Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

• Index
  •  » F3A
  •  » Genesis 08 – Electro(!)

#1 2008-04-08 08:49:23

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05

Genesis 08 – Electro(!)

Efter att ha funderat mycket och länge på vad jag skall skaffa mig för modell inför 2008 så har jag slutligen bestämt mig. Det blir en till Genesis!  På VM i Argentina studerade jag modellerna noga i syfte att hitta en lämplig modell inför 2008. Lätt frustrerad så föll dock inget mig i smaken. Då jag varit mycket nöjd med min gamla Genesis så beslutade jag mig för att köpa en till, men för att inte kopiera den gamla rakt av så blir den nya eldriven! Japp, trots min tidigare skepsis mot elektro. Det känns som om att tiden börjat bli mer mogen för detta nu (lägre priser, bättre batterier mm). Jag är en YS människa i hjärtat, men kan inte blunda för att elektro ligger bättre till för framtiden.

Jag gjorde beställningen från Dino Hobby i Danmark. www.dinohobby.dk
Han hade en Genesis elektro i lager samt höll ett bra pris. Modellen kom några dagar senare. Man får tacka för bra service!

Min målsättning är nu att bygga ihop den snarast möjligt. Jag tänkte göra ett försök till att dokumentera bygget här online. Jag brukar vara ordentligt sölig med att bygga så min förhoppning är att jag i och med detta skall tvinga mig till att jobba lite fortare så ingen ser hur långsam jag egentligen är cool

Modellen ser vid uppackningen riktigt fin ut. Kvaliten är nog snäppet bättre än min gamla Genesis. I alla fall vingarna och klädselarbetet vilket ser mycket bra ut.

Vikter….
Sidoroder        59
Stabbe L         96
Stabbe R        98
stabbrör         14
Vinge L                 362
Vinge R                 363
Vingrör                  49
Kropp (inkl kåpor)   1140
Landningsställ           147
Hjulkåpor        43
Spinner                 40       

Landningsstället är tungt och känns på tok för styvt så det blir att byta ut. Sidorodret blir nog också att bygga nytt för att spara några gram. I övigt ser det inte alls så dumt ut. Stabbhalvorna är eg. några gram tyngre än nödvändigt, men inget som ställer till problem. Enligt mina beräkningar borde slutvikten landa kring 4900g. Batterierna jag kommer använda blir FlightPower 5350 10S F3A.

…och förlåt Edvard. Med bygge menar jag givetvis montering big_smile

/David

Bifogade bilder

#2 2008-04-09 09:24:58

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24

Re: Genesis 08 – Electro(!)

Hej!

David, du behöver inte be om ursäkt, vi har alla våra brister. I MFN har jag stuckit ut hakan och sagt att El i framtiden kommer att bli dominerande. Jag tror att det beror på flera saker. Slitaget på modellen. Stömförbrukningen till servon minskar, du kan använda svagare, lättare servon osv. Inget skvimpande med metanol / nittro. Högre driftsäkerhet. Mindre nerv, får jag igång motorn eller inte.

Nackdelarna är kostnaden för ackar laddare etc. Vad jag förstått så är en elmotorsetup idag lika stark som dito glödstiftare. Utvecklingen på elsidan går dessutom bra mycket fortare än på förbränningsmotorsidan. Så snart blir det billigare att köra el.

Min slutsats, David, är att du gör helt rätt. Oavsett vad man tycker om elmotorer i F3A i förhållande till YS så måste man till slut svälja introvert envishet, och inse att utvecklingen hela tiden ger nya förutsättningar. Du kanske blir först i Sverige med el men knappast sist.

Själv kör jag vidare med infällbara ställ och tvåtakt, jag kommer inte längre vara två steg efter utan tre....

Edvard

#3 2008-04-09 12:17:40

David
Administratör

Jo det är precis så jag resonerat. För min egen del så passade det även bra att prova elektro då jag på jobbet tittat en hel del på optimering av elektriska drivsystem för ”UAVer”.

