Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2012-12-19 00:25:22

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Jeti DC-16

Sedan ett par veckor tillbaka har jag skaffat en ersättare till min falerande MC-32. Efter noga överväganden blev det en Jeti DC-16. Valet var egentligen rätt så enkelt. Som nämnts i MC-32 tråden så stod det mellan DC-16, Futaba 18MZ och nya Multiplex. Jag har haft förmånen att få laborera med en 18MZ på jobbet och jag tycker den radion var en besvikelse. Naturligtvis en bra radio, men den når inte upp till vad futaba utlovade när den släpptes. Det går helt enkelt inte försvara prislappen på något sätt. Multiplex och Weatronic är oklart när de kommer så Jeti är det enda alternativet om man vill vara ute i tid inför nästa säsong. Då Jeti nyligen höjde priset på DC-16 så blev det än mer lägligt att lägga beställningen efter att jag hittat den i lager till originalpris. 7440 DKr gav jag vilket känns prisvärt.

Så vad skall man tro om Jetin då. Jag har hittills bara flugit lite inomhusflyg så än är det för tidigt att dra några egentliga slutsatser. Första intrycket är dock bra. Jämfört med MC32 så håller hårdvaran mycket högre klass. Konstruktionen är genomtänkt på ett helt annat sätt och kvalitetskänslan finns både på in och utsida. Mjukvaran är en trevlig bekantskap som jag tycker är enkel att komma in i. Den har några mindre brister som jag gissar kommer åtgärdas i kommande mjukvara, men jämfört med MC32 så tycker jag den är starkare och med en betydligt mera genomtänkt grund. Menysystemet är bättre uppbyggt och funktionerna mera planerade. Konfigureringen av telemetri är smidigare och vill man trixa med mixar så finns mera möjligheter. Jeti har helt klart gjort sin läxa före lansering.

På minussidan hamnar designen, som jag inte alls gillar, samt fjäderkraften i spakarna som inte faller mig i smaken lika bra som i MC32.

Det hade varit kul att skriva ihop en liten testrapport à la ”råd och rön” jämförande DC16, MC32 och 18MZ, men innan det blir tid över för något sådant så har nog dessa apparater redan hunnit bli inaktuella hmm

Vi får se hur jag kommer trivas med Jetin. Jag hittar säkert detaljer jag hänger upp mig på när jag kommer igång med den, men just nu så känns det som om Jeti har gjort det mesta rätt på de punkter graupnern inte höll måttet. 

Närmaste nöten att knäcka är nu hur man aktiverar masken på dc-16 (Det gamla klassiska spelet). Enligt ett youtube klipp så ligger det begravt som ett påskägg i någon meny. Genialiskt!

God jul vänner! (och ovänner, om jag har några)
/David


Bifogade bilder

Offline

 

#2 2012-12-19 09:26:53

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Jeti DC-16

Hej!

Grattis till, vad jag tror är ett säkert kort. Varför upplever du designen som dålig? Är den ergoniskt dåligt utformad för god flygkännsla?

När du ändå kör råd och rön kan du inte ta med Weatronic då? Den ska komma "i god tid till sesongen 2013". Prislappen är okänd.

Håller för övrigt med dig om Futaba 18 mc. Jag ser inte vad som försvarar en prislapp på över 20 tkr.
Risken är att Weatronic gör samma tavla, dvs sätter priset så högt att ingen tar sig råd att köpa radion. Vid en snabb okulär besiktning - pekskärm - är det bra och kostnadseffektivt och varför? Färg kan jag förstå om man vill pressentara telemetri direkt på skärmen men annars? 
Som jag sagt tidigare så tror jag inte Jeti tjänar pengar på sin sändare, dvs har stort täckningsbidrag för fasta kostnader per såld enhet. Däremot kommer de att tjäna på att sälja mottagare och övrig utrustning. Vad kostade den fina radiolådan? 

Edvard

Offline

 

#3 2012-12-19 22:09:35

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Jeti DC-16

Med design menar jag rent kosmetiskt. Jag tycker den är ful helt enkelt. Ergonomin var faktiskt oväntat positiv. Precisionen i spakarna är bra och flygkänslan är det inget fel på. Jag skulle dock vilja prova spakarna med lite styvare fjädrar.

Du är välkommen att skicka mig en weatronic så skall ja ta med den i jämförelsen smile
Klar till nästa sommar!? Den har man ju hört förut. När den väl kommer tror jag dock att priset blir vettigt. Det är nog vinna eller försvinna för deras del.

