Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Höjd viktgräns i Nordic?

#1 2006-08-24 17:14:15

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Höjd viktgräns i Nordic?

Idag får ett F3A plan max väga 5 kilo. Jag har varit på några tävlingar och även domarkurs där detta har diskuterats i pausarna. De flesta jag har träffat anser att viktgränsen är något snålt tilltagen. Viktgränsen driver på kostnaden på F3A planen. För att minska vikten på ett plan köper vi lätta servon med samma prestanda, byter ut landningsställ och vingrör till kolfiber, köper mer exklusiv plan som är lättare och så vidare. Detta medför höga kostnader för F3A flygaren. Jag uppskattar att det kostar ca 10 Kr/g att minska vikten. Även om man bygger ett plan som väger under 5 kilo så kommer man lätt över 5-kilosgränsen om man gör ett par hårda landningar och behöver reparera. Med dagens regler får man egentligen inte tävla med ett sådant plan mer.

Resultatet utav detta är att vi normalt sett inte väger våra modeller vid tävling. Många skulle då inte få vara med och vi vill ju inte bli färre än vad vi redan är. Det är ofta de med billiga och gamla plan med många reparationer som inte är under 5 kilo. Jag tycker att det skulle vara bra om vi försöker driva på för att höja gränsen på instegsklassen Nordic till ca 5,5 kilo. Nordic är ju inte internationell klass (endast norden) så det borde vara lite lättare att påverka. Detta för att minska kostnaderna för att vara med och tävla och för att minska risken för att intresserade avstår från att börja med vår sport på grund av kostnaderna. En tung kärra är i normala fall ändå så ingen fördel, endast vid hård vind kan det vara positivt. Så de som prioriterar sin hobby och satsar stor del av sin lön kommer därför även i fortsättningen att ha plan som väger under 5 kilo och ha fördel utav detta.

Skulle någon vilja ha ett tyngre plan idag så finns det inget som hindrar att man installerar en tank extra och tankar upp den till den vikten man vill ha. Eftersom vi bara har krav på torrvikt och inte på flygvikt. Power finns det i överflöd i en YS160DZ så det är inga några problem att ha med sig lite extra bränsle.

Vist fungerar det på det viset vi hanterar 5-kilosgränsen idag också. Jag har i alla fall inte varit med om att vi har stoppat någon att tävla med budgetalternativ på grund av att det väger för mycket. Jag hoppas att vi inte kommer att göra det häller. Problemet är de som inte tävlar och avstår från att vara med på grund av att de tror att vi väger planen vid varje tävling. Eller de som inte börjar med F3A utav kostnadsskäll på grund av att de tror att man måsta vara under 5-kilo.

Senast redigerat av Kristian (2006-08-24 17:23:45)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#2 2006-08-24 20:44:47

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Höjd viktgräns i Nordic?

Kanske ide att formulera som ett förslag till F3A tinget. Är majoriteten medhållande så får vi se till att föra förslaget vidare till NM 2007. I samband med detta kommer hållas ett möte där eventuella ändringar i nordic kommer att beslutas

Jag tror nog man kan hitta både för och nackdelar med detta så det är nog bra att vädra lite på planket.

Offline

 

#3 2006-08-27 11:16:39

gunnar carlsson
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 7

Re: Höjd viktgräns i Nordic?

Håller med Kristian, men sträck ut ordentligt, 6,5kg tycker jag är ok.
//Gunnar C.  en som tycker det är åt hel..ke för dyrt med >5kg

Offline

 

#4 2006-08-28 10:17:32

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Höjd viktgräns i Nordic?

Så länge vi flyger på nationell nivå så vägs aldrig modellerna. Inte ens på SM. Har man en modell som väger mer än 5 kg så är det ingen som har synpunkter. På SM var det en dommare som inte var "behörig" fanns med på dommarlistan, hade gått på dommarkusen. Dock en mycket mycket kompetent dommare med både kompetens och integretet. Och inget som jag eller någon annan på tävlingen hade synpunkter på. Med tanke på antal tävlande och den almänna nivån på tävlingarna så behövs ingen regeländring enlig min uppfattning. Tävla med era modeller även om de väger mer än fem kg. Det viktiga i Nordic på nationell nivå är inte om modellen väger över eller under fem kg utan att vi har trevligt och roligt tillsammans. Börjar man sedan satsa på allvar och vill tävla internationellt så kräver reglerna vissa saker.

Edvard

Offline

 

#5 2006-09-14 07:19:05

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Höjd viktgräns i Nordic?

