Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-09-17 22:41:29

HåkanD
Medlem
Registrerad: 2006-11-24

Sändare?

Jag har funderat och väntat på visdomsord om sändare. I framtiden så är jag och kanske andra också intresserade av att byta upp sig till en bra sändare. När man lägger ut en summa pengar (hur stor man tycker den är relateras till hur mycket pengar man har) så vill man ju inte efter ett halvår tvingas erkänna att man är ett dumhuvud/stolpskott som köpt gammal teknik. Vad vet vi idag? Vilket är det klokaste valet idag, Futaba, Graupner, Multiplex med tanke på framtid? Jag har noterat att flera inom F3A idag använder Graupner. Jag själv känner att jag inte vill offra bra funktioner i sändare för ett (framtida) system som jag inte vet något om.

Mvh

Håkan D

Håkan D

#2 2007-09-18 08:33:54

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24

Re: Sändare?

Tyvärr, eller som tur är, kommer du alltid ha det problemet. Teckniken går framåt med stormsteg.

Köp en dator, tv, dvd, mobil, eller en sändare idag så är den omodern om ett halvår. Mitt råd är nog att se till vilka funktioner du behöver. Köp en sändare som är beprövad, du vet fungerar.

Edvard

#3 2007-09-18 10:02:27

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22

Re: Sändare?

Jag har en JR PCM 9 II. Den har bra känsla i spakarna och har de viktigaste funktionerna som man behöver i F3A. Bland annat så har den trottelkurva för att kunna ställa en jämn gaskurva. 2 mixar där man kan ställa mixningen med kurvor. Dessa två går åt till kniveggs mixning. Tyvärr så är de andra 4 mixningarna utan kurvor. Det gör att man inte kan mixa höjd till höjd för att få den sista höjdutslaget för att stalla modellen innan spinn. Jag är tvungen att använda D/R knapp för att lösa detta. En vikbar antenn hade ju varit bra också, så man inte står och pekar mot modellen. Jag har också bytt ut sändarmodulen till en Graupner eftersom den har 50 % längre räckvidd. Detta gäller sändarmoduler med kristall. Idag så levereras de bara med syntesmodul och hur stor skillnad det är där vet jag inte. Tyvärr så går Graupners syntetmoduler bara upp till kanal 80 (jag flyger på 81 och tillåtet är upp till 87 i Sverige. Tyskland är i stort sätt ensam i Europa om att bara tillåta upp till kanal 80). Hade Graupners syntmodul klarat alla godkända kanaler så hade jag valt syntetmodul före kristall. JR:s modul kan man ställa in kanal 55 till 95 (den kommer med JR PCM 9 II ifall man köper en ny).

Radion är prisvärd, under 3000 Kr i England. Den har dock vissa begränsningar som gör att jag på sikt skall byta upp mig. Jag personligen kommer dock att vänta ett par år och se vad som händer med 2,4 GHz.

Vanligaste radion bland tävlande är Graupner MC 24. Andra alternativ är Futaba 12 MZ och Futaba 14 MZ om man siktar på den högre prisklassen. Futabas värsting radior har dock väldigt lätta spakar, även på det trögaste läget. Detta är en smaksak, så ta och prova en innan du bestämmer dig för en Futaba.

JR skall komma med en 12 X inom en snar framtid. Den kommer i två versioner, en 35 MHz och en 2,4 GHz. Det blir antagligen en konkurrent till Futaba 12 MZ.

Senast redigerat av Kristian (2007-09-18 10:06:41)

Med vänliga hälsningar
Kristian

Sidfot