Sveriges F3Aflygares forum
Du är inte inloggad.
#26 2008-04-15 21:43:52
- monch
- Medlem
- Från: Skelleftehamn
- Registrerad: 2006-12-19
Re: Genesis 08 – Electro(!)
Hej David!
Lånar bara denna tråd lite, mest för att få tips! ska limma gångjärn på min modell å de rekomenderar epoxi till det. Fungerar det lika bra med PU lim? du vet komposit modell inge trä att limma i.
Jocke.
Jocke Sandström
Skelleftehamn
#27 2008-04-15 23:24:04
- David
- Administratör
- Registrerad: 2006-03-05
Hej Jocke. Jag har jag har aldrig hört någon som har provat tyvärr . Nog låter det lite vanskligt med tanke på att det sväller.
Har du fräst upp spåren för gångjärnen ännu? Många kompositmodeller använder trälister i fram och bakkant för att skarva ihop övre och undre skal. Med lite flax så har du en balsalist där att limma i.
#28 2008-04-16 09:46:23
- Robert Sundström
- Gäst
David skrev:
Jag köpte några kullagrade kinakopior på skoj från H.C. Dessa kostar bara några kronor styck, men kullagren var rent skit. Gruslager är nog en mer korrekt benämning. Efter att ha bytt ut lagren mot några lager från kullagergrossisten.se blev de dock riktigt bra. Lite krångligt, men fortfarande till bråkdelen av priset för en MK.
Huh?
För oss som inte är med i tugget, är H.C. ekvivalent med http://www.hobbycity.com ? För du menar inte http://www.hc.se/ ?
#29 2008-04-16 10:57:22
- monch
- Medlem
- Från: Skelleftehamn
- Registrerad: 2006-12-19
David skrev:
Hej Jocke. Jag har jag har aldrig hört någon som har provat tyvärr
. Nog låter det lite vanskligt med tanke på att det sväller.
Har du fräst upp spåren för gångjärnen ännu? Många kompositmodeller använder trälister i fram och bakkant för att skarva ihop övre och undre skal. Med lite flax så har du en balsalist där att limma i.
Hej David!
Jo jag har fräst upp å försänkt hålen, det värkar som det bara är en typ av hård skum både i vinge å kropp. får nog använda epoxi då. Nu vill jag ha bort snön så man hinner träna lite innan maj! Solen lyser i dag i allafall.
Jocke Sandström
Skelleftehamn
#30 2008-04-16 11:18:40
- David
- Administratör
Robert Sundström skrev:
Huh?
För oss som inte är med i tugget, är H.C. ekvivalent med http://www.hobbycity.com ? För du menar inte http://www.hc.se/ ?
Ja förlåt. Lite lat är man ibland. Det var hobbycity jag menade. De säljer mycket skräp där, men en del guldkorn har de.
Edvard mina höjdroderservon är JR DS 3421SA. Väger 27g och ger ca 4,5kgcm. Det är möjligt att man kan använda mindre men jag känner inte till några mindre servon med riktigt bra precision. Jag tror att på en elkärra så är det huvudsakligen skevrodren man kan komma undan med mindre servon. Dessa är ju de som tar mest stryk från vibrationerna i en metanolkärra.
Jag kör med JR DS9411SA på skeven, vilket är mindre servo än standardstorlek (40g), men det är samma servon som jag använt i många år på alla mina F3A modeller. Förmodligen skulle två 3421 fungera även på skeven, men jag har valt att köra med den utrustning som jag är bekant med.
Jocke: ok då förstår jag. De anväder alltså sandwichmaterialet även för att fästa gångjärnen. Tyvärr har jag nog inga råd att ge. Skriver de epoxy så är det väl säkrast att använda det. Limmar man i skum så förstår jag dock att PU känns starkare. Risken är ju dock att det sväller ut och lägger sig i gångjärnet eller roderspalten.
