Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Graupner MC-32 utvärdering

#1 2012-06-08 21:19:25

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Graupner MC-32 utvärdering

Jag tänkte att jag skulle avrunda mina slutsatser efter att ha utvärderat MC-32 och Hott under de senaste veckorna. En bild säger mer än 1000 ord heter det ju, så här nedan har jag det ganska väl sammanfattat.


Bifogade bilder

Offline

 

#2 2012-06-08 22:23:54

Henning
Medlem
Registrerad: 2009-05-18
Inlägg: 27

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Hei David,

Kondolerer. Hva skjedde?


Henning

Offline

 

#3 2012-06-09 09:07:20

Stefan-Aresti
Medlem
Registrerad: 2006-03-17
Inlägg: 47

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Beklagar verkligen
Har du funnit orsaken?

Mvh Stefan Olsson

Offline

 

#4 2012-06-09 10:15:04

JoJo
Medlem
Registrerad: 2009-09-17
Inlägg: 11

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Trist som tusan. sad
Alltid frustrerande när det krånglar.

Offline

 

#5 2012-06-09 20:53:26

srlund
Medlem
Från: Skellefteå
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 44
Webbsida

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Faan va synd David! Hoppas det gick bra med motor och övrigt!

Senast redigerat av srlund (2012-06-09 20:53:58)


Stefan Andersson
Skellefteå

Offline

 

#6 2012-06-10 01:29:13

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Jag var ute och tränade i onsdags. Första flygningen gick precis som vanligt. Landade gjorde en kort paus och lade i ny ack. Vid nästa start så fick jag en låsning på ca 150 meters håll. Jag startade åt väster mot skogen. Steg med låg vinkel tills jag nått ca 1,5ggr trädtoppshöjden. I samma ögonblick som jag ger svagt dykroder för att plana ut så går modellen i låsning. Inga roder verkar. Den fortsätter i en parabel ner mot skogen. Jag ger mig direkt på antennvinkeln i hopp om att återfå kontakt men inget händer. Den fortsätter ner bakom skogsridån. Jag kan fortfarande skymta den mellan träden. Vid ca halva trädhöjden återfår jag kontakten. Vid det här laget så vevar jag ganska friskt med spakarna i hopp om att få någon som helst respons, varpå första styrinput som går igenom resulterar i en kraftig gir in i bakom tjockare ”icketransparent” skog. Jag gasar på och styr i blindo åt det håll jag tror mest sannolikt skall få upp modellen på höjd, men inte helt oväntat vinner skogen.

Tur i oturen så blir nedslaget förhållandevis mjukt då granris och mossa absorberar energin. Modellen är iofs totalförstörd men motor och reglage har inte fått mer skador än att de går reparera.  Drivacken är naturligtvis skrotad. Det positiva är att radioutrustningen har klarat sig oskadd. Det har gjort att jag kunnat felsöka alla komponenter grundligt och de fungerar precis lika bra som de gjort de två säsonger jag har kört modellen innan Hott-systemet. Det enda som är nytt på modellen är Hott mottagaren och MC-32an. Jag kan inte hitta någon annan förklaring än att det är någon av de två som falerat. Mottagaren är dessutom den 16 kanaliga GR-32 som skall innehålla två mottagare för redundans.  Ironiskt nog så läste jag kvällen innan i ett tyskt forum om en annan som drabbats av oförklarlig låsning på kort avstånd.

Det återstår väl att se hur felfrekvensen på nya ”made in China” Graupner står sig i förhållande till andra system, men mitt förtroende är i alla fall brännt. Det är tråkigt då jag verkligen börjat gilla känslan i MC-32an.

/David

Offline

 

#7 2012-06-10 10:22:16

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Mycket tråkigt! vad mer kan man säga.........


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#8 2012-06-10 11:52:48

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Neej men tusan också David, så himla tråkigt sad
Hoppas du hittar vilken komponent det är som är felaktig, inte för att det gör att modellen återuppstår men iallafall bra för framtida bruk..

Offline

 

#9 2012-06-10 13:04:15

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Huruvida det är mottagaren eller sändaren som är problemet tänker jag inte lägga någon energi på. Något framtida bruk av detta system blir det ändå inte för min del. De åker tillbaka till Graupner med enkel biljett.

