Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2010-02-18 11:22:31

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Wind S Pro

Hej !
Efter lång väntan dök det tillslut upp en stor låda med en Sebart Wind S Pro.
Efter en vägning av alla delar ser det hoppfullt ut med en lätt kropp och
lätta vingar. Som alltid finns det plats för förbättringar om man vill och det
går att spara en hel del om man orkar. Det är tre delar som är tungt på kärran
och det är landstället, vingröret samt sidrodret.

Om kärran kommit lite tidigare hade det varit lockande att gjuta ett nytt landställ
samt bygga ett nytt sidroder.  Får nu klura lite på motorupphängningen.
Anders F


Bifogade bilder

Offline

 

#2 2010-02-18 12:48:03

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Wind S Pro

Hej!

Då Foppa var utomlands och jobbade missade han första mötet med Sebart F3A-team Sweden som hölls i Klockrike förra torsdagen. Vi är nämligen sex stycken som handlat ny modell.
Själv köpte jag en enfärgad variant. Vingar och stabbar är nu avklädda för finputs. Imorgon blir det ett förberedande besök i lackverkstaden.

Modellen ser mycket fin ut, både vad gäller de sprygelbyggda vingarna och den gjutna kroppen.

Modellen är enbart konstruerad för elmotor vilket ger en bra layout med stor huvöppning och avsaknad av lös motorkåpa. El-tänket gäller också aerodynamiken. Grundtanken är en väldigt lättdriven modell. Kroppen är smal och vingprofilen tunn. Landningsstället är försett med en fairing mot kroppen, därav den något höga vikten. Denna fairing fungerar även som sideforcegenerator i kniveggsläge.
Lågt luftmotstånd borde spara ström samt vara gynnsamt i blåsigt väder. Bromsen nedåt torde inte vara några problem med en sakta roterande 22-tums propeller.

Jag ska också ta lite bilder under byggets gång.

Hmm glömde nästan. Prognostiserad vikt med Desire-power 5000mAh ack ligger mellan 4800-4900g.

Anders J

Offline

 

#3 2010-02-18 17:25:40

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Wind S Pro

Hej!

Jag är inte ett dugg avundsjuk, inte alls, okej bara lite, okej då .. jag är avundsjuk.

Edvard

Offline

 

#4 2010-02-18 20:26:07

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Wind S Pro

Hej igen
Eftersom det ej finns så mycket nytt på detta forum skickar jag några till
bilder.
Anders F


Bifogade bilder

Offline

 

#5 2010-02-19 08:13:44

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Re: Wind S Pro

Men vart får du plats med YS´n då??? Såg du köpt en sån där lila startmotor!!  ;-)


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#6 2010-02-19 08:23:15

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Wind S Pro

Vad använder ni för sekvservon? Jag kommer sätta Hitec 5245 mg till mina skevroder på min el-pirat. De drar ca 5 kg vilket borde räcka.

Edvard

Offline

 

#7 2010-02-19 10:27:53

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Wind S Pro

Edvard jag skulle vilja avråda från att använda 5245. Det är inget vidare bra servo. Min erfarenhet är att det har dålig upplösning och precision. Du kommer att tjäna på att använda ett bättre servo. Jr9411 (40g) är ett bra skevservo (går i japan under 9401, 9421). Alternativt om du vill tjäna några gram så går går säkert JR3421, alt futaba 9650 (ca 25g) säkert bra som skevservo på en elmodell. Futaba har väl några digitala skevservon i 40g klassen också.

Offline

 

#8 2010-02-19 10:41:32

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Wind S Pro

Jag kommer att använda Futaba 9650 på höjd och skev. Höjdservona sitter i stabben. Till sida blir det Futaba 9151.

Jag litar kallt på att motorstarterna inte blir något problem med den "lila startmotorn" av märket Hacker.

Anders J

Offline

 

#9 2010-02-19 17:10:26

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Wind S Pro

David

Jag vet att det inte är ett superbra servo, jag är ingen superbra spakryckare heller, men de är prisvärda (ca 400 st) och jag har kört dem i mina stabbar utan att något lagt av. De väger bara 30 g. st. Sen är det inte särskillt bra upplösning på spakryckaren heller så om jag gör 95% fel och servot 5% så kommer jag ändå inte ikapp. Det är rätt mycket investeringar inför årets sesong.     

Anders, det gäller att varmköra ordentligt så får du inga problem med kallstarterna särskilt om du målar rätt färg på motorn....

Edvard

Offline

 

#10 2010-02-19 18:11:00

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Wind S Pro

Edward !
När ska du lära dig.
Jag är heller ingen speciellt bra spakryckare. Däremot är jag bra på att bygga och att välja utrustning.
Det gäller att skapa bästa möjliga yttre förutsättninar för att göra flygandet så lätt som möjligt. Alla har nytta av raka och vältrimmade modeller med bra och precisa servon! Det enbart vinner inga tävlingar men det underlättar.

Mvh Anders J

PS När jag har gasat färdigt har nog den lila färgen på motorn ändrat kulör. DS

Offline

 

#11 2010-02-19 20:00:02

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Wind S Pro

Edvard
Jag kommer att sätta in JR DS9411SA som skevservon
för dessa servon har funkat bra för min del med en fin
växellåda och bra upplösning samt mycket tillförlitliga.
Kan hålla med om att de kostar en del samt det funkar säkert
med vissa lättare mindre servon i en elkärra.

Anders F

Offline

 

#12 2010-02-19 20:05:45

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Wind S Pro

Jocke
Får hoppas startmotorn funkar till belåtenhet, framtiden får utvisa?
10000 kroners frågan är nu vilka drivackar man skall köpa.

