03 19:41:41

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

hämtar modellen på måndag. motorn ja funderar på å stopa i är saito 180 vill har vertikal
prestanda funkar den med de?? har inte råd me ys som ja skrev i början.

Offline

 

#16 2008-05-04 00:04:50

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Inlägg: 91
Webbsida

Re: ny på f3a

Hej
Saiton är en stark och bra motor men kolla upp OS 200 S också. sen där lätt, bra pris och har bra effekt. Billig är den i drift också, du klarar dig med 10% nitro med den. Den har dessutom mjukare gång än saiton "du sparar på servon och mottagare m.m med mjukare gång".

MVH


MFK Bunten

Offline

 

#17 2008-05-06 18:32:02

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

spearsen har kommit kvaliten verkar helt ok men klädsel jobbet va inte de bästa men helt ok otroligt snygg har inte börjat montera ännu måste fixa bord å jobba på.
är det mer effekt i os 200s än i saito 180?? står så här om motorn

"Surpass line is a perfect powerplant for any 1.50-1.80 size plane!"

burning spears är en 120 model med en spännvid på 180cm och en längd på 1992cm. klarar den av en 200motor?

Senast redigerat av kisen (2008-07-05 13:45:04)

Offline

 

#18 2008-05-06 23:15:18

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: ny på f3a

Den verkar ju vara lika stor som en 2x2. Vingspannet på en vanlig F3A-kärra är från 180 till 190 cm och längden är 200 cm. Så det är inte mycket som skiljer.

Om planets slutvikt är runt 4,5 kilo då skulle jag rekommendera en OS 140 RX. Det är en tillförlitlig motor som är lätt att handskas med. Jag såg att en sådan fanns här på säljsidan här på forumet. Den motorn är bygd för F3A och har pump viket gör att man kan ha tanken i tyngdpunkten. Den här motorn kräver dock manifolder och pipa, vilket kostar en slant.

OS 200 är en lågt trimmad motor. Ifall man bara läser databladen så har den lika många KW som OS 120. Men den har antagligen betydligt mer vridmoment. Så i praktiken så är den betydligt starkare. Den kommer nu även i utförande med pump. Tyvärr så ser pumpen ut att vara samma som OS har på 120 storleken. Det är rent ut sagt en riktig skräppump. Vi har haft 3 stycken med OS 120 med pump på klubben och alla har haft stora problem med den pumpen.

Ett annat bra alternativ är en OS 160 FX. En i klubben har en sådan i ett plan som väger cirka 4 kilo och den klarar alla manövrar i F3A-programmet.

Senast redigerat av Kristian (2008-05-06 23:24:15)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#19 2008-05-10 07:23:26

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: ny på f3a

Hallå där. Vill bara inflika att OS120surpas3 har en väl fungerande pump enligt min uppfattning. Hadde en sådan för ett par år sedan och den fungerade perfeckt. Är dock för svag för en F3A modell i fullstorlek. OS140RX är nog som sagt ett bra alternativ om man är ny i F3A samanhang.

Offline

 

#20 2008-05-11 18:34:14

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

vad kostar en OS 140RX med manifolder och pipa? vad är manifolder?

såg att de var en YS 160 till salu här. behöver den manifolder å pipa? en YS 160 borde väll räcka gott å väll eller?
hur mycket nitro i soppan behöver man för en YS?

Offline

 

#21 2008-05-11 22:13:20

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: ny på f3a

Manifolder är den krokiga rördelen som förbinder motor med dämparen eller
pipan. Manifoldern är krökt så dämparen blir centrerad under kroppen och den
har en o-ring eller silicon slang i sin bakre ände för att förbinda pipan.
Motorn är vanligtvis gummiupphängd i en F3A kärra och den rör en hel del på
sig och därmed behövs en flexibel koppling mellan motor och pipa.

En YS160DZ är en utmärkt bra motor och den går bra på 20-30% nitro och har
mycket bra effekt och gångegenskaper.  Men motorn kräver en del av användaren
och det krävs en del erfarenhet innan man har lärt sig inställningarna och det
är kanske enklare att satsa på en 2-taktare typ ( OS 140RX ).
Jag har använt en saito 150 i en tidigare F3A kärra men den motorn har en
rå gång och vibrerar en hel del och det krävs att man monterar en pump på
den för att den skall orka dra soppa från tanken i alla lägen samt effekten
var ej heller så imponerande.

MVH Anders F

Offline

 

#22 2008-05-12 07:30:04

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

så OS 140RX räker bra för acceleration i vertikalerna eller kommer den att massa sig upp?

http://www.modellhobby.com/product_info … id=3830där är de med manifolder men ingen pipa var köper man de? hur mycket kostar de?

Offline

 

#23 2008-05-12 08:39:46

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: ny på f3a

OS 140 RX räcker och blir över i vertikaldrag för en normal 2*2 F3A kärra som väger max 5 kg. Jag har haft modeller som vägt över 5 kg med en OS 140 RX och den har räckt till i alla lägen. Som Foppa antyder ovan är YS 160 DZ en bra motor men kräver mycket av ägaren. Det är därför enklast att börja med OS 140 RX som jag upplever som en rubust pålitlig och driftsäker arbetshäst. Manifoldern brukar ingå och pipa kan du köpa från samma leverantör som levererar motorn. Köp grejer som "hör ihop" och tillverkaren rekomenderar så det bara är att sätta grejerna i kärran och köra!

Edvard

Offline

 

#24 2008-05-12 09:33:36

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: ny på f3a

Här kan du nog få lite tips på pipor till OS 140 RX: http://www.rcpattern.net/2cycle.htm


De flesta kör med Hatori pipa till sina 140 RX. Den kan man köpa här: http://www.rcsweden.com/


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#25 2008-05-12 16:03:39

kisen
Medlem
Registrerad: 2008-04-25
Inlägg: 19

Re: ny på f3a

hej

är de värt 1800kr för en hatori pipa för 140 motor.
är de rätt pipa ja har hitat? http://www.mamut.net/rcsweden/shop/
kommer inte att köpa något till i sommar utan de får vänta till nästa sommar när man har pengar smile

Offline

 

Sidfot