Det blir faktisk inte så mycket dyrare nu när batteripriserna sjunkit en del. Flightpower 5350 F3A kostar 322€ (+moms) för en ack. Räknar man på 150 starter per ack så kostar varje start 25kr. Det blir faktiskt billigare än metanol. I slutändan kostar det dock lite mer då man behöver minst 3 ackar per säsong och man knappast kör 450 starter över en sommar. Sen kan man även ifrågasätta hur många starter man får ut ur batteriet. 150 är väl i överkant. Rent ekonomiskt så ligger break even på ca 100 starter per batteri (lite beroende på vilken metanolblandning man jämför med).

När det gäller laddare så har jag hittat en skapligt ekonomisk lösning. Skall presentera den lite bättre senare då jag fått hem den samt hunnit prova den.

Motorn blir en "Hacker C50 14XL Acro Competition" (långt namn). Jag har alltid tyckt att outrunners varit mer tilltalande pga av enkelheten, men efter de tävlingar jag varit på så måste jag konstatera att Hackern är den motor som presterar bäst och drar minst ström. Det fick bli en sådan helt enkelt.

Mina första tankar när det gäller att prova eldrift gick egentligen till att konvertera en gammal metanolkärra med enklare prylar, mest för att testa, men jag har insett att skall man prova så är det lika bra att satsa fullt ut.

Måste säga att motorn håller verkligen imponerande kvalité. Snyggt med eloxeringen. Elegant också att man får sitt namn ingraverat med laser. Det kom som en trevlig överraskning.

/David

Bifogade bilder

#4 2008-04-09 19:46:40

srlund
Medlem
Från: Skellefteå
Webbsida

Hej David

Men det var då värst vad det händer saker i Linköping, inte nog med SM final i Hockey även ny model! Ska med glädje följa denna byggtråd, ursäkta montagetråd... Lite sjuk i själen blir jag när jag ser dessa fina grejor.

Hoppas denna blir klar innan du kommer upp till oss i Norr, så man kan få chansen att kolla lite mer noga.

Stefan Andersson
Skellefteå

Stefan Andersson
Skellefteå

#5 2008-04-10 13:51:38

David
Administratör

Jodå till buntenduellen skall den nog bli klar smile

Spenderade gårdagskvällen med att bygga ett nytt sidoroder. Det blev 19g före klädsel. Tyvärr kunde jag inte låta bli att använda CA lim så nu sitter man med ”CA-limsförkylning”. Undrar hur giftigt det är egentligen. 

Är linköping i SM final shocked? Hade jag inte en aning om.

/David

#6 2008-04-10 14:49:42

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Webbsida

Hej!

Jag har oxå moddat mitt sidoroder under vintern retas

Bifogade bilder

#7 2008-04-10 16:00:38

Johan Broström
Medlem
Från: Norsjö
Webbsida

*skrattar högt i min ensamhet*

Nice 1, Bernt - och så finkänsligt... =P

Ser fram mot att träffa alla och se alla nya (gamla och moddade också) modeller! Vi är ett norrlandsgäng som kommer till sommarens första tävling! Hoppas att det blir stor uppslutning där!
/ Johan Broström, Norsjö

#8 2008-04-10 17:28:54

David
Administratör

lollollol

Fler som skrattar här. Jag räknar med gliringar som detta smile

#9 2008-04-10 19:31:29

Johan Brorsson
Medlem
Registrerad: 2006-12-26

Varför sitta med CA förkylning när ett vitlimmat Genesise sidoroder kan väga 20g?
Hälldre frisk och flyga med ett gram extra!

Tycker elektro verkar kul. Men ha ett elverk som står och går i bakrunden verkar måttligt kul. Eller hur skall du lösa detta med laddning?

#10 2008-04-10 22:11:51

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Webbsida

Hej igen!

Kunde inte låta bli, det passade perfekt tongue
Vill passa på att tacka torben jørgensen för dekalen!

/Bernt

#11 2008-04-11 10:02:44

David
Administratör

Johan Brorsson skrev:

Varför sitta med CA förkylning när ett vitlimmat Genesise sidoroder kan väga 20g?
Hälldre frisk och flyga med ett gram extra!