Hej på er!
Jag är lite sen med mitt inlägg på den här tråden, men i alla fall... Jag tycker att viktsgränsen ska ligga kvar. Det finns många skäl till det. Det är inte så att det kostar pengar att hålla viktsgränsen. Det är bara att låta bli att välja en fullblåst F3A-kärra. Det kan inte vara meningen att de som tävlar i Nordic ska behöva den exklusiva utrustning som råkar vara högsta mode i F3A. Vill man stila med värstinggrejor i Nordic så kostar det! Det finns gott om alternativ på kärror som klarar viktsgränsen utan vidare. Då behövs dessutom inte den dyraste öveladdade fyrtaktaren. Själv tävlar jag, relativt framgångsrikt, i F3A med en kärra med pinnkropp. Inga problem med viktgränsen där!
Om man höjer viktgränsen öppnar vi klassen för större modeller. Större vingytor, större motorer eller till och med dubbeldäckare med nästan 2m spännvidd. Vad klassen inte behöver så är det större tyngre och mer kraftfulla modeller!!! Drivkraften finns! En större modell flyger stadigare. Detta är eftersträvansvärt och kommer att utnyttjas till max.
Alltså behåll viktgränsen.
Anders Johansson
Linköping

Offline

 

#6 2006-09-18 01:30:48

Gunnar Karlsson
Gäst

Re: Höjd viktgräns i Nordic?

smile Hejsan alla!

Det Kristian tar upp är en del av det jag tror måste ske, för att ge F3A luft under vingarna igen. Men jag vill utveckla iden ännu mer, jag menar att det inte skall finnas någon som hellst viktgräns. Det är ju inte vikten som avgör om loopen är rundast eller ej, jag menar att det är hur programmet presenteras för domarna som är vitsen med vår tävlingsverksamhet. Att utse tävlingens duktigaste "skickligaste" pilot.

De flesta jag känner till vill ha en stark lätt maskin, som flyger exakt. Jag har den uppfattningen att de flesta anser att en lättare modell flyger bättre. Nog finns det ett antal varianter man kan tänka sig i en framtid som skulle kunna tänkas ändra detta påstående lite, om vi inte hade en viktgräns i framtiden.

Vi har tidigare haft begränsningar i motorstorlek, gamla gubbar som mig kommer ihåg 10ccm tvåtakt, 20ccm fyrtakt. Att flyga med 10ccm, som inte var fabrikstrimmad var ju som att simma i forsen, man når inte speciellt långt fram. Vem saknar denna regel idag?

1992 flög en tysk en kärra med 211cm spännvidd, det var ganska så kyttigt på Rhodos, men kärran flög enomt stabilt. Idag är det förbjudet med denna modell.
Utvecklingen ändras reglerna ändras, programmen ändras, modellerna ändras. Om några år så ser vi tillbaks med en anekdot om små extravingar på flygplanen.

Skall vi se framåt, så vill jag se framåt och se de möjligheter en borttagning av viktgränsen ger. Men även bör va ta en debatt om och hur reglerna 2x2m skall se ut i framtiden, man kanske behöver se över hur stor vingyta en kärra skall ha eller dylikt. Skillnad mellan mono, mulltipla vingar (typ dubbeldäckare)..

Men en viktig förändring skulle en borttagning av viktgränsen ge, man kan göra de förstärkningar man vill ha, men ändå ha samma flygplan som eliten. Men man kanske kan flyga en billigare glasfiber, istället för en honeycombsprängfylld kevlar kolfiber konstruktion.

Motorvalet blir också mer fritt, typ bensinare. Vem skulle inte vilja minska kontot för bränslet med 80%, och öka flygningen i samma utsträckning. Vad skulle inte det medföra för Sverige som F3A nation?

Så sammanfatningsvis, viktregeln hämmar F3a-ns utveckling spridning, i Sverige och i världen.. MVH /Gunnar Karlsson/ Vänersborg visslar

 

#7 2006-09-18 07:21:47

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Höjd viktgräns i Nordic?

Hej på er igen!

Det finns utmärkta tävlingsklasser där man kan flyga hur tunga modeller som helst med vilket motoralternativ som helst. Att F3A är just F3A beror på de regler som finns, bland annat viktgränsen. Att gå till större modeller med större motorer har inte gagnat sporten. Tvärtom har det försvårat insteget för nya tävlande. Att vi som redan är fast i F3A-beroendet älskar de nya kraftfulla modellerna är en helt annan sak.
Problemet med dyr utrustning i Nordic hänger intimt ihop med den större status klassen fått på senare år. Det är intressant att hänga kvar i Nordic och att vinna. Då söker man sig till den mest konkurenskraftiga utrustningen. Det är tävlingsinstinkten som driver utvecklingen. Vilka regler vi än har så kommer de att utnyttjas till max.
Alltså, behåll viktsgränsen i Nordic!

