Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#1 2009-08-28 17:24:24
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Konvertera F3D till F3A
Jag har efter långt letande hittat en modell till min ZDZ 40, och det bidde en byggsats av Galaxy från CAModel.
http://www.camodel.com.ar/modelos/galax … ingles.htm
Egentligen ville jag ha en F3A maskin (modell större) men denna fick efter lite övervägande duga(snygg nog mao). Jag har inte för avsikt att tävla utan vill ha en välflygande maskin som jag kan bryta runt och förhoppningsvis utvecklas med.
När jag väl fick hem lådan på posten och sprättade paketet så uppenbarade sig faktum, rodren var inte färdigskurna...
Mao fick jag plötsligt möjligheten att konvertera från F3D till F3A!!!
Och det lockar a det grövsta!
Har inte måttat något ännu men jag funderade om någon vänlig själ skulle vilja bistå med lite support angående roderstorlek på höjd och skev, samt storlek fena/sidroder.
Det som jag noterat hittills är väl att dom har ökat på spännvidden så den blir 2,1x2,1m, samt att rent spontant så ser fenan ut att vara lite stor.
Skall ner i bon ikväll (om jag inte somnar först)och måtta upp vingar, stabbe samt fena så det finns mer att gå på.
Kan väl tillägga att jag gärna ser att balanseringen på rodren försvinner då jag avser att bogsera seglare med den också.
/Johan
Senast redigerat av Johan (2009-08-30 00:51:48)
Offline
#2 2009-08-28 17:59:59
- Fredrik Lundberg
- Medlem
- Registrerad: 2007-11-15
- Inlägg: 183
Re: Konvertera F3D till F3A
Hejsan!
Hänger inte riktigt med på vad du menar riktigt? F3d till f3a? Förmodar att du menar ren 3d bara eftersom f3d är en pylonklass om jag inte mins fel...
Har du inte för avsikt att tävla med en modellen utan vill ha den till att bryta runt med så skulle inta jag förminskat rodren till den storleken som f3a modellerna har eftersom en f3a modell inte är anpassad för att bryta runt med, den är ju gjord för att flyga rent med..
Tror den modellen med en Zdz 40 är riktigt skoj med dom roderytorna som den är gjord för. Du kan ju bara minska utslagen om du vill flyga lite manövrar..
/Fredrik
Offline
#3 2009-08-28 18:43:34
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Sorry
3D var benämningen som avsågs
Hovring är inte av intresse
Ändrar rubriken med
Hmmm....gick inte att ändra
/Johan
Senast redigerat av Johan (2009-08-30 00:23:51)
Offline
#4 2009-08-28 19:03:26
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Mer klarläggande.
Så stora roderytor som det är tänkt på kärran behövs inte för att bryta runt i flygfart,
dom behövs när man endast har propellerströmmen att styra med (hovra).
Och det kommer/kan inte jag göra.
Rätta mig om jag har fel...
Tanken kommer sig även av att jag kommer att sätta in pipa och är lite rädd att den kommer att bli baktung.
Därför lockar det med mindre servon bak på höjdrodren.
/Johan
Senast redigerat av Johan (2009-08-28 19:03:54)
Offline
#5 2009-08-29 22:46:24
- Johan Brorsson
- Medlem
- Registrerad: 2006-12-26
- Inlägg: 208
Re: Konvertera F3D till F3A
Hej.
Har en ZDZ 40 med pipa. Har planerat att modifiera förgasaren under vintern eftersom problem uppstår, när man kör med effektpipa vill motorn ha mycke bensin på högvarvsnålen och då blir effekten för mycke bensin på mellanvarv och motorn går orent. Tror en kanisterdämpare är bättre om man inte vill laborera med förgasaren.
/Johan
Offline
#6 2009-08-29 23:23:04
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Pratade med Svarten på US-composit om just pipa vs. manifolder, och han påtalade problemet med ojämn gång på mellanvarv när man kör med pipa.
Dock så menade han att man kan komma från problemet om man stämmer av så att motorn går in i pipan.
Han hade inte mycket egen erfarenhet av att köra med pipa.
Den 80cc som han dock hade kört med pipa upplevde han "mycket piggare".