Offline

 

#10 2012-06-10 21:33:55

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Mycket tråkiga bilder på en fin och välbyggd kärra i minsta detalj.
Hoppas du kan ta nya tag efter ett tag så man får se en ny kärra till nästa år.
/ Anders F

Offline

 

#11 2012-06-12 09:09:18

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Beklagar verkligen. Graupner har nog lite förtroendeklyfta att jobba på. MC-32 är Graupners flaggskepp på radiosidan och om inte heller "MC32 Hott" håller måttet ligger hela Graupners varumärke riktigt risigt till.

//Edvard

Offline

 

#12 2012-07-25 23:57:31

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Nu har det gått lite tid och jag har börjat reflektera över vad jag skall göra av modellen. Jag skrev tidigare i tråden att den var totalhavererad. Nospartiet och dess sandwichkonstruktion var efter kraschen lika robust som en överkörd kexchoklad. Men tänkte jag, även en mosad kexchoklad borde gå styva upp om den får suga i sig nog mycket CA. På skoj så vecklade jag ut kroppen så gott det gick, pusslade fast alla lösa bitar, och stagade upp allt så gott det gick med tejp. Sedan på med CA (med gasmask och frisk ventilation). En halv CA flaska senare och jag tror den här modellen kommer flyga igen.

http://www.f3a.se/forum/showimage.php?pid=2935&filename=Hott_Nosejob.JPG

Det går inte laga i närheten av snyggt så den blir inte användbar i tävlingssammanhang, men någon from av provbänk går den ju ha till. Vingarna är snart reparerade också. Jag tänker försöka dölja alla sprickor med lite Graupner hott dekaler som jag har över. Kallar det för ett ”hott nosejob”. EM har väl inte börjat än så man kanske skulle hoppa på i sista stund och göra lite reklam för Graupner lol

/David


Bifogade bilder

Senast redigerat av David (2012-07-26 00:00:43)

Offline

 

#13 2012-07-26 21:35:26

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Bra kämpat David. Jag tillhör hejarklacken! Du får döpa om modellen till Hott wind S pro!

Edvard

Offline

 

#14 2012-07-26 23:13:16

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Haha! Tack Edvard.

Med tanke på vad som hänt så kan jag med gott samvete driva lite med HOTT, men om jag skall vara ärlig så kan nog inte hottsystemet klandras för krashen. Lågprissändarna (MX serien) och hottsystemet generellt verkar fungera ok. Det verkar vara just MC32an som är problemet.

Det kanske kan vara på sin plats med en mer saklig utvärdering av MC32.

Positivt:

•Gedigen och trevlig exteriör. Aluminiumschassit, touchkontrollerna och de blålysande displayerna ger ett trevligt och gediget intryck. Sändaren känns riktigt fräsch.

•Spakmekaniken. Dessa är ett lyft jämfört med tidigare Graupner/JR. De gav en väldigt bra spakkänsla. Spaken har en lite progressiv fjäder vilket gör att man kan hålla ett relativt mjukt mittläge, men ändå få bra feedback när man är långt ute med spaken. Mjuka och glappfria (fullt kullagrade) är de med.

•Hott systemets tekniska egenskaper är bra. Massor med nördiga parametrar att ställa in och mycket telemetrimöjligheter. Tekniskt ligger detta system i framkant. Helt i min smak.


Det är inga små punkter och gör att man lätt kan glömma bort att vara kritisk till övrigt.  Det finns dock en hel del att vara kritisk mot.

Negativt:

-Spakarna är för släta och ger ett dåligt grepp. Detta gäller speciellt tillbehörsspaken med brytare i toppen. Design har gått före funktion. Kombinera detta med lite metanolkladdade fingrar, solskyddskräm etc och greppet blir riktigt dåligt.

-Spakmekanikens justeringsområde för fjäderkraft går ej använda fullt ut.  Försöker man justera dem lätta likt MC24 så tar skruvarna i bakstycket vid fulla utslag (!).

-Den släta rasterfjädern för gasspaken har felaktig geometri och ger ojämn friktion över spakrörelsen. Den måste skruvas loss och böjas om för att få rätt funktion.

-Spakmekaniken har man glömt att förbereda för installation av spak med switch. Graupner skeppade ut massor med ”stick switch” spakar innan man insåg detta. Nu går de inte lägre köpa separat utan man måste skicka in radion för att få en installerad. Det går dock att göra själv, men kräver att man borrar i mekaniken.

_______

Ovan nämnda missar tycker jag är otroligt pinsamma för en sändare som befunnits i prototypstadium i 3+ år. Det är som om man inte haft någon testutvärdering utanför kontoret över huvud taget. Har inte Graupner några testpiloter kan man fråga sig. Vi fortsätter med ytterligare kvalité och konstruktionsbrister.
_______

-Locken på framsidan radion har någon sorts gummihätta med hullingar som håller dem på plats. Locken är snygga men konstruktionen är vek och kommer inte att hålla i längden. Återigen design före funktion. På min sändare var gummihättan dessutom dåligt fastlimmad på ett av locken.

