Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Förslag till utökat program Nostalgi F3A

#1 2012-11-23 10:02:47

Ingmar
Medlem
Från: Mönsterås
Registrerad: 2009-06-13
Inlägg: 114
Webbsida

Förslag till utökat program Nostalgi F3A

Hej

Före årets SM flögs en enkel tävling med gamla F3A kärror. Kul!!

En synpunkt efter tävlingen var att programmet var väl kort så jag har lagt till några manövrar.

Nostalgi F3A-program

Obs! Fri vändning för samtliga manöver. Första manövern mot vinden.

Manöver                                         Koefficient
1. Start                                                  1
2. 3 loopingar                                         4
3. 3 rollar                                               3
4. Kobraroll                                            3
5. Ryggflygning                                       2
6. Top Hat                                              3
7. Fyrmomentroll                                    4
8. Stall turn med 1/4 rollar upp och ner.    3
9. Knivegg                                              4
10. Kubansk åtta                                     3
11. Bunt                                                 2
12. 3 varv spinn                                      4
13. Landning                                           1

Jag önskar synpunkter på svårighetsgrad och kofficienter.

Det diskuterades också om vilka modeller som skulle tillåtas och krav på modellerna. Min åsikt är att det ska vara så lite begränsningar och regler som möjligt bara det har en nostalgist känsla.
Förslag på ålder på modell: presenterad kring 1985 ellr tidigare
Motorstorlek max 10 cc tvåtakt, 20 cc fyrtakt.
Elmotor i gamla F3A-kärror är jag tveksam hur man ska hantera men någon form av begränsning behövs nog t.ex. max 6 celler eller 10 % avdrag på poängen.
I övrigt tycker jag att arrangören ska ha frihet att bestämma vad som ska gälla.

Hälsn. Ingmar

Offline

 

#2 2012-11-23 22:28:25

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Förslag till utökat program Nostalgi F3A

Hej,

Man kan kanske jämföra lite med F3A FAI manöverna från förr, se lista nedan på exempel, om där finns nån intressant manöver som man kanske vill ha med.

Lite kommentarer om förelagna manövrer:

Ryggflygning
Förr hade de minst 10 sek ryggflygning - nåt att ta efter som riktmärke eller kanske minst 5 sek?

Fyrmomentroll
Kanske ha en alternativ manöver om nån tycker det är för svårt?
T ex roll i motsatt riktning dvs en höger följt av en åt vänster, eller en långsam roll?

Knivegg
Även här, kanske ha en alternativ manöver om nån tycker det är för svårt?
T ex en stigande roll (kvartslooping följt av en vertikal roll fäljt av en kvarslooping med urgång rättvänd)?


Kubansk åtta
Skulle kanske sätta K=4 på den och 3 på manövern tre loopingar istället eller
4 även på kubansk åtta? Förr hade de lika svårighetskofficient. Själv tycker jag kubansk åtta kan vara aningens svårare än 3 loopingar.


Jag håller med att det skall vara så få begränsningar som möjligt så att så många som möjligt, unga som gamla, lockas att delta.

Nostalgiklassen har väl sin naturliga begränsning före turnaround programmet inroducerades 1984. Den gamla klassiska flygstilen med andra ord med en manöver per repa framför domarna sen en vändning och nästa manöver framför domarna osv, där man inte hade 120+60 graders sektorn att hålla sig inom och vändmanövrar.
Modellen bör i så fall vara konstruerad ca 1984-1985 eller tidigare som du föreslår, att det i så fall inkluderar nåt år när turnaroundprogrammet var i bruk spelar kanske mindre roll eftersom det blev väl en övergångsperiod där många använde tidigare klassiska modeller ett tag.

Motorstorlek på 2-takt tycker jag man bör tillåta även "65" motorer (10,6 cc) eftersom OS har en sådan numare, 65AX (och 65LA) som kan passa bra i gamla nostalgimodeller. Den har ju samma mått och vikt som en 61:a/10 kubikare om än att den är lite starkare. Ett litet avsteg från förr här men rent praktiskt lär det inte betyda nåt för manövernas utförande och för säkerheten.
Max 20 cc 4-takt låter OK i mina öron.
Ljudnivån får man väl kanske ha nån regel för så ingen kommer dragande med en nostalgimodell med en 10 kubikare utan dämpare (som jag sett de hade på 1960-talet, t ex 1965 år väldsmästare Ralph Brooke hade ingen ljuddämare på sin Merco 61 och Crusader modell när han vann VM 1965 i Ljungbyhed). Man det kanske inte behövs, sunda förnuftet säger väl att man skall ha effektiv ljuddämare eller pipa som ger rimliga ljudnivåer.
Elmotor - där har de som jämförelse i USA i organisationen SPA (Senior Pattern Association) en begränsning på max 6 celler (22,2 volt nominell spänning), 1400 watt och jag tror de har även en begräsning på max diameter på propellern.
Tycker förslaget på 6 celler kan räcka och övrigt helt fritt i fråga om watt, propeller osv. Det går ju knappast att klämma i mer än 6 celler i en klassisk F3A maskin ändå så ingen borde rimlitvis känna nån begränsning p g av den regeln.