David
#31 2008-04-17 00:54:50
- David
- Administratör
Nu har jag hunnit testa mina laddare lite . Innan jag gjorde valet att satsa på elektro tittade jag en hel del på vilken laddare jag skulle köpa. Många val finns det
För att kunna flyga effektivt måste man ha två laddare för möjligheten att ladda två batterier samtidigt. Balanserare är också nödvändigt att ha, samt är rekommenderat att alltid använda vid laddning. Problemet är att laddare med kapacitet för 10S brukar kosta en hel del. En laddare som tex schultze kostar över 4000 kr styck. Äckligt mycket . Jag ville hitta en smidig lösning som passade min ekonomi.
Populäraste laddaren bland F3A elflygare är ThunderPower 1010C. Denna laddare kostar i USA ca 300$ inklusive separat balanserare för 10S. En nackdel med ThunderPowers balanserare är att den inte lär vara så exakt. Bantam 902 är en liknande laddare för något högre pris (ThunderPower-laddaren lär produceras av Bantam för övrigt). Hyfsat pris med den låga dollarkursen, men fortfarande lite i överkant.
Jag hittade till slut ett okänt företag www.chargery.com med ett flertal intressanta produkter. Bland annat en laddare kallad chargery 1010B. En laddare som prestandamässigt är jämförbar med ThunderPower, men kostar bara $200 och har integrerad balanserare. Det som dock verkade illa till en början var att den produceras i Kina. Laddaren är dock unik (inte en kopia som merparten av övriga kina-laddare) samt har på papperet väldigt trevliga specifikationer. En annan nackdel är att jag inte kunde hitta någon information om laddaren på nätet. Den verkar vara för ny för det. Företaget är också väldigt anonymt, saknar återförsäljare mm, trots att de har unika produkter. Märkligt tyckte jag. Kunde det vara ett skojeriföretag? Intresserad, men ändå kritisk kontaktade jag företaget och ställde ett antal raka och kritiska frågor. Jag trodde jag skulle få nobben men Jason Wang (som driver företaget) svarade mycket artigt och snabbt. Efter lite mailväxling var jag övertygad och lade min beställning (mina kritiska frågor gav mig tom lite rabatt i slutändan ). En sak som jag ansåg viktigt var att han garanterade att balanseringsfunktionen skulle vara inom 0,01V.
Jag har nu mottagit och hunnit och testa mina två laddare. Intrycket jag fått hittils är väldigt positivt. Många kinaprylar ser fina ut på utsidan, men är skräp på insidan. Denna laddare är mer sparsmakad på utsidan, men sofistikerad på insidan. Precisionen på balanseringen håller verkligen vad den lovar. Även spänningsmätningen på batteriutgången är det mest precisa jag har testat. Mycket bättre än min gamla shulze tex.
Laddaren kommer med två förvaringspåsar (en för laddaren och en för tillbehör), samt inkluderar lite kablar och en mycket praktisk adapter för olika balanceringskontakter.
Yttermåtten på laddaren är också mycket behändigt. Jag var lite skeptisk till om laddarens angivna prestanda verkligen kunde ”rymmas” i en så liten låda. Förklaringen jag fick av Jason var att laddaren använder en mycket effektiv teknik för spänningsomvandlingen (kallad syncronous rectification), vilket ger en verkningsgrad på över 90%. Vanliga laddare ligger på ca 80%. Han hävdar att detta är första laddaren som använder denna teknik. Resultatet är att laddaren har ca hälften av värmeutvecklingen jämför med andra laddare, vilket gjort att dimensionerna kunnat hållas små.
Trots kinastämpeln så känns detta som toppenkvalite. Jag kan säga att jag tidigare köpte en kinaladdare (Imax B6) från hobbycity, men den var kort och gott kass. Den laddar batterier ok, men hade så dålig balanserare att den var obrukbar. Jag fick byta ut flera resistorer på kretskortet för att få balanseringen inom rimliga nivåer. Därav orsaken till om jag låter negativ mot kinaladdare i allmänhet.
Nu återstår det att se hur laddaren presterar på 10S batterier.
