Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

#1 2011-08-14 21:23:53

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

Hej

Det känns som en mellansäsong i F3A-tävlandet med minskat antal deltagare på tävlingarna. Inte minst har deltagande från Västkusten minskat efter att ha haft ett uppsving under några år. Nedanstående förslag syftar till att öka intresset för att tävla för oss som tillhör kategorin under den absoluta eliten (landslaget).

Jag tror att det minskade intresset hos oss på Västkusten åtminstone delvis beror på att efter man har tagit klivet upp till F3A, och avverkat några Aero Cup resp hösttävlingar i Linköping under några år, så finns det inte så mycket mer spännande att sikta på. NM är ju förbehållet landslaget, och för många av oss är det inte möjligt att lägga den träningsintensitet som krävs.

Förslag: Mitt förslag är att utöka deltagarantalet i NM så ett fler kan deltaga. Det skulle ge en sporre att kunna kvalificera sig till nästa NM om två år. Som det är idag så tvekar de duktigaste Nordic-flygarna att gå upp till F3A för att de inser att de då inte kan komma till NM. Dvs vi får helt fel drivkraft, stanna i Nordic istället för att gå upp till F3A. Om deltagarantalet vid tävling är problemet så anser jag att vi ska prioritera F3A. Mitt förslag är att maxantalet piloter höjs till åtminstone 7 eller 8 per land (deltagarbegränsningen bör avgöras av hur många som man praktiskt kan hantera under ett NM). Och det ska gälla från nästa NM, dvs vi ska redan nästa år ha som extra morot i tävlandet att vi kan kvalificera oss till NM 2012.

Ingmar, jag sänder inte motionen på annat sätt, hoppas det är ok (hör av dig annars)

Mvh Alf

Offline

 

#2 2011-08-15 10:42:23

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

Hej

Jag lägger den som en motion till tinget.

Ingmar

Offline

 

#3 2011-08-15 11:05:07

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

Hej!

Det är bra att du tar upp frågan kring uttagningar. Jag tycket samtidigt att det är viktigt att vi tar till vara på de internationella tävlingsmöjligheter som finns. I år var det VM i F3A i USA. Såvitt jag vet fanns ingen Svensk tävlande. När jag tittar på landslagsligan så finns det 2010 11 namn på listan för landslagsligen. Jag tycker att det är viktigt att Sverige skickar tävlande till alla internationella tävlingar. Vi kan, med tanke på kostnadsbilden och av tidsskäl, inte räkna med att ett litet fåtal personer har möjlighet att åka varje år.

Gärna fler på NM, men vi bör samtidigt ta till vara på alla internationella tävlingsmöjligheter. Det kan vi göra själva utan andra länders samtycke / medverkan redan idag.

Mvh Edvard

Offline

 

#4 2011-08-15 13:41:20

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

Det är lite synd att förslaget inte lades som motion till ”NM tinget” i stället (pilotmötet på NM) tidigare i somras. På detta möte så diskuterades frågan om öppna deltagare från icke nordiska nationer skulle tillåtas deltaga på NM. Det beslutades att inte tillåta detta med motiveringen att dels så är ett NM rätt så tungt att dra runt som det är, samt att det skulle vara ojust mot nordiska deltagare som inte kvalat in i sitt lands lag om andra länder får deltaga utan några som helst kvalifikationer. I denna diskussion så berördes även frågan om att tillåta fler piloter från de Nordiska länderna, men fokus på frågan handlade om att tillåta fler öppna platser på NM. Att öka antalet representanter från de nordiska länderna är en liten annan vinkling som jag tror kan få bättre gensvar. Dock kanske svårt att genomföra utan att öka antalet tävlingsdagar. Vill vi det? Ytterligare en frågan är om nordic fortfarande är nöjda med 4 representanter om F3A i stället blir tex 7st?

Om man skall dra några slutsatser från diskussionen på NM samt även önskemål som ovan så är det att det förefaller finnas utrymme för en helt öppen tävling (utan NM status) på Nordisk mark. Förslagsvis en europacuptävling, där således vem som helst får deltaga. Jag tror att det skulle vara en utmärkt lösning för att på ett lättsammare sätt mötas över gränserna, samt att öka intresset för F3A. Dock kanske det inte skulle ge samma sporre att tävla nationellt (för att kvala in till ett lag) som det skulle kunna ge vid ökat antal landsrepresentanter.

/David

Offline

 

#5 2011-08-16 22:26:42

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 133

Re: Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

Vem arrangerar NM 2013?
/Alf

Senast redigerat av Alf Engqvist (2011-08-16 22:27:02)

Offline

 

#6 2011-08-17 09:29:50

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

Hej!

2005 var det Norge som arrangerade, 2007 Sverige, 2009 Danmark? och 2011 i år var det finland. Är det inte Norge 2013 då ?

// Edvard

Offline

 

#7 2011-09-25 13:03:17

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

Söker lite efter protokoll, samt hur det ser ut inför 2012.

Någon som har renskrivet P13 F3P-F3A?

Offline

 

#8 2011-10-25 14:54:58

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

Hej!

Noterade i tingsprotokollet att min motion fått avslag. Motionen lägger jag visst i någon form varje år. 

"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam" 

"Edvard Käll: Vid landslagsuttagning för EM och VM skall landslagsligan följas ända ned till botten
Beslut: Avslag. Detta bryter mot de regler som är uppsatta av VO elit. Representerar
man sitt land och förbund är det också rimligt att förbundet avgör om man är
representativ eller ej."
Det här är en intresant beslutssats. Vem är förbudet som avgör? Är det sittande GS? Sen kommer man till frågan vad som är representativt eller inte? Är man representativ om man klär sig "slarvigt" svär, spottar snus och inte kan ett ord engelska men flyger som en dröm. Eller motsatsen?

Motionen syftar till att vi ska använda alla möjligheter till tävlande för de som vill. Om vi aktivt skickar tävlande till VM och EM så vinner vi två saker. Dels bidrar tävlande genom att sätta Sverige på kartan - är vi inte där finns vi inte. Dels så är det bra för den tävlande. Kompetensmässigt och upplevelsemässigt.

Jag anser att vi ska följa lista och aktivt få folk att åka. Vi ska använda möjligheten till internationellt tävlande som en del av vår interna markandsföring.   
Nu har jag kanske inte träffat alla på landslagslistan, men jag kan inte påminna mig någon som jag inte bedömmer som representativ. 
// Edvard

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Motion till F3A-tinget (som jag antar är i samband med hösttävlingen?)

Sidfot