Sveriges F3Aflygares forum

Du är inte inloggad.

  • Index
  •  » F3A
  •  » Ting och tävlingar 2008

#26 2008-02-08 11:46:41

Robert Sundström
Gäst

Re: Ting och tävlingar 2008

Haha! Ord och inga visor!

 

#27 2008-02-12 14:16:50

Robert Sundström
Gäst

Re: Ting och tävlingar 2008

Nå.
Hur blir det tror vi? Det föreligger som konstaterats en del oklarheter vad gäller somliga evenemang. Finns det någon tidpunkt då man kan förvänta sig ett klart besked huruvida dessa blir av och på vilka datum?

 

#28 2008-02-12 19:02:10

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej!

Så vitt jag kan se föreliiger inga oklarheter.
SM avgörs i Linköping den 13-14 sep. enligt vad som beslutades på tinget. Med tanke på resonemangen om representaqnter på på tinget kan det knappast finnas några avvikande åsikter!

Mvh Anders Johansson.
Linköpingseskadern.

Offline

 

#29 2008-02-13 20:23:40

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Jo SM är väl klart. Hösttävlingen verkar passa bäst för de flesta.

Dock väntar vi på ett slutgiltigt besked från Trollhättan angående önskemålet om framflyttat TAC.

Domarkursen på västkusten är också obekräftad. Tinget har föreslagit ett datum (som även kursledaren, Bengt-Erik, har gett sitt samtycke till). Det är nu upp till den som ansökt om domarkursen (önskemålet skickades till UO) att ordna plats och bekräfta datum. Tidigare domarkurser har väl hållits på Torslanda så jag antar att det är lämpligaste stället.

...Om frugan hade mitt lösenord till forumet skulle ni nog fått läsa fler inlägg i Viktorias stil. Det är fler som behöver spika schemat för sommaren lol.

Mvh
David

Offline

 

#30 2008-02-14 08:34:24

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Ting och tävlingar 2008

Frugan spickar schemat för sommaren oaktat tävlingsdatum. Ni har det bra ni..

När jag var liten bodde jag i en skokartong, jag gick upp kl 4 fick stryk i en timme gick till jobbet som började kl 3 på morgonen och jobbade 26 timmar innan jag kom hem klockan 6 nästa morgon för att få stryk för att jag försovit mig.

Lyxery...

Edvard

Senast redigerat av edvard (2008-02-14 08:55:01)

Offline

 

#31 2008-02-14 14:35:06

monch
Medlem
Från: Skelleftehamn
Registrerad: 2006-12-19
Inlägg: 101

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej!
Nu när man har fått tillstånd av frun så skulle det va bra att få veta alla datum. tar ju lite tid med cyckel å vagn från norrland. hoppas på en bra sommar att ta steget in i boxen. man måste smida när järnet är varmt...

mvh
Jocke.


Jocke Sandström
Skelleftehamn

Offline

 

#32 2008-02-17 11:51:18

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej!

Tycker det är tråkigt att man tar bort en tävling (det eventuella SM'et i Trollhättan) på grund av ett beslut som gjordes på en klubbnivå!
Måste man vara så fyrkantig!?
Problemen vi haft genom åren är ju antal tävlingar i Sverige!

Vet att det blir många som vill åka och kolla på Red Bull Air Race i Stockholm den 5-6 Juli (http://www.redbullairrace.com/calendar2008.php?lang=en).
Eftersom det då endast är beslutet på tinget som gäller så kan man (troligtvis även jag) räkna bort "Göteborg F3A Väst" från årets tävlingar (ledsen Göteborg).

Att inte alla åker till Norsjö på grund av att det är långt att åka vet vi ju.
(Ja, jag vet att det är lika långt för er att åka till de södra tävlingarna uppe i norr. Men ni var ju inte på så många tävlingar i söder förra året ni heller ;-) ).

Då blir det bara två tävlingar kvar att åka på för många, vilket inte direkt gagnar F3A verksamheten!

Vad jag vill säga med detta är att man bör släppa på tingets beslut och låta datum flyttas/justeras!

Sedan tycker jag personligen att det är olyckligt att ha ett SM med finalflygningar så sent på året med tanke på att vädret kan spela oss ett spratt!

Mvh!
Bernt

Offline

 

#33 2008-02-17 16:08:35

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Bernt hur vill du att detta problem skall lösas? Jag håller med om att det är synd att vi inte får 5 tävlingar, men det går inte fatta några beslut baserat på enstaka inlägg varannan vecka på forumet. Min personliga bedömning är att tingets beslut måste gälla här. Detta är vad vi har tinget för, oavsett hur många som har deltagit.