Håller med fullständigt. Det var dock för att spara tid, inte vikt. Det är ju så jobbigt att nåla fast alla delar och vänta på vitlimmets torktid. Jag försökte undvika det mesta av limångorna genom att punkta ihop allt på byggbordet och sedan limma det mesta under köksfläkten, men jag fick allergibesvär ändå sad Man lär sig av sin dumhet.

Johan Brorsson skrev:

Tycker elektro verkar kul. Men ha ett elverk som står och går i bakrunden verkar måttligt kul. Eller hur skall du lösa detta med laddning?

Det här är ju den största nackdelen med elektro. Har man inte tillgång till nätström så är ett elverk smidigaste lösningen. Jag övervägde detta noga innan jag tog beslutet. Jag har resonerat så att jag väldigt sällan flyger mer än 5 starter per träningstillfälle. Då jag planerar att köra med 4 ackar behöver jag bara ladda en ack på fältet. Om det bara handlar om att ladda en ack så borde det vara möjligt att ladda från bilen. En del jag pratat med kör med den principen. Frågan är hur långt man behöver köra för att ladda upp batteriet igen. Det kanske du Johan kan svara på. Vad är egentligen laddströmmen i en normalstor bil (typ saab 9-5)?
Det går att ställa in laddaren att bryta om tillspänningen sjunker för lågt vilket gör att man kan förhindra att bli ståendes med bilen utan startström.

Funkar det inte med att ladda från bilen så har även klubben passande nog köpt in ett elverk vilket jag räknar med att kunna jacka in mig på vid behov. Jag har även konstaterat att vid alla svenska tävlingar så kommer det att finnas tillgång till nätspänning.

/David

#12 2008-04-11 10:41:34

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22

Efter att blivit allergisk mot Epoxy så har jag blivit försiktigare med limmer. När jag använder CA-lim så brukar jag ta på mig gasmasken och om jag limmar mycket så tar jag även på mig glasögon som sluter tät runt ögonen. Det är inte jobbigare än att ta på sig fegsnöret när man kör bil.

En i klubben hamnade på sjukhus på grund av CA-lim.

Det skall bli roligt att se skillnaden mellan YS och Hacker i Genesis.

Jag har också köpt nya batterier till min EL-Patriot. Det var dock billiga Kina batterier så de är inte riktigt konkurrenskraftiga. Efter 60 % urladdning så tappar de spänning oroväckande mycket. Så på tävling så blir det Patriot med förbränningsmotor.

Fyra uppsättningar batterier låter dyrt. Varför inte ha ett 12V batteri med sig i bilen? (På 72 Ah så får du 3-4 laddningar.) Ifall du har 3 batterier och så du kan ladda 2 samtidigt. Då har man så att man kan flyga hela tiden. Batterier är färskvara och kommer antagligen åldras sönder snabbare än vad man hinner flyga.

Senast redigerat av Kristian (2008-04-11 11:03:53)

Med vänliga hälsningar
Kristian

#13 2008-04-11 11:02:36

Johan Brorsson
Medlem

En normal mordern bilgenerator ger oftast 14 Volt och mellan 120 och 150 Amper.
Skulle tro att bilen drar ca 40 Amper om du kör på parkeringsljus och utan att använda sådant som kupefläkt ac elvärme i stolar mm. Tror dock att bilbatteriet kommer att må mycket dåligt av att ladda f3a ackar. Vet att Ola hadde med ett 100ampers batteri i Norsjö och som jag förstod det var det endast lämpligt att ladda en acke på detta. Troligen har du bara 60 Ampersbatteri i bilen och tömmer du det till ganska stor del kommer generatorn ladda så det knakar och ev kokar då ditt batteri och du kommer att få problem med dålig livslängd på batteriet. (Generatorn är till största del till för att driva komponenter i bilen och inte ladda ditt batteri.) Tror dock att det skulle kunna fungera bra om du köpte ett specialbatteri. Typ sådant som billjudsbyggare använde. (Dom är ju gryma på att misshandla batteri)Visst ett sådant batteri kostar lite men det är ju värt en del att slippa elvärket!

