Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Pipfäste som FUNGERAR?!?

#1 2006-07-02 23:07:52

Henrik
Gäst

Pipfäste som FUNGERAR?!?

Hej.

Det där med att fästa pipan tycker jag alltid är bökigt. Jag behöver lite tips.

I min infinity 90 har jag monterat en Hatori pipia, den nya korta varianten. Först testade jag att montera pipan med den medföljande fjädrarna(pianotrådsbitarna), men de gick av hela tiden och jag ledsnade till slut på det.
Jag testade idag min nya lösning som var en verktygsklämma klädd med krympslang för den inte skulle skava mot pipan. Detta funkade inget vidare, pipan sitter för hårt och klämman skaver mot pipan trots mina ansträngningar.


VAD FUNKAR!? Kan någon rekomendera en lösning hemmagjord eller ett köpefäste som verkligen funkar. Jag skiter i vad det kostar, bara det funkar och går att få tag på fort.

MVH
Henrik

 

#2 2006-07-03 23:45:05

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Pipfäste som FUNGERAR?!?

Hej !
I Min Showtime 90 sitter en YS 110 med en kort Hattori pipa och jag upplevde
samma problem som du med de medföljande pianotrådarna som gick av
efter några flygningar.
Jag har nu monterat två gummidämpare ca 10mm i diameter och det funkar bra.

Hälsningar
Anders Forsberg

Offline

 

#3 2006-07-04 10:11:27

Henrik
Gäst

Re: Pipfäste som FUNGERAR?!?

Kan du inte ta en blid på det hela och lägga upp någonstans eller maila mig. Eller ta en bild med mobilen och skicka till 0705779723.

MVH
Henrik

 

#4 2006-07-05 01:04:48

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Pipfäste som FUNGERAR?!?

Foppa är ute och driver på havet fram till början av nästa vecka och kommer nog dröja lite med att skicka en bild.

Hatori verkar ha insett att pianotråden inte håller. Därför har de även ett bättre fäste  med silikondämpare som jag tror numera följer med i original (kan ha fel i detta). Här är en bild på hur det ser ut.

http://www.f3a.se/galleri/pictures/BildF3Avast605.jpg

Kan väl vara ett alternativ till att bygga en egen lösning?

/David

Offline

 

#5 2006-07-05 11:57:28

Henrik
Gäst

Re: Pipfäste som FUNGERAR?!?

Vilken glidare... smile

Helt klart en vettig lösning. Frågan är bara vad man skall använda för dämpmaterial. Det måste ju vara något som tål lite välme, är lagom styvt och inte tar struk av bränsle. Skall kolla om Bernt har denna i lager.

Jag har kokat i hop en lösning som jag tänkt använda mig av om jag inte får tag i ovannämnda fäste. Tror jag skall blanda ett par skruvar, ett par muttrar och en bit av en armerad trädgårdsslang.. hmm.  jag postar bild sen om det funkar...

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Pipfäste som FUNGERAR?!?

Sidfot