Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Laddning/Balansering

#1 2012-08-08 08:42:05

Granberg
Medlem
Från: Skellefteå
Registrerad: 2009-02-10
Inlägg: 5

Laddning/Balansering

Angående det här med laddning och balansering av ackar. Som glad nybörjare tänkte jag stämma av hur ni sköter det här. Vad är det förhärskande modet, laddar man och balanserar 5s i taget eller slår man ihop och laddar/balanserar 10s på ett bräde. Har en Icharger 3010b, tyvärr lämnade balanseringsbryggan jordelivet häromdagen, letar efter en ny. Om någon sitter på en överbliven som ni inte behöver får ni gärna höra av er.

Offline

 

#2 2012-08-08 10:21:26

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Laddning/Balansering

Om du har en laddare som klarar 10s så är det bara att kräma på. Att dela på accen är bara nödvändigt om din laddare inte klarar 10s, eller möjligtvis om man har en laddare som är lite långsam på att balansera. 3010 klarar 10s galant och är både snabb och precis i balansering. I övrigt så är det bara en säkerhetsrisk att dela på accen.

Offline

 

#3 2012-08-08 10:26:51

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Laddning/Balansering

Balanseringsladdar alltid mina ackar. Det tar längre tid men känns säkert och möjligen sparar jag ackarna lite.

Edvard

Offline

 

#4 2012-08-08 12:54:17

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Laddning/Balansering

Hej,

Finns en variant om man har t ex en Hyperion EOS720i Super Duo3:

Med den kan man ladda "split wired" LiPo acc som en acc med SYNC mode.
Split wired är t ex en 10 cell LiPo acc som är delad i två 5 cell accar och således ej seriekopplade till 10 celler hela tiden (man får alltså koppla i serie innan man använder dem som 10 cells acc). T ex
http://hyperion-eu.com/products/product … -5400-S10S

Men det kan vara 2 fysikt separerade 5 cells accar också som kan laddas med SYNC mode förstås, som man seriekopplar och använder dem som 10 cell pack efter laddningen.

Teorin bakom SYNC mode laddning har jag ingen djupare kunskap om men det är i alla fall tänkt att den laddar två LiPo pack "som om det vore en pack" dvs alla celler laddas och balanseras lika och på sikt är det väl tänkt att hålla cellerna ganska lika ang inre resistans osv på ett bättre sätt än om man laddar varje acc pack för sig. Men jag har läst att en del hävdar att det inte spelar nån roll om man laddar varja acc pack för sig (inte SYNC mode) så det är svårt att veta om SYNC mode gör nån nytta egentligen, men det kan knappast skada att använda det om man har den finessen i sin laddare.
Förutsättningen för SYNC mode laddning av LiPo accar är att de är av samma fabrikat, kapacitet och har samma laddhistorik. Dessutom skall accarna vara ungefär lika urladdade/laddade innan SYNC mode laddning startas, om inte laddar man dem fullt individuellt först och därefter SYNC mode laddning med balansering tills det är klart.

Nu använder jag själv inte SYNC mode laddning med min Hyperion EOS720i Super Duo3 som jag har men det går som sagt.

Jag balanseringsladdar alltid, men när jag laddar ute på flygfältet (med 12 volt blybatteri som strömkälla) nöjer jag mig att ladda till 95% kapacitet för det är de sista 5% som tar tid när laddaren skall balansera alla celler det allra sista upp till 4.20 volt. Det går helt enkelt snabbare så än att vänta ut till 100%. Laddar jag hemma blir det nästan alltid till 100%.

Eftersom du har en laddare som klarar 10 celler är det naturligt och bäst att seriekoppla dina 2st 5 cell LiPo till ett 10 cell pack och sen ladda som 1st pack. Du behöver ett balanseringsbord med två balanseringskontakter för 5 cellanslutning som passar för det fabrikat av LiPo acc du använder. Det kanske följde med ett sånt balanceringsbord med laddaren? http://www.icharger.co.nz/Products/iCha … ories.aspx
Som du ser klarar dessa balanseringsbord "5s x 2" dvs det finns två kontakter för 5 cell anslutning.

Sen antar jag att du vet att det skall vara ca 20% kvar av kapaciteten kvar efter flyging.
Jag förvaringladdar (storage laddning) när jag vet att jag inte skall flyga nästa dag. Exakt hur lång tid man kan ha LiPo accar liggande fulladdade kan nog diskuteras, t ex Hyperion skriver i sina instruktioner till deras laddare att man skall undvika ha LiPo acc liggande fulladdade mer än högst några timmar och längre förvaring än så skall storge mode användas så LiPo packen blir laddad till ca 60-70% av kapaciteten.
Och aldrig ladda oövervakat p g av explosions/brandrisken. Men allt det där kan du säkert redan men eftersom du skrev att du är en glad nybörjare kan det kanske vara bra att bli påmind om detta.