Om någon skulle vara intresserad att läsa mer om laddaren så kontakta mig så mailar jag över manualen.
David
#32 2008-04-21 00:41:03
- David
- Administratör
Nu har det börjat ske lite framsteg i bygget. Motorn är på plats. Landstället lika så (jag börjar med originalställen, men kommer att byta ut dem senare). Motorfästet består av 3st 10x10 M4 gummidämpare i nosen samt ett justerbart stöd i bakändan. Just 10x10 dämpare verkar det vara många som använder till hacker, men antalet brukar variera mellan allt från 2 till 4 stycken. Jag lägger mig mitt emellan med 3 stycken, men jag har anpassat fästet så det skall kunna fungera även för 4 (om det skulle bli för mjukt).
Jag har även skurit till lite transportskydd för vingarna. Jula liggunderlag + kontaktlim. Välskyddande och funktionella, men blingfaktorn är låg.
/David
#33 2008-04-21 00:42:08
- David
- Administratör
mer bilder...
#34 2008-04-26 21:26:44
Hej David
Har du kollat cellerna som heter li-ion istället för li-pol? dom verkar inte bli varma när man laddar dom men finns dom med bra effekt?
En annan sak, jag läste att du sökte batteri till din radio. "Sussex model center" har flera bra sorter att välja mellan.
MVh Roland
MFK Bunten
#35 2008-04-28 20:36:26
- David
- Administratör
Hej Roland
Li-Ion, A123 etc är tyvärr inget alternativ då de väger för mycket . Litium-polymer är de enda batterier som har tillräckligt bra energidensitet för att ge nödvändig flygtid (och effekt) utan att vikten på modellen överstiger 5kg. Det är givetvis beroende på hur lätt modellen är, men generellt kan man nog säga att det gäller för alla F3A modeller.
På min Genesis kommer jag att ha ca 1,25-1,3kg över för batterier. Det räcker för ca 5Ah li-po batteri. FlightPower 5350 10s väger 1150g. A123 eller liknande skulle väga flera hundra gram extra.
Samma sak diskuteras även på RCuniversie.
http://www.rcuniverse.com/forum/m_7428403/tm.htm
Senast redigerat av David (2008-04-29 10:23:45)
#36 2008-06-04 09:27:11
- David
- Administratör
Det var nu länge sedan det hände något i denna tråd. Man kan nog säga att det sprack med att bygga ihop min genesis snabbt. Jag höll uppe tempot bra till en början, men tyvärr blev det förseningar i batterileveransen, varpå jag tappade byggsuget. Har flugit metanol istället under en tid, men nu har batterierna kommit och allt börjar stå klart. Jag skall försöka uppdatera lite med bilder de närmaste dagarna.
Börjar med lite bilder på radioinstallationen. För spänningsmatningen kör jag med en jaccio spänningsregulator med integrerad switch, vilken jag moddar för att mata två servon direkt (skevroder) samt med två kablar in till mottagaren. Minimal vikt och samtidigt redundans på kontakter och lågt spänningsfall till mottagaren. Har kört med denna lösning i flera år. Sporrhjulslösningen är även den en ”kiss” lösning som jag kört med på många modeller. Har även gjort avtagbart sidoroder. Värdefullt om man någon gång behöver packa ner modellen som flygbagage.
#37 2008-06-04 20:28:29
Tack David!
Som jag har väntat... Tur man har kunnat skingra tankarna med en Yak.
Jag hoppas du hinner klart med bygget innan du kommer hem till obygden. Ser fram emot att få se planet och dina lösningar "live"
Lev o må!
Stefan Andersson
Skellefteå
Senast redigerat av srlund (2008-06-04 20:29:22)
Stefan Andersson
Skellefteå
#38 2008-06-05 10:59:25
- David
- Administratör
Du är för snäll i dina kommentarer Stefan. Så nu flyger du alltså med Yaken?
..och givetvis skall den vara klar till buntenduelen. Den är mer eller mindre klar nu.