Anders F

Offline

 

#13 2010-02-19 21:20:22

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Wind S Pro

Edvard jag är övertygad om att du kommer tjäna på att köpa bättre servon. Passa på nu när du ändå nutidsanpassar. Visst blir det kanske 2-3ggr dyrare, men i elmodellen kommer de att hålla minst 4ggr längre än 5245orna gjorde i dina gamla vibratorförsedda modeller, så i slutändan belastar du ju ändå servokontot mindre än tidigare wink
Det var många år sedan jag gick över till kvalitetsservon, men jag minns fortfarande vilken skillnad det gjorde.

Offline

 

#14 2010-02-20 18:39:00

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Wind S Pro

Hej igen!

Här kommer lite bilder på mitt bygge.

Den ännu så länge vita kroppen. Det tänkta färgschemat är granskat och godkänt av lackverkstaden. Målning planerat till nästa vecka.

Servoinstallation i stabben.

Stabben med vingrör och fästskruvar. Konstruktionen gjorde det för jobbigt att göra min vanliga fastsättning.

Vingen med fairing.

Finslipade spalter och 0.4mm plywood i bakkant.

Den tunna vingprofilen syns tydligt här.

Nu återstår bara att finpassa vingen mot kroppen innan klädsel.

Anders J


Bifogade bilder

Senast redigerat av anders (2010-02-20 18:42:11)

Offline

 

#15 2010-02-22 07:52:32

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Wind S Pro

Hej!

Nutidsanpassar, det var att ta i. Jag ligger två sessonger efter i anpassningen minst. Anledningen till att det blir Hitechservon är att jag har dessa liggande. Jag kommer ändå att investera i ny utrustning under 2010. Men inför 2011 kanske jag byter upp mig till andra servon.

Edvard

Offline

 

#16 2010-03-08 21:11:34

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Wind S Pro

Hej
Sänder lite bilder på bygget, har nu tillverkat och limmat in motorfästet.
Vikten på fästet blev 39g komplett med alla skruv.
Hoppas fästet funkar till belåtenhet.
Väntar nu på spänningsregulatorn för att kunna ställa in alla utslag.

m,v,h Anders F


Bifogade bilder

Offline

 

#17 2010-03-09 08:15:42

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Wind S Pro

Hej!

Det var snygga grejer, har du gjort motorfästet själv eller köpt det?

I 39 gram, ingår gummibussningarna då? Låter lätt!

Edvard

Offline

 

#18 2010-03-09 16:59:06

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Wind S Pro

Har tillverkat fästet själv och det består av 4st 10mm gummibussningar och
dessa ingår i vikten.
Wind S pro kroppen är rätt smal så bakre sidofästena blir ej så breda och därmed
ej så tungt.
De köpta fästena ligger nog i samma viktklass och det finns säkert något fäste som
är lättare.

Anders F

Offline

 

#19 2010-03-11 08:40:16

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Wind S Pro

Hej!

Är det 10*10 gummibussningar med m4 gäng?

Edvard

Offline

 

#20 2010-03-11 12:19:27

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Wind S Pro

Stämmer bra, det är 10X10 med M4 gäng.
Anders F

Offline

 

#21 2010-03-12 17:56:13

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Wind S Pro

Skickar några bilder på kolfiberspinner tillverkad av Marquet.
Mycket lätt och och bra kvalitet.
Den stora finessen är att medbringaren är inbyggd i bakplattan
och därmed kan motorns medbringare tas bort med en bra viktbesparing som följd.
Den väger 33g komplett med medringare för Hacker C50.
Medbringaren är löstagbar och går att byta om man skulle byta motorfabrikat.

/ Anders F


Bifogade bilder

Senast redigerat av Foppa (2010-03-12 18:00:57)

Offline

 

#22 2010-03-13 12:57:23

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Re: Wind S Pro

Blir ett snyggt bygge det där smile

På spinnern, är den inbyggda medbringaren lika "lång" som orginal till C50, tänkte om man kan bygga med orginal och sedan byta till en Marquet spinner och ha motorn lika "djupt" in i kroppen så att säga?

För och nackdelar med stumt monterad elmotor motför att ha en sånt där med gummikuddar?

mvh Roger

Offline

 

#23 2010-03-13 13:05:34

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Wind S Pro

medbringaren i marquet spinnern blir lite kortare så man får lägga en liten distans på axeln för att få spinnerbakplattan på samma nivå som med original.

Gummikuddar ger lite tystare gång. En del kör dock stumt. Jag har inte direkt tänkt på hur stor skillnad det är. Själv kommer jag använda lite stummare infästning än jag gjort tidigare. 4st 10x10 bussningar är dock absolut vanligast

/David

Offline

 

#24 2010-03-15 22:08:40

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Wind S Pro

Skickar lite bilder från byggkväll hemma hos johan, alla var på plats förutom
David som ej kunde komma.
Alla har kommit olika långt i byggena och de som ej hunnit så långt
kan ta del av förslag på lösningar samt vad som man kan ändra på till en bättre
lösning.
m,v,h Anders F


Bifogade bilder

Offline

 

#25 2010-03-16 08:30:31

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Wind S Pro

Hej!

Foppa, varifrån har du beställt spinnern? Har du en länk? Tänkte själv köra med en lättad alu standardspinner.

Sen vet jag inte om jag kaller ert, om än trevliga, arbete med nya modeller för bygge. Det rör sig snarare om montage. Jag bygger min kärra. Ur ett effektivt tävlingsperspektiv är det rent vansinne, men skoj.

Edvard

Offline

 

Sidfot