Man kanske borde ha nån rekommendation (men inte tvingande) att modellen bör vara en modell som var konstruerad i första hand för konstflygning i RC 1 / F3A klassen, eller nån enklare klass som t ex Sport eller Sport populär förr?

/Bo
----------------------------------------------------------------------------------------

F3A FAI programmet, några exempel från förr som jag samlat på mig (ingen garanti att allt är korrekt):

1960 (RC 1 - från första VM 1960)
Start från marken (K=5)
Rakflygning mot vinden (K=5) med horisontell vänstersväng 180 grader (K=5) med rakflygning med vinden (K=5)
Wing over (K=5)
Immelmann (halv looping följt av 1/2 roll) (K=10)
Tre loopingar (nr 1 K=4, nr 2 K=6, nr 3 K=8)
Tre utvändiga loopingar (nr 1 K=10 nr 2 K=12 nr 3 K=14)
Split S (halv roll följd av halv looping) (K=12)
Roll (1 st) (K=8)
Roll (1 st, i motsatt rikning mot föregående manöver) (K=15)
Stall (K=10)
Inverterad flygning i rak linje minst 10 sek (K=14)
Inverterad liggande sväng åt vänster 180 grader med diameter min 50 max 100 m (K=16)
Inverterad liggande sväng åt höger 180 grader med diameter min 50 max 100 m (K=16)
Horisontell åtta (K=13)
Kubansk åtta (K=18)
Vertikal åtta (K=15)
Spinn 3 varv, varv 1+2 (K=6) varv 3 (K=6)
Raktangulärt landningsvarv (K=10)
Landning (K=5)

1963-1966 (RC 1)
Markstart (K=0) och stigning (K=5)
Rakflygning mot vinden (K=5) med horisontell högersväng (K=5) (90 grader vä sen 270 grader högersväng) med rakflygning med vinden (K=5), s k "Procedure turn".
Stall turn (K=5)
Immelmann (K=10)
Tre loopingar (nr 1 K=4, nr 2 K=6, nr 3 K=8)
Tre utvändiga loopingar (nr 1 K=6 nr 2 K=8 nr 3 K=10)
Split S (K=10)
Två rollar i motsatt riktning (en höger, en vänster) (K=12)
Stjärtglidning (K=15)
Liggande åtta (K=12)
Kubansk åtta (K=12)
Stående åtta (K=12)
Rak inverterad flygning (ryggflygning) min 10 sek (K=14)
Inverterad liggande åtta (K=24)
Stigande roll (in- och urgång rättvänt läge) (K=12)
Spinn 3 varv (K=12)
Raktangulärt landningsvarv (K=10)
Landning (Elegans K=5, landning onom 25 m diameter cirkel K=3, inom 50 m K=2, utanför 50 m K=0)

1967-1969, flögs vid VM de åren (vet ej K-faktor)
Start
Dubbel stall turn (Figur M, utan roll)
Dubbel Immelmann
Tre loopingar
Tre utsidiga loopingar
Tre horisontalla rollar
Långsam roll
Rollande cirkel
Tail slide
Horisontell åtta
Kubansk åtta
Vertikal åtta
Rak inverterad flygning
Inverterad liggande åtta
Top Hat
Spinn 3 varv
Raktangulärt landningsvarv
Landning


1971, flögs vid VM det året (vet ej K-faktor)
Start
Figur M (utan roll)
Dubbel Immelmann
Tre utsidiga loopingar
Kubansk åtta
Långsam roll
Rak inverterad flygning
Tre horisontalla rollar
Horisontell åtta
Top Hat
Spinn 3 varv
Raktangulärt landningsvarv
Landning


1973
Start, K=10
Figur M, K=15
Dubbel Immelman,K=10
Inverterad looping 3 st, K=15
Kubansk åtta, K=10
Långsam roll, K=15
Invändig looping 3 st, K=10
Fyrpunktroll, K=15
Inverterad rak flygning, K=10
Roll 3 st, K=15
Horisontell åtta, K=10
Top Hat, K=15
Spinn 3 varv, K=10
Landningsvarv, K=10
Landning, K=15 landing inom 15 m diameter cirkeln, K=10 inom 30 m cirkeln, K=5 landing utanför 30 m cirkeln


1974-1975
Start, K=10
Figure M (med 1/2 roll), K=15
Kubansk åtta, K=10
Dubbel Immelman,K=10
Långsam roll, K=15
Utvändiga loopingar 3 st, K=15
Fyrpunktroll, K=15
Invändiga loopingar 3 st, K=10
8-punkt roll, K=15
Liggande åtta, K=10
Horisontella rollar 3 st, K=15
Top Hat, K=15
Rollande åtta, K=10
Spinn 3 varv, K=10
Landningsvarv, K=10
Landning, K=15 landing inom 15 m diameter cirkeln, K=10 inom 30 m cirkeln, K=5 landing utanför 30 m cirkeln