Så för att sammanfatta.
2-3 Aug är föreslaget av tinget, men TMFK har ej möjlighet att arrangera tävlingen denna helg.
9-10 Aug har inte accepterats av tinget och kolliderar dessutom med Skala Väst som uttrycks i http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=289
13-14 sept har beslutats av tinget, samt att Linköping ligger på tur för SM.

För egen del tycker jag 2-3 Aug är det absolut lämpligaste datumet för SM, men som sagt TMFK kan inte arrangera då. Linköping förefaller då vara den lösning som passar bäst, dels pga tingbeslutet (9 personer) samt enligt de åsikter på forumet som uttryckts emot förslaget 9-10 aug.

En alternativ lösning som jag skulle kunna se, är om någon annan än TMFK kan tänka sig att arrangera SM den 2-3 Aug? Alternativt för att få 5 tävlingar, finns det någon klubb som vill arrangera en UT tävling (ej SM) den 9-10 aug?

Min önskan är givetvis att vi kan hitta en bra lösning som alla kan vara överens om. Varken jag eller Anders (eller någon av de andra tingbesökarna) är 4-kantiga. Vi vill hitta den bästa lösningen om än det kräver att man får göra ”semiprovokativa” inlägg på forumet. Det tycks vara bästa sättet att få en reaktion. Jag anser inte att tingets beslut skall ses som skrivna i sten, men skall det till en ändring så krävs det mer än sporadiska inlägg på forumet. Grunden för vår tävlingsklass är trots allt att vi har ett fungerande beslutssystem, vilket är tinget.

Så för att avrunda ett långt inlägg. Jag håller med dig Bernt på flera punkter, men jag ser ingen bättre lösning. Fler får gärna kommentera här, för det är viktigt att SM är sått i god jord.
/David

Offline

 

#34 2008-02-17 17:28:40

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej på er!

Bents inlägg om beslut på klubbnivå får väl anses som en rejäl snedspark. Inför tinget hämtades beslustunderlag in. Detta gjordes då det stod klart att inte så många orkade bry sig om tinget. Vi som var där var mycket noga med att gå efter de önskemål som lämnats in från tävlingsarrangerande klubbar. Även andra kända F3A-arrangemang togs hänsyn till., dvs EM. Gunnar i Trollhättan hade lovat att finnas nåbar på telefon. Tyvärr var han inte det.
Att det sedan förekommer en massa andra flygarrangemang i landet är omöjligt att hålla reda på. Var och en får väl prioritera efter eget huvud.
Vad gäller klubnivå så kan sägas att det fanns fyra klubbar representerade på tinget.
Linköping, Norrköping (Gamen), Norsjö och Borås.
Rent historiskt sett har besluten på tinget varit huggna i sten. Detta under Bernt fyrkantiga ledning. I det här fallet försöker vi bara hitta en lösning på tävlingskalendern. Att börja dra in Red Bull Airraces som någon dimensionerande faktor börjar  bli lite väl långsökt. För övrigt kan jag nämna att 5-6 juli pågår arrangemanget Folkmusik vid Siljan. Är det en anledning att flytta Göteborgstävlingen?

Glada och raljanta hälsningar/ Anders Johansson

Offline

 

#35 2008-02-17 20:11:04

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Ting och tävlingar 2008

I och med svaret, angående att arrangera två tävlingar under året.
Informerade jag om datumet 17-18 maj. Med argument att det senare blir krockar, och för nära ett annat evenemang som klubben arrangerar. 14-15 Juni då UT F3C går av stapeln i Trolhättan.. I övrigt skrev jag att det var jämna veckonummer som gäller, 2-3 augusti är inte delbart med två utan w831. Nog hade man kunnat ha med detta i åtanken när man spikar Norsjö´s tävling.

Min telefon var på hela dagen" dvs mobilen" fullt laddad för att säkert kunna nås!
pratade bara kort i telefonen, men den fungerade, hade täckning..

Själv kommer jag att åka till Stockholm 5-6 juli, även om det hade vart ett sm.
Jag föreslår AKMG att flytta tävlingen lite, om det går, så att flertalet kan åka och se detta spektakel. Det har varit som kotym att tingets datum vart rådande, men "Au" Ou har kunnat ändra detta, dock i god tid innan tävlingen.

Nog förstår jag, att det är tråkigt att så få deltog i tinget. Man får väl äta maten som den tillagas, är man få kockar så blir väl soppan bra?! Själv kände jag det, att de förändringar som jag vill genomföra i f3a, inte passar flertalet. Då tänker inte jag stånga huvudet blodigt. ( fri vikt endast mått som avgör hur stor en modell får vara).

Nog bestämmer inte tinget reglerna i FAI, men vår representant kan få den uppgift att driva frågan för vår räkning.

