Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3P
  •  » Motorer för F3P - Dynamometertest

#1 2011-04-03 15:39:44

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Motorer för F3P - Dynamometertest

I vinter har jag gjort en del mätningar på små motorer för inomhusflyg. Detta i en propert byggd testbänk som, förutom att mäta de elektriska enheterna, även mäter motorns utgående moment och således verkningsgrad. Jag tänkte jag skulle dela med mig av lite resultat.

I F3P vill man inte dra en mindre propeller än 8 tum. GWS 8x4,3 har mer eller mindre blivit standard, varför jag valt att presentera resultat från mätningar med den propellern.

http://www.f3a.se/forum/showimage.php?pid=2573&filename=F3P_dyno_test.jpg

Några kommentarer:

Vikt är angiven inklusive motorfäste. Värden inom parentes gäller för motorer utan motorfäste (om möjligt).

Motorerna är ordnade efter vikt. Grovt sett kan man säga att verkningsgraden, med samma propeller, borde följa samma ordning.

Alla mätningar har gjorts vid inspänning på 6,5V vilket är representativt för en liten 2s ack (ca 250mah) under belastning.

I verkligheten kommer skillnaden mellan en bra och dålig motor att vara större än vad som uppmätts, då inspänningen från ett batteri varierar med strömuttaget, varpå en effektiv/strömsnål motor resulterar i högre inspänning.

Bästa motor är onekligen Xpower F3PN. Modex presterar naturligtvis bra, men är svåra att få tag i. EP 1804 V3 presterar förhållandevis bra (i klass med fösta generationen modex 1804) och är den motor som är enklast att få tag i.

Tiger 1804 och Black knight är klart överbelastade med GWS 8x4,3.


Bifogade bilder

Offline

 

#2 2011-04-04 19:45:54

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Motorer för F3P - Dynamometertest

Tackar David. Skönt att se tester gjorda..

Offline

 
  • Index
  •  » F3P
  •  » Motorer för F3P - Dynamometertest

Sidfot