Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2009-10-17 15:03:59

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Eltråd?

Hej
Det händer inte så mycket på forumet just nu. Samtidigt ryktas det om att det pågår/planeras för en hel del nytt inför nästa år, framförallt ryktas det om flera el-projekt. Ni kan väl avslöja lite om vad ni har för planer, flyg, utrustning osv.
/Alf

Offline

 

#2 2009-10-17 16:35:04

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Eltråd?

Mina planer...

Bygga en lätt pirat. (med fasta ställ)
Gå över till 2,4 ghz, antingen Futaba eller weatronic, Vet ej om weatronics system fungerar klockrent? någnon som testat.

Kommer förmidligen välja en Axi-motor och försäka hitta billiga ackar. Fredriks system ger mersmak. Verkar fungera bra.

Problemet är bara att instegskostnaden är hög.

Edvard

Offline

 

#3 2009-10-17 19:16:08

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Eltråd?

Mina planer
Sebart Wind S pro
Får se när kärran dyker upp men det blir förhoppningsvis innan jul.

Servon blir samma som jag kört med tidigare dvs JR DS3421SA och
JR DS9411SA samt JR DS8411SA eftersom jag är mycket nöjd med dessa servon som
har hållit sig glappfria och har varit driftsäkra och strömsnåla för att vara digitala servon.

Radio blir Futaba 12FG  2,4G

Drivpaket vet jag ej ännu men hoppas det kommer ut någon vettig F3A lågpris
motor som går att använda, i annat fall blir det Hacker.

Ackkar blir med säkerhet från Hobbycity även om de är lite tyngre än märkes ackar.
Håller dessa ackar en säsong är jag nöjd.

Anders F


Bifogade bilder

Senast redigerat av Foppa (2009-10-17 19:19:01)

Offline

 

#4 2009-10-18 12:53:15

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Eltråd?

En till här som har beställt en Wind S

Min setup blir hacker (som vanligt) samt med ett YGE80HV reglage. Vill passa på att tipsa om YGE reglaget. Jag köpte ett sådant i slutet på sommaren och det har fungerat toppen. Mycket bättre än det Jeti/Hacker Spin99 reglage jag körde innan. Det har mjukare uppstart, lägre tomgång (går att taxa på asfalt utan att det skenar), mjukare i och urkoppling av bromsen, samt en mer naturlig broms i ”freewheel” läget. Bäst av allt det väger knappt hälften av SPIN reglaget! En annan kul funktion, som jag dock inte har fått att fungera ännu, är att det har en inställning för regenerativ freewheel. Dvs att batterierna laddas när man dyker med motorn frihjulandes. 3F hobby tar in reglagen i Sverige. Priset är några hundralappar mer än spin reglaget.

Ang servon. Jag funderar på om futabas nya brushless 25g servon kan vara lämpliga runt om i en elmodell (Utom på sidoroder). Någon som provat dem ännu?

/David


Bifogade bilder

Offline

 

#5 2009-10-18 13:55:22

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Eltråd?

Har ligesom David brugt YGE 80HV hele sidste sæson, med stor tilfredshed, David mangler bare og sige man bruger mindre mAh med en YGE smile

Med hensyn til servoer bruger jeg udelukkende SAVOX http://www.hobby4u.dk/page200.html disse i halen og SC-1257 i kræng og sideror.

Motor har jeg brugt MEGA ACn F3A og til sidst en NEU F3A

mvh
JOen

Offline

 

#6 2009-10-18 22:06:53

Henning
Medlem
Registrerad: 2009-05-18
Inlägg: 27

Re: Eltråd?

Mine planer:

Aries Seven (siste versjon med mindre ving) fra Naruke Hobby og Addiction EP fra Delro. Begge med Plettenberg. Aries er under bygging mens Addiction er på vei fra Tyskland.


Henning

Offline

 

#7 2009-10-19 10:29:39

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Eltråd?

joenella skrev:

Med hensyn til servoer bruger jeg udelukkende SAVOX http://www.hobby4u.dk/page200.html disse i halen og SC-1257 i kræng og sideror.

