Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2014-08-23 15:48:39

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Sebart PrometheuS

Hej,

Lite bilder på Sebarts nya F3A kärra, efterföljaren till MythoS Pro som jag fattat det, PrometheuS:

http://www.massimoselva.com/wordpress/?p=2305
http://www.f3a.fr/nouveau/sebart-prometheus-t4612.html

Ännu större "takvinge" än MythoS pro verkar det som och med negativ v-form, nästan i storlek som på Galactik. Och även en liten "bukvinge" med positiv v-form. Mycket vingar...
Smala "kindkåpor" som sträcker sig ända bak till vingframkanten.
Ganska hög kropp vad det verkar.

/Bo

Senast redigerat av bem (2014-08-26 08:44:06)

Offline

 

#2 2014-08-26 09:33:37

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Sebart PrometheuS

Hej!

Den modellen passar bra i en Starwarsfilm, jag ska tipsa regisören roll.

Suck, varför kan inte Sebart bygga vackra flygplan grater. Det är som med bilar. Behöver man sätta på vingar därbak på bilen är bilen felkonstruerad från början retas.

Edvard

Senast redigerat av edvard (2014-08-26 09:34:48)

Offline

 

#3 2014-08-26 11:06:31

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15
Inlägg: 183

Re: Sebart PrometheuS

Lite tråkigt att färgsättningen är istort sett samma som alla tidigare sebart f3a, får hoppas den kommer i helvit med så man kan göra nåt annat.

/Fredrik

Offline

 

#4 2014-08-27 18:35:53

Anders_J
Medlem
Registrerad: 2011-02-10
Inlägg: 70

Re: Sebart PrometheuS

Då Alexander tidigare lade ut bilder på den här modellen var min reaktion lite tveksam. Den ser dock betydligt bättre ut IRL.
Seba flög modellen på EM. Modellen såg ut att flyga bra men Seba verkade inte riktigt vara där. Väldigt digital gashantering med accelerationer i vertikaler, snabba tidiga avdrag och för sena pådrag i urgångarna gav ett mindre harmoniskt intryck än andra flygningar. Dessutom flög han fel manöver i finalen. En nionde plats är nog hans sämsta på länge.
Jag pratade en bra stund med honom om vad som förbättrats på Prometheus jämfört med Mythos. Enligt konstruktören själv är Mythos lite för tungdriven, något som är en nackdel i blåsigt väder. Den har också vissa lägen där den inte trackar perfekt. En annan nackdel är att den inte går att flyga tillräckligt långsamt. En analys som stämmer helt med mina egna erfarenheter.
Prometheus ska alltså vara mer lättdriven och penetrera vind bättre. En helt midvingad konstruktion med takvinge och "golvvinge" ska göra modellen neutral i alla flyglägen. Bärytor och fördelningen av dessa ska också göra att modellen är mer stabil och bättre flygbar i lägre farter.
Jag frågade även om flygning med "riktig" propeller jämfört med "blender". Svaret var att produktionsexemplaren, precis som Mythos skulle vara för vanlig motor. Däremot tyckte han att det finns en stor fördel att flyga med contra-systemet. Det gör modellen betydligt lugnare. Vad gäller problemet med dålig riktningsstabilitet med motroterande propellrar så var lösningen tillräckligt stor fena. Något som både Mythos och Prometheus ska ha enligt Seba. David Lundström håller dock inte med om detta efter att flugit sin Mythos med contra-system.
Modellen Seba flög var en prototyp byggd i trä med vissa gjutna detaljer. Konstruktionen var inte helt låst än. Bl a ska han jobba mer med V-formen för att få bort en liten rollkoppling på sidrodret. Produktionsexemplaren kommer att ha samma konstruktion som Mythos. Priset kommer att vara detsamma, möjligtvis lite dyrare p g a den extra vingen. Produktion kommer igång under vintern. Han sa också att en framtida utveckling var att erbjuda takvingar och stabbar med annan storlek anpassade för blåsigare förhållanden. Detta för att bredda marknaden. Alla flyger ju inte i centraleuropa sade han leende.
För egen del blir jag glad av negativismen runt modellen. Då kanske jag blir mer ensam om att flyga den i Sverige nästa år!

Anders

Senast redigerat av Anders_J (2014-08-27 18:37:19)

Offline

 

#5 2014-08-29 09:30:24

Stefan-Aresti
Medlem
Registrerad: 2006-03-17
Inlägg: 47

Re: Sebart PrometheuS

Tack Anders för en detaljerad rapport. Är sugen på att skaffa en ny modell så helt ensam blir du nog inte. Hoppas bara att den kommer att släppas i vinter och inte till nästa sommar eller liknande.

Stefan O.

