Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » IMAC en ny konstflygklass under F3A

#1 2006-04-30 09:56:48

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

IMAC en ny konstflygklass under F3A

Hej på er!

Glädjande kan jag här informera om att de tillkommit en konstflygklass under F3A, IMAC!
Klassen kommer att ligga under F3A som en provklass under två och om det går bra (vilket jag är övertygad om) skall klassen bli en officiell klass under F3A.

Under detta år skall det arrangeras två tävlingar i sverige.
11-13 Aug  Helsingborg
26-27 Aug  Brännebrona

Vill passa på att berömma Patrik Roos och Peter Schmidt för det engagemang de laggt ner på att få in denna nya klass till sverige (deras motion fick mycket beröm under förbundsmötet).

För mer information om IMAC kan ni gå in på deras fina hemsida:
www.mini-iac.se/

Mvh!
Bernt Olsson
AU Konstflyg

Offline

 

#2 2006-04-30 20:49:02

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Exakt vad kommer detta att innebära. Kommer mini IAC att ligga under organisationen AU konstflyg, men i övrigt vara en fristående klass som sköter sina egna tävlingar, har sina egna regler etc, eller kommer detta att bli en "riktig" klass i F3A så att vi har samma bedömningsregler, gemensamma tävlingar etc

Kanske inte rätt forum att ställa följande fråga, men varför just mini IAC? Jag vet precis ingenting om den klassen eller något om dess ursprung. Jag har dock fått för mig att F3A-X är den klass som gäller ute i europa för konstflyg med stora semiskalamodeller. Varför har man valt att satsa på mini IAC och inte F3A-X? Är jag månne obildad om vad som gäller för konstflygklasser ute i europa?
Man får dock önska mini IAC gänget lycka till!

/David

Offline

 

#3 2006-05-04 14:25:48

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Var inne och tittade på www.mini-iac.se. (En mycket bra och rolig hemsida, jag uppmanar alla att gå in och kolla!) Klassen liknar i mångt och mycket Aresti fast utan scalabedömning. Bygg en extra som skiljer sig max 10% från originalet och måla som du vill. Sen kan du delta. Det verkar inte finnas några begränsningar när det gäller motorstorlekar osv. En bra instegsklass till konstflyg eftersom man kan tävla med i princip vilken ARF modell av känt konstflygplan som hälst.

Sen undarar jag vilken roll skall "IMAC" spela inom ramen för F3A? Gemensamma tävlingar? osv?

Personligen är jag inte odelat positiv till skapandet av nya "modellflygklasser". Sverige är ett litet land med begränsat antal modellflygare. Om vi har för många klasser så blir det för få tävlande i varje klass. Utspädningen blir för stor för att klasserna skall överleva långsiktigt. Hur många konstflygklasser finns det idag?

Jag vill också önska IAC gänget lycka till. Det kan bli en framgångssaga, dvs en rekryteringsbas för "riktig" F3A.

Offline

 

#4 2006-05-05 09:27:54

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Hej!

IMAC kommer att ligga under en separat klass och inte använda sig av F3A regler.
Deras regler är idag mycket väl beskrivna och behöver inte ändras.
Eventuellt kan man behöva att lägga till (liksom F3A) "Lokala avsteg" från dessa regler för att anpassa dem till Svenska förhållanden mm.

Att de valt att gå med IMAC beror på att det idag finns IMAC tävlingar i övriga norden och de förväntar sig ett samarbete mellan länderna och de vill arrangera Nordiska Mästerskap mm.
Om F3A-M blir tillräckligt stort i Europa kanske den kommer att ta över även i norden, men idag är den inte speciellt utbredd.

Vad gäller gemensamma tävlingar kommer IMAC att köras under två tävlingar i år och dessa kommer inte att arrangeras tillsammans med F3A. Det skulle nog inte fungera att arrangera dessa tillsammans med F3A på grund av att det kommer att bli för många tävlanden tongue(får vi hoppas).