Hoppas inte detta meddelande uppfattas fel, utan bara lite klarspråk. Det är lättare att prata diskutera då//

Ps // Fältet har börjat torka upp, snart dags att lufta vingarna//
lågtflygande hälsningar Gunnar..

cheers

Offline

 

#36 2008-02-17 23:06:18

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Tack Gunnar! Då lägger jag till TAC i kalendern den 17-18 Maj. Maila mig gärna så snart du har lagt in evenemanget även på SMFFs sida så att jag kan länka informationen.

Du får ursäkta men jag har inte tolkat ditt tidigare meddelande som något definitivt besked. Fler tycks ha missat detta. Klarspråk är ingen dum uppfinning wink.


Finns det någon som nu tar ansvar för domarkursen på västkusten så att vi även får detta datum spikat?

David

Offline

 

#37 2008-02-17 23:27:33

anders
Medlem
Registrerad: 2006-04-26
Inlägg: 88

Re: Ting och tävlingar 2008

En till som vaknade ur dvalan!

Vi, eg Bengt-Erik S, ringde Gunnar flera gånger under under tinget. Vi lämnade även meddelande på mobilsvar!. Tystnaden var total. David har även mailat Gunnar med önskemål om besked om datum för Trollhättan. Söndag kväll hade han ännu inte fått svar.

Om en klubb finns representerad på tinget och har styrelsebeaslut på tilltänkt tävlingsdatum så är det inget snack om den tävlingens datum! Då är det Norsjötävlingen jag pratar om.

Det får anses som olyckligt att sommaren har ett begränsat antal helger och att det finns alldeles för många flygevenemang i det här landet.  Det är dock något som deltagarna på årets F3A-ting inte kan rå på.

Jag tror personligen inte på att det är för få tävlingar i F3A. Däremot är det för få tillräckligt intresserade deltagare i klassen. Om man måste gå in och skärskåda deltagarnas personliga kalendrar för att kunna bestämma tävlingsdatum är något väldigt fel. Det finns ett fåtal klubbar, personer, som ställer upp och arrangerar tävlingar. Det är de arrangerande klubbarna som vet när klubben kan arrangera. Därför måste hänsynen tas till detta.
Även jag hade, naturligtvis, helst sett en femte tävling i form av ett SM i Trollhättan. Det är inte någons ovilja eller fyrkantighet som sätter käppar i hjulet för det. Det är tidsbrist och bristande kommunikation. Som David skrev så går inte en sådan här sak att lösa med ett inlägg här varannan vecka. Det är högst beklagligt att det sitter människor på olika håll i landet och har en massa åsikter i den här frågan. Åsikter som i många fall grundar sig på otillräckligt med fakta. Alla som var på tinget var överens om att en femte tävling var bästa alternativet. Vi var åven överens om att det bara fanns en möjlig helg. Nämligen den 3-4 aug. Ingen vill väl ha ett SM i mitten på juni igen! Speciellt inte ett år med nya flygprogram.
Det får anses som oerhört lyckligt att nästa ting hålls i samband med sista tävlingen. Visserligen går den i Linköping. Men det finns förhoppningsvis några som vågar åka dit och tävla varför man kan hoppas på att åsikter framförs i tid och i rätt forum.
Det är alltid lättare att stå bredvid och gnälla än att flyga själv!!

Mvh Anders Johansson

Offline

 

#38 2008-02-18 09:08:57

edvard
Medlem
Registrerad: 2006-03-24
Inlägg: 325

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej!

Angående Red Bull air races, är det klart med tillstånd för tävlingen? Sannolikheten att de får tillstånd är vad jag fått höra relativt liten.

Är det spikat att det blir något Red Bull air races?

Edvard

Offline

 

#39 2008-02-18 14:27:22

F3ABerra
Medlem
Från: Stenungsunds MFK
Registrerad: 2006-04-01
Inlägg: 48
Webbsida

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej igen!

Oj, nu blev det fart på inläggen smile!

Mitt inlägg var ingen kritik mot de som deltog i tinget, utan er hade det inte blivit någonting (kul....någonTING) alls! Det som är olyckligt är att OU och OU Supl. inte hade möjlighet att delta på Tinget! Att man inte kan ändra sig i efterhand ser jag som dumt och fyrkantigt!

Okej, då är följande klart:
- Trollhättan den 17-18 Maj.
- Norsjö den 19-20 Juli.

- Göteborg kan kanske flytta någon vecka (kanske 28-29 Juni)!?
Då kan ju även du Anders åka till "Folkmusik vid Siljan" smile

- Kan man inte byta plats på Linköping och Trollhättans andra tävling?
Då kommer SM att bli av under en bra tidpunkt och kommer att gå i Linköping.
Trollhättan får då ansvaret om att arrangera "Hösttävlingen" samt Tinget.
Förstår att detta måste diskuteras i respektive klubb!


Mvh!
Bernt

PS. Skall försöka vara på forumet mer! DS.