Har du Johan stämt av din?
Bara jag får hem proppen(20/12) så skall jag prova att stämma av pipan så får man se hur lång den blir.
Jag tror den kan bli rätt lång...
/Johan
Senast redigerat av Johan (2009-08-30 09:45:44)
Offline
#7 2009-08-29 23:33:21
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Skev roder...
inner 29 % av korda
Ytter 33% av korda
längd 90 % av spännvidd
Höjdroder
inner 50% av korda
ytter 42% av korda
Då har jag så att säga skippat ballanseringen och tagit en rak fortsättning av gångjärnslinjen (nån som fattar det där?)
Sida
Ja vad säger man...
inte mycket kvar av fenan att fästa rodret i.
Ingen mer än jag som tycker att rodren är en smula överdrivna ???
På bilden av vingen kan ni se skarven på plankningen som jag antar motsvarar den ökade spännvidden (nej, jag har inte mätt).
Synd bara att man inte tänkt på framkantslisten,,, som är för kort...
/Johan
Senast redigerat av Johan (2009-08-30 00:34:40)
Offline
#8 2009-08-30 00:46:06
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Och en fråga till.
Nu så här i viktjagartider...
Ja, jag har lite extra kula där fram som borde åtgjärdas...
Men nu var det inte den vikten det var frågan om.
Vingrör...
Det följer med ett 25mm alu rör
Tittade på länken som monch la ut till PBG composites
Viktbesparingen lockar, men en gods tjocklek på 0,75mm !!!
Håller det för en kärra av den här storleken/vikten ???
Dom hävdar själva att deras kolrör är starkare än alurör.
True or false ???
Eller har någon en annan länk till nån med kolrör med tjockare gods?
/Johan
Senast redigerat av Johan (2009-08-30 00:50:06)
Offline
#9 2009-08-30 14:49:22
Re: Konvertera F3D till F3A
Hej
Kul och trevligt med en bygg tråd! Följer den med spänning. Själv har jag precis avslutat ett bygge av en EF 88" Yak med DA50 o pipa. Tyvärr så har vädret satt stopp för att få starta upp motorn.
På min Yak är röret 25mm och har en tjocklek på 1,3mm, men det tycker jag verkar lite väl grovt för din del, men det kanske blir en bra lättning ändå. Du kan ju höra med Autopartner om dom har hemma rör som reservdel.
Stefan Andersson
Skellefteå
Offline
#10 2009-08-30 20:46:08
- Johan Brorsson
- Medlem
- Registrerad: 2006-12-26
- Inlägg: 208
Re: Konvertera F3D till F3A
Hej.
Har inte labbat jättemycke med pipan dock provat lite och helt klart är att när man justerar in pipan så att den ger effekt får man öka huvenålen (H) med nästan ett halft varv och detta ställer ju till problem! Visst ger motorn en ganska god effekt och det är väll ingen katastrof om motorn går lite orent. Men skulle jag bygga igen skulle jag nog sattsa på en ljuddämpare.
Det verkar i övrkigt berydligt lättare att få metanolmotorer att gå rent och bra.(Dessa är inte så känsliga för lite felaktig bränsleblandning.)
Dessutom upplever jag att bensinare offtast jobbar på lite lägre varvtal vilker gör att spannet mellan tomgång och fullgas blir mindre och därmed är det svårare att hålla rätt hastighet hela vägen. Upplever också att bensinare varvar upp mer utför än metanolare. (Det är lite konstigt att ZDZ har gjort en F3A Motor som de inte säljer med varesig avdämpat motorfeste eller anpassat avgasystem för ändamålet tycker jag.) Sänder med en bild på mitt lilla bygga bygge. (Min motor är inte F3a varianten men vad jag kan förstå är det samma förgasare och samma problematik.)
Allt beror på vad man skall ha grejorna till men det är helt klart att bäst trottelegenskaper har 4T motorer och EL motorer.
/Johan Brorsson
Senast redigerat av Johan Brorsson (2009-08-30 20:57:17)
Offline
#11 2009-08-30 21:09:12
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Stefan
Tack för tipset, suvve.
Får ta en sväng förbi efter jobbet nån dag.
