Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Composite-ARF Impact - F3A

#1 2008-11-21 23:39:46

mds
Medlem
Registrerad: 2008-08-07
Inlägg: 21

Composite-ARF Impact - F3A

Hej jag är ny här:) och skulle vilja ha lite info om denna modell Composite-ARF Impact - F3A
Hur stor motor bör man ha i den 4T
Och vad har den för mått mm mm.

mvh mathias

Offline

 

#2 2008-11-22 13:30:09

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Composite-ARF Impact - F3A

Här är en länk på 31 sidor där du hittar lite mer info: http://www.rcuniverse.com/forum/m_1732531/tm.htm

Den är 2 meter lång och något mindre i spännvid.

Motorer som passar:

4-T
YS 140 DZ (tillverkas inte längre)
YS 160 DZ (tillverkas inte längre)
YS 170 DZ

2-T
OS 140 RX
Webra 160


Observera att man alltid har dämpatmotorfäste i F3A-plan.

Senast redigerat av Kristian (2008-11-22 18:52:16)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#3 2008-11-22 22:41:45

mds
Medlem
Registrerad: 2008-08-07
Inlägg: 21

Re: Composite-ARF Impact - F3A

Hej skulle det funka med en saito 150 till att ha som första F3a modell (ska inte tävla)

Offline

 

#4 2008-11-23 12:48:52

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Composite-ARF Impact - F3A

Hej. Skulle säkert gå bra men det är ju tänkt att tanken skall ligga i tyngdpunkten och att man skall ha pump. Ljuddämparen är ju också något att fundera över. Men visst skulle det gå om man inte skall tävla i de högre klasserna. Tror även att effekten blir en begränsning.

Offline

 

#5 2008-11-24 07:54:24

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 329

Re: Composite-ARF Impact - F3A

Tror att en Saito 150 är lite klen. Om du vill ha en F3A-kärra med F3A prestanda så föreslår jag att du väljer någon av de motorer som Kristian nämner ovan. Saito gör bra och driftsäkra fyrtaktsmotorer. Men det är mycket stor skillnda i kraft mellan en Saito och en YS med samma cylindervolym. Sen kan du få problemet med tankplacering som Johan nämner. Risken är att du blir besviken. Billigaste alternativet är att satsa på en begagnad OS 140 rx. Köper du nytt så är Webra 160 starkare än OS 140 rx. MEN YS 170 med 20% nitro är ännu starkare.

Edvard

Offline

 

#6 2008-11-24 19:01:15

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Composite-ARF Impact - F3A

Här är en länk till en YS 140 DZ som är till salu: http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=355


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#7 2008-11-26 12:28:09

mds
Medlem
Registrerad: 2008-08-07
Inlägg: 21

Re: Composite-ARF Impact - F3A

Hejsan
Nu är det så att jag har en saito 150 och söker en modell till den..
Jag har tittat på en Tojero 90 den har jag sett att dom rekomenderar 90-120 4T,
och saiton väger lika mycket som en OS 120 4T....skulle det funka.....obsaverar jag ska inte tävla med denna.
mvh mathias

Offline

 

#8 2008-11-26 14:27:10

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 329

Re: Composite-ARF Impact - F3A

Till en 90 modell fungerar Saiton säkert bra. Men om du vill ha en fullstor F3A modell av modert snitt räcker den inte till för att fungera bra i F3A eller i F3A nordic.

// Edvard

Offline

 

#9 2008-11-26 15:38:24

mds
Medlem
Registrerad: 2008-08-07
Inlägg: 21

Re: Composite-ARF Impact - F3A

Tror du det blir lagom med effekt eller blir det för mycket??

mvh mathias

Offline

 

#10 2008-11-26 19:55:09

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Composite-ARF Impact - F3A

Hej!  Jag tror en saito 150 skulle fungera bra i en fullstor f3a modell ,typ Impack om du bara ska söndagsflyga. Den bör alla gånger vara gummiupphängd, grejerna kommer inte hålla annars. Däremot känns det som en tojero 90 blir något övermotoriserad med en 150.
Finns en billig Impact på svensktmodellflyg, förvisso med elmotor men den var billig, runt 2000kr. Verkar som den vart med om nånting för färgschemat som kroppen har stämmer inte med vingarna och har för mig att det gjorde det när annonsen kom ut för ett par månader sen?

Mvh Fredrik

Offline

 

#11 2008-11-30 17:18:58

mds
Medlem
Registrerad: 2008-08-07
Inlägg: 21

Re: Composite-ARF Impact - F3A

blir det för mycket motorkraft??
dlir den för tung med den vikt ca 890g
vad är en rekomenderad eller max ving belasning för en F3A modell
har funderingar på en  saito 125 i stället..

mvh m

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Composite-ARF Impact - F3A

Sidfot