Offline

 

#6 2015-02-06 21:33:25

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart PrometheuS

Hej,

Verkar som PrometheuS blir i helbalsa, även kroppen (likt Mythos 125E) om jag fattar det hela rätt, som Sebastiano Silvestri skrev här 29 dec 2014:

"SebArt PrometheuS 2m F3A it will be available in full balsa construction, weight RTF without battery packs 3.9kg" Bilder på hur modellens kropp ser ut inuti:

https://www.facebook.com/silvestrisebas … 9684572280

Där skriver även Sebastiano "the plane will be available from april".

Kroppen är tydligen klädd med plastfilm, Oracover.

/Bo

Senast redigerat av bem (2015-02-07 08:58:19)

Offline

 

#7 2015-02-08 10:44:09

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Sebart PrometheuS

Man får hoppas att priset blir närmare mythos125/vanquish2m i så fall. Vikten verkar lite tråkig. Om man vill åka contrasystem på våra breddgrader, där det blåser mycket, så vill man ha ordentligt med batteri med sig (har jag erfarit). 1,1kg acc blir i minsta laget. Det som jag också kan tycka är lite oroväckande är att det nu kommer bli ännu mera lotteri med vikten. På tidigare windsPro/Mythos har kompositkropparna hållit en jämn kvalite viktsmässigt, medan vingarna varierat kraftigt beroende på balsakvalite. Nu kommer hela modellen att variera om inte fabriken blir bättre på att sortera balsa. Jag tycker iaf att prometheus ser ut som en logisk utveckling i F3A och kan nog tänka mig köra en sådan själv om bara vikten blir acceptabel.

Tack bo för ännu en kul nyhetsuppdatering

/David

Offline

 

#8 2015-02-09 10:52:19

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: Sebart PrometheuS

Hej!

Äntligen en modell som åtminstone delvis är byggd i trä! Personligen tycker jag att det är trevligt med en sådan utveckling. Samtidigt är jag medveten med de utmaningar som finns med träbyggen. Det är lätt att bygga en bra modell men en hel produktionslinje med jämn kvalitet är desto svårare. Jämn kvalitet är lättare med formgjutna modeller. Trä är dessutom ett levande material. För att minska risken med skevheter vid fukt etc krävs lackning och lack väger.

Enligt VD på BOSCH kommer batterierna att fördubbla sin effektivitet och kosta hälften så mycket under en femårsperiod. (Förhastad?) Slutsats: 10celler 5000 milli, vikt 600 gram som kostar 700 kronor (om fem år). En underbar modellflygutveckling!

Edvard

Offline

 

#9 2015-02-15 10:11:47

Anders_J
Medlem
Registrerad: 2011-02-10
Inlägg: 70

Re: Sebart PrometheuS

Jag jobbar hårt på att få hem en modell. Tyvärr verkar det som produktionen inte är igång på allvar. Förhoppningsvis får jag den i vår.

Offline

 

#10 2015-02-28 22:58:16

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart PrometheuS

Hej,
PrometheuS finns nu listad på Lindigers hemsida där man åtminstone kan se priset som hos dem är 2099,99 Euro dvs 19689 kr.

http://shop.lindinger.at/product_info.p … id=9715552

/Bo

Senast redigerat av bem (2015-04-28 11:44:46)

Offline

 

#11 2015-04-11 17:44:05

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart PrometheuS

Hej,
Nu har Sebart fått med den i sin prislista. Det verkar som det blir en relativt dyr historia om man skulle råka köra sönder den lilla undre bukvingen, ca 850 riksdaler.

/Bo


Bifogade bilder

Senast redigerat av bem (2015-04-11 17:47:07)

Offline

 

#12 2015-05-23 01:17:00

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart PrometheuS

Hej,
Nu finns mer info om PrometheuS på Sebarts hemsida:
http://www.sebart.it/F3A.html
Står där att den skall finnas "available from June".

Autoparter har fått upp den på sin hemsida också (men ej i lager än):
http://www.autopartner.se/nyheter/sebar … e-blue-red

/Bo

Senast redigerat av bem (2015-05-23 01:20:25)

Offline

 

#13 2015-07-20 13:24:26

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart PrometheuS

Hej,
Sebastiano Silvestri flög en ny PrometheuS dubbeldäckare vid San Marino World cup 11-12 juli 2015.
Blir det en Sebart ARF av denna också?
Har dock inte sett att PromethouS monoplane har släpps till försäljning än så om den nya dubbeldäckaren kommer som ARF så lär det nog dröja gissar jag.
Bilder på den nya dubbeldäckaren nedan.

/Bo


Bifogade bilder

Offline

 

#14 2015-08-15 12:50:27

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart PrometheuS

Hej,

Läcker bild på PrometheuS dubbeldäckaren, men "guldpropellrar":
http://www.modellflug.ch/Gallery/121/F3 … Bild-8.jpg

/Bo

Offline

 

#15 2015-08-15 13:31:51

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Sebart PrometheuS

Hej,

Sebastiano Silvestri flyger sin PrometheouS dubbeldäckare vid VM F3A 2015 i Schweiz:

https://www.youtube.com/watch?v=SjXTIVxWPaI

/Bo

Offline

 

Sidfot