Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2007-11-25 21:14:56

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26

Trimmning av modell

Hej!

Har haft uppe detta ämne förut men ändå inte blivit riktigt klok på vissa saker.

Varför går nästan alla modeller lite eller mycket mot huven när man dyker vertikalt?
Vingplaceringen eller stabbeplaceringen verkar inte ha någon betydelse i detta läge.
T ex min gamla calypso har ju vingen mycket lågt en högvingad modell med symetrisk vinge tex ett ryggskott eller tex min cap232 med mycket lågt placerad vinge och högt placerad stabbe verkar alla bete sig snarlikt.

Hela problemet grundar sig ju troligen i att när man ligger i vanlig planflykt behövs det ju anfallsvinkel för att inte planet skall sjunka.

Har provat att ändra motoriktning anfallsvinkel stabbeanfallsvinkel och tyngdpunkt. men dessa ändringar gör en ganska marginell skillnad.

Nu till frågan? Vad är det som gör modellerna såpass olika i detta läge, endel modeller drar ju iväg mer än andra? Är det airodynamiska skillnader på kroppen som bromsar olika i vertikalerna eller kanske tyngdpunktens läge i höjdled?

Är det någon som är påläst på hur det här fungerar och kan hjälpa mej genom att förklara fenomenet?

/Johan B

#2 2007-11-26 22:07:16

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22

Re: Trimmning av modell

Bara för att ingen har svarat så filosoferar jag lite:

Ifall man lägger tyngdpunkten så att man inte behöver stötta den när den ligger i ryggläge, då känns det som att man minimerar behovet av dykroder när man går rakt ner med motor på tomgång.

Jag personligen vill dock behöva ge något dykroder i inverterat läge. Ifall man har den helt neutral så tycker jag att den lätt överstegrar för mycket när man flyger 45 grader uppåt i inverterat läge i motvind. Jag har dock TP såpas långt bak så att jag ganska ofta behöver ge lite höjdroder i 45-graderna uppåt i inverterat läge för att den inte skall överstegra. Behovet av dykroder är ganska marginell på min Tojeiro 140 med TP så pass långt bak.

Senast redigerat av Kristian (2007-11-26 22:16:08)

Med vänliga hälsningar
Kristian

#3 2007-11-27 19:53:21

Robert Sundström
Gäst

Har provat att ändra motoriktning anfallsvinkel stabbeanfallsvinkel och tyngdpunkt. men dessa ändringar gör en ganska marginell skillnad.

Jag vill inte påstå att jag har järnkoll på detta men jag håller inte riktigt med här. Enligt min erfarenhet är i varje fall motorriktningen inte av marginell betydelse här. Det vill säga, drar modellen mot huven i dykning på tomgång, så kommer det felet minska om man riktar upp motorn. Givetvis, andra egenskaper kommer också påverkas, såsom vad som händer vid vertikal stigning, eller hastigt trottelavdrag/pådrag. Inte desto mindre är det, enligt min mening, något som kan påverka denna egenskap.

Dock håller jag med om att tyngpunkten inte tycks vara så signifikant att det är praktiskt att trimma detta med hjälp av tyngpunkten. Det har i varje inte varit så på de flygplan jag provat.

Jag har inte provat, men jag tror rent teoretiskt inte på att stabbens anfallsvinkel påverkar detta beteende så mycket.

Om vi skall fortsätta spekulera teoretiskt tror jag att vingens anfallsvinkel har större betydelse. Resonemanget är att om man ökar vingens anfallsvinkel så ändrar man flygplanets attityd, inklusive motorns och stabilisatorns placering i höjdledd. Om propellerns bromsverkan verkligen är signifikant för detta problem (har själv ingen insikt om den saken) är det lätt att tänka sig att ett högt läge på propelleraxeln (vilket är vanligt med inverterade motorer) kan ha viss påverkan.

När det gäller stabilisatorns placering i höjdledd har jag hört av andra som påstår att dess avstånd från vingen kan påverka, förvisso då främst i kniveggssammanhang, men någon vetenskaplig förklaring har jag dock aldrig hört. Tanken är säkerligen att spela med skillnader i luftström efter vingen på olika avstånd från densamma. Ex.vis, i planflykt när vingen utövar lyftkraft strömmar luften något nedåt bakom vingen. I vertikal flygning och knivegg, när vingen inte utövar lyftkraft, strömmar luften rakt (eller rakare) efter vingen. Det finns alltså en skillnad att utforska. För att minska loopning mot huven i vertikal dykning behöver man hitta ett vertikala läge på stabilisatorn där nedåtströmmen efter vingen är större i planflykt. Det enda sättet att på ett praktiskt sätt flytta upp eller ner stabilisatorn på en färdig modell är att ändra vingens anfallsvinkel. Dock är det ju urton andra saker som ändrar sig samtidigt, så det är nog inte så lätt.

