Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-09-25 10:18:03

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

T-canalizer

Hej på er!

Efter hösttävlingen och de samtal jag hade med Bernt Olsson och Johan Brorsson angående takvingar blev jag mycket sugen att prova en sådan på min Patriot. Under veckan som var hyvlade jag till en vinge i helbalsa och monterade den i bakkant på huven. Då jag inte mätte upp vingen på Bernts modell fick jag höfta lite. Jämföreölser med bilder visade i efterhand att jag gjort den lite väl hög. Mitt resonemang var att vingen borde ligga i höjd med fentoppen.
Efter  en flygning utan utan takvinge var det med stor spänning jag tejpade fast den underliga tingesten på modellen. Resultatet var förbluffande bra. Lyftet i knivegg var mycket bättre än tidigare. Det behövdes mycket mindre anfallsvinkel i alla raka rollar. Den största skillnaden märktes på rollar integrerade i loopar. Tidigare sladdade modellen betänkligt och det behövdes massor med sidroder för att komma runt. Nu var det inga problem att flyga riktiga radier. Rollande loop (1 roll) var lika enkelt som med depronkärran.
En positiv bieffekt var kniveggstrimmen. Senare versioner av Patrioten har dragit mot ställen i knivegg varför jag har varit tvungen att mixa in lite höjd med sidan. Med takvinge var denna tendens helt borta. Jag fick nolla alla mixar. Det fanns till och med en liten tendens att modellen istället drog mot huven. Frågan man kan ställa sig är vad som hänt om trimmen stämt utan takvinge. Vilka möjligheter har man att leka dess placering och anfallsvinkel?

Nästa år kommer jag defenitivt att flyga med en ordentligt monterad takvinge. Det känns som om Patriotens pensionsdatum flyttats fram ett par år!

Anders Johansson
Linköping

Offline

 

#2 2006-09-25 18:00:23

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: T-canalizer

Mycket knasiga teorier har man hört om dessa vingar, men att de ökar lyftkraften i knivegg är det ingen tvekan om. Jag kan intyga att det verkligen gjorde skillnad på anders patriot. Det verkar vara en bra lösning om man vill uppgradera kniveggsegenskaperna på en modell med liten kropp.

Har bifogat en bild på eländet.


Bifogade bilder

Offline

 

#3 2006-09-26 07:30:00

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: T-canalizer

Hej igen!

Jag vill bara förtydliga Davids kommentar. Med "eländet" menar han takvingen och inte Patrioten (hoppas jag)!

Anders J

Offline

 

#4 2006-09-26 09:56:23

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: T-canalizer

David menade nog takvingen, Psykfenan eller vad vi skall kalla den? Patrioten är en fantastisk maskin som kommer hålla många år till, särskillt som den har infällbara ställ! cool

Fixa två OS 140 RX och kör med dessa. FI ? Kom trots Gudrun inte in i Riksdagen.

Jag måste nog döpa om Psykfenan i nästa nummer av MFN. Kommer David att sätta på en fena på sin Genisis?

Edvard

Senast redigerat av edvard (2006-09-26 10:07:03)

Offline

 

#5 2006-09-26 12:36:19

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: T-canalizer

Ja det var ryggvingen jag syftade på, men jag är smickrad att anders trodde jag menade patrioten retas 

Vad skall vi döpa om den till då? Ryggfena, takvinge, psykfena, ryggspoiler mm.  Vem hittade på T-canalizer?? Den senare benämningen gillar jag inte därför att den härrör från en av de första förklaringarna av vingens funktion. dvs att den på något sätt skulle "kanalisera" strömningen kring fenan och därmed ge bättre sidoroderrespons. Man behöver inte fundera länge för att begripa att detta rent nonsens. Bättre sidoroderrespons får inte en modell att flyga med mindre attityd i knivegg. Bättre lyft i knivegg ger dock bättre sidoroderrespons. En mer korrekt benämning kanske vore "kropplet" lol Syftande till att vingen ger samma funktion som en winglet på en vinge.


Det kommer nog inte att dyka upp någon vinge på min genesis. Det är ju allt annat än vackert med dessa påhäng. Genesis har redan enormt bra lyft i knivegg varför jag inte ser något behov av att använda vinge. Jag kan möjligtvis tänka mig att prova något liknande för att försöka trimma bort den höjdrodermix jag använder i knivegg. Möjligheten att använda små vingar för att trimma bort oönskade rodereffekter är ju intressant.

/David

Offline

 

#6 2006-09-27 10:21:36

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: T-canalizer

Takvinge / takfena blir nog bra. Om jag bygger en Genesis, med infällbara ställ så behöver jag ingen fena. Genisisen går mot ställen i knivegg, kan du inte bara flytta upp stabben lite då? Återkopplingen till min kommentar i MFN blir allt tydligare. "Måste man sätta på extravingar på en sportbil så är den felkonstruerad från början". Är modellen rätt konstruerad från början behövs inga psykfenor.

E

Offline

 

#7 2006-09-27 12:25:57

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: T-canalizer

Hej på er igen!

Det är inte Patrioten som är felkonstruerad utan flygprogrammen!

Anders J

Offline

 

#8 2006-09-28 09:23:31

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: T-canalizer

Patrioten flyger förvånansvärt bra, testade ett tag med en Fashion men tyckte den flög sämre än Patrioten. Fördelen med de nya kärrorna typ Genesis etc är att de är lättare att hålla jämn fart på under hela flygningen vilket ger ett mer homogent flygintryck.

När det gäller flygprogrammen så håller jag inte med. Bara när det gäller en punkt anser jag att flygprogrammen är felkonstruerade och det gäller medvetna rörelser i Y-led dvs rollande horisontell cirkel i finalprogrammet. Inte för svårighetsgraden utan för att manövern gör det omöjligt att tävla/träna på vissa fält tillexempel Len:s fält på grund av husen/ljudnivå.

När det gäller konstruktion så gäller det kanske att konstruera piloten rätt också...

E

Offline

 

#9 2006-09-29 07:17:34

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: T-canalizer

Omkonstruktion av piloten initierades för ungefär 25 år sedan. Tyvärr är det en mycket långsam och arbetskrävande process. Vissa framsteg har gjorts, speciellt på senare tid när arbetet även kunnat utföras vintertid. Erforderlig utrustning är lämpligt modellflygplan med drivmedel samt enorma mängder, för verksamheten, tillgänglig tid. Det är även till stor hjälp med någon form av övervakare som kan handleda det mycket känsliga arbetet med att modifiera pilotens reaktionsmönster. Det är en process som felaktigt utförd allvarligt kan hota individens psykiska hälsa. Största försiktighet anmodas.

Anders J.

Offline

 

Sidfot