-Elektroniken är inte ordentligt tvättad från fluss.

-Potentiometerkabeln på skevroderspaken var på min radio dragen för tight runt mekaniken. Vid höjdroderutslag så skrapade kabeln över metallblecket för ”ritschratsh-funktionen”. Det hade förr eller senare nött hål på kabeln.

-Backuppbatteriet, vilket man normalt skall undvika att fingra på vid montering hade flottiga fingeravtryck.

-Kablar löper kors och tvärs genom radion. Så har graupner alltid sett ut, men i mc32 har man inte lagt in några avlastningspunkter som tidigare apparater haft. Det ger ett billigt intryck.

-Alla flatkablar i radion är säkrade i sin kontakt med en tejpbit. Denna tejp är ingen ”elektroniktejp” utan en glasfibertejp likt något från biltema. Den gör ingen som helst nytta då den släppt från kabeln på nästan samtliga ställen i min radio. Det var väl för dyrt att använda flatkabelkontakter med inbyggd avlastning.

-Mekanismen för de stilrena nackremsbyglarna är underdimensionerad och har redan börjat ersättas av en kraftigare konstruktion av Graupner.

-Antennen är en svag punkt som riskerar att börja glappa efter tid. Ingen annan radiotillverkare idag skruvar på vanliga "kontorsantenner". Det är märkligt att de inte valt en annan lösning, men det är nog ett arv från IFS tiden.  Graupner pratar om att uppgradera radion med en integrerad antenn (likt jeti, multiplex) men det kommer att dröja.

-Mjukvaran känns inte färdig. Den har sin grund från MC24 vilket har slagits ihop med mjukvaran från HOTTsytemets telemetribox.  Integreringen känns dock inte klar. Funktionsmässigt har vissa förbättringar gjorts från MC24, men man har också gjort försämringar. Min lista med anmärkningar var ganska lång. Från en konstflygares perspektiv är det uppenbart att Graupner fokuserat på segelflygare som dess målgrupp. De flesta ändringarna jämfört med MC24 har varit för segelflygare, medans man tagit bort något så viktigt som tex kvickroll. Om det är något positivt med detta så är det att graupner iaf är flitiga med att uppdatera mjukvaran, för under våren/försommaren har det duggat tätt med buggfixar.

_____

Var och en av dessa punkter kanske inte är särskilt anmärkningsvärda, men sammantaget ger de ändå en bild av devalverad kvalité och billig tillverkning. Tids nog så får Graupner säkert ordning på radion, men i nuläget känns den inte färdig. Den har potential att bli bra, men för min del blir det aldrig mera Graupner. Jag har retat upp mig ordentligt på deras kundservice. Graupner har haft min radio i flera veckor nu, men inte gett några kommentarer. Jag har dock, på andra vägar, fått bekräftat att Graupner medger att mjukvaran som fanns i min sändare (1.024) kan resultera i låsningar. Graupner är alltså medvetna att de har skeppat ut osäkra sändare, men ändå så lägger de sin energi på att belägga skulden på mig. I kontakt med Graupner via forumet rc-networks.de, har jag fått höra att strömmatningen skulle vara underdimensionerad, att jag inte har någon trovärdighet för att jag inte loggade händelsen, och att jag naturligtvis borde ha uppdaterat programvaran. Skylla på kunden är viktigare taktik än att medge att deras produkt innehåller fel. Mycket långsiktigt tänkande må jag säga….

Offline

 

#15 2012-07-27 19:06:10

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Hej,
En i klubben jag är med i Köpte nyss en MC-32, han flyger F3B. Jag skall tipsa honom att läsa den här tråden och sen får han dra slutsatser och om han behöver vidta nån åtgärd.

Jag kände lite på radion när han var på flygfältet för ett tag sen och jösses vad stor den var. Spakarna kändes lite halkiga. Till det yttre såg den fin ut men till syvende och sist är det vad som finns innanför skalet som är viktigast och mjukvaran också förstås.

/Bo

Offline

 

#16 2012-07-28 11:30:05

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Jag förstår inte Graupners strategi här. De har rätt mycket förtroende att bygga upp efter sina 2,4 ghz fadäser. När mc 32 kommer måste radion fungera. Hur svårt kan det vara att skicka ut provexemplar till 20 betrodda "testare" och låta dem köra gärnet, ta till sig buggar etc och rätta dem innan man börjar sälja. Jag fattar ärligt talat inte strategin. MC 32 ska vara deras flaggskepp i ca 10 år framåt i tiden.