Johan
Håller med dig dig till 100%
Dock så slutade jag med motorflyget just för att jag tröttnade på metanol kladdet.
Och el i den här storleken...nja det blir lite för mycket accar om jag skall släpa upp mina kompisars seglare
Då jag har tillgång till både pipa och canister så skall det bli intressant när jag får hem proppen.
/Johan
Offline
#12 2009-08-31 12:03:34
- Krille
- Medlem
- Från: Grästorp
- Registrerad: 2006-11-20
- Inlägg: 124
Re: Konvertera F3D till F3A
jag skulle rekomendera att göra roderytorna som de är tänka. men bara minska ner utslagen rent mekaniskt.
jag har en rock n roll F3A/3D maskin, och för mig som aldrig har haft en "riktig" F3A maskin anser jag att min rock n roll flyger OOOOOOOOOTROLIGT fint, helt klart den bästa kärran jag haft.
Men visst märker man att servonas presition minskar när man ska flyga F3A manövrar eftersom jag utnytjar så lite av servots rörelse då (tror jag har 20% utslag bara). Men det är ju smällar man får ta när man ska ha +/- 50 graders utslag för 3D.
Kristoffer gustafsson
Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e
Offline
#13 2009-08-31 12:30:19
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Konvertera F3D till F3A
Johan skrev:
Vingrör...
Det följer med ett 25mm alu rör
Tittade på länken som monch la ut till PBG composites
Viktbesparingen lockar, men en gods tjocklek på 0,75mm !!!
Håller det för en kärra av den här storleken/vikten ???
PBG rören håller. I de modeller jag har haft från CA models har jag använt PBG rör. Dessa har 0,75mm godstjocklek och endast 22mm diam (ca). Röret ser lite klent ut, men håller för de mest brutala kvickrollar.
/David
Offline
#14 2009-09-01 20:06:41
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Tack David
Med dom orden så hamnar det ett sånt rör på inköpslistan.
/Johan
Offline
#15 2009-09-30 22:39:27
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Beställde ett 1" PBG rör (kanalen i vingen var stor) från ProBuild för snart en månad sen, väntar, väntar,väntar.
kärran är snart träfärdig och behovet av röret ökar!!!
Mutter, mutter, mutter...
Var det fel ställe att beställa ifrån ???
/Johan
Senast redigerat av Johan (2009-09-30 22:41:05)
Offline
#16 2009-10-01 22:30:53
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Som sagt var träfärdig
Kul!!!
Från ha sett ut så här när den kom in genom dörren...
Till att bli nått sånt här...
Vikter so far...
Stabbe 100+101
Sidroder 71
Vingar (utan vingrör) 448+430
Kropp 1257
Totalt asså... 2407 gram
Säger inget om vart jag tror det kommer att bära hän,,,medveten om att vikten brukar kunna braka iväg fortare än man tror när allt tjafs skall i.
/Johan
Offline
#17 2009-10-07 00:45:00
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Konvertera F3D till F3A
Hej Johan
Toppen med bilder . Nu har du ju läge för ett toppenjobb på beklädnadsarbetet (hela vintern) eller kommer du hinna upp med denna redan i höst?
ProBuild brukar vara bra att beställa från, men antagligen har de inte i lager. Ett alternativ är att köpa från PBG direkt. Man mailar och kollar vad som finns i lager, sen får man faxa kreditortsnummer. Tyvärr är frakten dyr från nya Zeeland
Ett annat ställe som har 25mm kolrör (som borde vara lätta och fina) är "JM composite" http://www.jm-composite.com. Kan ju kanske vara värt att maila och kolla.
/David
Offline
#18 2009-10-07 21:54:26
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Toppenjobb på beklädnaden ...
INTE min starka sida, hur jag än försöker så räcker inte tålamodet till när det kommer till att strycka klädsel
Konstigt när man kan sitta och slipa tills fingarna blör att jag inte kan ge mig till tåls med beklädnaden, eller så är det för att slutet är nära och jag vill ut och flyga
Jag får väl sitta lugnt i båten när det gäller vingröret och hoppas på det bästa, även om dom inte vill svara på mina mail förfrågningar
Just nu känns det som luften gick ur lite när man inte kunde göra helt färdigt pga saknat rör, så det blir nog vinter innan kärran blir färdig.
