Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Hur funkar digitala servon?

#1 2008-02-27 19:43:58

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Hur funkar digitala servon?

Tjohej alla glada flygare!
Nu har jag äntligen kravlat ur vinteridet och börjar snegla mot garaget och kärrorna igen...Köket jag skulle renovera är som tysken säger ganz funktionsfähig, och nu kan lite mer stimulerande byggnationer inledas. Skall ju få sprutt på Edvards gamla Patriot t.ex. Fick köpt mina första riktiga digitalservon, bara en sån sak...Nu till frågan:
Att de är snabba och starka som tusan har jag märkt, men kan någon på ett lättfattligt sätt förklara hur de funkar och skiljer sig från vanliga analoga? Skillnad mellan coreless och vanliga digitalservon?
//Acke

Offline

 

#2 2008-03-01 21:28:54

Ola Fremming
Gäst

Re: Hur funkar digitala servon?

Hei
Signalet som sier hvor servoene skal stå, er en puls med lengde mellom 1.0 og 2.0 millsekunder, servoen står i nøytral med 1.5ms puls.  På de fleste tradisjonelle systemer kommer det ca 50 pulser fra mottageren hvert sekund.  Inne i alle servoene er det et potensiometer og elektronikken 'leser' dette og lager en puls som 'beskriver' hvor servoen står.  Når den står i nøyral er også denne pulsen 1.5ms lang.  Elektronikken måler så forskjellen mellom den genererte pulsen og den som kommer fra mottageren, forskjellen forsterkes opp og sendes til servomotoren.  Motoren får altså en puls med strøm hver gang servoen får en puls fra mottageren, normalt 50 ganger hvert sekund. I en digital servo måler elektronikken lengden på pulsen fra mottageren og legger dette i et minne.  Som i en vanlig servo måler den via potensiometeret hvor den er, beregner avviket mellom hvor den er og hvor den skal og styrer motoren.  Forskjellen er at siden den har lagret den pulsen den fikk, trenger den ikke vente på en ny puls fra mottageren for å kunne sende en ny puls til motoren.  Den kan gjøre dette oftere, og derved sende mere strøm til motoren som dermed blir sterkere.  JR sine digitale gjør dette 300 ganger i sekundet (jeg har målt !).  Som alltid får man ingen ting gratis her i verden, en raskere og/eller sterkere servo kan bruke mere strøm hvis den må.  Med dette mener jeg at hvis begge typer servoer genererer et moment på 1kgcm  vil de bruke like mye, forskjellen ligger i at en digital som fotes kan generere mye mere moment om det er behov for det, og derved trekke mere strøm.
Når det er sagt er den største årsaken til økt strømforbruk per flyvning når man har digitale servoer generert av motorvibrasjonene.  Du har sikkert lagt merke til at når motoren går så vibrerer rorene, spesielt balanserorene.  Om motoren går på 6000 o/min så roterer den 100 ganger på et sekund (grunnfrekvensen på vibrasjonene er 100Hz), en firetakter som tenner hver andre omdreining vil i tillegg generere 50Hz vibrasjon.  Når servoene oppdaterer sin posisjon 300 ganger hvert sekund betyr det at servoen faktisk forsøker å kompansere for de motorvibrasjonene som får rorene til å riste.  Det fører til at servoene trekker mye mere strøm.  Et godt motoroppheng og balanseror med lav vekt vil redusere fenomenet. 
For å illustrere dette tydelig kan jeg nevne at jeg har fløyet en og samme Oxalys med OS140RX-Fi og elektro (samme servoer, JR DS8401).  Med OS'en brukte jeg ca 150mAh fra mottagerbatteriet per flyving, med elektro ca 30mAh !
Håper at du med dette forstår bedre hva som skjer :-)

 

#3 2008-03-03 21:15:50

Acke
Medlem
Registrerad: 2006-06-16
Inlägg: 37

Re: Hur funkar digitala servon?

Tackar för svaret! smile
Nu har det klarnat hur det fungerar//Acke

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Hur funkar digitala servon?

Sidfot