Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Sebart Mythos125E F3A trainer

#1 2012-02-05 13:00:23

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Sebart Mythos125E F3A trainer

http://www.hacker-motor.com/daten/ka...atalog-Web.pdf
Sidan 15.

Översatt av mig nedan med hjälp av Google translator från tyska till engelska:

Mythos125E
... is an optimal F3A-trainingmodel.
Beginners, more advanced and professionals alike get here a model at same cost.
The design is well thought out.
It is great emphasis on ease of handling, both on the ground and in the air.
The flight characteristics of the Mythos125E is completely mature and balanced.

Even with a 6S setup you get a powerful model at a very good price / performance ratio.
With a 10S setup literally burns the air.
The model is built in a classic "SebArt"-balsatechnology.
A large-sized canopy allows free access to the engine and to wing joiner.
Another, separate removable lid allows for direct access to the wing assembly.
Perfect F3A-trainingmodel for beginners, more advanced and more professional flyers.

Wingspan 180 cm
Lenght 190 cm
Weight 4.3-4.5 kg
Motor Hacker A60-6XS V2
ESC Hacker MasterSPIN 125 Opto
19, 20x12W APC E
Battery from 4500-5000 6 cell (6S)
Color schemes yellow/red/black, white/blue/red

/Bo

http://www.algonet.se/~boem/F3A/Sebart/Mythos125E/Mythos125E.jpg

http://www.algonet.se/~boem/F3A/Sebart/Mythos125E/Mythos125E_02.jpg

Offline

 

#2 2012-02-05 15:49:02

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Han vågade inte dra ut den en dm till. Då hade den antagligen blivit konkurrent till Wind S Pro 2m.

Undra hur den står sig mot Extreme Flight Vanquish 2 meter?


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#3 2012-02-05 17:40:10

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,

Den är väl en "modernare" modell som kan jämföras med den nuvarande Sebart Wind S110E. Den nya Mythos125E ersätter nog inte Wind S110E utan gissningvis säljs de paralellt.

/Bo

Offline

 

#4 2012-02-17 13:31:57

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Lite mer bilder och info:

http://translate.google.se/translate?hl … 2F17549581

http://translate.google.se/translate?hl … tml%23more

Finns med i Sebarts katalog 2012 också, bild 21:
http://www.sebart.it/img-photogallery/2 … /index.htm

6 celler står det i specifikationerna men kanske 8 är mer optimalt med tanke på att modellen tydligen väger ca 4400 gram flygfärdig utan batteri enl specifikationen i katalogen.

/Bo

Offline

 

#5 2012-02-17 16:12:23

Rune
Medlem
Registrerad: 2008-03-03
Inlägg: 17

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Although the weight of 4400g and except for the battery, as opposed to those already so in about 4500-4600g including the battery very much. とにかく早く製作してテストしたいですね。 I want to test it soon anyway production.
se på denne setningen....6 celler batteri som skal veie 100-200 gr ....synes 4400 uten batteri høres veldig tungt ....er ikke en skrive feil her??? det skulle ikke være 3400 uten batteri.... 4400 er jo tyngre en en lett full 2x2 meter

Senast redigerat av Rune (2012-02-17 16:13:03)

Offline

 

#6 2012-02-17 23:59:56

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Ja, det verkar tung med 4,4 kg. Borde väl inte vara så mycket tygre än en Sebart Wind S 110E som väger ca 3,2 kg utan batteri.

/Bo

Offline

 

#7 2012-03-18 15:56:21

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Sebart har rättat viktuppgiften nu i sin 2012 katalog. Där står att MythoS 125E väger ca 3,65 kg utan batteri. Batteri rekommederas enl katalogen ThunderPower 5000-6SPP65

/Bo

Offline

 

#8 2012-06-13 13:19:18

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,

Om man skall tro den här killen så kommer det en Mythos i full 2 x 2 m storlek i slutet på året eller tidigt nästa år:

http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=11112305

/Bo

Offline

 

#9 2012-06-23 14:43:34

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,

Sebastiano Silvestri vann Italienska F3A mästerskapen med nya SebArt Mythos 2M. Då lär det nog komma en Mythos 2x2M snart.

Här är bilden på modellen och segraren:

http://ow.ly/i/G6CP/original

Han verkar ha contra propellersystem med två propellrar i sin Mythos 2M.