Jag tror inte heller jeti tjänar så mycket på sin sändare. I alla fall inte till originalpriset. Nu har de höjt den till över 1100€ så de kanske ger lite mer klirr i kassan. Jeti har dock förhållandevis låga priser på mottagare och telemetriprodukter också så det förefaller inte som om det försöker ta igen det där. En förklaring till varför de kan hålla priset på sändaren så pass lågt ligger nog delvis i den genomtänkta konstruktionen. Titta på bilder över insidan och elektroniken. Allt är välplanerat och ”produktionsanpassat”. Alla kretskort jackar direkt i varandra utan onödigt kablage. Produktionen går därmed att automatisera i hög grad. Jämför med tex MC32 som är ett ormbo av kablar. Att dra kablar kors och tvärs genom en radio är ett manuellt tidskrävande arbete (=dyrt). De är inte så dumma de där Tjeckerna. Tänk om de bara kunde göra vettiga fartreglage också.

/David

Offline

 

#4 2012-12-21 14:13:22

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Jeti DC-16

Hej!

När det gäller Weatronic vet jag inte om jag skulle våga köpa en sändare i dagsläget. Folk ringer till mig och är desperata eftersom Weatronic inte svarar varken på mail eller på telefon. Tyvärr kan jag oftast inte hjälpa dem. grater Vad får man för B-upp om något krånglar? HAB har tagit bort i princip hela sortemenetet från sin hemsida. Jag tror, och jag måste betona tror, det beror på dåligt support från Weatrionic. Weatronics produkter har varit outstanding enligt min uppfattning men nu håller andra märken bla.  Jeti på komma ifatt och åka om. Jag kör vidare med min Futaba 12Z och weatronic en sessong till.

När det gäller fartreglage - har du testat futabas? Jag har köpt ett MC951H/A till min "vinterkärra" (en elseglare). Med programmeraren ser man exakt vilka värden man matar in och det går fort och lätt att ändra inställningar.smile Om jag inte får tillbaka mitt trasiga YGE-90 reglage till sommaren blir förmodligen ett Futaba MC9100A. Vet bara inte om den är så bra till min Hacker c50 14xl.?.

Edvard

Edvard

Senast redigerat av edvard (2012-12-21 14:28:28)

Offline

 

#5 2012-12-21 19:31:02

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Jeti DC-16

Jag har inte provat futabas reglage, men de verkar ju få bra omdömen, om än de är tunga. Jag kommer nog att prova Jetis nya Mezon om de någonsin blir tillgängliga. 2013 blir väl 3e året sedan de presenterades som "nästan färdiga". De borde bli en utmärkt kombination med DC-16 då telemetrin är kompatibel.

Jag missade förresten din fråga om radiolådan. Om du menar "sändarbordet" så kostade det någonstans strax under 700kr.

/David

Offline

 

#6 2012-12-21 23:43:04

Rune
Medlem
Registrerad: 2008-03-03
Inlägg: 17

Re: Jeti DC-16

fløy i fjor med Futaba reg funket fint uten noe problemer.
Har en Jeti Mezon liggenden her hjemme litt skuffet da jeg fant ut at den veide mye mer en hva som stod på sidene til Espirit de lovet 75 gr men veide 120 tror jeg med kabler.
Telemetri biten får jeg vel ikke brukt på min Futaba 18mz
Ellers vet jeg at Jeti radioen har blitt kjøpt her i Norge av en kamarat men han var ikke velig fornøyd da han fikk inn heavyduty fjærer iden det virket som om stikkene satt litt fast da de gikk metall mot metall

Offline

 

#7 2012-12-22 12:56:11

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Jeti DC-16

Bra info Rune. Att spakarna skulle kännas metalliska var en farhåga jag hade innan jag köpte sändaren. Med originalfjädrarna har jag inte känt några sådana tendenser, men det är ju möjligt att med kraftigare fjäder så bryter man fettlagret som smörjer glidbanan. Jag får prova och se.

