Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2008-11-13 12:11:27

Palme
Medlem
Registrerad: 2007-08-21

Luftning till tank

Hej ,
Hur löser ni luftningen till tanken
när man har pump och inte tryckmatning.
om man har bara en slang ut.skvalar det
inte ut bränsle då??
Motor os 140 RX.
Tacksam för svar

MVH/Ingemar

#2 2008-11-13 14:30:14

RobSun
Medlem
Registrerad: 2008-10-30

Re: Luftning till tank

Om du sätter på en bränsleslang av rimlig längd på tankens lufthål är det i de flesta fall inte ett problem eftersom det krävs att det kommer in luft i tanken för att bränsle skall kunna rinna ut. Alternativt att bränslet blir varmare, förvisso kan lätt uppstå på marken i solsken.

Inte desto mindre har jag dock upplevt att det kan rinna ut bränsle i luften om man har lufthålet framför tanken och flyger rakt ner (på tomgång). Eftersom lufthålet då ligger nedanfår tankens nivå kan det börja rinna. Om man ser till att ha lufthålet (eller luftslangens mynning) bakom tanken undviker man detta i dykningar. I stigningar har man (oftast) hög bränsleförbrukning vilket gör att det då alltid är inströmmande luft i luftslangen.

Luftslangen tjänstgör lämpligen även som skvallerrör vid tankning vilket gör att din installation måste tåla att det rinner ut bränsle ur den. Jag brukade låta änden av denna slang löpa ut ur flygplanskroppen precis bakom vingen.

#3 2008-11-13 15:12:16

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19

Re: Luftning till tank

Hej!
Jag använder en YS back ventil på luftslangen så då kommer luft in men inget bränsle kan läka ut. det Robert använder fungerar oxå.

Jocke Sandström
Skelleftehamn

Sidfot