Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

#1 2008-02-01 21:08:38

The Bug
Medlem
Registrerad: 2008-01-03

Motorfäste

Hej,

jag bygger (sätter ihop) modellen "Rock and Roll". Det är en 2-meters F3A-modell med
överdimensionerade roderytor. Modellen är byggd i trä och klädd med vad jag gissar är en oracoverkopia.

Här är en länk till modellen:
http://members.aon.at/crazyf3a/Rock'nRoll.htm
(Länken fungerar inte att trycka på utan måste copy/pasteas in i webbrowserns adressfält pga apostrofen)

Som motor hade jag tänkt använda en Supertigre G3250 på 32,5ccm eftersom jag har en sådan liggande på hyllan.

Jag undrar hur viktigt det är med gummiupphängning till motorn? Jag har sett att de
flesta F3A-flygare använder ett cirkulärt motorfäste (kallat "puck" i artiklar i
modellflygnytt) som finns beskrivet på Ola Fremmings hemsida. Motorfästet kombineras med en nosring för att stabilisera upphängningen. Det verkar vara en intressant lösning och jag hade gärna provat, men i mitt fall så finns det två problem som begränsar möjligheten till en sådan lösning.

Dels så finns det inget att fästa en nosring i eftersom modellen är konventionellt
uppbyggd med en brandvägg att montera motorn i samt en tvådelad motorkåpa i
glasfiberförstärkt polysterplast. Kåpan täcker motorn, men är inte stabil nog att
fästa någonting i...

Dels så är min motor så stor att det är på millimetern att den får plats... Om jag skall
installera ett puckfäste så måste jag flytta brandväggen bakåt motsvarande puckens djup.

Hur viktigt är ett vibrationsdämpande motorfäste och hur har andra löst det när ni
monterat motorer i modeller som verkar vara avsedda för fast motormontage?

- David

#2 2008-02-03 12:05:42

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Re: Motorfäste

Hej David

Ämnet har varit uppe på forumet förut.
http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=157
Kanske kan det ge lite mera information.

Det är givetvis jättesvårt att svara på hur viktigt det är. I slutändan är det en smaksak, samt en avvägning mellan byggtid och tänkt flygtid. Skall du flyga mycket med modellen så är min rekommendation att absolut lägga ned det extra arbetet på ett dämpat motorfäste. Du har i och för sig valt en motor med lite lugnare egenskaper än de vanliga YS/OS, men ett upphängt motorfäste kommer ändå att ge en trevligare modell i längden.
Flyger man inte så mycket, samt aldrig tidigare har haft gummiupphängda motorer (aldrig sett ljuset) så kan man klara sig med en stumt monterad motor, men det blir som sagt aldrig lika bra.

För att fästa en nosring i en modell som din så kan du använda Ola Fremmings metod med kolfiberstavar. Den lösningen tycks ha blivit praxis bland Tojeiro-ägare till exempel. Här är två länkar med bilder på hur det kan se ut.
http://home.online.no/~ofremmi/MyHangar … tana_s.htm
http://www.ee.oulu.fi/~tutanska/funtanas140.html

Lycka till med bygget.
/David

#3 2008-02-03 12:10:30

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Jag får väll tillägga att jag är lätt skadad när det gäller modellbyggen, och alltid använder upphängda motorer i vad än jag bygger. Någon som har erfarenhet av att montera motorn stumt i en 2m modell får gärna kommentera deras lärdomar här.

#4 2008-02-03 17:50:06

Fredrik Lundberg
Medlem
Registrerad: 2007-11-15

Hej!

Är som David skrivit att Modellen håller bättre i längden, vibrerar mindre och mindre ljudnivå, men vad jag har sett så verkar verkar det mest vara tävlingsflygarna inom f3a som har gummiupphängda motorer(riktiga gummiupphängningar).
Har själv haft en Diablo 2000 F3a/3d från Topmodell mend en Moki 180 & kanisterdämpare och där hade jag motorn stumt monterat i modellen och för mig fungerade det utmärkt och om man tittar på dom flessta större besinmodellerna så är dom ju stumt monterade. I en renodlad F3a maskin tror jag alla gånger man ska ha upphängd motor men med den motorn du har med ganska lugn gång så tror jag inte det behövs på den modellen.
/Fredrik

#5 2008-02-03 20:40:04

Johan B
Gäst

Hej
Jag har kört med OS140RX stumt monterad i min ONYX.
Men modellen tog mycket skada. Linkage vibrerade sönder motorfästet sprack.
Skall man flyga mycket skall motorn sitta mjukt!

#6 2008-02-03 21:04:09

The Bug
Medlem

Hej,

tack för de snabba svaren!

Uppskattade länkarna till beskrivningen av hur man fäster en nosring med kolfiberrör. Misstänkte att en sådan lösning kanske var möjlig, men det är skönt att se hur andra har gjort så att man slipper uppfinna hjulet igen och vet att det fungerar innan man börjar bygga.

Fredriks flygplan och motor är väldigt lika de jag använder i mitt bygge, så om det fungerar för honom så borde det fungera för mig med. Jag har fått intrycket av att den stora Supertigren går ganska mjukt  för att vara så stor så jag provar nog att montera motorn stumt. Att en OS på 23 kubik kan vibrera sönder en modell är dock oroande. Fungerar det inte så får jag väl krypa till korset och plocka tillbaks modellen till byggbordet för att lägga till gummiupphängning.

Vad skall man ha för slang om man bygger en puck? Är det en crosscykelslang vi talar om eller skall det vara en slang från en stor glidare? Vad är lagom diameter på pucken till en tvåtaktare på 32 kubik?

- David

#7 2008-02-04 13:57:45

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24

Till puck med diameter 88 mm använder jag två lager innerslang från en HD Fat Boy.

32 cc ?? 23cc menar du kanske? 88 mm kör jag med till OS 140 och Webra 145/160

Edvard

#8 2008-02-04 22:38:42

The Bug
Medlem

Hej Edvard,

jag menar 32 cc. Jag var kanske inte så tydlig men jag tänker använda en Supertigre G3250. När jag skrev 23 kubik så refferade jag till Johans OS140RX.

Antar att jag kan sikta på 88mm som undre gräns och kanske upp mot 100mm eftersom min motor är lite större. Det beror väl lite på vilken slang jag kan få tag på.

Om du använder två lager slang, limmar du då båda lagren mot varandra över hela ytan med CA-lim eller hur fäster du ihop dem?

Men som sagt, provar nog att montera motorn stumt först så får jag se hur det blir senare.

- David

#9 2008-02-05 08:33:57

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24

Till en så pass stor motor rekomenderar jag ngn form av gummiupphängning. Det du förlorar i arbetstid vinner du lätt tillbaka i slitage. Risken för haverier ökar även eftersom vitala delar som servon etc slits fort. Fördelen med gummipucken är att den tar bort de vassa korta vibrationern och mjukar upp vibrationen.

Jag limmar endast de först och sista 3-4 mm av gummit med ca lim. Ideén med pucken är att den skall röra sig lagom mycket. Till en början kan pucken verka hård men dels blir den mjukare med tiden och vibrationerna är stora.

Edvard

Sidfot