Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Fyrtaktare och knackning

#1 2009-02-08 00:39:48

carsta
Medlem
Registrerad: 2008-12-29
Inlägg: 1

Fyrtaktare och knackning

Jag flyger med en Saito 56 fyrtaktare och har emellanåt upplevt att motorn knackar eller detonerar. Motorn avger ibland ett skramlande ljud både på marken och i luften. Ungefär som en kaffekvarn. Fenomenet knackning uppstår också om motorn går baklänges en liten stund så att förbränningsrester har hamnat i insuget återigen sugs in i motorn när denna går åt rätt håll igen.

Jag har lärt mig att när man talar om knackning eller detonationer, så innebär detta att förbränningen under arbetsfasen har ett skarpare och mer våldsamt förlopp än den relativt långsamma förbränning som man vill åstadkomma och som är bättre för motorns livslängd naturligtvis.

Att motorn ibland knackar säger en del att det beror på att den går för magert, men jag undrar om det är hela sanningen. Jag tror att fyrtaktare, som går lite varmare än två-taktare i allmänhet, är mer beroende av bränslets sammansättning och egenskaper för att undvika att knacka och lättare kunna justeras för bra och säker gång. Jag undrar om man generellt kan säga att en fyrtaktare går bra med ett vanligt kommersiellt tillgängligt bränsle innehållande 5 - 10% nitrometan. Tillräcklig inblandning av nitro är viktigt men jag undrar också om inte det bör ställas krav på oljan som vi använder. Att bensinmotorer är beroende av bensinens oktan-tal känner alla till men jag undrar om inte även våra modellmotorer är oktantalsberoende för att kunna gå bra. En del bränslekomponenter ökar med andra minskar oktantalet.

Jag misstänker även att knackningar i en del fall kan få motorn att kasta av propellern och att i fallet med en billigare typ av spinner (plattan utförd i mjukplastplast), så slår propeller mot urtagen i spinnern. Propellern kan då få skador som kan leda till bladbrott.

Syntetolja har ju sina fördelar, men kan även dessa bidra till knackningsfenomen i en fyrtaktare om man jämför med ricinolja? Jag förmodar att även nitrohalten bör vara tillräcklig hög >15-20% för bra gång och effekt.

Finns det fler med erfarenhet av knackningsfenomen och kanske har förslag på lämpliga bränslen?

Offline

 

#2 2009-02-09 07:29:57

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Fyrtaktare och knackning

Knackningar beror på för tidig tändning. Det finns flera sätt att lösa problemet. Enklast, att backa tändningen, ditt fall med ge mer bränsle. På en glödstiftare backas tändningen med mer bränsle. Nästa sätt är att öka oktantalet i bränslet... Sist men inte minst är att du sänker kompressionen i motorn. Finns det skims med till motorn? Testa med 0,05 mm. Personligen skull jag ge mer bränsle om det räckte. Knackningar sliter mycket på motorn.

Edvard

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Fyrtaktare och knackning

Sidfot