Joen har du jämfört dessa servon sida vid sida med JR eller Futaba? Hur står de sig i precision? Jag har en sebart sukhoi jag behöver köpa ett par bättre servon till. Priset på Savox ser bra ut, men jag har ännu inte sett ett billigt servo som kan mäta sig i precision med de bästa från jr och futaba.

/David

Offline

 

#8 2009-10-19 13:32:01

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Re: Eltråd?

Hej!
Jag kommer att elkonvertera min integral i vinter så får den hålla ett tag till.
Vet inte än vad det blir för komponenter, är på funderingsstadiet fortfarande smile
Blir förmodligen kina ackar iaf.

Om jag hinner så ska jag sätta ihop en xenon med el också.

mvh Roger

Offline

 

#9 2009-10-19 16:15:21

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Eltråd?

David skrev:

joenella skrev:

Med hensyn til servoer bruger jeg udelukkende SAVOX http://www.hobby4u.dk/page200.html disse i halen og SC-1257 i kræng og sideror.

Joen har du jämfört dessa servon sida vid sida med JR eller Futaba? Hur står de sig i precision? Jag har en sebart sukhoi jag behöver köpa ett par bättre servon till. Priset på Savox ser bra ut, men jag har ännu inte sett ett billigt servo som kan mäta sig i precision med de bästa från jr och futaba.

/David

Det er ikke billige servoer, SC-1256-1257-1258 er med titanium gear, bl.a. en af top piloterne i FAI(DK) bruger SC-1258 på hans sideror efter at Hyperion servoen lavede blowback i F09.
Savox laver Align's servoer, Savox bruges meget i Heli og biler.

Præcision er meget god, de har en høj opløsning og ingen slup, udgang spline er samme som futaba.

De har vægten med sig også.

mvh
Joen

Offline

 

#10 2009-10-19 18:37:20

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Inlägg: 91
Webbsida

Re: Eltråd?

Hej Foppa
Hoppas att du kollat upp Fataban innan du köper.
Futaba T12Z har samma spakar (lagrade) och samma mjukvara som T14.
Den du skrev om (12FG) har inte det.

Bara en tanke

/Roland


MFK Bunten

Offline

 

#11 2009-10-19 18:59:54

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Eltråd?

Upsss

Tråden er jo om vi har nogle el-projekter igang eller planeret.

Jeg har ikke nogen F3A'er igang har tre stk's KRILL SPARK det må være nok, men denne her, en KRILL SU 29 33% den skal have enten en Plettenberg PREDATOR eller en NEU 2225 med 14S2P 8500

Mon ikke det bliver en fin ting smile

http://www.modelflyvning.dk/forum/showt … amp;page=4


mvh
Joen

Offline

 

#12 2009-10-19 21:03:27

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Eltråd?

Roland
Har redan denna Futaba radio sen tidigare och har använt den till en
Vibe 90 helikopter så det är inget nyköp.

Har varit lite försiktig att prova 2,4G till 2M F3A kärra men jag har
nu testad i en Sebart Miss Winds 50E och det har funkat bra
utan glitsar.
För övrigt kan jag nämna det är mycket bra drag i Miss Winds 50E
med Scorpion motorn som jag monterat( 4025-12)
Hälsningar Anders F


Bifogade bilder

Offline

 

#13 2009-10-22 12:07:18

radek_j
Medlem
Registrerad: 2009-10-22
Inlägg: 1

Re: Eltråd?

Foppa,

Har också köpt Miss Wind:en men inte börjat sätta ihop den än. Tänkte satsa på precis samma motor. Undrar vad du kör för accar och prop till denna? Och hur mycket ampere du drar då?

Är du nöjd annars med modellen? Jag var tvungen att slå till bara pga utseendet men hörde lite blandade åsikter om flygegenskaperna är det gäller annat än sportflyg.

