Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

#1 2012-06-10 15:00:01

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej,

Skulle vilja prova om jag klarar av Nordic flygmövrerna men har aldrig lärt mig aresti symbolerna. Förr fanns flygmanövrerna ofta illustrerade i fina scheman så man såg direkt hur manövern såg ut. T ex som så här nedan (P13) ett exempel vad jag söker fast för Nordic N13 manöverna. Finns nåt sånt?
Jag hitta visserligen den här videon på N-13:
http://www.youtube.com/watch?v=DTJD17q_XfQ

En fråga till, har alla som flyger Nordic 2 x 2 meters maskiner? Jag har bara en 50-storlek elmaskin, Sebart Wind S 50E som väl i och för sig borde klara manöverna i Nordic.

/Bo

http://www.algonet.se/~boem/F3A/Schedules/P13.JPG

Senast redigerat av bem (2012-06-10 15:13:43)

Offline

 

#2 2012-06-10 15:46:14

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

sök på ola fremings hemsida, där finns det!


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#3 2012-06-10 16:07:38

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej Jocke,
Jag är och tittar på Ola Flemmings sida nu men hittar bara N-13 som aresti:
http://www.ofremmi.info/F3A/Schedules/Schedules.htm

Länken Complete description of N-13 dvs http://www.ofremmi.info/F3A/Schedules/Nordic%2013.pdf är det jag kikat på men den har bara alla manövrer som aresti.
Jag kanske klarar med med P13 skissen ovan och får tänka bort det som inte är med i N-13.

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-06-10 16:39:51)

Offline

 

#4 2012-06-10 19:40:56

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej! Du har du beskrivning på hur manövern skall utföras i text oxå!
http://www.youtube.com/watch?v=DTJD17q_XfQ
där har du en länk på N-13 så du kan se hur det ska flygas.
hoppas det hjälper.


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#5 2012-06-10 20:50:40

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej Jocke,
Tror jag kan få till nåt med detta som underlag.
Vet inte varför jag har så svårt att översätta aresti till nåt visualiserbart men det är väl en vanesak antar jag. Videon kommer jag långt med.

En fråga ang manövrar som går i djupled sett från piloten som
2) Stall turn
8) Reverse Top Hat
10 Pull-Push-Pull Humpty-Bump

Är det bara se till att första (Stall turn) är utåt,  nåsta inåt (Reverse Top Hat)
och den tredje utåt (Pull-Push-Pull Humpty-Bump) så att man så att säga ligger i rätt linje total sett?

Spelar det nån roll om man börjar att göra utåt eller inåt på den första?

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-06-10 20:51:56)

Offline

 

#6 2012-06-10 22:07:52

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

bem skrev:

Hej Jocke,
Tror jag kan få till nåt med detta som underlag.
Vet inte varför jag har så svårt att översätta aresti till nåt visualiserbart men det är väl en vanesak antar jag. Videon kommer jag långt med.

En fråga ang manövrar som går i djupled sett från piloten som
2) Stall turn
8) Reverse Top Hat
10 Pull-Push-Pull Humpty-Bump

Är det bara se till att första (Stall turn) är utåt,  nåsta inåt (Reverse Top Hat)
och den tredje utåt (Pull-Push-Pull Humpty-Bump) så att man så att säga ligger i rätt linje total sett?

Spelar det nån roll om man börjar att göra utåt eller inåt på den första?

/Bo

Hej

2) Stall turn-vändningen görs åt valfritt håll men ligger du rätt i banan så gör den mot vinden, det underlättar föt att få en snygg vändning. En rätt utförd Stall turn ska inte flytta dej ur banan, observera att det får vara max två spännvidders förflyttning mellan upp och nergång.

8) Reverse TopHat gör du mot vinden om det blåser eftersom du kommer att flytta dej med vinden under spinnen.

10) Humty-Bump gör du åt det håll som behövs för att komma rätt i banan, ligger du redan rätt när du kommer ut från spinnen så kan du använda den tillåtna optionen dvs göra 2 kvartsrollar på vägen upp.

Hälsn. Ingmar
GS Konstflyggrenen

PS. Träna hårt och kom på SM, se info under Tävlingsinformation

Senast redigerat av Ingmar (2012-06-10 22:10:37)

Offline

 

#7 2012-06-10 22:19:36

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

bem skrev:

Hej,

En fråga till, har alla som flyger Nordic 2 x 2 meters maskiner? Jag har bara en 50-storlek elmaskin, Sebart Wind S 50E som väl i och för sig borde klara manöverna i Nordic.

/Bo

Hej

Ja, de flesta men jag tränar då och då med WindS 50 och tycker den går alldeles utmärkt att flyga Nordic med, nackdelen är när det blåser, då är WindS Pro väsentligt stabilare.