Det här med ständiga uppdateringar av programmvaran är något som jag ställer mig mycket tveksam till. Det är inte bra - produktinen är inte färdig att säljas. Återigen de 20 testarna kunda ha sparat Graupner en massa varumärkesrelaterade kostnader.

Sen när det gäller testare - välja gärna ut några riktigt duktiga spakryckare men även gärna några riktigt "klantar". "Klantarna" gör fel som man bara kan drömma om men som någon uppenbarligen kan göra.

Edvard

Offline

 

#17 2012-07-31 13:34:42

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Jag håller med Edvard. Vi vet iofs inte i vilken grad de använt sig av testpiloter, men helt klart har de haft för bråttom att släppa radion. Efter åratal av ekonomiska problem så kan man fråga sig om de inte haft råd att vänta ytterligare på lansering. Att jag som kund skall fungera som beta-testare känns ju bedrövligt med tanke på de katastrofala konsekvenserna. Ekonomiskt och tävlingsmässigt har jag fått betala högt för Graupners slarv i utveklingen, och deras respons i frågan är att mörklägga och skylla ifrån sig. Det är väl samma erfarenhet som många hade från IFS fiaskot också. Graupner är ju inte ensamma med att klanta till nya sändare, men sättet att tumma på säkerheten för att rädda ansiktet är nog unikt.

/David

Offline

 

#18 2012-08-30 00:32:01

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Det har nu framkommit lite mera information om vad som kan ha lett till krashen.

Orsaken att jag beskyllt mjukvaran är att kort efter mitt haveri så fick en annan svensk MC32 ägare en liknande låsning, men med modellen sittandes på marken. Hans radio hade samma mjukvara och köptes från hobbyborgen ungefär vid samma tidpunkt (troligtvis från samma leverans).  I hans fall så sa Graupner uttryckligen att en uppdatering av mjukvaran skulle lösa problemet.

Ungefär en månad efter mitt haveri så gick Graupner ut med ett meddelande till alla registrerade MC32 ägare, med en uppmaning att installera senaste mjukvaran, då de ”kontinuerligt jobbar med att hålla en hög säkerhet”.  Vad det innebär har varit oklart, men graupner har nu gett en förklaring.

I samband med en annan krash (med samma mjukvara som i mitt fall för övrigt), skriven om på RC-networks.de, så har graupner förklarat följande om den nya mjukvaran:
Das Modul wird vom Hauptprozessor mit Daten gespeist und bekommt auch wieder Daten vom Empfänger. Die Registerinhalte und auch die Daten werden ständig überwacht und bei irgendwelchen Ungereimtheiten wird das Modul sicherheitshalber extrem schnell neu initialisiert.

Direkt översatt får man något i stil med:  Modulen matas med data från huvudprocessorn och även data från mottagaren (telemetri). Registerinnehåll och data övervakas kontinuerligt och om inkonsekvenser uppstår så startas modulen blixtsnabbt om. 

Här kan man ju börja ana att det är denna ”inkonsekvens” som ställt till det i kombination med att den gamla mjukvaran inte startade om HF modulen direkt. När jag bad graupner utveckla vad de menar så fick jag följande svar--> (klicka för att läsa).

Svaret är lite luddigt och kan tolkas på lite olika sätt. Det indikerar i alla fall att de misstänker (eller vet ?) att MC32ans HF-modul i enstaka fall kan sända ut inkonsekvent data, men att med ny mjukvara så startas HF modulen om innan man hinner märka något.

Det skulle förklara varför Graupner, i det andra svenska fallet, menade att ny mjukvara löser problemet, även om de kanske egentligen är en kombination av mjuk och hårdvarufel. Det skulle också förklara varför inte alla har haft problem med den gamla mjukvaran.

Allt är väl egentligen indicier, men jag tror att sanningen ligger här någonstans.

Jag kan säga att min sändare i alla fall kom tillbaka från graupner service med beskedet att inget var fel på hårdvaran, men att de av säkerhetsskäl bytt HF modul och uppdaterat mjukvaran.

Min WindS är för övrigt hoplappad nu och flyger igen. Kommer att ses på hösttävlingen. Jag är snart uppe i samma antal flygningar som jag hade med MC32an när krashen inträffade, och det funkar problemfritt trots att jag kör samma utrustning som tidigare, frånsett sändaren.