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-08-08 12:58:25)

Offline

 

#5 2012-08-14 20:57:12

Granberg
Medlem
Från: Skellefteå
Registrerad: 2009-02-10
Inlägg: 5

Re: Laddning/Balansering

Tack för tipsen, ett par ytterligare frågor.
Är det viktigt vilken ack som kopplas på vilken av balanseringsportarna på balanseringskortet. Detta med tanke på att mitt gick åt pipan. Kopplade jag fel...
Sen undrar jag om när jag kopplar in acken till fartreglaget (CC ICE HV2) att jag får en ganska ordenlig gnista. Har lött på bananstift på ack och fartreglage. Har för mig att jag läst nånstans om att någon kopplat på ett motstånd för att komma runt det här. Sen, visst har vissa fartreglage detta inbyggt. Någon som har några tips...

Offline

 

#6 2012-08-15 08:17:30

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Laddning/Balansering

Hej!

Tidigare hade jag ett motstånd på pluskabeln på mina fartreglage. Det behövs inte på YGE 90 så jag har tagit bort det. Däremot har jag det på mina laddare på pluskabeln. Då lägger jag plus på motståndet någon sekund innan jag kopplar ihop pluskabeln med laddarens pluskabel.

E

Offline

 

#7 2012-08-15 09:39:37

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Laddning/Balansering

Här finns bilder på hur man kan göra med motstånd
http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?pid=1488#p1488

En del kopplar motståndet via en separat kabel och har en extra liten kontakt för det (som man armerar innan den stora kontakten), men ovanstående tycker jag är en smidigare lösning.

reglage med integrerad antispark (som YGE 90) är nog framtiden. OS/Futaba reglage skall visst också ha samma funktion.

Offline

 

#8 2012-08-15 12:25:30

bem
Medlem
Från: Filipstad
Registrerad: 2010-03-28
Inlägg: 306

Re: Laddning/Balansering

Hej,

Om du kikar i manualen (sid 14) till din laddare så står det att de 5 första stiften (de med början vid minus symbolen) är för cell 1-5 och de nästföljande 5 stiften är för cell 6-10.
Så då bör ju batteripack 1 balanseringskontakt anslutas till balanseringsbordets motsvarande kontakt för cell 1-5 och batteripack 2 till den andra kontakten.
Kan du se på balanseringsbordet vilken 5S kontakt som går till vilka sladdar som sen går mot laddarens kontaktstift 1-5 resp 6-10?
Kolla på bild 2 i detta inlägg hur han anslutit allt vid laddning av 2 st 5 cell lipopack i serie (10 celler) med balanseringbord anslutet:
http://www.helisweden.se/showthread.php?t=1665

Ang Castle Creations ICE HV2 - jag antar du vet om att de haft en stor återkallelse av just HV fartreglagen. Kolla Castles hemsida. Vore ju tråkigt om det skulle gå upp i rök för att du har ett av de de som omfattas av felet som var på dessa. Har du koll på detta så är det nog bara att tuffa på med ditt CC HV2 reglage. Har själv en CC reglage men ett ICE 100 i mitt lilla Sebart Wind S 50E och det har funkat bra i över 1 år.

Tips ang anti-spark:

T ex Jeti (och Hacker som även säljer Jeti) har anti-spark runda kontakter 4,0 och 5,5 mm (och 8 mm) om man skulle vilja använda det:

http://www.jetimodel.com/index.php?page … ategory=76

http://www.hacker-motor-shop.com/e-vend … &p=361

(Hacker har även Jeti 8 mm anti-spark kontakter)

Spelar ingen roll om man sätter anti-spark på plus eller minuskabeln.


Sen får du dra dina egna slutsatser av vad Castle själva skriver om "spark":

3. When I plug in my high voltage battery pack (4s-12s lipo, 12-20 NiMH) into my Phoenix HV or Phoenix-125, etc. controller there is a large spark. Why?
The spark is your friend. If ever you plug your pack into your controller and you don’t see the spark, contact tech support at support@remove-this.castlecreations.com or (913) 390-6939 and send the controller in for repair. Your capacitors will need to be changed. NEVER fly if you do not see the spark, especially with high voltage applications! The higher the voltage, the bigger the spark should be. Remember, the spark is your friend!!!
http://www.castlecreations.com/support/ … ix_hv.html

Själv använder jag inte anti-spark med mitt CC reglage utan nöjer mig med EC5 kontakter, den lilla gnista som blir när jag kopplar in mitt 6 cell LiPo är OK för min del.

/Bo

Senast redigerat av bem (2012-08-15 12:26:51)

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Laddning/Balansering

Sidfot