Men det finns ju skidor
Var även in och slog en fluckt hos "JM composit", tyvär så var deras rör för korta
Förra helgen så hade jag fö. en sesion med motorn...
Resultatet blev inte vad jag hade förväntat mig...
(tachometern visar endast hundra som lägsta därav de jämna siffrorna)
Eftersom jag var övertygad om att pipa skulle vara "da Thing" så gjorde jag som följer i ett tidigt stadium.
Men man skall då aldrig ta något för givet !!!
Med 20/12 propp och pipa så blev varvtalet 7100-7200 (låg mest på 7100)
Jag hade förväntat mig en förlängning av manifoldern...
Det slutade med att pipan låg dikt an manifoldern.
All förlängning av manifoldern gjorde att jag tappade effekt.
However så slutade inte mina tester där,,, canistern plockades fram...
Samma propp 20/12 varvade 7000-7100 (mest 7100)
Pipan låg således ENDAST ca 100 rpm över canistern
Detta då också med jämnare tomgång/mellan
Så här kändes det
Och vad mer som förvånade mig var att canistern var minst lika beroende av att stämmas av som pipan.
Det slutade med att canistern även den låg dikt an manifoldern.
Nästa steg är att börja kapa manifoldern och se om det finns mer att hämta...
Hur som helst så efter några timmars grubblande (och rötjut intag) över dagens resultat så fick det bli så som så här när familjen hade somnat...
Har man inte jobb så gör man sig
Bara att återställa kroppen och låtsas som att det regnar...
Johan B...Håller med dig..."Canister Is Da Thing"...
Den lilla effektökning som pipan gav är inte värt den ruskande/hackande tomgången.
Tycker åtminstone inte jag...
/Johan S
Offline
#19 2009-10-20 20:50:40
- Fredrik Lundberg
- Medlem
- Registrerad: 2007-11-15
- Inlägg: 183
Re: Konvertera F3D till F3A
Johan! Vart köpte du modellen ifrån och vad gick den på med frakt mm?
/Fredrik
Offline
#20 2009-10-21 00:06:16
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Köpet gjordes från Acromodel
Kostade med frakt lite under 3200:-
/Johan
Offline
#21 2009-10-21 22:31:28
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Lite mera gjort...
Det blidde servon i stabben.
Tunnel för canister.
Och MPX vingfastsättning till stabhalvorna
Satt så in i bomben, syns kanske på märkena...
Funderar över om jag törs använda dom till vingarna å...
Hepp/Johan
Offline
#22 2009-10-22 11:37:31
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
- Inlägg: 470
Re: Konvertera F3D till F3A
Jag har aldrig sett dessa fästen förut. Hur funkar de? Snäpper de ihop bara?
intressanta resultat från motorkörningen. Vad är det för kolpropp du kör?
Offline
#23 2009-10-22 21:34:30
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Jo dom snäpper bara ihop.
Bild på setet från MPX hemsida
Går där under namnet...
MULTIlock Uni-Set #725142
Jag hade dock inte hela setet, bara dessa två.
Dock så satt dom bra mycket bättre än jag hade räknat med, därav märkena
Följde med till min Alpina (4m seglare) där jag dock aldrig använde dom.
Skall bli intressant att se hur dom fungerar i längden.
Proppen är en Engel
Snygg som få
Köpt från US composit, billigare än mejzlic (eller hur det stavas), inte med många kronor men ändå
Ljudnivå vill jag inte uttala mig om än, då testerna utförts ca 2m från husvägg med hörselkåpor på.
Skall försöka få till lite tålamod och kapa manifoldern lite för att se om det finns mer att hämta.
/Johan
Senast redigerat av Johan (2009-10-22 21:53:01)
Offline
#25 2009-10-26 21:12:47
- Johan
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
- Inlägg: 21
Re: Konvertera F3D till F3A
Ja priset såg onekligen bra ut
Får göra det som ej gjordes tidigare, besöka.
Och vågen får följa med så det blir lite konkret om det lönar sig viktmässigt
Tack ännu en gång David
Återkommer med vikt info/Johan
Offline