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-06-23 15:17:55)

Offline

 

#10 2012-06-23 20:56:05

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Du är flink med att hitta nyheter Bo cheers

Ser ut som om att kroppen är exakt WindS pro. Bara annorlunda och fler vingar. Jag är ju i marknaden för en ny modell så det får väl bli en sådan. Skall bli intressant att se om vingen är komposit eller balsa.

Sedan tycker jag att också vi i Sverige alltid borde posera med våra batterier vid foton. För det ser ju inte alls störtlöjligt ut, eller ?! acklad

/David

Offline

 

#11 2012-06-25 10:08:32

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

David, du vet ju hur det är med elitidrottare - allt handlar om pengar och för att få in pengar måste man vara en del av en marknadsföringsapparat - i annat fall har normalpersonen inte råd att "kriga" i toppen. Produktplacera mera!!

Edvard

Offline

 

#12 2012-06-25 22:06:22

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Jo det är sant. Jag tyckte bara denna bild var lite komisk, lite som om skidåkare skulle posera med vallaflaskan efter målgång, men sedan såg jag att källan till bilden var från just ThunderPower och då känns det kanske inte så konstigt.

Offline

 

#13 2012-07-19 10:05:13

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Passar på att posta lite nya bilder på 2m versionen (innan BEM gör det wink )

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_02.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_04.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_05.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_07.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_08.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_09.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_12.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_13.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_14.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_16.jpg

http://www.f3alorenz.de/home-f3a/sebart/mhytos/mhytos_17.jpg

Kroppen ser identisk ut med winds pro, men med nytt krokigt sidoroder och ny huv. Vingen verkar vara balsa (iaf stabben).

/David

Offline

 

#14 2012-07-19 17:42:45

Henning
Medlem
Registrerad: 2009-05-18
Inlägg: 27

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Vinger og stab er i balsa trukket med Oracover. Kroppen er den samme som Wind S Pro.

Lorenz får dem på lager i september. De er på vei fra Kina. Når de ankommer Tyskland blir en av de med rød/blå fargeskjema sendt videre til Oslo med bil! Pris i Tyskland €1570

Henning

Offline

 

#15 2012-07-22 00:56:08

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,
Mythos 2M ser fin ut, hoppas den flyger lika bra som den ser ut.
Kanske kommer den med vinge och stabbe i komposit vad det lider, likt Wind S Pro.
Priset verkar väl OK, 1570 Euro det blir 13 355 svenska kronor.
Undrar vilken/vilka el-motorer Sebart kommer att rekommendera till den (kanske samma som Wind S Pro?).

Den mindre Mythos 125E har Autopartner listad nu såg jag och datum de får in den i lager står 2012-08-25.

När man ser Mythos 2M med contra propellrar då undrar jag om det finns någon nordisk flygare som har provat contra på nån 2M F3A maskin? Eller blir det kanske för dyrt och komplicerat?
Det finns ju en vad det verkar bra contra enhet som görs av en amerikan som heter Brenner Sharp http://www.rcuniverse.com/forum/m_98331 … _34/tm.htm

Fast jag antar att det är väl de absoluta toppflygarna som behöver det där lilla extra som en contra roterande propellrar kan ge som satsar på dessa. Fördelarna verkar 
vara märkbara.

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-07-22 11:54:05)

Offline

 

#16 2012-07-22 20:26:29

JanneL
Medlem
Från: Helsingfors, Finland
Registrerad: 2011-03-26
Inlägg: 7
Webbsida

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,

i Finland har Kimmo Kaukoranta en kontraprop på sitt nya Wind S Pro och han är mycket nöjd med den. Kimmo har flugit två tävlingar med den och den verkar fungera väldigt bra. Han tycker att planet är neutral och stabil. Man kan också se att den ger märkbart bättre broms än en vanlig el-setup. Planet flyger ned väldigt lugnt.

Det är Brenner Sharps system och Neu inrunner motor. Jag är inte säker men jag kommer ihåg att Kimmo sade att systemet med ett par propellrar kostar ungefär 1200 US dollrar. Ett par propellrar kostar undefär 200 dollrar.

Systemet vägar ganska mycket. Om modellen inte är väldigt lätt kan den kräva några lättnader för att den skulle väga mindre än 5kg. Förstås kan en lättare batteri användas också.

Kimmo är så övertygad om kontraprop system att han ska använda den för evigt på f3a och indoormodeller smile Jag har sett Gernot Bruckmann och Hannes Schenk flyga med kontraprop men alla topflygarna flyger så bra att man kan inte märka skillnader mellan kontra och vanlig el-setup. Endast bättre broms med kontraprop. Snart börjar EM tävlingen i Frankrike, det ska vara intressant att få reda på antalet kontraprop system som används där.