Mvh!
Bernt Olsson
AU Konstflyg

Offline

 

#5 2006-05-09 16:16:36

Robert Sundström
Gäst

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Aha!
Alla ni som vet där ute. Vad ska man ha för något flygplan för att flyga denna nya F3A-klass då?

Duger en Alliance...?  :-)

 

#6 2006-05-09 22:25:01

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Men Robbelibobban, det står ju sisådär 20 cm ovaför din post lol
10% från originalet är det som gäller alltså. Därav blir nog alliancen inte legal.

Sen kan man ju ifrågasätta nöjet av att ha en 10% regel när man åndå inte bedömmer skalan.

Offline

 

#7 2006-05-09 23:00:13

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Hej!

Robert har faktiskt rätt att tävla med sin Alliance i klassen "Basic".
Där har man inga krav på hur modellen skall se ut!

Vad gäller 10% regeln så gäller de övriga klasser (som skall ha en förebild).
Denna regel ser jag som en självklarhet då det måste finnas en förebild.
Om modellen är innanför denna 10% regel är modellen godkänd.

Jag vill påpeka att detta inte är någon skalabedömningsklass, det är en konstflygklass!
Vill man tävla i skalabedömning finns Aresti.

Mvh!
Bernt

Offline

 

#8 2006-05-10 14:50:01

Robert Sundström
Gäst

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Okej.
Då duger kanske inte alltid en Alliance.

Men vad ska man ha då?  :-)

 

#9 2006-05-13 23:24:16

Peter-S
Medlem
Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-05-13
Inlägg: 2
Webbsida

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Hej !

Tack Bernt för berömmet !

En del har kanske klarnat med artikeln i senaste Modellflygnytt.
Någon skrev tidigare "Sverige är ett litet land" och det är just vad vi tycker också. I Norge började man flyga IMAC för 3 år sedan och på en träff tidigare i år där man gick genom årets program mm. samlades 40-talet !! intresserade... Här finns det stor potential att utbyta erfarenheter.

Anledningen till att vi valde IMAC och inte F3A-X / F3A-M som nämnts är att IMAC är befriad från alla begränsningar som finns i de övriga klasserna (F3A-M har exempelvis minsta spännvidd 2,1m) men framförallt för att IMAC är den klassen som redan körs i Norge.

När det gäller modellval så är det, precis som Bernt skrivit, tillåtet med "vad som helst" i nybörjarklassen Basic. Allt för att det ska vara lätt att prova på och komma igång med tävlandet. I klasserna över Basic så är det som sagt en "skalamodell" som gäller. En skalamodell i dessa sammanhang är inte en modell som platsar till årets VM i skalaflyg utan det mesta är i princip godkänt, så länge man kan få det till en Extra 300, Edge 540 eller vad man nu vill... Anledningen till "skalakravet" är just att det inte ska skena iväg och bli renodlade konstflygmaskiner, det finns ju redan en klass för det !
Förslag på modeller för IMAC kan ju vara Great Planes ny Performance serie, http://www.greatplanes.com/performance/ … mance.html, men det finns ju hur mycket som helst att välja på...

Kika in på hemsidan www.mini-iac.se, där finns mer information, kompletta regler, flygprogram mm.

Mvh.
Peter

Senast redigerat av Peter-S (2006-05-13 23:26:23)

Offline

 

#10 2006-05-14 23:45:54

IMAC-Sverige-Patrick
Medlem
Registrerad: 2006-05-14
Inlägg: 1

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Hej alla glada konstflygare!