Nedan har jag sammanställt lite bilder från ett par nya landningsställ jag har tillverkat. Jag var som sagt inte nöjd med originalställen så jag gjorde egna. Lite överkurs men jag har haft god erfarenhet med de ställ jag tidigare tillverkat till min YS motoriserade Genesis. Första skottet blev möjligen något tyngre än planerat, men nu kan jag laborera fram något till minimal vikt.
David
#39 2008-06-05 18:49:57
- Johan Brorsson
- Medlem
- Registrerad: 2006-12-26
Hej. Snyggt jobb.
Det här att gjuta lite är ju gannska kul. Har gjort endel kåpor och plastat en hel del på en viss smaragd. Men så vitt ja vet måste man vara ganska påläst på plast före man gör tex ställ. Jag vet att det finns många olika sorters epoxiplast hur gör du för att hitta rätt? Ställena skall ju vara lagom hårda. Och en liten nyfiken fråga till. Det blå matrialet är det någon form av markisolering typ tät frigolit?
Senast redigerat av Johan Brorsson (2008-06-05 22:32:13)
#40 2008-06-05 22:32:05
Hej David
Nu flyger jag inte Yak någe mer Så du måste nog snabba på!
Skogen kom för nära under en rollande cirkel. Pilotfel i kombination med dålig avståndsbedömning...
Så nu är det bara att ta fram Tojeiron och börja traggla FAI programmet, eller man kanske ska flytta över grejerna från Yaken och modifiera den till en 3D modell istället.
Stefan
Senast redigerat av srlund (2008-06-05 22:35:53)
Stefan Andersson
Skellefteå
#41 2008-06-07 10:40:41
- David
- Administratör
Johan det blå materialet är mycket riktigt markisolering. Det är bara tillhugget för att fungera som fixtur för tillverkningen. Det hade gått bra med vilket material som helst, men det är lite smidigare än att börja såga ut någonting i tex trä.
Jag vet inte om det är så känsligt med epoxyn. Skall man verkligen optimera så har det säkert betydelse, men jag skulle tro att den mesta laminatepoyn fungerar rätt ok. Jag har i alla fall inte gjort något vetenskapligt val, utan kör med den laminatepoxy som jag även använder till att gjuta kroppar/kåpor etc (EMC-Vega L285/h285). Det har fungerat bra på min gamla Genesis. Det viktigaste är nog att det inte är en svampepoxy som blir mjuk i solen.
För maximal styrka och minimal risk för delaminering skall man nog idealiskt använda en epoxy som kräver efterhärdning i värme, men sådant strul orkar jag inte hålla på med. L285 har funkat utmärkt än så länge. Styvheten bestämmer man med hur mycket fibrer man lägger i. Här är det egentligen korkat att använda kolfiber som eg. är för styvt. glasfiber skulle ge mer flexibla ställ, men man spar lite vikt med kolfiber.
srlund skrev:
Nu flyger jag inte Yak någe mer
Så du måste nog snabba på!
Skogen kom för nära under en rollande cirkel. Pilotfel i kombination med dålig avståndsbedömning...
Så nu är det bara att ta fram Tojeiron och börja traggla FAI programmet, eller man kanske ska flytta över grejerna från Yaken och modifiera den till en 3D modell istället.
Typiskt dig Stefan . Du envisas alltid med att flyga lägre än ogräset runt lövlanda. Tråkigt på modellen.
Inte får du väl konvertera sveriges lättaste tojeiro till en 3D modell
_____
Nästa bildserie... Min lösning till batterifäste.
#42 2008-06-07 10:48:29
- David
- Administratör
Här är en smidig lösning för att eliminera gnistbildningen när man kopplar in batteriet. Ett 33 ohms motstånd kopplas in under en kort sekund och därefter går kontakterna ihop. Utan denna får man en kraftig ”ZAPP” och ljuslåga som äter upp kontakterna.
