Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Film på flygprogram

#1 2006-06-12 20:55:17

Henrik Johansson
Gäst

Film på flygprogram

Hej.

Jag har tagit mig samman och börjat träna lite på det nya Nordicprogrammet.
Jag tycker det vore kanon om någon kunde spela in en film där man kan se någon flyga programmet. Detta skulle underlätta mycket för mig och säkert många andra.

Sen har jag en annan fråga.. Ni som står och tränar själva, har ni bandspelare som läser upp programmet för er medans ni flyger, eller pluggar ni helt enkelt in det utantill? Jag kommer av mig hela tiden.. hmm Önskar jag hade den nya futabaradion med Mp3spelare.. 

MVH
Henrik

 

#2 2006-06-12 21:50:56

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Film på flygprogram

Hej

För att lära sig programmet  tycker jag att det funkar bra att flyga programmet i
en flygsimulator först innan man ger sig ut. När man flyger i simulatorn kan man
ha programmet liggande i närheten och kan titta på det om man kommer av sig.
Det går även att fråga någon klubbkompis som kan hjälpa till med läsningen och
det är bra om man kan lära sig programmet så pass bra att man kan planera för
nästa manöver, vissa manövrer kräver bra höjd.
Lycka till.
M,v,h
Anders F

Offline

 

#3 2006-06-14 10:02:39

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Film på flygprogram

Henrik!

En förutsättning för att du skall kunna flyga nya nordicprogrammet är att du lär dig det utantill. Ett tips är att använda en flygsimulator eller en liten kopia av ditt flygplan som du håller i handen framför dig.

Jag lär mig programmen utantill så att jag kan träna utan läsare. Sen på tävling är jag nervös så att det krävs en läsare för att jag skall komma ihåg första manövern i alla fall. MEN du måste kunna programmet utantill - i annat fall är det slöseri med flygtid att försöka.

När du börjar flygträna så föreslår jag att du börjar med tre fyra av manövrarna och tränar in dem först, sen ytterligare fyra tills du övat in alla manövrerna och därefter tränar du ihop programmet.

MVH
Edvard

Offline

 

#4 2006-06-14 22:34:28

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Film på flygprogram

Ett annat tips är helt enkelt, dela upp programmet i 4-5 manövrar. flyg dem ofta tills de sitter. flyg ytterligare 4-5 tills de sitter. Till slut kan du hela programmet.

Fördel, man gör ju samma fel flera ggr, dvs man får flera chanser att hitta rätt i spåret, eller hitta orsaken till att det inte går exakt som det skall...

Flyg alltid lågt och vackert//Gunnar

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Film på flygprogram

Sidfot