Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Ca 200 cykler på LiPo - skall jag vara nöjd?

#1 2012-08-26 14:44:34

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Ca 200 cykler på LiPo - skall jag vara nöjd?

Hej,

Jag har 3 st DesirePower 6 cell V8 (35C, 5200 mAh) som har gått i en 50-storlek Sebart Wind S50E i strax över ett år nu. I somras började de visa tendens att svälla och de är inte lika pigga längre. Nu är de än mer svullna men går att använda fortfarande till mer sportflygning. Gissar att jag nu har ca 200 cykler på varje batteri. Ett har jag slängt nu men har två kvar.

Bör jag vara nöjd med livslängden tycker ni? Jag har verkligen skött mina batterier efter de skötselråd som finns för LiPo - aldrig dragit ur dem helt (i sort sett har alla bara dragits ur till 20% alla flygningar), förvarats storageladdade (60% kapacitet) inomhus i bostaden, laddar med max 2C (nån entaka gång har jag krämat på med 4C hemma när jag haft brådis ut och flyga men det kan nog räknas på ena handens fingrar).

Köpte ett nytt Turnigy 6 cell 40C 5000 mAh bara för att testa lite - oj vilken skillnad i punsh jämfört med mina vid det här laget trötta DesirePower V8 LiPo. Dock är dessa Turnigy lite för tunga tycker jag (det var bara en nödlösning/test).
DesirePower V8 6 Cell 35C 5200 mAh är ganska lätta (752 gram) och passar min modell perfekt tycker jag, men 3400 kr/år (med det antal flygningar jag gör) i batterier till modellen är kanske i mesta laget för mig, nu när jag vet ungefär hur länge de varade (helt ovetenskapligt, dock 3 pack).

Jag behöver 3 nya 6 cell LiPo frågan är väl vad man skall satsa på idag?

ThunderPower 6 cell 5000 mAh är förstås säkra kort men lite tunga tycker jag (803 gram för deras 65C, 798 g för 45C, dock 708 g 25C) och lite för dyra (jag har dock använt ThunderPower 45C i andra mindre elmodeller och det har funkat bra).

HobbyKing har en LiPo de kallar "Zippy Compact" som är lätta (om viktuppgiften nu stämmer på deras hemsida), 6 cell 25C 5000 mAh väger 706 gram inkl sladdar och kontakt(er). Visserligen 25C och 5000 mAh men det tror jag att jag skulle klara mig på.
Men det blir väl lite som att köpa grisen i säcken hur man än gör.

Hur som, grundfrågan - är ca 200 cykler OK i era öron för LiPo pack som gått i en modell som min och för det fabrikatet?
Om man kikar på DesirePowers hemsida har de nån flashbild där det står bl a "life cycles up to 200+ under proper usage". Så jag antar jag får vara nöjd...

En del LiPo fabrikat har garanti, t ex hade jag 3 st Hyperion G3 LiPo för två år sen som svällde och jag fick nya på "garantin".
Frågan är då om man kan åberopa garanti efter ca 200 cykler på några Lipo oavsett fabrikat om de sväller i senare skede? Thunderpower har 2 års garanti ("2-year warranty and 50% off damaged battery replacement program coverage"), Hyperion har 1 år (och krash utbyte med 40% rabatt inom 1 år), DesirePower vet jag ej, det blir väl konsumentlagen om man vill åberopa nåt i garantiväg antar jag.

Slänger in en bild på "gäddhänget" på ett av mina DesirePower V8 6 cell accar nedan.

/Bo

http://www.algonet.se/~boem/RC/LiPo/DP/DP_6S_V8_35C_5200mAh_200cycles.jpg

Senast redigerat av bem (2012-08-26 15:10:10)

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Ca 200 cykler på LiPo - skall jag vara nöjd?

Sidfot