#14 2008-04-11 11:56:51

Ola
Gäst

Hei
Siden jeg har en full sesong med el-drift bak meg kan jeg konkludere med flg.  Et 12V blybatteri er skuffende lite egnet som ladekilde.  Jeg har testet to typer, et 100Ah Varta startbatteri, og et 110Ah fritidsbatteri fra Biltema.  Når de var nye greide jeg å lade to F3A-LiPo'er før spenningen fra blybatteriet sank under 10V og laderene mine (ThunderPower) avbryter ladingen.  Etter noen ukers bruk greide de kun en lading.  Begge batteriene ble ladet hjemme med en elektronisk bly-batteri lader av god kvalitet.  Jeg forsøkte også å lade Varta batteriet med min Schultze 636+ lader (Pb instilling), det ble da fylt på 40Ah på et 100Ah batteri som i praksis var tomt !!
Problemet er at blybatteriene ikke greier å holde spenningen oppe når strømtrekket er 15-20 A (en lader innstilt på 5A 10S LiPo).
Altså :  Angitt kapasitet på blybatterier er  over det dobbelte av hva man kan regne med å få ut ved denne typen belastning.
Blybatterier sucks!

mvh
Ola

#15 2008-04-11 20:45:51

Johan Brorsson
Medlem

Hej. Skulle jag köra electro skulle jag välja ett optima batteri att ladda me vilka står högt i ansende hos mig. Ta en titt på deras hemsida och skapa er en uppfattning. Dessa tål mycket stryk och kan lämna mycke ström det har jag sett i verkligheten.          http://europe.optimabatteries.com

#16 2008-04-11 22:10:43

David
Administratör

Plötsligt förstår jag vitsen med Toyota Prius shocked. Osmakligare bil får man leta efter, men det är ju modellflyg den är gjord för! Långsmal för att få in modellen och 60kg NiMh batteri för att ladda på fältet roll
…Struntprat förstås, men lite intressant tanke i alla fall. Pluginhybrider förväntas ju bli vanliga om några år.

Jag får tacka för bra tips. Johan du har nog rätt att det är en dålig ide att ladda från bilen med vanligt blybatt. De jag pratat med som gjorde så kör antagligen stora 4x4 pickups .
Att ladda från bilen med motorn på tomgång fungerar bra och används på många tävlingar. Jag tycker dock det känns lite olustigt på LENs fält då man där inte har uppsikt över bilen när man flyger. En puttrande generator känns smidigare, men säkert inte bättre för miljön. Optima batteriena verkar ju intressanta. Skulle man alltså våga ladda från bilen om man körde dessa i stället för vanliga blybatt? Med 80-90% ”laddningseffektivitet” tar varje Lipoladdning ca 18-20 Ah från bilbatteriet. Frågan är hur många laddningar man skulle våga dra ur om man hade ett 70Ah Optima under huven. Alternativet är förståss att ha ett separat i bagaget. Vad kostar ett sådant? Vore klart intressant att höra om någon provat.

/David

edit: Ser att Optima Yellowtop (för djupurladdning) maximalt finns i 55Ah kapacitet. max två laddningar alltså.

Senast redigerat av David (2008-04-11 22:21:03)

#17 2008-04-11 22:34:20

David
Administratör

#18 2008-04-12 00:05:42

srlund
Medlem
Webbsida

Kom igen nu David, mer byggbilder! 

Bernt vs "alla vi andra": 1-0. smile

Stefan

Stefan Andersson
Skellefteå

#19 2008-04-12 00:40:31

Kristian
Medlem

Varför skulle inte att vanligt fritidsbatteri fungera? Om man laddar dem med en vanlig laddare efteråt så behöver det inte koka sönder.

I ett F3A program så kommer du klara dig på cirka 3 Ah, så det blir ca 10 Ah för varige laddning på fritidsbatteriet. Med lite förluster så kanske det blir 15 Ah, men mer än så borde det inte bli.