Anders Johansson

Linköping

PS
Om FAI beslutar att höja viktgränsen i F3A så anser jag det vara ett stort misstag. Men då måste Nordic följa med, tyvärr.
DS

Offline

 

#8 2006-09-18 16:20:02

Inge
Gäst

Re: Höjd viktgräns i Nordic?

Måste hålla med Anders totalt här!!
Fan det blir bara billigare ju mindre lim man använder big_smile
Men klart att en första kärra kan bli för tung, om ni ser Fashionen som Johan B flyger med i Nordig så är det min gamla  den har nog gjort ca +1000 starter och landat ute ett par gånger väger i dags läget ca 2850g. Enda mindre servot i modellen är gas servot som är ett hitec, inga dyra honeycomb plattor el dylikt i modellen utan glasadbalsa och standard accar a 1400mh nicad.

Jag tror inte man ska byta modell ofta om man inte är riktigt bra på F3A, första åren tjänar man nog mer på att träna än att bygga för att följa med utvecklingen.
Men hur surt blir det inte om du har en kärra du trivs med och har flugit mycket med och kan utan och innan, låt säga att det är en budget maskin så den har totalt kostat dig 15000kr. Sedan vill du tävla i F3A och måste då slanta upp ytterligare 25000kr för att ha en modell som du får tävla med i klassen, jag tror då att det känns bli ett ännu större steg mellan Nordic och F3A .... inte bara program mässigt men även penga mässigt.
För till synes och sist så är det piloten som flyger eller tror ni att det är så att "grodätarn" inte skulle vinna SM i F3A om han skulle flyga en Topline från 90 talet???

Jag provade att flyga nya Nordic programmet med en Tommys kärra och otränad vilat i 2 år och det jag direkt kan säga  är att det symetriskt  inte är lätt men det kräver inte alls något speciellt av planet, utan typ 90 tals designer är nog egentigen  lättare att flyga nordic med (typ 2x2m rykande kors).

Mvh Inge

 

#9 2006-09-18 19:52:57

David L
Gäst

Re: Höjd viktgräns i Nordic?

Jag är också av den åsikten att en ändrig av reglerna inte gagnar sporten. Historiskt har alla regeländringar infört en stegring av priset. 2x2 regeln och fri motorstorlek var ju till för att sänka kravet på motorerna och således priset, men det blev ju snarast motsatt effekt. Om man höjer viktgränsen, eller släpper viktgränsen fri så går det garanterat att finna sätt att utnyttja detta till sin fördel. Som exempel kan man säga att en dubbeldäckare med bensinmotor och 6kg blir aerodynamiskt större än ett 5kg monoplan med samma spännvidd. Därav fördelaktigare.

Jag ser det inte som något problem att bygga modeller under 5 kg heller. De flesta byggsatser, eller om man bygger från scratch, hamnar lätt under 5kg utan att man använder dyra och exotiska material. Den enda nackdelen är att de billigaste ARF modellerna kan vara svåra att bygga under 5kg (läs Protec onyx, tojeiro). Detta är lite tråkigt, men jag tror inte att det skrämmer bort människor från att börja med F3A. Jag tror det fungerar bra som vi har det idag att det är en oskriven regel att alla är välkomna på svenska tävlingar även om modellen väger mer än 5kg. Vill man åka på ett nordiskt mästerskap får man dock se till att modellen håller 5kg regeln. Målsättningen med Nordic är ändå att vara en introklass till F3A och lika väl som man måste lära sig flyga manövrer som i F3A, så bör man lära sig att bygga modeller enligt F3A regler.

Håller även med Inge att rykande träkors fungerar utmärkt för nordic. De stora kroppar vi använder i F3A behövs eg bara för de manövrar där rollar och radier är kombinerade (rollande cirkel, loop etc). I Nordic finns inga sådana manövrar. Man gör det bara svårare för sig med en stor kropp.

 

#10 2006-09-18 22:27:18

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Re: Höjd viktgräns i Nordic?

Instämmer med föregående. Jag är ju nybörjare när det gäller Nordictävlande, tack för all hjälp och goda råd+trevligt sällskap hos LEN förresten. Skulle man någon gång lyckas ta sig till ett NM, tror iaf jag att jag hade skaffat en <5kg modell vid det laget. Efterssom ni har bestämt att ingen skall diskas för övervikt på nationella tävlingar spelar det ingen roll, anser jag.

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Höjd viktgräns i Nordic?

Sidfot