1976-1977
Start, K=5
Figure M, K=15
Kubansk åtta, K=10
Dubbel Immelman,K=10
Långsam roll, K=15
Utvändiga loopingar 3 st, K=15
Fyrpunktroll, K=15
Invändiga loopingar 3 st, K=10
8-punkt roll, K=15
Rollande åtta, K=10
Horisontella rollar 3 st, K=15
Top Hat, K=15
Liggande åtta, K=10
Spinn 3 varv, K=5
Landningsvarv, K=10
Landning, K=5 landing inom 30 m diameter cirkeln, K=1 landing utanför 30 m cirkeln


1978-1979
Manöverlista A
Start, K=1
Dubbel Immelmann, K=2
Tre reverserade invändiga loopingar, K=3
Rollande åtta, K=2
Långsam roll, K=3
Top Hat, K=3
Horisontell åtta, K=2
Figur M med 1/4-rollar, K=5
Tre utvändiga loopingar, K=2
Spinn tre varv, K=2
Tre horisontella rollar, K=1
Landning, K=1

Manöverlista B
Start, K=1
Reverserad dubbel Immelmann, K=2
Kubansk åtta, K=2
Tre invändiga loopingar, K=2
Rak inverterad flygning, K=2
Vertikal åtta, K=2
4-punktroll, K=4
Tre reverserade utvändiga loopingar, K=3
Figur M med 1/2 rollar, K=5
Cobra roll, K=2
Landning, K=1

Lista med extra manövrar för final/fly-off
Avalance, K=3
Inverterad spinn, K=3
Fyrkantig horisontell åtta, K=4
8-punkt roll, K=4
Vertikal roll, K=3
"Aileron turn", K=3
Figur M, K=3
Fyrkantlooping med fyra 1/2 rollar, K=5
Två snap rollar i motsatt riktning, K=5
Reverserad kniv edge, K=4
Reverserad Top Hat, K=4
Reverserad kubansk åtta, K=2
Reverserad punkt roll, K=4
Triangel rollande looping, K=4


1980-1981
Manöverlista A
Start, (ingen K faktor, bedöms ej)
Dubbel Immelmann, K=2
Tre reverserade invändiga loopingar, K=3
Rollande åtta, K=2
Långsam roll, K=3
Top Hat, K=3
Horisontell åtta, K=2
Figur M med 1/4-rollar, K=5
Tre utvändiga loopingar, K=2
Spinn tre varv, K=2
Tre horisontella rollar, K=1
Landning, (ingen K faktor, bedöms ej)

Manöverlista B
Start, (ingen K faktor, bedöms ej)
Reverserad dubbel Immelmann, K=2
Kubansk åtta, K=2
Tre invändiga loopingar, K=2
Rak inverterad flygning, K=2
Vertikal åtta, K=2
4-punktroll, K=4
Tre reverserade utvändiga loopingar, K=3
Figur M med 1/2 rollar, K=5
Cobra roll, K=2
Landning, (ingen K faktor, bedöms ej)

Lista med extra manövrar för final/fly-off
Avalance, K=3
Inverterad spinn, K=3
Fyrkantig horisontell åtta, K=4
8-punkt roll, K=4
Vertikal roll, K=3
"Aileron turn", K=3
Figur M, K=3
Fyrkantlooping med fyra 1/2 rollar, K=5
Två snap rollar i motsatt riktning, K=5
Reverserad kniv edge, K=4
Reverserad Top Hat, K=4
Reverserad kubansk åtta, K=2
Reverserad punkt roll, K=4
Triangel rollande looping, K=4


1984-1985 (turnaround)
Avalance, K=3
Halv reverserad kubansk åtta, K=1
Långsam roll, K=3
Stall turn (höger el vänster), K=2
Fyrkantlooping med fyra 1/2 rollar, K=5
Immelmann, K=1
Tre utvändiga loopingar, K=3
Halv roll till halv fyrkantlooping (från ovan), K=1
Top Hat, K=3
Stall turn med 1/4 rollar (höger eller vänster), K=2
Sexkantig looping, K=4
Halv kubansk åtta, K=1
Fyrkantig horisontell åtta, K=5
Humpty Bump, K=2
Dubbel Immelmann, K=2
Dubbel Humpty Bump, K=2
Två rollar i motsatt riktning (från inverterat), K=4
Halv fyrkantig utvändig looping (från nedan), K=1
Inverterad spinn 3 varv, K=4

Senast redigerat av bem (2012-11-23 22:30:38)

Offline

 

#3 2012-11-26 07:38:35

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Förslag till utökat program Nostalgi F3A

Hej!

Eftersom det finns begränsningar för kolvmotorflyg på några av våra modellflygfält så tycker jag att det är rimligt att tillåta el-motorer med en maxgräns på antal celler/volt.

Edvard

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Förslag till utökat program Nostalgi F3A

Sidfot