Annars så är det ju bara att köra med strömgeneratorn. Innan du har köpt soppa för 2400 Kr + 600 Kr i moms så är nog alla billar eldrivna och har stora batterier.

Senast redigerat av Kristian (2008-04-12 00:52:34)

Med vänliga hälsningar
Kristian

#20 2008-04-14 14:01:09

David
Administratör

Kristian skrev:

Varför skulle inte att vanligt fritidsbatteri fungera? Om man laddar dem med en vanlig laddare efteråt så behöver det inte koka sönder.

Kristian, Ola förklarar det väldigt bra ovan tycker jag. Det är alltså inte att de kokar sönder som är problemet utan att de inte klarar cyklisk drift och mer eller mindre går sönder av medelströmmar under längre tid. Vanliga ”bilbatterier” är gjorda för att ge höga strömmar men enbart under korta tidsperioder (för att starta en bil).

Stefan det kommer mera. Jag har inte hunnit med så mycket ännu. Helgen gick åt till annat. Det som hänt är att roder är ditlimmade och servon på plats. Har även börjat med motorinstallationen. Bilder kommer i kväll eller i morgon.

/David

#21 2008-04-14 21:54:30

Kristian
Medlem

När jag hade båt så hade vi fritidsbatteri till belysning, radio och lite annat. Skillnaden mellan dem och bilbatteri är att de är byggda för att klara mindre belastningar under lång tid. Men det är klart att de kanske inte klarar att hålla uppe spänningen ifall man laddar med 15-20 A.

Med vänliga hälsningar
Kristian

#22 2008-04-14 23:26:26

BOMA
Gäst

Vanliga bilbatterier är gjorda för att lämna en hög ström under kort tid. Vid urladdning under längre tid så kan det bara ge ungefär 1/20 C om man ska komma i närheten av batteriets kapacitet.
Däremot så är bly-batterier för eldrivna rullstolar och mindre truckar gjorda för urladdning under längre tid, men dessa är betydligt dyrare.

#23 2008-04-15 00:23:53

David
Administratör

Sådär. Nu har jag samlat ihop lite bilder.

Rodren är på plats. Limmat med Anders Johanssons sugrörs och lypsyltrick. Jag har tillverkat lite kolfiberdetaljer som roderhorn, motorfäste mm. Som roderlinkage kör jag kullagrade MK kopior. MKs kullagrade länkar är suveräna för låg friktion och ”glappfrihet”, men de är lite dyra. Jag köpte några kullagrade kinakopior på skoj från H.C. Dessa kostar bara några kronor styck, men kullagren var rent skit. Gruslager är nog en mer korrekt benämning. Efter att ha bytt ut lagren mot några lager från kullagergrossisten.se blev de dock riktigt bra. Lite krångligt, men fortfarande till bråkdelen av priset för en MK.
Servon och linkage är som synes installerat och klart i vinge och stabbe. Jobbar nu med motorfästet.

Gonatt
/David

#24 2008-04-15 09:08:46

edvard
Medlem

Noterar med visst intresse att du sätter ett servo i varje stabbe. Hur starka servon använder du? När man kör el borde man kunna använda svagare (lättare) servon. De servon jag använder till varje stabbhalva, (Hitec) drar 5,5 kg st vid 6 volt. Kommer med stort intresse följa utvecklingen. Om det faller väl ut kanske jag gjuter upp en Pirat för EL. Då borde man kunna bygga lätt och styva med cellplats.

//Edvard

#25 2008-04-15 20:18:57

srlund
Medlem
Webbsida

Hej David!

Då fick man lära sig något nytt idag också! Lepsyltricket kunde jag, men inte sugrörstricket. Mycket bra att veta inför framtida byggen, konstigt att man inte klurat ut det själv. Fast man har ju haft fullt upp med att "jaga" lim kring gångjärnshålen...

Stefan som otåligt väntar på mer bilder smile

Stefan Andersson
Skellefteå

• Index
  •  » F3A
  •  » Genesis 08 – Electro(!)

Sidfot