Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2011-10-05 15:42:31

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24

Fartreglage

Hej!

Jag har lyckats bränna ett YGE 80 HV grater och undrar lite över alternativen.

Vad tror ni om Phoenix Ice2 Lite HV 160 från Castle creation?

Vikt utan sladdar 65,2 gram (YGE 90 väger 53 gram utan kabel)

Fördelen med Ice2 är att det kan programmeras via PC så man får lite mer överblick över vilka smarta inställningar man gjort roll .... Sen tål den 160 Amp istället för 90.

Är det någon som testat Ice2? Ice2 ska ha broms enligt CC hemsida, funkar bromsen?

//Edvard

#2 2011-10-07 11:45:42

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Re: Fartreglage

En bekant från Irland pratade om att han skulle testa detta reglage för något år sedan, men jag vet ej vad han kom fram till. Han skrev lite om det på Rc Universe. Kanske kan du googla fram det (går under pseodonymen "serious power"). Vad jag kan förstå kör han YGE90 i dagsläget. CC ice reglagen har alla broms som funkar för F3A (beprövat) så det borde inte vara några problem. Jag blir dock fundersam över ICE2. Vad skiljer dessa reglage mot gamla ICE? Är Ice2 bara en änring i beteckning för att skilja mellan de gamla återkallade ICE reglagen?

Om du inte har bråttom kan du kanske avvakta lite för att se vad marknaden erbjuder nästa år. Jeti flaggar för ett nytt reglage, kallat Mezon, som på papperet ser ut att vara en vinnare. Det har vikt i klass med moderna reglage som YGE, Kontronik etc, men med den trevliga jetiboxen för programmering. Kontronik har för övrigt reglage som är väldigt snarlika YGE, men de har också ett "digitalt" programmeringskort (progdisk) som underlättar inställningarna. Är man vågad och kan tänka sig ersätta mottackaracken med en inbyggd BEC i reglaget så ser kontroniks JIVE 120 F3A riktigt bra ut. Dels rejält överspecad, samt viktmässigt helt ok om man tar hänsyn till att RX-ack och regulator inte längre behövs. Jag skulle tippa att YGE snart också kommer ut med en bättre lösning till programmeringskort.

#3 2011-10-07 15:55:43

edvard
Medlem

Intressant information. Jag har inte bråttom, men man måste ju börja scanna marknaden. Utifrån risken att bränna ett reglage så tror jag nog att BEC som enda strömkälla är vågat, men om man som jag kör med två ackar (tungt) så kan man kanske tänka sig att köra BEC plus en ack.. på sikt. Just bromsen på YGE tycker jag är svår eftersom jag inte ser vad jag ställt in och jag har fått olika bud om hur brormsen ska justeras. Får YGE fram ett bättre programmeringskort så vorde det trevlig.

//Edvard

#4 2011-10-07 22:33:05

Alf Engqvist
Medlem
Registrerad: 2006-03-22

Hej
I F3C helikoptrarna kör de flesta med BEC (jag kör Kontronik 120 Jive) och en liten (så liten som möjligt) 4-cells NiMH ack direkt i mottagaren (via en så enkel strömbrytare som möjligt). Acken laddas via mottagaren under flygning och är endast till för att autorotera ned om reglaget lägger av. Jag har funderat på samma set-up i F3A, eller som David föreslår helt slopa acken. Jag har sett Kontronik reglage som slutat fungera, men veterligt aldrig att BECen lagt av. Men skulle den av ngn anledning kortsluta rejält finns förstås risken.
/Alf

#5 2011-10-07 23:36:56

David
Administratör

BEC i en helikopter är ju mer ok än i en F3A modell. ”Reboot-tiden” efter ett haveri är ju avsevärt lägre. Sedan kan man ju ta större risker med något som ändå inte besitter någon form av skönhet  big_smilebig_smile

Menar du att NIMH acken laddas med konstant spänning från BECen? 6V?
Om BECen skulle haverera men inte reglaget (tänkbart), får du då någon varning som gör att du inte ovetandes flyger slut på mottagaracken?

