Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » WOLFGANG MATT SAPHIR

#1 2006-05-11 14:25:57

skaiwaaker
Medlem
Registrerad: 2006-05-11
Inlägg: 1

WOLFGANG MATT SAPHIR

Jag har precis kommit över en nästan färdigbyggd Wolfgang Matt Saphir.
Tänkte ödmjukast fråga om nån har några tips eller kanske lite bilder på
hur ni har fått ihop den. Till exempel Servoplacering, tank, motorfäste,
Ving infästning. (Det fattas tex en "bellypan")
Funkar det för övrigt att flyga med en sån här gammal häck i F3A fortfarande?

Skulle vara oerhört tacksam för lite info.

Mvh

Michael Fridh

Offline

 

#2 2006-05-11 15:50:22

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: WOLFGANG MATT SAPHIR

Hej! Välkommen till forumet!

Grattis till ett fint flygplan. Saphiren är en fantastisk maskin. Jag har byggt / haft 3 till fyra stycken. Bland annat en Metterhausen Saphir i glasfiber. Som fortfarande finns kvar! Givetvis fungerar den "gamla häcken" fortfarande i F3A. Som instegsmodell i F3A Nordic fungerar den utmärkt!

Servoplacering: Ett servo i varje vinge och sid, höjd och trottel centralt i kroppen vid vingen. Motorfästet bör vara gummiupphängt. Om du tittar i ngn gammal MFN så hittar du en artikel om gummiupphängning som jag skrivit. Annars fungerar det med en vanlig motorbock.

Lycka till!

Edvard

Offline

 

#3 2006-05-11 23:41:32

Kristian
Medlem
Registrerad: 2006-03-22
Inlägg: 248

Re: WOLFGANG MATT SAPHIR

Bild från senaste deltävlingen i Kungsbacka Cup. Den här Saphiren är 15 år och har haft 8 ägare. Den är aldrig karskad och det enda som märks är att klädseln börjar bli lite solblekt. Den flyger med en OS 120 fyrtaktare med pump.


http://www.rcflygskola.se/BildF3A1.jpg


Med vänliga hälsningar
Kristian

Offline

 

#4 2006-05-12 01:15:39

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: WOLFGANG MATT SAPHIR

Saphir måste nog vara tidernas mest populära F3A modell. Det är nog många på det här forumet som någon gång ägt en sådan. Jag började faktiskt själv F3A med en saphir. Tyvärr har jag den inte kvar och kan därför inte ge dig bilder på några detaljlösningar. Konstruktionen är dock ganska konventionell. Relativt enkla konstruktionslösningar rakt igenom. Du kanske kan posta några bilder på bygget så blir det lättare att komma med förslag på lösningar. När du frågar om sådant som placering av tex tank så beror det på om du har motor med pump eller ej.

Det motorfäste som var vanligast i saphirer var 4 vibrationsdämpare (gummikuddar) monterade i hörnen på en aluminiumplatta i vilken sedan en vanlig motorbock var skruvad.

När det gäller belly pan så borde det gå fiska fram något i glasfiber tycker jag. Formar finns väl i gömmorna, men det gäller väl att hitta någon som är villig att låna ut en eller gjuta en kåpa till dig. Annars så fungerar det bra att bygga en kåpa i balsa som sedan belägges med ett tunt lager glasfiber. Min saphir hade för övrigt ingen belly pan. Pipan låg öppen under kroppen i en u formad kanal.

lycka till
/David

Offline

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » WOLFGANG MATT SAPHIR

Sidfot