Mvh,
Janne Lappi

Senast redigerat av JanneL (2012-07-22 20:32:41)

Offline

 

#17 2012-07-23 11:27:35

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Janne,
Intressant information.

En annan sak på Mythos 125E och 2M är den eleptiska formen på vingens framkant. Vilka praktiska effekter kan det tänkas ge?

Såg att Chip Hyde, som också använder Brenner Sharps contra enhet, på sin senaste Visa modell också har eleptisk vingframkant och han nämner att den är betydligt långsammare än den vanliga Visa men samtidigt kan ge bra fart när det behövs.
http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=11153737

/Bo

Offline

 

#18 2012-07-23 18:19:39

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Rent aerodynamiskt så kan den svaga elliptiska formen knappt ha någon inverkan. Om den har någon inverkan så är det på stall och kvickroll. Vill man skapa en vinge med hög  aerodynamisk effektivitet kan man argumentera för elliptisk form, men i så fall inte i kombination med svepning som det är på mythos.

Med all sannolikhet så är det enbart en designgrej. Det ger sken av att ge något mer jämfört med konventionella trapetsvingar. Massproducerar man vingarna i jiggar kanske den ökade komplexiteten i bygget inte behöver kosta så mycket mer. Det ser iaf snyggt och nyskapande ut. Får hoppas att det inte ökar risken för skeva byggen i fabriken.

David

Offline

 

#19 2012-07-23 21:11:50

JanneL
Medlem
Från: Helsingfors, Finland
Registrerad: 2011-03-26
Inlägg: 7
Webbsida

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Jag tänker också att det är bara en utseendeupdatering. Något nytt måste göras för att modellen ska köpas tillräckligt. Wind S Pro är redan en många år gammal design.

En schweizisk toppilot Marc Rubin sade att man inte kan märka någon skillnad mellan vanling Axiomes ving och den nya Axiome+ vingen. Skillnaden i vingens form är ganska ekvivalent som skillnaden mellan Wind och Mythos.

Janne

Offline

 

#20 2012-07-24 17:51:56

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Den stora skillnaden är väll gangsterkepsen?  Den ändrade formen på sidroder och tjockare bakkant på stabben. Personligen tror jag inte att "jag" och kanske några andra inte flyger bättre för att man får en Mythos.

Det gäller ju att förnya sig och samtidigt skapa efterfrågan.

Edvard

Offline

 

#21 2012-07-28 00:41:43

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Offline

 

#22 2012-08-01 01:06:44

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Offline

 

#23 2013-03-09 11:46:20

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,
Fick hem min Mythos 125E för ett tag sen. Skall beställa motor, fartreglage och accar nu. Servon har jag liggande, Futaba BLS153, men till sidorodret får jag köpa in ett nytt lite kraftigare troligen blir det Futaba BLS551 eller S9551. Enda jag inte gillar på modellen är att man skall skall behöva limma dit liftgenerators på landställsbenen, får se om jag limmar på dem eller ej. Större Hjul än de som följer med får det bli också då det är lite ojämt gräs där jag brukar flyga. Kanske man kan ha större hjul men ändå hjulkåporna på, får se om det går att hitta på nåt på den fronten.
Som brukligt för Sebartmaskiner verkar hela maskinen välbyggd och väklädd.
Skall köra Hackers A60-7XS motor med 8 celler LiPo (2 x 4 cellspack).
Fartreglage velar jag fram och tillbaka på, kanske ett Hacker MasterMezon.

/Bo

Offline

 

#24 2013-05-24 13:02:23

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,

Maiden häromdagen med min MythoS 125E. Lite bilder och så har jag postat här:

http://www.rcgroups.com/forums/showpost … tcount=422


/Bo

Offline

 

#25 2013-05-29 11:18:16

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart Mythos125E F3A trainer

Hej,

Fick bort 115 gram på min något överviktiga MythoS 125E genom att ta bort cockpitgolvet och piloten i huven. Sprayade sen insidan huven med Pactra Metallic blue http://www.testors.com/products/573692
och sist ett tunt lager Pactra Indy silver http://www.testors.com/products/573690
Målningen vägde 2 gram.

/Bo


Bifogade bilder

Senast redigerat av bem (2013-05-29 13:30:41)

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Sebart Mythos125E F3A trainer

Sidfot