#6 2011-10-08 10:03:44

Alf Engqvist
Medlem

Jo, det är riktigt, acken laddas med konstant spänning från mottagaren. Min BEC är inställd på 6V, men jag vet att det fungerar med 5,6V också. Kontronik rekommenderar setupen med en extra ack i sin instruktion. Och nej, man får ingen varning om BECen lagt av. Så acken bör vara så stor så den klarar en flygning. För F3A funderar jag över ngn lösning med en liten lipo istället, även en liten NiMH väger onödigt mycket. Viktmarginalerna i F3C är rymligare tilltagna än i F3A, så viktfrågan blir inte lika kritisk där.

#7 2011-11-22 12:34:09

David
Administratör

Fick en ide igår natt. I stället för att ha en extra acc inkopplad parallellt med BECen skulle man kunna ta utspänningen från två av cellerna i drivaccens balanskontakt, plocka ned den spänningen till under 6v genom två dioder (tex två 1,3V likriktardioder) alternativt en spänningsregulator och en diod i serie. Så länge som BECen fungerar så dras ingen ström från balanskontakten (dvs batteriets balansering påverkas ej). Skulle BECen brinna så landar man på strömmen via balanskontakten. Idealt tillsammans med modern radio med telemetrivarning på mottagarspänningen.

Borde fungera. Ger dock ingen säkerhet om BECen brinner samtidigt som accen tar slut, eller om accen skulle brinna så illa att både BEC och de två cellerna som matar mottagaren slås ut. Det kan nog kräva en bättre kontakt än den vanliga balanskontakten också.

Alf finns det någon bland heliflygarna som har provat eller resonerat kring sådana teorier? Frågor kring "backuplösning" blir nog mer relevant framöver då det kommer mer HV reglage med inbyggd BEC.

/David

#8 2011-11-22 21:32:22

Alf Engqvist
Medlem

Hej David
Det finns ingen av heli-flygarna som använder en lösning som den du föreslår vad jag vet, men det är en intressant idé. Jag har funderat på att sätta en BEC parallellt och på det viset mata mottagen förbi fartreglaget (tex Castle Creations 10A BEC Switching Regulator som väger 11g). Andra alternativet är att mata en sådan spänningsregulator via en liten LIPO-ack, typ inomhusack. Då får man en backup som inte väger mer än ca 25g.
/Alf

#9 2011-11-23 10:48:51

David
Administratör

Ja då finns det ju lite alternativ big_smile

Kan nämna att metoden att använda dioder för att ta ned spänningen från en 2s ack kör jag på en inomhusmodell där originalBECen inte klarade av att driva servona. Det fungerar helt ok men flyger man acken toktom går det att sänka mottagaren. Som en backuplösning i en F3A modell där man aldrig tömmer accen är det nog inga bekymmer. Borde inte väga många gram.

Hur högt kan man ställa BEC kretsen i Jive reglaget? Ytterligare en tänkbar lösning, både smidig och lätt, är om BECen går att ställa till 8V samt därefter köra HV servon. Då går det plugga in en liten lipo (150-200mah) på samma sätt som med NiMh. Det vore nog den bästa lösningen.

/David

#10 2011-11-30 22:25:17

Alf Engqvist
Medlem

Hej
I nuvarande versioner går det bara att ställa BEC:en i Jive reglaget på 6V, men det borde komma en utveckling med tanke på HV-mottagare och servon som det kommer allt fler av.
/Alf

#11 2011-12-02 08:36:35

edvard
Medlem

Hej!

Är det någon som testat TMM reglage?
http://mgm-compro.com/index.php?tid=bru … bit-system 
De är dyra men ska vara av bra kvalitet. TMM 14063-3s X-series  som jag referar till ovan kostar ca 4 tkr. Det finns även ett reglage TMM 12545-3s X-series OPTO som kostar ca 3600 kr. Enligt HAB ska det klara 62 amp kontinuerligt, men enligt tillverkaren 125 amp?
Ett reglage som kostar 4 tkr är billigare än 2 reglage som kostar hälften men går sönder.
Tyvärr finns ingen BEC och programmering görs bara via PC (vad jag förstår) på TMM reglagen.

//Edvard

Sidfot