Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2006-10-14 12:24:09

Håkan
Gäst

F3A i 90 storlek

Hej

Jag letar efter F3A plan i 90 storlek. Det är klart svårt att hitta. Som "amatör" tycker jag inte att man ska behöva ha en fullstor F3A maskin. Det kostar ju en del.
Tittar på Synergy 91 och Tojerio 90. Synergy är ju snyggare men läser man på rcswedens/Bernts sida så har Tojerio både piptunnel och justerbar anfallsvinkel men detta kanske också finns på Synergyn. Nån som vet? Kanske provat/sett.

/Håkan

 

#2 2006-10-15 10:16:42

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: F3A i 90 storlek

Hej Håkan.

Jag håller med om att det inte behövs en fullstor f3a för att börja. Ämnet har varit uppe på forumet förut. http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=20

Jag gissar att du menar synergy 90 3D från ZNline/WMP-models. Jag har ett vagt minne av att jag sett en synergy 90 även från annat håll. Hur som helst har ZN/WMP synergyn hel vinge och därmed ej justerbar anfallsvinkel. Jag vill minnas att den inte heller har någon piptunnel. Av det jag sett så är kvaliten kanon och jag tror inte det finns något anledning att justera anfallsvinkeln. En nackdel med synergy 90 är att den är mer en freestyle/3D modell än en ren F3A modell (större roderytor).

Tojeiron 90 har jag ej sett själv. Jag betvivlar dock att den har piptunnel då inte ens den stora 140 varianten har det. ”srlund” på det här forumet flyger med en tojeiro 90. Du kan prova kontakta honom via forumets mailfunktion. Han är en trevlig prick som  säkert hjälper dig med dina frågor.

Två andra bra 90 modeller är Fliton infinity 90 och CA models epsilon 90. Sen finns det ju en uppsjö av andra fabrikat också. CMP swallow 90, world models ZEN 90, Hyperion Katana 90 F3A. Aerokevlar Panther (argentinsk, men återförsäljare finns i tyskland). Topmodel ”tally ho” och ” hotpoint 90”. 

/David

Offline

 

#3 2006-10-16 08:58:51

Pettersson
Medlem
Registrerad: 2006-08-16
Inlägg: 4

Re: F3A i 90 storlek

Sen finns ju Groovy 90 oxå, har för mig att det är World Models som tillverkar den.

Offline

 

#4 2006-10-17 16:59:11

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: F3A i 90 storlek

Jag har provflugit Leo 110 med OS 120 4-takt med pump. Den flyger riktigt bra med tanke på vad den kostar.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#5 2006-11-12 17:45:01

Håkan
Gäst

Re: F3A i 90 storlek

Hej igen

Jag köpte en Fliton Infinity 90 hos MFT
Dom hade ett bra pris + den hade piptunnel. Varför finns det inte längre några ritningar till bra flygplan? Det gick ju att få tag i ritning till Matts Saphir en gång i tiden. Sen är ju nästan alltid ARF som gäller och då kan man ju inte klä dom med sin favorit färg hmm + priset blir ju där efter-
Nå väl. Man kommer upp fort om den nu inte var så att vintern är "ivägen"....
Infinityn verkar dock vara lätt!! Blir intressant å se var den hamnar

Hade igentlingen tänkt att sätta i min YS91AC som jag har haft liggande oanvänd i lådan i många år men har blivit lite sugen på elektriskt. Dock tror jag att det får bli en annan modell till det men den ska vara minst 50/60 storlek...
Såg att på senaste F3A-EM att top-folket också börjar använda el. Det var väl någon på 90-talet på något EM/VM (cypern??) som hade provat men då med 40 NiCd celler eller dyl. Idag med dessa fina LiPo batterier så är det bra lockande.
Någon som har provat? Jag menar nu inte en liten shockflyer utan någon med stor spännvidd > 1.5m.

/Håkan i vintermörkret

 

#6 2006-11-12 22:34:46

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: F3A i 90 storlek

En i min klubb har en Fliton Infinity 90 med el. Den flyger riktigt bra. Jag har ett par kärror i 40 storlek med el. Här är länk till en utav dem: http://www.rcflygskola.se/Venus.htm.

Din Infinity 90 kommer helt säkert flyga fint oavsett om du väljer el eller förbränning.


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

Sidfot