Hälsn. Ingmar

Offline

 

#8 2012-06-11 09:11:06

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej,

Några frågor ytterliggare om N-13 manöverna.

A. En del manöverar innehåller två rollar - får man välja åt vilket håll den första skall göras eller måste man följa arestifigurens pil om rollriktning överallt?
Exempel:

3) Roll combination with consequitive two 1/4 roll, two 1/4 roll opposite direction
Där visas i arestifiguren 1/4 rollarna först åt vänster, sen åt höger.

5) Triangle with two 1/2 rolls
Där är den först åt höger och andra åt vänster enl arestifiguren.

Med andra ord kan man välja själv åt vilket håll en roll görs eller måste man följa arestifigurens pil för rollriktning?

B. 60 graders lådan man skall hålla sig inom.
Hur tränar man enklast in att hålla sig inom den?

Placera ut pinnar/flagga i terrängen framför sig? (150 m rakt fram och ca 260 m vardera sida om den så man kan se i sidled man håller sig inom 60-60 grader?
Eller har ni nån sorts ram framför Er och om ni står ett visst avstånd från ramen har ni en fyrkant att hålla Er innanför? Nåt knep finns det säkert.
60 grader i vertikalled kanske ger sig själv lite men kan ju vara knepigare att få till referens för utan en ram framför sig.

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-06-11 14:47:29)

Offline

 

#9 2012-06-11 12:22:41

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej

3) Nej, du kan börja rolla åt vilket håll du vill, viktigt i denna manöver är att det inte ska vara något uppehåll då du vänder rollriktning.

5) är ok att välja riktning själv.

B) jag har mätt ut 150 meters-avståndet så jag vet i naturen (högt träd) när jag ligger på rätt avstånd, vinklarna är bäst att markera med färg på marken (finns markeringsfärg i byggvaruhandeln), markera en linje rakt fram och de två 60 graderslinjerna, ca 10 meter långa. Dessa linjer kommer du att se när du flyger.

Hälsn. Ingmar

Offline

 

#10 2012-06-11 13:51:19

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Tack, tack då skall jag prova lite får vi se hur det går.
Kanske redan ikväll om det inte regnar.

/Bo

Offline

 

#11 2012-06-11 23:10:11

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej,
Blev en sväng till fältet ikväll och några timmars flygning och nu har jag i alla fall provat på alla manövrer i N-13. Får nöta en manöver i taget till den sitter och sen bygga ihop några i taget för att slutligen försöka knyta ihop säcken och få till det sammanhängande programmet. Tror min Sebart S 50E nog är lite för snabb men jag försöker flyga på två snäpp avdrag på trotteln för konstant fart och drar på med full i vertikalerna uppåt, vertikalerna neråt får jag dra av nästan helt för att hindra att det pinnar iväg för fort. Jag vet ej hur mycket man skall jobba med gasen i N-13 programmet men det verkar bli en del för min del.

Nånstans får jag börja och omöjligt att få till manöverna är det inte men sen hur snygga de blir är en annan femma. Utanför boxen lär jag hamna ibland också men det får ge sig lite allteftersom och justeras lite i taget. Jag stega ut 150 m rakt framför mig och 260 kliv åt ena hållet så jag skulle få ett hum om avgränsningen åt ett håll och sen syfta ungefär lika åt andra änden. 150 m känns långt bort, i alla fall för min 50 elkärra. Gissar att ca 100-120 m kan vara lagom för min del om jag skall sikta på nåt avstånd.

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-06-11 23:11:29)

Offline

 

#12 2012-06-12 19:31:18

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej

Låter som du flyger fort. Jag flyger på ca 60% gas på rakorna, och drar bara på fullt i de mest effektkrävande delarna av en manöver, t.ex på toppen av en looping när jag flyger WindS 50, med Pron i praktiken aldrig full gas. För att få linjär dragkraft så har jag dessutom lagt exponential på gasen.

Vad har du för uppsättning, motor, propeller reglage etc?

Ring mej om du vill ha lite tips om uppsättning av WindS 50, tel:0499-44709

Hälsn. Ingmar

Offline

 

#13 2012-06-12 22:29:49

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej,

Jag har:

Hacker A50-16S V2
Castle Creations Phoenix ICE 100 fartreglage, med BEC som används
DesirePower V8 6 cell 35C 5200 mAh (ca 760 gram)
APC Thin Electric 17x10E propeller
(Futaba 14MZ)

Grymt drag på fullgas men då går den nästan som en raket, men skönt i vertikaler uppåt att kunna dra sig uppåt med bra kraft.

