Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » F3A i Modellflygnytt

#1 2006-11-07 21:40:51

Bosse H
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 66

F3A i Modellflygnytt

Kul att det var med flera artiklar.
Ett STORT tack till Conny Åqvist och Edvard Käll samt deras fotografer.

Syns VI finns VI wink

/Bosse H

Offline

 

#2 2006-11-09 07:06:54

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: F3A i Modellflygnytt

Hej på er!

Jag håller helt med Bosse om att alla som skriver är kanon! Jag funderar ofta men kommer aldrig till handling. Heder åt dem som får tummen ur...!
Igår pratade jag en stund med Edvard. Han uttryckte en synpunkt om att det vore bättre med en jämnare fördelning av artiklar under året. Det här numret var lite extremt vad gäller F3A. Vi tycker naturligtvis att det är av stort allmänintresse men jag är övertygad om att det finns andra som kan tycka att det blir för mycket. Precis som jag tycker om friflyget ibland. Ska vi samordna oss bättre. Det är väl så att vi alla känner varandra någorlunda väl.
Det här är bara lite lösa tankar en tidig morgon på jobbet då arbetsuppgifterna kändes lite mindre lockande än vanligt!

Anders J.
Linköping

Offline

 

#3 2006-11-09 14:12:55

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: F3A i Modellflygnytt

Det vore mycket positivt om flera skriver och att vi samordnar oss är även det bra. Personligen anser jag att samordningen i första hand skall skötas av MFN och redaktionsrådet. Givetvis vill jag ha ett MFN med bara F3A. Tyvärr är det en osanolik utveckling. Inom modellflyget är vi mer eller mindre beroende av varandra. Den största gruppen är såkallade söndagsflygare. När modellflygnytt till mer än 30% består av friflyg i nr 4 och i nr 5 till ca 30% består av F3A så kanske den gruppen, söndagsflygarna, undrar vem tidningen är till för. Av SMFF:s medlemmar är ca 5% tävlingsaktiva. Inom F3A är vi ca 25 st av totalt 8000 medlemmar. Vi 25 st motsvarar säkert 30% av SMFF:s flygskicklighet (minst) men inte 30% av medelmmarna.
Som jag uppfattar det har MFN svårt att fylla tidningen med artiklar eftersom det idag inte finns tillräckligt med skribenter. Innan Freddy tog över så fick några skribenter på ett eller annat sätt betalt för att skriva. De skrev i många fall högkvalitativa artiklar om motorer, servon eller om någon modell. När den gruppen, röstade med fötterna, så blev det färre som skrev och idag skrivs nästan inget om "grejor". Svårigheterna med att fylla tidningen gör att de/vi som skriver i princip direkt får in allt vi producerar. Från MFN finns ingen samordning alls utan man tar emot det som skrivs. Skriver vi mycket om F3A till nästa nummer så får vi sannolikt in det.

Åter till det viktiga: För att MFN skall spela rollen som sammanhållanade länk för alla modellflygare i Sverige krävs balans. Rimligt (tycker jag) är att F3A kan få ca 4 sidor per nummer där hälften är "tävlingsreportage" och hälften till exempel trimning av F3A modell. Målet borde givetvis vara att vi alla som flyger F3A gemensamt delar uppgiften att fylla dessa fyra sidor med högkvaltiv intresseveckande infomation som marknadsför F3A i Sverige.   

Tack Conny för dina fantastiska artiklar i MFN!

Edvard

Offline

 

#4 2006-11-09 17:53:55

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: F3A i Modellflygnytt

Det är ganska så naturligt att det blir mycket F3A i MFN under sommarhalvåret eftersom det är då vi har tävlingar. Om man flyttar på reportagen från tävlingar så de kommer långt senare, då skulle artiklarna kännas ganska gamla. Det är min personliga åsikt.

Det svåra blir att komma på vad vi skall skriva under vinterhalvåret. Jag har en artikel om hur man trimmar in ett modellflygplan som är nästan klar. Det som återstår är bilder för att komplettera textbeskrivningen om hur man går tillväga. Artikeln kommer dock inte att vara inriktat mot endast F3A utan är mer generellt hållen.

Det den går igenom är:
Tyngdpunkten i längdled
Tyngdpunkt i sidled
Motorvinkel
Intrimning för Knivegg
Utslag på skevrodren för att en modell skall rolla helt axiellt

Får se när energi och tid finns för att göra bilderna. Det blir nog inte till nästa nummer utan numret efter.

Någon som vet hur det är med copyright rättigheterna? Är det tillåtet att publicera samma innehåll på ens egen hemsida efteråt om den har varit med i MFN?

Senast redigerat av Kristian (2006-11-09 17:57:53)


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#5 2006-11-10 08:32:44

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 324

Re: F3A i Modellflygnytt

Hej!

I princip samtliga artiklar om tävlingar skulle i så fall komma i nr 4 och 5 och därefter skulle övriga nummer innehålla andra artiklar, och så är det idag vilket är helt okej. Enligt Freddy ger jämnt flöde av F3A artiklar bäst genomslag. 15 sider F3A i ett nummer är sämre än 15 sidor i alla 6 nummer. Det är en synpunkt som jag tagit fasta på. Man kan säga mycket om Freddy men han är duktig på det han gör.. i annat fall skulle han inte överlevt.

Jag har pratat med Freddy om rättigheter. Jag får lägga ut mina artiklar på den här hemsidan efter att de är publicerade i MFN. Prata med Freddy så är det där med rättigheter säkert ingen stor fråga. Skall artikeln publiceras i MFN så bör den inte funnits någon annanstans tidigare. Bra att du skriver och ett mycket bra ämnesval! Tänk även på att hänvisa till F3A hemsidan i artikeln.

Mitt mål:
Skriva i MFN för att skapa intresse för F3A - primärt att få in dem på den här hemsidan i steg ett. Sen skapar hemsidan mer intresse och ger djupare insikter som därefter leder vidare. Ungefär så..

Med mina artiklar försöker jag dra mitt strå till F3A-stacken. En person kan inte göra allt men var och en kan göra något. Med fler skribenter så ökar bredden på artiklarna i tidningen.

Min nästa artikel skall handla om Webra 160.

MVH
Edvard

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » F3A i Modellflygnytt

Sidfot