Tänkte bara utveckla ämnet lite.
Först lite förtydligande om modellerna. Som ni mycket riktigt skrivit i inläggen är IMAC, International miniature Aerobatic Club eller Mini-IAC.
Vill man dra det lite längre kan man lite slarvigt säga att IMAC är IAC:s modellflygsektion. (www.iac.org) Därav ganska naturligt att modellerna måste ha en förebild som tävlat eller är godkänd för tävling inom IAC. Det var ju så det började, ett gäng fullskala-aerobatictokiga modellflygare ville tävla "like the big boys".
Dock inte med utpräglade konstflygmodeller (det vi i folkmun kallar F3A-modell) utan med samma plan som fullskalapiloterna rattade, ex. Pitts, Ultimate, Extra, Cap, Edge, Yak, Sukhoi m.fl. Därav "skalakravet"... Dock var själva flygningen det primära intresset och inte att lägga tiden på att bygga detaljerade skalamodeller. Därav ingen skalabedömning. Modellen är godkänd eller icke godkänd för IMAC.
Eftersom IMAC funnits sedan mitten på 70-talet och reglerna från början påverkat hela branchen gällande konstflygmodeller är nästan alla ARF:er "lagliga". Inom IMAC anger man skalan i procent, därav gör alla tillverkare det också. De som inte är självklara IMAC tillverkare som Composite-ARF, Carden, Aeroworks, 3W m.fl brukar även ange att modellen är "IMAC-Legal" eller liknande.

Varför IMAC i sverige? Tja av samma anledning som de andra länderna som startat upp. (IMAC finns idag förutom i ursprungslandet USA i Kanada, England, Australien och Norge) IMAC är den största, bästa och häftigaste tävlingsformen för aerobaticflygning med skala aerobatic modeller. (bara i USA har IMAC ca: 1000 medlemmar) Framförallt är det lättillgängligt, sjukt kul och beroendeframkallande...big_smile
Just att man kan börja i Basic (instegsklassen) men vilken modell som helst är nyckeln till framgång tror vi. Dessutom är det lite av "orginalet" som alla andra kopierar/modifierar/tagit efter. Aresti t.ex. kan sägas vara en modifierad F4C-variant på temat. Där flyger man ett modifierat IMAC/IAC sportsman/intermediate program.
Tyskarna hittade på sin egen variant efter att ha tävlat IMAC (Turnament of Champions, kanske den mest kända IMAC tävlingen) och skapade F3A-X. Det finns även en variant som används lite ute i Europa som heter F3A-M. De två senare har även tagit efter Freestyle klassen som gjort IMAC så känt. Dock har alla andra skala-aerobatic klasser en sak gemensamt, ingen av dem är lika lätt att börja med utan ställer krav på modellen från start. Inte heller har de som IMAC, fem svårighetsgrader=utvecklingsmöjligheter. F3A-X och -M är båda löjligt svåra från start och kräver stora dyra modeller för att få vara med. I sverige skulle det aldrig funka.
Vidare så får vi allt "gratis" från moder-org i USA. Ex. regler och flygprogram. Bara att tuta o köra alltså.

Nästa helg är det träningsläger i Maarud i Norge. 30! piloter väntas komma varav en del från sverige. Intresset i Norge har fullkomligt exploderat under de 2,5år sedan starten. Vi hoppas på samma sak här!
Vi har etablerat ett mycket fint samarbete med Norska IMAC redan och alla ser fram emot ett NM inom en snar framtid. (Även i Norge huserar IMAC under F3A)
www.imacnorge.no

Gå in på www.mini-iac.se så hittar ni all tänkbar info om IMAC.

Jag vill också passa på att tacka Bernt för allt stöd under resan från att vi bestämde oss (Jag och Peter) till att motionen gick igenom på förbundsmötet och fram till idag då vi är igång med två tävlingar 2006. 1000-Tack!!!

MVH

Patrick Roos
IMAC-Sverige
cheers

Offline

 

#11 2006-05-30 23:23:02

Stefan-Aresti
Medlem
Registrerad: 2006-03-17
Inlägg: 47

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Hej på er!
Såg Roberts inlägg om att använda Alliancen i Imac-tävlingar.
Egentligen är han inte helt ute och cyklar.
Låt säga att man tänker delta i Sportsman och plockar fram en F3A-modell något modifierad för att stämma mot en godkänd förebild.
Då kommer mina frågor?
Vem skall avgöra om denna stämmer mot förebild med 90%.
Enligt vad jag förstått använder man inte statiska domare.
Skall man gå fram och mäta modellen och hur gör man då för att jämföra mot fullskala.
Finns kravet på godkänd dokumentation osv.?
I så fall vem avgör om dokumentationen är okej?
Är det så att man skall vara tvungen att lämna in protest mot sina medtävlare för att få en modell "icke godkänd".
Jag skulle inte vilja protestera mot en medtävlare som dessutom kanske rest långt till tävlingen.
Basic-klassen kanske är för lätt för ovanstående.
Tacksam om jag kunde få svar!