Tog med mig modellen i bilen till jobbet idag och på hemvägen (passerar flygfältet varje dag till/från jobbet) slank jag in och flög ca 10 flygningar. Lyckades ta mig igenom manöver 1-10 i ett svep ur minnet medan jag flög. Helt klart behöver man få in ett bra flyt i flygningen med någorlunda jämn fart men det är inte helt lätt. Blir en hel del gasande för att få till en någorlunda jämn fart. Kanske skall dra av 1-2 snäpp till på trotteln men det jag provat tycker jag det börjar gå såpass långsamt att manöverna blir lite svåra att utföra (blir inte lika bra precision).

På rakorna kan nog 60 % räcka men det skall ju finnas ork i själva manövern och då får man allt ligga på med gasen. Hur mycket jobbar ni med trotteln egentligen? Elmotorn är ju så tyst också att man svårligen har nån ledning av ljudet annat än på fullgas då brummar det aningens mer.

Nu vet jag inte hur lämplig trottelkurva bör se ut, nu har jag bara linjär (rak).

Skall flyga lite mer den här veckan, hör nog av mig om jag känner att jag kör fast ang fart/gas hållningen.

När jag kollar på N-13 videon http://www.youtube.com/watch?v=DTJD17q_XfQ
ser det ut att gå ganska sakta men ändå bra precision men det är en 2 x 2 m kärra i videon och  jag antar det är så de skall gå ungefär.
Men å andra sidan, det finns väl olika flygstilar, en del kan föredra lite snabbare men ändå jämn fart medan andra föredrar lite mer långsammare flygplan.
Nu vet jag inte om Wind S 50E anses åt det snabbare hållet?
Jag har inte monterat hjulkåporna på min Wind S 50E (sånt brukar gå sönder i inföstningen förr el senare enl min erfarenhet om man flyger på lite ojämnare gräsfält som jag gör) men gjorde jag det skulle det kanske hjälpa till att bromsa farten aningens?

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-06-12 22:37:27)

Offline

 

#14 2012-06-13 22:59:39

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Var ute på fältet ikväll också - sol för en gångs skull.
Efter mycket om och men lyckades jag tragla mig igenom alla 17 manöverna i en följd men ingen kan påstå det såg snyggt ut. Men det är bara flyga och nöta nu efter bästa förmåga och förstånd tills "det sitter" åtminstone så bra att jag inte behöver tänka på vad jag gör, att det sätter sig i ryggmärgen så att säga. Sen att kunna flyga även i stark och eller byig sidvind lär blit knepigt speciellt i de uppåtgående vertikalerna med min lilla Wind S 50E. Har nu gjort ca 12-15 flygningar per dag i tre dar. Får se hur länge jag orkar ligga i och om vädret sätter käppar i vägen (regn och så) för fortsatt inlärning.

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-06-13 23:00:48)

Offline

 

#15 2012-06-14 08:56:22

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej,

Liten fråga efter att ha studerat N-13 videon lite mer, 2:34 in i videon flygs manöver 8 Reverse Top hat med 1/4 rollar. I videon anser jag det är en halvloping, ser inte nån horisontell linje.
Ville bara kolla detta så jag uppfattar detta rätt.
En gammal hederlig rättvänd Top Hat har ju en horisontal linje på topp benet.

Om det är som jag anser, att det skall vara en horisontell linje i nedre benet i Reverse Top Hat, hur hanterar nii den ganska stora förflyttningen i djupled som sker då eftersom man ju hamnar ganska långt ut eller långt in i boxen så att säga inför nästa manöver (Spinn) som då kanke riskerar att hamna väl långt bort eller lite för nära.

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-06-14 08:58:05)

Offline

 

#16 2012-06-14 14:33:36

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Hej!

Det skall vara en raklinje i botten på top haten!


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#17 2012-06-14 15:38:34

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

OK, tack då vet jag.
/Bo

Offline

 

#18 2012-06-14 20:52:24

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Ja som du har märkt så är detta egentligen inte förenligt med bedömningskriteriet att ligga på konstant avstånd. Blåser det inget i sidled så vill man hålla raksträckan så kort som möjligt. Reglerna säger inget om hur lång rakflygningen i botten skall vara, bara att det måste finnas en rak linje. Konsekvensen av detta är att man som pilot bara markerar en linje så att man tydligt känner att den finns där, och sedan plussar på lite till för att vara tydlig inför domare. Jag har inte sett videon, men glömmer man att plussa på det där lilla extra så kan det fort se halvloopigt ut.

Blåser det sidvind så lägger man tophatten mot vinden och försöker anpassa längden efter den avdrift som kommer ske i den efterföljande spinnen.

/David

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Nån som har Nordic (N-13) manöverlista som icke aresti?

Sidfot