Jag är förvånad (läs irriterad) att inga tillverkare gör kontakter där de integrerar ett motstånd i spetsen för att på så vis eliminera gnistan. Borde vara ganska enkelt. Nästa gång köper jag nog runda (ihåliga) 5,5 eller 6mm kontakter och monterar motståndet på insidan.
/David
#43 2008-06-07 18:18:18
Hej David, innan jag svammlar vidare måste jag skryta upp dig! Du är otroligt duktig flygare, men dina byggen slår dessa otroliga flygningar med hästlängder. Jag kopar alla bilder som på något sätt kan användas i mina byggen, sedan anpassas det till mina begränsade kunskaper. TACK! Nog med skryt för detta år...
Nu när jag sörjt min Yak klart så har jag beställt en ny, fast denna gång blir det en QQ. Så om allt går som det ska med den svenska postgången så borde jag ha den nya modellen innan midsommar. Då blir det till att flyga lågt igen, fast kanske inte över skogen...
All "hårdvara" utom pucken överlevde närkontakten, men den ska jag nog kunna repa.
Stefan
Stefan Andersson
Skellefteå
#44 2008-06-09 10:57:54
- Fredrik Pettersson
- Gäst
Reglaget Jeti SPIN 200 har ett förkopplingsmotstånd som är kopplat via en särskild kabel, man kopplar in denna först och då laddas kondensatorerna (som är orsaken till gnistan) upp via det och när reglaget piper och talar om att det har spänning så kopplar man in den riktiga matningen från accen. SPIN 200 klarar ju 14 celler så då behövs det verkligen för gnistan blir rätt bra.
Man kan använda ett motstånd på betydlig mer än 33 Ohm, jag tro att jag har sett rekommendationer på ca 100 Ohm eller mer. Ju högra motstånd dessto längre tid att ladda kondingen, men det spelar mindre roll.
/Fredrik
#45 2008-06-09 11:24:28
- David
- Administratör
Tack Stefan, det glädjer att bilderna är uppskattade. Tanken är just att dela med mig av praktiska lösningar, så kopiera gärna. Förebilden är många av de fina byggtrådar som finns på bland annat rc-universe.
Däremot tycker jag du överdriver en hel del i ditt beröm. Det finns många duktiga modellbyggare här i landet. Det är ju trots allt bara en arf jag skruvar ihop.
Fredrik tack för infon. Jag vet att en del använder upp emot 100 ohms motstånd. Ju mindre desto bättre har jag dock räknat med. Jag gjorde faktiskt några prov med flera motstånd och kom fram till att 33 ohm var det lägsta som jag kunde använda utan att få någon gnista. En del reglagetillverkare avråder ju från att använda motstånd över huvud taget för att inte reglaget skall läsa av fel spänning vid sammankopplingen. dvs resistorn ger ett litet spänningsfall vilket kan få reglaget att tro att det kör med ett mindre batteri (= dumt om man flyger ned till "low voltage cutoff"). I praktiken är detta dock inga problem då man max använder upp till ca 80% ac kapaciteten.
#48 2008-06-17 00:57:41
- David
- Administratör
...Nä du får nog ta den med YSen i så fall
Jo jag har flugit med el-genesisen ett par tillfällen nu. Känns mycket positivt än så länge. Jag skall sammanfatta lite intryck och bilder senare. Har haft för mycket i görningen just nu.
David
#49 2008-06-17 23:46:56
- David
- Administratör
Nu har jag plitat ned lite mera erfarenheter….
Som jag sade tidigare så är jag väldig positiv med Genesisen. Jag har trimmat in den nu så att jag börjar vara nöjd. Kraften är svår att jämföra. Den är ”annorlunda” är väl bästa förklaringen. Tar man tex den vertikala kvickrollen uppåt i finalprogrammet så håller el-genesisen farten bättre än med YSen. Toppfarten är dock något lägre (som väntat). Axeleffekten till propellern är lägre vilket kompenseras med att man drar en större propeller. Ger bra statiskt drag, men ger inte samma toppfart.