Radek

Offline

 

#14 2009-10-23 18:49:39

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Eltråd?

radek
Prop är apc 16x10e
Kör med rhino 6s-4900mah 20c och
Den drar då ca 81A.  Kör med ett
Castle ice100 reglage och det loggade
91-93A men har kontroll mätt med
En kalibrerad tångamperemeter och
Det blev då ca 81A. Har även en mindre ack på 4000mah men då blir
Flygtiden i kortaste laget. Är nöjd med
Flygegenskaperna men har ej så många starter än. Du blir säkert nöjd med dragkraften på denna setup och jag skulle ej sätta på större prop än denna.  anders f

Senast redigerat av Foppa (2009-10-23 18:56:07)

Offline

 

#15 2009-10-24 17:07:56

radek
Medlem
Från: Malmö
Registrerad: 2009-03-06
Inlägg: 15
Webbsida

Re: Eltråd?

Tack Foppa då stämmer mina förväntningar/beräkningar utav motorn. Med 81 ampere måste det vara väldigt bra drag i planet!
Jag har länge kört kontroniks farteglage och ska köra ett Lv80 pga av den inbyggda f3a bromsen i det. Tänkte satsa på hyperions väldigt lätta 4000 25c accar och försöka hamna på max 70 ampere på fullgas. Får hoppas draget och flygtiden räcker till då. Ska bli spännande att flyga ett så intressant plan.

Offline

 

#16 2009-10-30 19:05:35

Tomas
Medlem
Från: Piteå
Registrerad: 2007-01-18
Inlägg: 22
Webbsida

Re: Eltråd?

Hej allihopa!

Bygger mig en Sebart Wind S 110 i vinter (eller snarare monterar, går rätt fort)

Kommer köra den på 10S 4000-4200mAh. Motorn blir en Scorpion 4035-250, reglaget Kontronik Jive eller YGE och Futaba radioutrustning.

Ser att det preliminärt blir tävlingar i Skellefteå, Norsjö och Luleå så förhoppningsvis finner jag mod att ställa upp i någon av dessa tävlingar.

/Tomas (Piteå)

Offline

 

#17 2009-10-30 19:10:25

joenella
Medlem
Från: Odense - Danmark
Registrerad: 2009-04-18
Inlägg: 24
Webbsida

Re: Eltråd?

Tomas skrev:

Hej allihopa!

Kommer köra den på 10S 4000-4200mAh. Motorn blir en Scorpion 4035-250, reglaget Kontronik Jive eller YGE och Futaba radioutrustning.

/Tomas (Piteå)

YGE 80 HV bliver erstattet af  YGE90HV smile

Venter på at de kommer fra Heino smile YGE 180HV bliver erstattet af YGE 220HV

Offline

 

#18 2009-10-30 19:50:22

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Eltråd?

Hej.
Har en fundering kring el. Tyvär inte så mycke kunskap i området. Är inte så prylintreserad.
Funderar på att köpa en bra laddare som jag ev i framtiden kan bruka till F3A.

Finns det laddare som klarar att körra 5C på Drivbatteri till F3A?
Har de  man brukar använda inbyggd balancerare eller är det en lös modul?
Finns det laddare som klarar flera paket samtidigt?
Villka laddare är vanligast i F3A svängen?

Tar tacksamt emot tipps och förslag.

MVH Johan Brorsson

Offline

 

#19 2009-10-30 20:21:28

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Eltråd?

Nej det finns inga laddare som klarar att ladda en F3A ack med 5C. Mig veterligen finns det ingen laddare som kommer upp i över 2C på en 10s ack. Det man kan göra är att dela upp acken på två 5s och sedan köpa två kraftiga laddare och ladda parallellt. Då kan man komma upp i lite över 2C. Nästa grej. Om det fanns laddare som klarade av att ladda i 5C så krävs det väldigt noggrann balansering då det går fortare att bränna en cell vid dessa laddströmmar.

Det är synd att utvecklingen av laddare släpar efter. Kraftigare laddare behövs. En annan grej jag irriterar mig på när det gäller dagens laddare är att de görs för 12v. På laddare över ca 200w laddeffekt är det egentligen ologiskt att ladda från 12V. Framtidens laddare kommer sannolikt att gå på nätspänning direkt och klara laddning upp emot 5C inklusive balansering. Jag undrar hur länge man får vänta.

