Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

• Index
  •  » F3A
  •  » Fråga ang startsekvens i F3A-sport

#1 2009-04-12 12:12:45

wmjoers
Medlem
Från: Vännäs
Registrerad: 2009-04-12
Webbsida

Fråga ang startsekvens i F3A-sport

Hej hopp,

Jag har just börjat öva på F3A-sport programmet. Hur kul som helst.

Jag flyger en AcroMaster som kanske är väl liten och lätt för F3A (1x1m, 1.3 kg) men vad gör väl det när man har roligt? big_smile

Jag förstår hur alla manövrar ska utföras men har fotrfarande lite svårt att se om jag håller mig i boxen eller inte. Nåja, det kommer nog.

Men en sak jag inte riktigt har koll på är startsekvensen. Enligt programbeskrivingen ser det ut som att direkt efter start ska man svänga 90 grader bort ifrån dommarlinjen, sen svänga tillbaka, flyga längs hela linjen, utföra en split-s och sen sätta igång med manöver 1.

Ska man ta sig upp till den högre nivån direkt efter starten, eller är det okej att stiga under hela startsekvensen?

Hittade en videosnutt på startsekvensen, men där steg piloten till den undre nivån och avslutade med en halv-omvänd-kubansk-åtta. Vad gäller i F3A-sport?

Jag har iof inte tänkt att tävla, men jag vill gärna göra det rätt ändå.

På vilken höjd brukar man flyga den övre/undre nivån? På ett ungfär. Nu när jag tränar vill jag ha den övre ganska högt upp pga att jag är lite rädd för spin-manövern. shocked

Mvh
/John Eriksson

Senast redigerat av wmjoers (2009-04-12 12:19:18)

"No guts, no klister"
http://rcbiggles.se

#2 2009-04-12 21:05:05

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Re: Fråga ang startsekvens i F3A-sport

Hej John

Med nuvarande regler (efter 2008) så finns det egentligen inga krav på hur startsekvensen skall se ut. För startsekvensen utdelas inte heller några poäng. Du kan alltså göra som du vill
Tidigare (före 2008) bestod startsekvensen i en 90grad sväng utåt. Efter en bit rakflygning i djupled utfördes en 270graders sväng i motsatt riktning för att komma i linje med flygriktningen. Detta efterföljdes med en ”trimraka” och en valfri vändmanöver (de flesta brukade välja en halv omvänd kuban) .
När du tränar så är det viktiga att du konsekvent kör samma startprocedur. Det är viktigt för att komma in i rätt ”rytm” i flygningen. Om du sedan kör med den klassiska startproceduren beskriven ovan (kan rekommenderas), eller väljer en egen variant är mindre viktigt. Det du vill få ut från startsekvensen är, förutom att placera modellen rätt inför första manövern, att verifiera modellens trim, samt få en känsla för hur det blåser.

Ang flyghöjd. Det är svårt att ge någon siffra på flyghöjder. Dels för att det är svårt att bedöma och dels för att det inte kommer stämma för din acromaster. Reglernas enda begränsning är att man ej skall gå över 60 grader vinkel från piloten sett. Det borde ge gott om utrymme för spinn med acromastern.
I övrigt brukar man försöka hålla sig så konsekvent som möjligt med höjderna. Man strävar efter att hålla en så konstant manöverhöjd som möjligt, även om inte reglerna uttryckligen säger detta, samt en konstant bottenhöjd. Bottenhöjden är ganska individuellt mellan piloter. En del kör lågt för att se modellen bra och en del ligger högre för att undvika turbulens från marken.

Mvh
David

#3 2009-04-14 16:52:55

RobSun
Medlem
Registrerad: 2008-10-30

David skrev:

Hej John

Med nuvarande regler (efter 2008) så finns det egentligen inga krav på hur startsekvensen skall se ut. För startsekvensen utdelas inte heller några poäng. Du kan alltså göra som du vill

Blandar du inte ihop Nordic och Sport?

Eller har även Sport ändrats utan att det reflekterats i manöverbeskrivningarna?

#4 2009-04-14 20:27:43

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

RobSun skrev:

Blandar du inte ihop Nordic och Sport?

Jo det stämmer. Du har rätt att det är den klassiska startsekvensen som gäller för Sport. 

John i så fall tror jag förvirringen bara gäller det som kallas valfri vändmanöver. Det är det du har tolkat som en split-S. I manöverbeskrivningen är det meningen att det skall likna en halv omvänd kubansk 8, men som det är ritat kan det se ut som en split-S.

Mvh
David

#5 2009-04-14 21:50:58

wmjoers
Medlem
Från: Vännäs
Registrerad: 2009-04-12
Webbsida

*ler*
Tack för klargörandet.
/John