Förutom uppenbara fördelar som att det är tyst, vibrationsfritt, ingen rökssvans mm så upplever jag det som enklare att hålla linjen i vertikaler och 45-gradare. Jag har lite svårt att motivera detta exakt, men skyller på att den större propellern håller farten bättre. Konsekvensen är att det går att hålla en mer behaglig och konstant fart genom alla manövrar. Detta gillar jag skarpt.
Det som jag inte gillar är bromsfunktionen. Jag hade trott att en elmotor skulle ha bättre kontroll på varvtalet än en YS, men där vinner faktiskt YSen. Dyker man med motorn på ”tomgång” så varvar propellern upp en hel del. Värre än en tvåtaktare. När man sedan planar ut och drar på så landar motorn inte direkt på rätt varvtal. Detta råder man bot på med en bromsfunktion i motorstyrningen, som aktiveras på tomgång. Jag har dock inte helt kommit överens med den funktionen. Jag har laborerat med lite olika inställningar och börjar vara hyfsat nöjd, men den hugger i och kopplar ur lite hårdare än jag skulle önska. Manualen är lite skabbig på att förklara hur bromsen fungerar faktiskt.
I övrigt så har det inte varit så stor omställning att gå från YS till el. Man får programmera om gaskurvan i radion för att få en likartad respons. Kör man med linjär gaskurva (en elmotor är verkligen linjär i gaspådraget) så känns det som om man har för lite gas i mitten på spaken. Pådraget är lite segare också, man får dra på lite tidigare än med YS. Gas-svaret går i och för sig att snabba upp i inställningarna, men jag kör med den inställning som är rekommenderad.
Flygtiden med el landar på någonstans 9 minuter. Jag har en timer kopplad till gasspaken så att tiden tickar när jag är över ca 25% gas. Timern är inställd på 8 minuter, vilket blir över 9-10 minuter flygtid. Detta brukar resultera i ca 4-4,2 Ah förbrukad energi från ackarna (dvs inom 80% av 5350). Antagligen får jag sänka denna flygtid något om jag tar ut mer effekt i framtiden. Det går att ta ut mer effekt med annan timing eller genom att helt enkelt gasa mera
Mina Chargery 1010B laddare har fått jobba hårt den senaste tiden. De funkar bra även för 10s och håller specifikationen på 200W utan problem. Att ladda upp ett set accar efter en flygning brukar ta 50 minuter. Vid full belastning blir de lite varma på utsidan, ca 47 grader säger min IR mätare, men detta är helt enligt manualen. Nackdelar jag hittat är att de ger ifrån sig en hel del ”RF-skräp”, samt att balanseringsfunktionen är långsam på 10s. Med RF-skräp menar jag av typen ”går inte lyssna på radio i samma rum som man laddar”, då mottagningen blir brusig.
Som nätaggregat anväder jag chargery A20. Ett mycket kompakt switchat aggregat, som matchar 1010B laddarna perfekt. Jag rymmer båda laddare med nätagg och batterier i en aluminiumväska.
lite bilder nedan. Inget nytt egentligen. Det mesta har jag nog redan visat. Jag har kvar att lägga lite dekaler på modellen.
#50 2008-06-18 08:36:42
- edvard
- Medlem
- Registrerad: 2006-03-24
Mycket intressanta iaktagelser, tack för att du delar med dig. Jag tror och har trott länge att El (om det fortsätter att vara tillåtet) kommer att bli den vanliga F3A setuppen i framtiden. Blir ackarna bara lite billigare - vilket de med all sannolikhet kommer att bli, så finns det nästan bara fördelar med el. En viktig fördel tycker jag är slitaget på modell etc tack vare avsevärt mindre vibrationer. Det i sin tur innebär att man sannolikt kan använda mindre och svagare servon, mindre ack till mottagaren osv.
Sen en fråga, om modellen med elmotor går långsammare så kanske det blir aktuellt med infällbara ställ igen (minskat luftmotstånd)?
Edvard