Och just ja, balanseraren kan vara extern eller inbyggd. Inbyggd är att föredra då en sådan laddare oftast kan visa individuell information om varje cell i paketet. tex cellspänning, inre resistans mm.

Efter min sågning av dagens laddare måste jag ändå rekommendera något. Detta är i så fall chargery/icharge 1010B (samma laddare finns under två namn) vilket jag skulle säga är den mest prisvärda och kompletta laddaren. Den klarar 300W laddeffekt och har alla funktioner man behöver. Går att köpa utomlands för runt 150$ och i Sverige för strax över 2000skr. Mina två 1010B har fungerat klanderfritt i två säsonger nu.

Multiladdare finns också (med upp till 4 ingångar) men ingen som är kraftig nog för F3A ackar.

/David

Offline

 

#20 2009-10-30 21:57:37

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Eltråd?

Okej.
Tack för svaret.
Är det så att nästan alla delar upp paketen i 2 vid laddning? Och isåfall varför?
Om man kan balancera upp till 10celler och har max 300 Watt säger effektlagen
300/37 Är unjifär 8A vilket ju borde vara relatift effektift.
Om man delar paketen vinner man ju ingen tid. Vad är då vinsten?
/Johan

Offline

 

#21 2009-10-30 22:02:36

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Eltråd?

300w på 5 celler blir dubbla strömmen jämfört med 300w på 10 celler roll
Att dela upp paketen kan vara en så enkel grej som att det är enklare att köpa 2x5s. laddar man dem senare separat så gör det inget om de två paketen skulle vara något omatchade. Löder man ihop två 5s ackar till en permanent 10s ack och de två packen skulle vara lite annorlunda i karakteristik får laddaren jobba lite mera för att balansera.

Det är lite blandat mellan folk som väljer att köra 5sx2 eller 10s direkt. Jag tycker man bör satsa på en laddare som kan ladda 10s direkt. Det blir vikteffektivast att ha ackar direkt kopplade till 10s. Har man sedan inga viktproblem kan man fortfarande välja att koppla ackarna som 2x5s för att ha möjligheten att dela på dem vid balansering etc.

Offline

 

#22 2009-10-30 23:07:22

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Eltråd?

Okej.
Utryckte mig lite konstigt.
Det är klart att man vinner tid om man har hur många laddare som hellst.
Men om man utgår ifrån att man har 2 laddare och vill ladda 2 10cells paket eller allternatift 4 5cells paket borde det bli resultat oavgjort.
Hur är det med ballancering. Hur offta bör det utföras?
/Johan

Offline

 

#23 2009-10-31 12:38:35

Krille
Medlem
Från: Grästorp
Registrerad: 2006-11-20
Inlägg: 124

Re: Eltråd?

Johan Brorsson skrev:

Hur är det med ballancering. Hur offta bör det utföras?
/Johan

Balansering bör utföras varje gång tycker jag. Det går varken snabbare eller långsammare att ladda med eller utan balansering, iaf inte när man laddar 1C ladda med flera C har jag ingen erfarenhet av.

Men däremot är balansering en viktig säkerhetsfunktion då många laddare avbryter om dom upptäcker något galet via balanseringen (t.ex. att en cell är trasig)


Kristoffer gustafsson

Vortex, Wind S Pro, Wind S 50e

Offline

 

#24 2009-10-31 22:29:04

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Eltråd?

Hej! På mina kinaackar har jag i stort sett kört med balancering vid varje laddning om jag haft tid för det tar lite längre tid på slutet när man har balanseraren i, tror iofs inte att det behövs, tror att ca var femte laddning är mera lagom och om jag inte mins fel ang den laddare som jag kör (I charger 1010b+) så säger den ifrån om cellerna blir för mycket i obalans.

/Fredrik

Offline

 

#25 2009-10-31 23:32:00

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Eltråd?

Laddar du 5 eller 10 celler samtidigt?
/Johan

Offline

 

Sidfot