Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2012-08-02 21:56:42

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Kolfiberpropellrar

Hej.
Jag har nu provat AXI 5330  Hacker 13 xl  och nu kör jag den nya plettenbergmotorn som jag gillar skarpt. Enorm kraft, går tyst och drar lite ström.
Har hittills bara kört med APC propellrar och konstaterat att jag gillar de med 14tums stigning bäst. Kör nu 20,5/14 och detta funkar bra.
Men har nu börjat fundera på hur en lättare propeller skulle påverka.
Misstänker att man kan vinna endel på att få ner propellerns vikt.
Vad jag kan förstå så körs det en hel del olika alternativ runt om i värden.
Någon som har erfarenhet och några bra förslag?

/Johan

Offline

 

#2 2012-08-02 22:38:57

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Kolfiberpropellrar

Jag har ju provat det mesta och tycker följande

Mayzlik - Fin att titta på men oduglig. Mäter fint på marken, men optimerad för statisk dragkraft och därmed horribelt dålig verkningsgrad i luften.

Rasa - Avgjutna APC men tyvärr något tjockare. Ger snarlik prestanda med APC, men  något sämre verkningsgrad.

PT model - Mer eller mindre kopia på APC. Lite ojämn kvalite vad gäller tjocklek på bladen. Likt rasa något sämre verkningsgrad än apc.

Ulsamer - Småskalig tillverkning av tysk landslagspilot. Fantastiska propellrar! Överträffar APC i verknignsgrad. Dessa propellrar är i praktiken avgjutna APC, men pitch har justerats samt att ulsamer förstår vitsen med att hålla en korrekt vingprofil på hela bladet (till skillnad från de andra som slipar fram och bakkanter trubbiga vid tillverkningen).

Falcon - Relativt ny tillverkare. APC inspirerad som övriga, men med tunna fina blad. Jag har inte provat, men enligt uppgift (Anders J bla) bättre än APC.


Egenskaper med kolfiber: Mindre gyroskopiska krafter, tystare vid hög effekt (inga surrande spetsar) men förstärker oljud från motorn i luften (växxellåda etc). Det sistnämnda är ju inga bekymmer med advance direkt.

APC är i regel fullgoda för F3A, men vill du prova kolfiber så satsa på Ulsamer eller falcon. Ulsamer säljs numera via F3A lorenz, och falcon är F3Aunlimited i USA.

/David

Offline

 

#3 2012-08-03 07:35:42

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26
Inlägg: 208

Re: Kolfiberpropellrar

Tack.
Nu vet jag betydligt mer.
Det jag är mest nyfiken på är om de mindre  gyroskopiska krafterna påverkar flygningen något nämnvärt?

/Johan

Offline

 

#4 2012-08-03 10:32:30

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Kolfiberpropellrar

Det är märkbart. Man får åka lite mindre sidoroder i radier. Det uppväger det förstärkta växellådsljudet i en C50 tycker jag. Då advance är skapligt högvarvig så tror jag du kanske skulle gilla ulsamer 21x13. Det är samma som jag kör på C50 13XL. Ger bra med fart och samtidigt bra broms.

edit: Om du vill så är du välkommen att skruva över och testa min ulsamer i samband med hösttävlingen

/David

Senast redigerat av David (2012-08-03 23:40:05)

Offline

 

#5 2012-08-04 13:30:25

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Kolfiberpropellrar

Hej,
Som nämdes Anders Johansson provade en Falcon propeller, 20,5 x 14,5, på sin maskin för ett tag sen, han verkar nöjd enl:

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. … plypage=99

(5:e inlägget nerifrån räknat)

/Bo

Offline

 

#6 2012-08-06 21:26:26

Henning
Medlem
Registrerad: 2009-05-18
Inlägg: 27

Re: Kolfiberpropellrar

Hei,

Jeg har en del hundre starter på Pletty Advance og testet en del propeller. 20,5x14 fungerer ikke for mine fly: Addiction, Aries og Wind S Pro. Den er for lettdrevet. 21x13 og 21x12 er de tobladerne jeg liker best. Av disse dimensjonenen har jeg prøvd både APC og PT. PT21x13 trekker dårlig sammenliknet med APC21x13W. PT21x12W og APC 21x12W er helt like i strømtrekk og trekkraft. En fordel jeg har merket med karbonpropeller er at modellen holder linjen bedre etter snaprollen i P13. Det er også mindre trekk mot canopy i vertikalen og på vei ned i stup.

Den desidert beste propellen jeg har prøvd er PT20x13 3B. Jeg synes det er lettere å fly konstant fart. Strømtrekket statisk på bakken er høyt, men i luften er det samme forbruk som PT/APC 21x12W


Henning

Offline

 

Sidfot