Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#1 2010-05-23 22:08:22
Broms på elmotorn?
Hejsan!
Efter lite problem i början av min el f3a karriär med trasigt fartreglage och inlånat dylikt för Trollhättantävlingen har jag nu fått tag på ett nytt som verkar fungera, det blev ett YGE 90HV, lite tyngre än YGE80 jag hade innan men kraftigare och större kylflänsar så det torde fungera.
Jag är lite nyfiken på hur ni andra har ställt in bromsfunktionen, hur ni har tomgångstrimmern i olika flygfaser osv.
Jag lånade ett Jeti 99 reglage av David under TAC och det hade en rätt lagom broms vad jag upplevde.
Nu har jag några starter med nya YGE reglaget och det har en alldeles kopiöst stark broms som går att ställa steglöst.
Jag är osäker vad jag ställde den på när jag programmerade reglaget, men jag gissar att det var kring 40%.
I vilket fall, när man gör en stallturn och åker rakt ner och drar full broms så låter det som en gammal stöddig gruvtruck och modellen tvärbromsar och drar iväg åt sidan..
Så det var nog för mycket broms, vad är lagom?
Anders J försökte förklara för mig i Trollhättan någon inställning med tomgångs läge och dödband och några hack på trimmern.. Men jag är osäker på om jag begrep hur han menade, kan du ha överseende med en trög norrlänning och försöka igen Anders?
mvh Roger
#2 2010-05-23 23:51:32
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
Re: Broms på elmotorn?
Runt 20% är lagom på YGE reglaget. Ställ gasspaken på +20 eller -20 när du programmerar reglaget med kortet så blir det rätt.
#3 2010-05-27 22:33:33
Re: Broms på elmotorn?
Har kört några starter idag, men jag får int till bromsen på nåt vettigt sätt fastän jag minskat till väldigt lite, så jag tog bort den och frihjular istället i nerförsbackarna.. blir som att flyga YS ungefär så nu känns det som hemma
Får laborera lite mera sen i sommar, använder man broms i alla väder eller är det olika? Idag blåste det halv storm så det kändes som farten behövdes överallt..
mvh Roger