Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Går det att mixa bort?

#1 2013-07-20 11:50:34

gunnar carlsson
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 7

Går det att mixa bort?

Hej! Jag har ett litet problem som jag tror att någon kan lösa. Jag har lilla Vanquishen samt Wind S50. Grejen är att om jag drar för mycket höjd så rollar dom åt höger, båda två beter sig ungefär likadant. Är detta vanligt på dessa nyare F3A-kärror, eller är det ett fenomen som uppkommer pga höjdrodren är mycket större än på tidigare kärror tex gamla "multikärror" Om jag ska mixa bort detta, skall jag då mixa till lite vänsterskev, eller vänster sidoroder vid fullt höjdroder? Tyngdpunkt ligger enl, anvisningarna.
Tack på förhand.
Gunnar

Offline

 

#2 2013-07-22 05:03:11

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Går det att mixa bort?

Att grundtrimma en kärra är ganska stort jobb, om det finns fel. Men en mix är alltid näst sämsta man kan göra för att råda bot på symtomen. Finns trimming charts som tar dig genom intrimningsprocessen ganska väl, finns egentligen inga genvägar till en välflygande maskin.  Hitta trimming chart och gå igenom stegen metodiskt. Vet att det har funnits här eller länk här till det..

Offline

 

#3 2013-07-22 18:59:44

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Går det att mixa bort?

Hej,
Kan det vara så enkelt att höger vinge väger aningens mer och då ger tendenser att den tyngre halvan vid ökande G-belastning "hänger" ner som t ex när du drar mycket höjdroder?
Prova att teja några gram tyngd i vänster vingspets och se om det hjälper.

Jag har en Wind S 50E själv men har inga egentliga problem ang det du nämner.

Kolla även med t ex en Hangar 9 Angel Pro Digital Inclinometer att du har lika stora utslag uppåt och neråt på höjdrodren och att de står exakt lika i neutralläge.

/Bo

Senast redigerat av bem (2013-07-22 19:01:55)

Offline

 

#4 2013-07-23 10:44:34

gunnar carlsson
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 7

Re: Går det att mixa bort?

Tack så mycket för svaren. Jag undrade bara om fler upplevt samma sak som jag. Vårt fält i Kungsängen är ganaska kuperat så man vill komma upp så fort som möjligt, då är det lätt att man drar för mycket höjd. Det är då som dom gärna vill rolla över åt höger.
Det kan ju kanske vara att dom "stallar". Fenomenet uppstår ju oftast vid ganska låg fart åckså.
//Gunnar

Offline

 

#5 2013-07-23 22:52:55

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: Går det att mixa bort?

Jag har en Vanquish 30 och en Angel 50. Ingen av dem har det problemet som du beskriver.

Senast redigerat av Kristian (2013-07-23 23:56:51)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Går det att mixa bort?

Sidfot