#4 2007-11-30 19:17:00

Robert
Gäst

Om vi skall fortsätta spekulera teoretiskt tror jag att vingens anfallsvinkel har större betydelse. Resonemanget är att om man ökar vingens anfallsvinkel så ändrar man flygplanets attityd, inklusive motorns och stabilisatorns placering i höjdledd. Om propellerns bromsverkan verkligen är signifikant för detta problem (har själv ingen insikt om den saken) är det lätt att tänka sig att ett högt läge på propelleraxeln (vilket är vanligt med inverterade motorer) kan ha viss påverkan.

Umm.
Jag läste mitt inlägg igen och inser att det för en del viktigpettrar är lite klumpigt formulerat.

Vingens anfallsvinkeln är alltid densamma i horisontell flygning vid samma flygvikt. När jag skrev "öka vingens anfallsvinkel" ovan menar jag att vinkeln mellan kroppens nollinje och vingens centrumlinje skall öka.

#5 2007-11-30 22:21:59

Johan Brorsson
Medlem

Hej Igen. Kul att några är lite angagerade i problemett. Har kollat upp mina knivmixar lite. De 5 modeller som jag har nu med konstflygmöjlighet och större än 15cc motor har alla knivmixar som ger dykroder i knivläge. Den modellen som har mest mix drar också mest mot huven vid vertikal dykning. (Detta har dock inte en cap 232 men jag tror vi skall glömma den med tanke på dess konstiga uppbygnad)  Denna modell har jag testat en hel del saker på såsom effekten av olika storlekar på takvinge. Har med anledning av Roberts teori bestämt att jag skall flytta upp stabben ca 2cm och jämföra skildnaden. Tror dock inte att det är så enkellt att det räcker att justera anfalsvinklarna på stabbe, vinge och motoriktningen. Har en teori om att det är ytterst viktigt hur mycket kroppsyta man har över och under stabben.

#6 2007-12-16 22:07:58

Robert
Gäst

Hej igen, beträffande detta. Du är säker på att du har tyngpunkten på ett någorlunda lämpligt ställe? Det kan ju vara så att tyngpunkten är rejält mycket framåt, vilket förstärker de symptom du ser.

Jag skrev tidigare att jag inte tyckte att det var praktiskt att trimma detta med tyngdpunkten. Det råder säkert delade meningar om detta, men personligen har jag oftast försökt trimma andra egenskaper med tyngdpunkten, typiskt spinn och kvickroll. I realiteten har det inneburit att jag flugit med tyngdpunkten så långt bak det går och är praktiskt möjligt. På en av mina senare modeller (höhö, Alliance) lastade jag på bly bak tills den började kännas lite instabil, sedan tog jag bort lite. Ja instabil betyder i detta sammanhang att den fortsatte loopa en smula efter man släppt höjdrodret i en looping.

(Ja, hehe, inte för att kvickrollarna på Alliancen egentligen blev så väldigt mycket bättre för den sakens skull, men det kanske saknades lite spakföring också.)

#7 2007-12-19 20:36:56

Johan Brorsson
Medlem

Jag skall bekäna att den modellen jag har gjort mina tester på inte är mer än 1,6m och har 91 i motorstorlek naturligtvis symetrisk vinge och byggd som en f3a modell.
Jag har verkligen gått till ytterlighet vad det gäller tyngdpunktsprov.
Jag har provat att köra med tyngdpunkten nästan mitt på vingen och när jag då hadde trimmat så modellen var okej i planflykt blev resultatet att modellen steg när man flög på rygg med spaken i mitten. Man kände verkligen hur lurig modellen var men lik väl gick den mot huven när man dök.

Är tacksam för alla rimliga teorier som uppkommer,
Tror mest att får man mixa in dyk i kniv läge har man problem även i dykningen.
Skall som sagt prova att flytta stabben.

#8 2007-12-21 23:38:12

Roland
Medlem
Från: MFK Bunten (Norsjö)
Registrerad: 2007-03-20
Webbsida

Hej Johan

Jag läser att du har ett problem. Går sånt där kolla med en bra simulator?
Jag har testat lite med "aerofly" och sett att tyngdpunkten gör skillnader i dykningen.
Är det realistiskt att testa sånt på ett hyfsat flygprogram?
Är det någon annan som tänkt på att testa olika tyngdpunkter
"och andra inställngar" i simulator?

MVH

MFK Bunten

#9 2007-12-22 21:39:17

Johan Brorsson
Medlem

Hej. Jag tror inte man kan lita på en test som görs i en vanlig simulator.
Tycker dock att problemet är lite underligt i och med att tyngdpunkten verkar ha ringa betydelse. Och även sådant som takvinge och tex hur stora hjulkåpor man har verkar vara av ringa betydelse. Troligen är strömningen kring stabben det viktiga här.
Någon som vet varför Curaren har negativ v på stabben?

Senast redigerat av Johan Brorsson (2007-12-22 21:41:11)

Sidfot