/David

Offline

 

#8 2012-12-22 14:46:14

Henning
Medlem
Registrerad: 2009-05-18
Inlägg: 27

Re: Jeti DC-16

Det er vel meg du sikter til Rune?
Ja, jeg har ikke klart å vende meg til stikkene på Jeti-radioen. I tillegg til de orginale fjærene som er alt for lite motstand i etter min smak har jeg prøvd Futabas 14MZ fjærer og Radio South HD. Med Radio South HD får jeg den motstanden jeg ønsker, men det blir for mye motstand pga friksjon mellom stål mot stål. Jeg har forsøkt å smøre opp med kullelagerfett, men det hjelper ikke. I tillegg til for mye friksjon føles det ut som om løftearmene er feilkonstruerte. Det er mer frisjon den ene veien. For å få plass til Futaba og Radio South fjærene måtte jeg frese bort litt metall.
Programmeringsmessig er den neste helt lik som Futaba 14MZ bare med litt mindre brukervennlig grensesnitt. Det er et stort pluss for telemetri og måling av forbrukt mAh, men det er også det eneste.
Jeg har fløyet med Jeti siden slutten av september og inntil for en uke siden. Da hentet jeg frem min gamle og velbrukte 14MZ. Kommer til å legge Jetien ut for salg og fortsette med Futaba.

Det nevnes også Futaba MC9100A. Den fungerer feilfritt med Plettenberg Advance. Fløy 450+ turer med denne kombinasjonen denne sesongen. Den veier 124gram og er ca det samme som Kontronik Jive80 HV  og Schulze 32.80KA, men har halve prisen.

God Jul!
Henning

Offline

 

#9 2012-12-22 23:10:35

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Jeti DC-16

Då skall jag med andra ord inte lägga energi på att byta ut fjädrarna i spakarna. Det fungerar rätt ok som det är nu, men det är helt klart ett minus för DC-16. Det är synd att de inte kullagrat även fjädermekaniken, eller så kunde de ha låtit just den delen vara i plast. Att friktionen blir osymmetrisk kring neutralläget känns ju rätt logiskt. Designar man spakgeometrin för att ha symmetrisk fjäderkraft så blir det automatiskt ojämn friktion.

God jul

Offline

 

#10 2013-04-04 22:12:26

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Jeti DC-16

Nu har jag hunnit ackumulera lite mera erfarenheter med DC16. Allt har fungerat bra hittills. Sedan köpet har Jeti släppt en ny mjukvara vilken har lagt till det mesta jag saknade initialt. För F3Aändamål är det väsentligaste en riktig snaprollfunktion. Jag har nu också köpt mig ett Jeti Mezon reglage för att prova tillsammans med radion. Under påskhelgen blev det premiär med detta installerat i min gamla lappade WindS Pro.

http://www.f3a.se/forum/showimage.php?pid=3098&filename=mezon1.JPG

Bara två starter har hunnits med, men första intrycket med Mezon är positivt. Motorn i WindS är en C50 13XL. Förutsättningen för provet är de erfarenheter som jag haft från Jetis Spin 99 reglage. Detta har jag aldrig gillat tillsammans med hacker C50 då det har för hög "idle", startar hårt, samt känns ryckig i urkoppling av bromsen. Jag har i stället favoriserat YGE80HV som haft bättre egenskaper tillsammans med C50, samt lägre vikt. Den positiva med Mezonreglaget är att det känns mera som YGE reglaget i egenskaperna. Det startar C50n precis lika mjukt som YGE. Jeti har numera en funktion i mjukvaran  där "start up power" kan ställas. Bromsen justeras precis som jeti tidigare har gjort, med en initialbroms, slutbroms samt "transitionstid" (bra), men jag upplever att urkoppling av bromsen nu också sker mjukare än tidigare. Någon regenerativ frihjulsfunktion eller integrerad ”antispark” verkar reglaget inte ha, även om jag har sett detta annonseras tidigare.

Vikten på Mezon var lite högre än specificerat (132g). Med tanke på att det har inbyggd bec tycker jag det är helt ok. Använder man BECen i stället för separat RX ack och regulator så blir totalvikten lägre än med YGE80HV. Därtill kommer alla telemetrifunktioner som finns integrerat i Mezonen. Även om detta kanske är mest kuriosa så känns det riktigt fräscht med att få länkat ström, spänning, varvtal, förbrukad kapacitet, temperatur etc, direkt på skärmen i radion. Tar man hänsyn till vad vikten för dessa extrasensorer skulle lägga på ett vanligt reglage så är Mezons vikt riktigt lätt. Än har jag inte kontrollmätt hur noggranna mätvärden reglaget har men det verkar vara skapligt rätt. Förbrukad ström diffade iofs 200-250 mah jämfört med vad laddaren lyckades tanka in i batterierna efter landning. Det är för tidigt att dra några större slutsatser från det, men är den felmarginalen konstant så känns det som helt ok. Den skall få bekänna färg i WindS under några helger, så åker den nog in i nya Mythos senare.