Offline

 

#40 2008-02-18 16:31:59

Anders J
Gäst

Re: Ting och tävlingar 2008

Lysande ide`Bernt!

Vi i LEN kollar med styrelsen att det är OK att köra ett SM 3-4 aug.
Det som behövs är ett besked från Trollhättan om de kan ta en tävling i september. Så länge man har koll på att landslaget hinner hem från EM så går det att leka med datum.
Hur beslutsgången ska bli korrekt kan väl också diskuteras. Det huvudsakliga är väl dock att vi får max antal tävlingar och ett SM som alla kan leva med.
Ytterligare en fördel är att när tinget ska hållas i samband med sista tävlingen så kolliderar inte detta med ett SM.
Vi håller tumarna för att denna lösning funkar!

Att flytta göteborgstävlingen ger många fördelar. Den näst största är att tävlingarna blir mer spridda över säsongen och den största att jag slipper stöta mig med svärmor som vill fira sin födelsedag med att bjuda på arrangemanget vid Siljan!

Slipdammiga hälsningar/ Anders Johansson

PS. Nu har jag både sidroder och höjdroder på Genesis. Det lär ska vara något mer men det kommer jag nog på så småningom. DS.

 

#41 2008-02-21 17:18:29

David
Administratör
Registrerad: 2006-03-05
Inlägg: 470

Re: Ting och tävlingar 2008

Så är vi inne i en tystnadens fas igen... ?
För att föregå med gott exempel så vill jag säga att jag också gillar detta förslag. Helt klart den bästa lösningen för SM.

Vi får givetvis invänta vad LENs styrelse säger, samt om Gunnar vill hålla en hösttävling med ting. Beslutsmässigt så räcker det dock inte med att Jag, Anders och Bernt gillar detta utan det vill till med någon form av formalia. Mitt förslag är telefonkedja, epost eller liknande för att alla F3A aktiva skall uppmärksammas, varpå sedan en röstning får äga rum på forumet fram tom ett slutdatum.  Röstningen får vara mellan SM enligt tingets beslut eller SM enligt ovanstående förslag.

/David

Offline

 

#42 2008-02-22 10:18:26

Gunnar
Medlem
Registrerad: 2006-03-20
Inlägg: 99

Re: Ting och tävlingar 2008

Jag behöver flytta fram eller bak tävlingen lite, om vi kör höst aero cup 2008.
Så fundera på vilket datum ni helst vill köra, så länge det är ett jämt veckonummer.
Jag kommer att försöka förankra ert datum i klubben, vilket jag tror är möjligt.
Nuvarande förslag tycker jag låter riktigt bra.

Ting 2008 under aerocup, skall vi ha den på plats, eller skall vi försöka fixa lokal?

Men som sagt vi kan nog se fram emot en fin höststorm någon gång i september.

//Gunnar
cool

Offline

 

#43 2008-02-23 13:09:20

Roger
Administratör
Från: Boliden
Registrerad: 2006-03-21
Inlägg: 107
Webbsida

Re: Ting och tävlingar 2008

Hejsan!
Om jag får önska så tycker jag att tidigare är bättre än senare så slipper man träna i snöstorm här big_smile
Fast då kanske det blir för nära EM, det räcker väl till 30 aug ungefär.

mvh Roger Larsson
Bunten

Offline

 

#44 2008-02-23 19:42:50

Stefan-Aresti
Medlem
Registrerad: 2006-03-17
Inlägg: 47

Re: Ting och tävlingar 2008

Hej på er!
Har följt inläggen den senaste tiden.
Tyvärr så blir det alltid kollisioner mellan evenemangen under säsongen.
Nu när väldigt många vill ändra tävlingsdatum så är ju risken att någon annan blir "trampad på tårna istället".
Eftersom jag tävlar i både skala och F3A (båda klasserna är lika roliga)
För att slippa avstå någon tävling ofrivilligt så vill jag meddela min och  Micke Strands tävlingskalender i skala.

Helsingborg den 28-29 juni
Skala Väst, Göteborg den 9-10 aug
NM i Danmark 21-24 aug
SM i Mora 6-7 sept

Om ni funderar på att flytta någon tävling så vore jag jättetacksam om ni kunde undvika dessa datum.

Mvh Stefan Olsson

Offline

 

#45 2008-05-19 08:16:49

Robert Sundström
Gäst

Re: Ting och tävlingar 2008

Kan jag med utgångspunkt från följande fakta utgå från att nästa tävling verkligen kommer äga rum 5-6 Juli trots det faktum att det krockar med Folkmusik i Siljan och Röd Tjur Luft Jippo i Stockholm?
- Tystnaden i denna tråd.
- Denna webbsidas evenemangskalender.
- SMFF:s evenemangskalender.
- AKMG:s hemsida.

 
  • Index
  •  » F3A
  •  » Ting och tävlingar 2008

Sidfot