Därmed kan man nog lägga ärendet till handlingarna. Jag har efter mycket väntan i alla fall fått tillbaka mina pengar för radion. Vad jag har lagt dem på återkommer jag med i en annan tråd smile

/David

Offline

 

#19 2012-08-30 09:10:49

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Hej!

Skönt att höra att du fick pengarna tillbaka för din MC32 - bra av Graupner tycker jag. Sen låter ju Graupners problembild lite rörig / skakig. Det tar nog några år innan man kan köra trygt med MC32. Kör du med din MC24 nu? Ser fram emot att få läsa vilken radio du väljer i framtiden. Kanske en Weatronic?

Edvard

Offline

 

#20 2012-08-30 09:53:18

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Jo jag kör med gamla MC24an. Funkar, men den strulade oförklarligt med spakkalibreringen i vintras, så den behöver pensioneras.

Att jag fick tillbaka pengarna skall nog krediteras hobbyborgen. Olle har varit genomgående tillmötesgående i hela historien. Graupner har vad jag vet inte gett tillbaka några pengar till honom.

Köp av ny sändare är ju ett angenämnt problem. Futaba T18, multiplex Profi TX eller Jeti DC16 står det mellan. T18 är trevlig, men känns kraftigt ”overpriced”, samt att futaba har ett så dåligt utbud av mottagare. Multiplex profi TX kan bli bra, men kommer nog för sent. Jeti DC16 verkar funktionsmässigt likvärdig med MC-32, men är vad jag kan förstå i en helt annan dimension när det gäller kvalité på hårdvaran. Den ligger nog närmast till hands i dagsläget. Skall man lägga till weatronic till ekvationen tycker du? Finns det  någon ny information tillgänglig om deras framtida sändare? Oavsett vad jag köper så är nog det viktigaste att jag får hem den i god tid innan nästa säsong, så att man hinner verifiera den med en massa inomhusflyg.

/David

Offline

 

#21 2012-08-30 11:59:05

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Hej!

Tyvärr finns det ingen ytterligare information om Weatronic. Jag tror att de håller tyst tills de har en produkt att sälja. Att lova i 3-4 år och sen inte levera är nog inget framgångskoncept. Jag gillar att man kan spela in flygningarna så att man förhoppningsvis vet varför det gick åt skogen - om det gör det. Sen är det bra att man kan programmera mottagarna  också. Du slipper massa extra boxar osv. Weatronic har många fördelar idag. Jag har gjort över 300 inspelade starter med Weatronic och inte haft en enda failsafe - fungerar bra. 

Håller med om att T18 är som jag skrev i MFN "tokdyr". Personligen tror jag att Jeti är det prismässigt bästa alternativet. Jeti är smarta som håller priset nere på den nivån de gör. Köper man en Jeti kan man inte använda en Futaba mottagare och viseversa. Sen lär man nog låsa in sin telemitri kopplat direkt till fartreglage osv. Man säljer en sändare billigt (karusellerna) och tar igen det på fartreglage och annat (gungorna). Dessutom har jeti massor av tillbehör när det gäller mottagare osv.

Edvard

Offline

 

#22 2012-09-17 23:35:07

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Graupner MC-32 utvärdering

nu blir det lite off topic, men på tal om weatronic så se vad som visades på jetpowermässan

http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=878447&d=1347822683


här är en annan bild från jetpower som har lite F3A tema big_smile

http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=878457&d=1347822696

/David

Offline

 

#23 2012-09-18 07:41:32

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Hej!

Weatronics sändare är på gång - hoppas det är mer än ett skal! Sen hoppas jag att den funkar klockrent och att prissättningen blir i samma härad som Jetis sändare. Jeti är smarta i sin prissättning av sändaren.

Undrar om det är svårare att flyga "jetpack" än F3A? Hoppas inte Bernt får för sig att det är roligare än att tävla i F3A.

och slutligen...

Vad är skillnaden mellan "modig" och "dumdristig" ? (- flyga "jetpack")

MVH
Edvard

Offline

 

#24 2012-09-18 11:13:17

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Graupner MC-32 utvärdering

Tittade på weatronics hemsida. Den finns där nu men det finns inte särskillt mycket info. Se länk. Men det verkar vara en riktig top off the line produkt med pekskärm hallgivare osv osv - ser bra ut. Men risken är att den blir dyr.

http://weatronic.e-vendo.de/Sendemodule … =3&p=3

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Graupner MC-32 utvärdering

Sidfot