/David


Bifogade bilder

Senast redigerat av David (2013-04-04 22:26:31)

Offline

 

#11 2013-04-14 14:05:50

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Jeti DC-16

Hej David,

Vågar man använda bara BEC utan separat mottagaracc på de stora 2x2M maskinerna?
Är det nån som bara använder BEC och matar mottagare och servon den vägen bland svenska F3A flygare med 2M maskiner?
Tänker mest på om, mot formodan, ett fartreglage går upp i rök så kan ju hela modellen gå ner (i rök) om man bara har BEC. Och säkerheten som kanske blir lägre med tanke på detta.

Tänker du använda BEC:en på ditt MasterMezon fartreglage och inget mottagarbatteri alls?

Har i och för sig använt bara BEC på min lilla Wind S 50E och det har funkat utan minsta problem i snart två år men jag blir ju inte ruinerad om den skulle gå i backen, men en 2M maskin skulle ju svida en del.

/Bo

Offline

 

#12 2013-04-15 07:10:32

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Jeti DC-16

Hej!

Bo, mycket relevant fråga, undrar samma sak. Personligen vill jag köra med BEC och en ack, typ 500 mAh.

Det verkar som om Jeti går i från rejält utvecklingsmässigt nu. Dels en bra sändare som kan ta emot telemetri och krigutrustning som är anpassat för att lämna telemetridata. Ska bli intressant och se om övriga tillverkare hinner med i utvecklingen.

Jag är väldigt förtjust i Weatrionic eftersom jag kan spela in varje flygning och titta på en PC efteråt hur det fungerat med överföring etc.

Edvard

Offline

 

#13 2013-04-15 22:17:44

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Jeti DC-16

bem skrev:

Vågar man använda bara BEC utan separat mottagaracc på de stora 2x2M maskinerna?

Hej Bo,
ja det är den stora miljonfrågan. Nog känns det bättre med någon form av backup, men normalt så kör man ju spänningsregulator även på separat RX ack så det kanske inte är så stor skillnad? Tiden får visa nu när det börjar komma HV reglage med BEC. Nu till en början i WindS så har jag iaf kopplat in mezon reglaget parallellt med min gamla strömförsörjning. De är dock differentierade i spänning så att när BECen stängs av och backupen går i så börjar fröken i radion att gapa om låg spänning. Jag tycker det är rätt elegant lösning. Det kommer bli liknande i min Mythos 2m. Där har jag HV servon så antingen får det bli en liten lipo som backup eller så kopplar jag in två celler från drivacken som backup. Det senare ger knappt någon viktökning alls.

Edvard jag vet inte om jag håller med om att jetis försprång är så stort, men helt klart är det framtiden med reglage parade till radion på detta vis. Reglagets inställningar gör man tex enkelt via en meny i radion. Hur smidigt är inte det. Jag tror tom att bromsvärden går att ändra under flygning om man skulle vilja (har inte provat). Jag gissar dock att det inte dröjer länge innan andra tillverkare fått fram liknande reglage.

Jag har några starter till nu och än har jag bara positiva erfarenheter från reglaget. Tex går det mycket svalt under flygning. Temperaturökningen relativt omgivande luft håller sig under 10 grader enligt telemetriloggen

/David

Offline

 

#14 2013-04-17 23:43:46

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Jeti DC-16

Hej,

Intressant diskussion här om samma sak dvs BEC + extra backupbatteri för strömförsörjning av mottagare och servon i F3A makiner:

http://www.rcuniverse.com/forum/m_96883 … tm#9688374

Castle Creations 10 amp "CC BEC", 11 gram, skulle nog kunna vara en bra backuplösning:

http://www.castlecreations.com/products/ccbec.html#

Eller Scorpion "Backup Gard" som dock är tyngre med sina 38 gram men då innehåller den ett 2 cell LiPo batteri på 500 mAh så det förklarar den högre vikten:

http://www.scorpionsystem.com/catalog/a … kup_Guard/

/Bo

Senast redigerat av bem (2013-04-18 00:04:11)

Offline

 

Sidfot