Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-08-16 14:25:41

Pettersson
Medlem
Registrerad: 2006-08-16
Inlägg: 4

Nybörjarfrågor

Hej allihopa, här kommer några frågor från en som funderar att börja med F3A och kanske åka på någon tävling så småningom.

1. Hur stor modell bör man ha för att kunna vara med och tävla i instegsklasserna på ett vettigt sätt. Duger det med tex en Oxalys från Kyosho eller måste man upp i 90 storlek eller ännu större?

2. Jag är framförallt sugen på att inhandla en modell som både klarar av F3A och 3D även om en sådan modell givetvis blir något av en kompromiss. Typ en Hangar-9 ShowTime 4D. Är det bortkastade pengar om man skall tävla i tex F3A Sport? Dvs kommer jag ändå att behöva köpa en mer F3A inriktat modell ganska omgående.

3. Hur mycket tränar ni, det är givetvis väldigt individuelt men det vore roligt att vet på ett ungefär.

Tack på förhand!
/Fredrik

Offline

 

#2 2006-08-16 20:58:16

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Nybörjarfrågor

Pettersson skrev:

1. Hur stor modell bör man ha för att kunna vara med och tävla i instegsklasserna på ett vettigt sätt. Duger det med tex en Oxalys från Kyosho eller måste man upp i 90 storlek eller ännu större?

I sport fungerar precis vilken modell som helst. Programmet är komponerat så att det inte ställer så stora krav på modellen. På tävlingar brukar det vara rätt blandat med modeller. Allt från 40 trainers till rena 2m F3A modeller. Det finns tävlingar som vunnits med högvingade nybörjar modeller.
Kyosho oxalys skulle fungera utmärkt i sport. Även i Nordic kommer den också att fungera bra, men om ditt mål är att slå dig in i toppen så kommer det vara ett handikapp att flyga med en modell i den storleken. I Nordic har det blivit så att det nästan enbart flygs med fullstora 2m modeller. Vill man tävla i Nordic och ge sig själv bästa möjliga förutsättning så krävs helt enkelt en 2 m modell. Är man ute efter en utmaning med sitt flygande och enbart ser till sin personliga utveckling som pilot så duger en 40 kärra lika bra som en fullstor. Det finns personer som placerat sig riktigt hyggligt med 40 modeller i Nordic trots konkurrens från 2m modeller.

Pettersson skrev:

2. Jag är framförallt sugen på att inhandla en modell som både klarar av F3A och 3D även om en sådan modell givetvis blir något av en kompromiss. Typ en Hangar-9 ShowTime 4D. Är det bortkastade pengar om man skall tävla i tex F3A Sport? Dvs kommer jag ändå att behöva köpa en mer F3A inriktat modell ganska omgående.

Som du säger så blir det lite av en kompromiss, men vist finns det modeller som fungerar hyfsat för både 3D och F3A. Showtime som du nämner har fått positiva omdömen och om man låter bli att montera SFG skivorna så lär den gå riktigt bra i F3A. Det finns nog andra här på forumet som kan ge dig mer info om showtime.
Det man skall tänka på är att om man vill få en modell att fungera bra för både F3A och 3D med samma ”mekaniska inställningar” så sätter det stora krav på servon. Om man ställer in en modell med stora roderutslag (45-60 grader) i 3D så måste man i F3A elektroniskt (i radion) begränsa utslagen till en bråkdel av maxutslaget. Då använder man också bara en bråkdel av servots upplösning och precision. Dvs när du behöver som mest precision (F3A) så har du som minst. För att minska detta problem så välj de finaste servon du har råd med. Jag har själv en AA/3D modell i 40 storlek och i den satte jag billiga standardservon på skevrodren. Det funkar bra för 3D men modellen känns konstant otrimmad och är inte bra att flyga precision med


Pettersson skrev:

3. Hur mycket tränar ni, det är givetvis väldigt individuelt men det vore roligt att vet på ett ungefär.

Det beror lite på vilken nivå man ligger och vilken ambition man har.  Det finns gamla Nordic rävar som med åren byggt upp en hög grundnivå och som inte tränar speciellt mycket för att behölla den nivån. Andra jobbar jättehårt för att avancera.
Personligen tränar jag så ofta det går, men det blir inte så ofta man vill. Under högsäsong blir det flera gånger i veckan.

Lycka till!

/David

Offline

 

#3 2006-08-16 23:30:47

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Nybörjarfrågor

Adrenaline är ett annat alternativ till på en kombinerad 3D och F3A kärra. Jag har sett den flyga F3A sport och den flyger riktigt bra.

http://shop.lindinger.at/images/L54057.jpg

http://shop.lindinger.at/product_info.p … s_id/54057

Ett annat alternativ är att köpa begagnad 2x2 F3A plan. Det brukar dyka upp här på hösten när många skall bygga nya kärror.

För att ställa upp i sporten så behöver man inte träna så mycket. Nordic krävs betydligt mer om man vill placera sig bra. Jag är ny för i år och brukar hamna sist när jag ställer upp i Nordic. Men det är ett trevligt gäng och jag har svårt att se att jag skulle utväklas vidare på samma sätt om jag inte hade ett mål. Att träffa erfarna F3A-flygare som man kan få tipps och råd från hjälper mycket.

Senast redigerat av Kristian (2006-08-16 23:32:33)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#4 2006-08-17 08:10:54

Pettersson
Medlem
Registrerad: 2006-08-16
Inlägg: 4

Re: Nybörjarfrågor

Det lutar nog att jag av ekonomiska skäl kommer satsa på en F3A modell i 90 storlek alternativt en som även klarar 3D, mycket beroende på att jag har motor, accar, servon (digitala) osv till en så pass stor modell så det enda jag behöver köpa är själva modellen och i praktiken så är ju det den minsta investeringen.

Offline

 

#5 2006-08-17 10:58:48

Kricke
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-05-09
Inlägg: 2

Re: Nybörjarfrågor

Kolla in Protech toijero 90, ruggigt mycket flygplan för pengarna.Den finns även i 2m size.

Offline

 

#6 2006-08-19 19:41:29

Foppa
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 84

Re: Nybörjarfrågor

Kan dela med mig lite erfarenheter angående Hangar 9 Showtime 90.
Fick klar kärran i våras och har flugit en del med den. Har ej provat någon 3-D kärra
tidigare och det är skoj att prova något nytt.
Börjar med omdömmet att flyga F3A med kärran, bör tilläggas att kärran mekaniskt är inställd för 3-D dvs stora utslag som jag har begränsat med dual rate vid F3A flygning. Showtime flyger helt ok i roll och knivegg för F3A men i loopingplanet är det
svårt att få till snygga linjer och radier pga av det stora höjdrodret och den lilla stabben.
Blåser det lite kan flygningen bli rätt hoppig i looping planet och kräver mycket av piloten för att det skall bli snyggt. Tror nog att det finns bättre plan om man vill flyga
F3A i 90 storlek.  För 3-D upplevar jag att kärran är lite för tung, hamnade på 4150g
med en YS 110. Har ej tidigare erfarenhet av 3-D så jag nämner ej mer om detta.
Hälsningar Anders Forsberg

Offline

 

#7 2006-08-23 20:18:23

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Nybörjarfrågor

Här är en tråd på RCU som kanske kan ge mer info om showtime.
http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=3329224

Ett annat alternativ på en 3D/F3A kompromiss är ZN line Synergy 3D. Om du satsar på elektro kanske den är en bättre modell då dess vikt är mindre än showtimens.

David

Offline

 

Sidfot