Mvh
Stefan Olsson, Uddevalla

Offline

 

#12 2006-06-07 16:56:59

Peter-S
Medlem
Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-05-13
Inlägg: 2
Webbsida

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Ja du, Stefan… Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt…

I klasserna över Basic ska det vara en modell som tävlat i IAC, vad jag vet så har ingen ”Alliance” gjort det. Lägger man ner jobbet att bygga om sin F3A-modell för att likna exempelvis en Extra och då med alla mått inom 10% avvikelse så är väl det OK.

Jag har läst en hel del om IMAC på amerikanska sidor och forum och där har detta inte varit något problem, jag förstår inte varför det skulle bli ett problem i Sverige?

Det är ju inte så många som flyger med F3A-modeller i Aresti, fast det är tillåtet där, så jag förstår inte varför man skulle göra det i IMAC (undantaget BASIC, där allt är tillåtet)?

För att svara på dina frågor:

Det är CD, Contest Director, dvs. tävlingsledaren som avgör om en modell får vara med eller inte.
Inga statiska domare, det är korrekt.
Vid tveksamheter måste den tävlande prestera någon slags dokumentation och javisst, då måste man ju mäta på modellen. Man kan väl mäta på 3-plansritningen och räkna om mot fullskalan i så fall…
Krav på godkänd dokumentation? Ja, se ovan, vid tveksamheter kan det ju vara ganska lämpligt men det är inget absolut krav.

Har man en F3A-modell som man vet antagligen inte är godkänd har jag mycket svårt att tänka mig att den personen kör en lång bit för att ”kanske” få vara med och flyga IMAC. Om det nu ändå ,mot förmodan, skulle hända och att han även lyckas få CD’s godkännande, ja då kan du ju lämna in en protest om du vill…

Så här står det i reglerna:

6. Proof of Scale

6.1. To prove that the model resembles a particular aircraft some
proof of scale is required.

6.2. Proof of scale is the responsibility of the contestant.

6.3. The general outlines of the model shall approximate the full size
outlines of the subject aircraft. Exact scale is not required. The
model shall be judged for likeness at a distance of approximately 10
feet.

6.4. If the contestant presents no proof of scale material with the
model, and the CD can determine that the aircraft is a replica of a fullsize
aircraft, then the contestant will be allowed to have his/her entry
considered.

6.5. Scale shall be determined by the wingspan. A change in wingspan
will become a change in overall Scale. Fuselage width, height
and aircraft planform or any other variations shall not exceed 10% of
scale, with the exception of airfoils and size/shape of control surface
within the scale outline rule.

6.6. A realistic 3 dimensional human pilot and viewable instrument
panel shall be appropriately installed in all Scale Aerobatic aircraft.
(A one (1) percent flight score penalty will be assessed for noncompliance.)

Hoppas det rätar ut dina frågetecken !

För mer information angående IMAC, regler, tävlingar mm. se IMAC-sidan, www.mini-iac.se



Peter Schmidt

www.mini-iac.se

Offline

 

#13 2006-06-07 22:57:34

Stefan-Aresti
Medlem
Registrerad: 2006-03-17
Inlägg: 47

Re: IMAC en ny konstflygklass under F3A

Hej Peter!
Tack för ett bra svar!
Det rätade ut en del frågetecken.
Lycka till med flygandet!

Mvh Stefan Olsson

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » IMAC en ny konstflygklass under F3A

Sidfot